Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: synnytyspelkoiset keisarinleikkaussynnyttäjät, mitä mieltä?

Vierailija
26.11.2016 |

Olen varmaan old school, mutta itse soisin valinnan vain sellaisille, joilla olisi itsellään aidosti huono kokemus synnytyksestä.
Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480055151667?jako=dd55ec1b55c59e76748c7f5937…

Kommentit (504)

Vierailija
241/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse synnytän sektiolla, koska arvostan seksuaalisuuttani sen verran paljon. Yhdyntä on minulle ainoa tapa nauttia seksistä, joten en voi sitä menettää, esim alapään tuntohermotuksen pilalle menemisen takia. Joten sektio tottakai. En koe, että minun pitää lapsen takia repiä alapää tunnottomaksi tai rumaksi.

Tiesitkö, että sinunkin synnytyksesi voi käynnistyä ennen suunnitellun sektion ajankohtaa? Repeämiä voi siis tulla sinullekin, jos avautumisvaiheesi on nopea ja päädyt syöksysynnytykseen paria päivää ennen sovittua sektiota.

Vierailija
242/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa jätettiin jälleen kerran kokonaan mainitsematta alatiesynnytyksen riskit, se että synnytysvaurioihin on vaikea tai mahdoton saada Suomessa asiallista ja tehokasta hoitoa, sekä se että Suomessa myös yli 4-kiloiset lapset on synnytettävä alateitse, vaikka vaurioriski on käytännössä 100%.

Eli mitään edistystä ei ole kauniista puheista huolimatta tapahtunut.

Joopa joo, mä olen painanut 4,5kg samoin kuin pikkusisko ja pikkuveli (äitillä ei ole ollut raskausajan diabetestä) ja mitään repeämiä ei äidilleni tullut.

Hyvä jos äidilläsi on synnytykset sujuneet hyvin. Kaikki eivät ole näin onnekkaita, eikä miljoonia ihmisiä koskevaa tietoa voi perustaa vain sen yhden onnekkaan kokemukseen. Toiset naiset avautuvat nopeammin tai ponniatusvaihe menee niin vauhdilla että repeämiä syntyy kun keho ei ehdi mukautua. Mitä isompi vauva, sitä suurempi riski synnytyksen aikaisiin komplikaatioihin. Vaikka äidilläsi olisikin kaikki mennyt hyvin.

Oon alkanu miettiä että suurin osa ihmisistä on idiootteja jotka ei osaa lukea kiitos av:n. Huomasit varmaan että kommentoin henkilölle joka sanoi että yli 4kg kiloisen vauvan synnyttäminen aiheuttaa 100 PROSENTTISEN VARMASTI REPEÄMIÄ. Tuo on aivan turhaa pelonlietsontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkosektion saisi mielestäni maksaa itse ihan kokonaan. Lääketieteellisen syyn vuoksi eri, mutta pelkän mukavuussektion kustannukset tulisivat vanhempien maksettavaksi. Samoin mahdolliset komplikaatiot ja niiden hoito sen jälkeen.

Voidaanko samaa logiikkaa soveltaa muuhunkin? Esim. jättää alkoholistien maksasairaudet ja neurologiset häiriöt itse hoidettaviksi? Tupkoivien tai tupakoineiden keuhko-ongelmat myös? Entäs ylipainoiset diabeetikot? Maksavatko he itse hoitonsa kun ovat mukavuussyistä valinneet olla lihavia?

No jos esim. alkoholisti haluaisi dialyysiin, tai tupakoitsija keuhkosiirteen, vaikka sille mitään lääketieteellistä perustetta ei olisi, niin siinä tapauksessa kyllä.

Pelkosektiollehan on lääketieteellinen peruste, siksi lääkärit niihin suostuvat.

Vierailija
244/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni alateitse, vieläpä perätilassa!

Tämän valitsin ennen sektiota. Oli muuten nopea ja helppo synnytys.

Ja mitä seksiin tulee, sen kanssa on ongelmia ollut synnytyksen jälkeen mutta ei sellaisia kuin kuvittelette, mieheni ei enää mahdu sisääni. Paikat eivät siis kärsineet vaan päin vastoin tässä ollaan kuin neitsyitä uudestaan. ;)

Minua pelottaa enemmän sektio kuin alatie, enkä ymmärrä synnytyspelkoa. että mielumin maataan maha auki.

Ja halusin siis vain sanoa että meitä on moneen junaan eikä kaikille synnytys ole pelottava asia tai pilaa kroppaa. Enempi ne riskit sektiossa mietityttää...

Vierailija
245/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalainen nainen varmaankin usein kadehtii sektiolla synnyttäneitä ja pelkää kun he ovatkin pysyneet hyvässä kunnossa.se voi olla yksi syy miksi sektion valinneet tuomitaan.

Pysyneet hyvässä kunnossa? Sektion jälkeen ei saa edes omaa vauvaansa nostaa. Silloin ei mielestäni ole hyvässä kunnossa.

Vierailija
246/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse synnytän sektiolla, koska arvostan seksuaalisuuttani sen verran paljon. Yhdyntä on minulle ainoa tapa nauttia seksistä, joten en voi sitä menettää, esim alapään tuntohermotuksen pilalle menemisen takia. Joten sektio tottakai. En koe, että minun pitää lapsen takia repiä alapää tunnottomaksi tai rumaksi.

MInun mielestäni sinä ja kaltaisesti itserakkaat turhamaiset paskapäät saisitte todella maksaa sektion kustannukset itse. Minua ottaa todella päähän kun me muut joudumme verovaroista teidän typeryytenne maksamaan.

No voi :D

Miten joillekin ottaa noin koville, että joku nainen haluaa säilyttää seksuaalisen nautintokykynsä? Eipä ne korjausleikkeuksetkaan halpoja ole ja niitä voi olla vaikea saada.

Ei ole turhamaista jos nainen haluaa nauttia yhdynnästä vielä lapsen saamisen jälkeekin. Miehen ei tarvitse yllättäen luopua omasta seksuaalisuudestaan vaan mies vaan vaihtaa naista jos nainen ei synnytyksen jälkeen pysytkään seksiin.

Seksi on ihan normaali osa elämää ja seksuaalisen toimintakyvyn ylläpitäminen on lääketieteellinen ongelