HS: synnytyspelkoiset keisarinleikkaussynnyttäjät, mitä mieltä?
Olen varmaan old school, mutta itse soisin valinnan vain sellaisille, joilla olisi itsellään aidosti huono kokemus synnytyksestä.
Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480055151667?jako=dd55ec1b55c59e76748c7f5937…
Kommentit (504)
Synnytyspelko ei ole mielestäni mikään irrationaalinen pelko, vaan täysin aiheellinen. Riskit äidille ja vauvalle on tiedossa ja todellisuutta, ei mitään humpuukia. Miksi näitä riskejä ei saisi miettiä ja tiedostaa? Mielestäni on ihan tervettä ja järkevää pelätä synnytystä. Riskit konkretisoituu monen kohdalla, ei ole kyseessä mikään 1/10000 jolle käy jotain.
Virtsan ja ulosteenpidättäminen vissiin on turhaa turhamaisuutta myöskin. Vaikka sulkijalihaksen vauriot ovat yleisiä, niistä kärsitään hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytän sektiolla, koska arvostan seksuaalisuuttani sen verran paljon. Yhdyntä on minulle ainoa tapa nauttia seksistä, joten en voi sitä menettää, esim alapään tuntohermotuksen pilalle menemisen takia. Joten sektio tottakai. En koe, että minun pitää lapsen takia repiä alapää tunnottomaksi tai rumaksi.
Tiesitkö, että sinunkin synnytyksesi voi käynnistyä ennen suunnitellun sektion ajankohtaa? Repeämiä voi siis tulla sinullekin, jos avautumisvaiheesi on nopea ja päädyt syöksysynnytykseen paria päivää ennen sovittua sektiota.
Kyllähän sektio voidaan tehdä myös ennen ns suunniteltua sektiota. Eli ei tule repeämiä :) On se kova paikka, kun jotkut naiset arvostavat seksuaalisuuttaan.
Heh, selittelet siis itsellesi sektion tarpeen sillä, että synnyttäneillä ei ole kykyä seksuaaliseen nautintoon ja heillä on löysäksi revennyt pimppi?
Ymmärrän hyvin sen tutkimuksen sektioon päätyneiden suuremmista mielenterveysongelma-luvuista.
Juuri näin. Jos nainen vaatii sektiota siksi ettei pimppi löysty pariksi viikoksi, koska miehen panohalujen tyydyttäminen ja oma jatkuva nautinto on hänelle niiiiiiiin paljon tärkeämpi kuin syntyvän lapsen hyvinvointi, on hänellä narsismi-niminen persoonallisuushäiriö. Raivostuttavia pissiksiä tuollaiset jotka kehtaavat väittää ettei alateitse synnyttänyt nainen enää voi nauttia seksistä ja hänen miehensä lähtee automaattisesti hakemaan neitseellistä pimppaa. Silloin on jotain parisuhteessa vakavasti vialla.
Sektio on lapselle turvallisempi, joten se ei heikennä lapsen hyvinvointia takuuvarmasti. Kuinka monta prosenttia enemmän sektioiduista kuin alateitse syntyneistä lapsista kärsii allergioista? Paljon heitellään tätä ilmoille, mutta onko kyse parista prosentista vai parista kymmenestä?
Jos minä haluan sektion vaikka sitten alapään suojelemiseksi, niin miten yksikään asiasta täällä raivonnut voi sen estää? Sen takia en ihan ymmärrä, että mitä järkeä on riehua täällä. Sitäkään ei tarvitse edes kertoa kenellekään, joten vain lääkäri tietää, että on suunniteltu sektio edessä.
Moni olisi valmis maksamaan sektiosta. Se ei ole sektiota haluavien vika, että nykyisessä järjestelmässä se ei ole mahdollista.
Ongelma ei ainakaan itsellä ole toisten synnytystavat, ei minua häiritse jos joku synnyttää suunnitellulla sektiolla mutta ärsyttää että ihmiset lietsoo pelkoa netissä ja jakaa paikkansapitämättömiä "faktoja". Jokaisen päätöksen tulisi perustua oikeisiin asioihin mitä onneksi jaetaan pelkopolilla. Esimerkiksi on todella yllättävää kuinka monelle alatiesynnytyksen hyödyt lapselle on aivan yhdentekeviä. Miksi se lapsi on hankittu ylipäätään jos hänelle ei haluta parasta mahdollista alku elämälle? Tuo Hesari imetyksen lopettanut nainen oli kyllä kaiken huippu.
Kukaan ei osaa kommentoida sitä, että synnytyspelkoiset ovat useimmiten uudelleensynnyttäjiä.
Epäasiallista haukkumista ja kyseenalaistetaan oikeus äitiyteen. Samalla unohdetaan, että pelkäävät yleensä ovat jo äitejä ja todennäköisesti alatiesynnytyksen kokeneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkosektion saisi mielestäni maksaa itse ihan kokonaan. Lääketieteellisen syyn vuoksi eri, mutta pelkän mukavuussektion kustannukset tulisivat vanhempien maksettavaksi. Samoin mahdolliset komplikaatiot ja niiden hoito sen jälkeen.
Voidaanko samaa logiikkaa soveltaa muuhunkin? Esim. jättää alkoholistien maksasairaudet ja neurologiset häiriöt itse hoidettaviksi? Tupkoivien tai tupakoineiden keuhko-ongelmat myös? Entäs ylipainoiset diabeetikot? Maksavatko he itse hoitonsa kun ovat mukavuussyistä valinneet olla lihavia?
Tiedoksi: kaikki eivät ole valinneet lihavuuttaan, vaan taustalla voi olla sairaus. Mielestäni alkoholistien ja tupakoitsijoiden sairaudet luonnollisesti pitäisi heidän itse maksaa tietyn perustason jälkeen, kuten myös pillun tiukkuuden takia sektiota vaativien ämmien.
Tiedoksi: kaikki eivät ole valinneet pelkoa. Eihän tota sun logiikkaa voi soveltaa vaan osaan ihmisistä, vaan sit sitä pitäis soveltaa kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytyksessä vauva voi kärsiä hapenpuutteesta, joka voi pahimmillaan johtaa vammautumiseen. Sektiolla tätä riskiä ei ole. Esikoistani uhkasi hapenpuute synnytyksessä, ja jouduin hätäsektioon. Toisella kerralla vaadin suunnitellun sektion.
Minulle on samantekevää mitä joku vaahtoava mamma ajattelee asiasta.
Miten niin sektiossa ei ole riskiä hapenpuutteesta?
Oiskohan siksi, että napanuora ei kiristy kaulan ympärille, kun vauvalta voidaan se katkaista siinä kohdussa ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytän sektiolla, koska arvostan seksuaalisuuttani sen verran paljon. Yhdyntä on minulle ainoa tapa nauttia seksistä, joten en voi sitä menettää, esim alapään tuntohermotuksen pilalle menemisen takia. Joten sektio tottakai. En koe, että minun pitää lapsen takia repiä alapää tunnottomaksi tai rumaksi.
Tiesitkö, että sinunkin synnytyksesi voi käynnistyä ennen suunnitellun sektion ajankohtaa? Repeämiä voi siis tulla sinullekin, jos avautumisvaiheesi on nopea ja päädyt syöksysynnytykseen paria päivää ennen sovittua sektiota.
Kyllähän sektio voidaan tehdä myös ennen ns suunniteltua sektiota. Eli ei tule repeämiä :) On se kova paikka, kun jotkut naiset arvostavat seksuaalisuuttaan.
Heh, selittelet siis itsellesi sektion tarpeen sillä, että synnyttäneillä ei ole kykyä seksuaaliseen nautintoon ja heillä on löysäksi revennyt pimppi?
Ymmärrän hyvin sen tutkimuksen sektioon päätyneiden suuremmista mielenterveysongelma-luvuista.
Juuri näin. Jos nainen vaatii sektiota siksi ettei pimppi löysty pariksi viikoksi, koska miehen panohalujen tyydyttäminen ja oma jatkuva nautinto on hänelle niiiiiiiin paljon tärkeämpi kuin syntyvän lapsen hyvinvointi, on hänellä narsismi-niminen persoonallisuushäiriö. Raivostuttavia pissiksiä tuollaiset jotka kehtaavat väittää ettei alateitse synnyttänyt nainen enää voi nauttia seksistä ja hänen miehensä lähtee automaattisesti hakemaan neitseellistä pimppaa. Silloin on jotain parisuhteessa vakavasti vialla.
Sektio on lapselle turvallisempi, joten se ei heikennä lapsen hyvinvointia takuuvarmasti. Kuinka monta prosenttia enemmän sektioiduista kuin alateitse syntyneistä lapsista kärsii allergioista? Paljon heitellään tätä ilmoille, mutta onko kyse parista prosentista vai parista kymmenestä?
Jos minä haluan sektion vaikka sitten alapään suojelemiseksi, niin miten yksikään asiasta täällä raivonnut voi sen estää? Sen takia en ihan ymmärrä, että mitä järkeä on riehua täällä. Sitäkään ei tarvitse edes kertoa kenellekään, joten vain lääkäri tietää, että on suunniteltu sektio edessä.
Moni olisi valmis maksamaan sektiosta. Se ei ole sektiota haluavien vika, että nykyisessä järjestelmässä se ei ole mahdollista.
Mutta kun se sektio EI OLE sille lapselle turvallisempi!
Vierailija kirjoitti:
Virtsan ja ulosteenpidättäminen vissiin on turhaa turhamaisuutta myöskin. Vaikka sulkijalihaksen vauriot ovat yleisiä, niistä kärsitään hiljaa.
Herranjumala, oletko kuullut että virtsan- ja ulosteenpidättämisongelmia voi esiintyä myös sektion jälkeen?
"Muita komplikaatioita, joita esiintyy keisarileikkauksissa selvästi enemmän kuin alatiesynnytyksissä, ovat ileus (suolentukkeuma) (0,3–1,5 %), elinvauriot, erityisesti virtsarakkoon, ureteriin tai suoleen kohdistuvat vauriot (0,6–1,0 %) sekä kohdun ja sen sivuelinten laseraatiot (repeäminen) (5 %)."
Because severe anal incontinence followed elective and prelabor emergency cesarean, it seems that pregnancy itself can lead to pelvic floor disorders. A high incidence of anal incontinence is associated with a second-degree tear. Measures to detect and reduce postpartum anal incontinence should target all pregnant women and mothers, even after prelabor cesarean delivery (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12576254/)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osaa kommentoida sitä, että synnytyspelkoiset ovat useimmiten uudelleensynnyttäjiä.
Epäasiallista haukkumista ja kyseenalaistetaan oikeus äitiyteen. Samalla unohdetaan, että pelkäävät yleensä ovat jo äitejä ja todennäköisesti alatiesynnytyksen kokeneita.
Koska vastustajat eivät halua tietää faktoja, vaan vaahtoavat mieluummin siitä kuinka synnytyspelkoiset on epäkelpoja äitejä, mielenterveysongelmaisia narsisteja jotka kuluttaa yhteiskunnan rahaa jottei pimppi menis pilalle. Jos heillä on oma synnytys mennyt hyvin, niin eihän se ole mahdollista että joku toinen olisi traumatisoitunut synnytyskomplikaatioista. Kertoo ajattelun tasosta melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos se pelko liittyy ulkonäköön, miksi pelkopolin asiakkaat ovat pääosin uudelleensynnyttäjiä jotka jo ovat synnyttäneet alateitse?
Minusta tuo oli joltain todella hyvä kysymys. ja sitä ovat näemmä nämä ketjun "kaikki sektion vaatijat ovat pissiksiä, jotka vaan pelkää pillun löystymistä" -kommentoijat kilvan alapeukuttaneet.
Olette hei aika noloja möyhääjiä!
Minun mielestäni sektio antoi lapselleni parhaan mahdollisen alun verrattuna tilanteeseen, jossa lasta uhkasi hapenpuute ja jouduin hätäsektioon, joka on vaarallinen toimenpide.
Ennen kuin tuomitsee, kannattaa oikeasti kuulla toisen kokemuksia. Kaikille alatiesynnytys ei ole onnistunut kokemus ja itse sain alatiesynnytyksessä pelätä vauvan hengen puolesta.
T. hätäsektion ja pelkosektion kokenut äiti
Vierailija kirjoitti:
Pelkosektio on yleisempää mielenterveyspotilailla, asiasta on laitettu jo linkkejä tutkimuksiin että selaa vain taaksepäin. Yleensä taustalla on muutakin ongelmaa, normaalit mutta traumaattisen synnytyksen kokeneet eivät todellakaan ole enemmistö. Tai jos olet eri mieltä niin linkkaa statistiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala, oletko kuullut että virtsan- ja ulosteenpidättämisongelmia voi esiintyä myös sektion jälkeen?
"Muita komplikaatioita, joita esiintyy keisarileikkauksissa selvästi enemmän kuin alatiesynnytyksissä, ovat ileus (suolentukkeuma) (0,3–1,5 %), elinvauriot, erityisesti virtsarakkoon, ureteriin tai suoleen kohdistuvat vauriot (0,6–1,0 %) sekä kohdun ja sen sivuelinten laseraatiot (repeäminen) (5 %)."
Because severe anal incontinence followed elective and prelabor emergency cesarean, it seems that pregnancy itself can lead to pelvic floor disorders. A high incidence of anal incontinence is associated with a second-degree tear. Measures to detect and reduce postpartum anal incontinence should target all pregnant women and mothers, even after prelabor cesarean delivery (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12576254/)
Tuossa oli kyse hätäsektioista, joihin päädytään tyypillisesti silloin, kun on turhaan jo yritetty alatiesynnytystä, mutta esim. lapsi ei mahdu alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tossakin sanotaan että vakavat ulosteen pidätysongelmat liittyy kakkosasteen repeämiin, joita siis syntyy alatiesynnytyksessä. Ja että raskaus itsessään voi johtaa lantiopohjan lihasten ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se pelko liittyy ulkonäköön, miksi pelkopolin asiakkaat ovat pääosin uudelleensynnyttäjiä jotka jo ovat synnyttäneet alateitse?
Minusta tuo oli joltain todella hyvä kysymys. ja sitä ovat näemmä nämä ketjun "kaikki sektion vaatijat ovat pissiksiä, jotka vaan pelkää pillun löystymistä" -kommentoijat kilvan alapeukuttaneet.
Olette hei aika noloja möyhääjiä!
Sektion vaatiminen VAIN siksi, että mies pääsee taas panemaan mahdollisimman pian, on typerää, koska leikkauksesta toipuminen vie 4-6 viikkoa eikä sinä aikana kyllä paneminen ole kovinkaan herkkua. Jos sektiota halutaan synnytyspelon tai lääketieteellisten syiden takia (perätila jonka kääntö ei onnistu, ahdas lantio suhteessa sikiön kokoon ym), on asia täysin eri.
No esim. tässä. "Suurin osa pelkopolin asiakkaista on uudelleensynnyttäjiä."
Ihan Ylen uutisten mukaan kaksi kolmasosaa synnytyspelkopolin asiakkaista on uudelleensynnyttäjiä. Itselleni sanottiin pelkopolila että "selvä enemmistö" on uudelleensynnyttäjiä. Moni haluaa puhua pieleen menneestä edellisestä synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni sektio antoi lapselleni parhaan mahdollisen alun verrattuna tilanteeseen, jossa lasta uhkasi hapenpuute ja jouduin hätäsektioon, joka on vaarallinen toimenpide.
Ennen kuin tuomitsee, kannattaa oikeasti kuulla toisen kokemuksia. Kaikille alatiesynnytys ei ole onnistunut kokemus ja itse sain alatiesynnytyksessä pelätä vauvan hengen puolesta.
T. hätäsektion ja pelkosektion kokenut äiti
EI KUKAAN TÄÄLLÄ ARVOSTELE TEITÄ, JOIDEN VAUVA SYNTYY HÄTÄSEKTIOLLA KOSKA MUUTEN HENGENVAARASSA! Täällä arvostellaan naisia jotka eivät salli pimppinsä löystyvän pariksikaan viikoksi koska muuten mies lähtee vieraisiin tai nainen kuvittelee että tiukka pimppi on ainoa tärkeä asia seksissä ymmärtämättä, että tilanne palautuu parissa kuukaudessa.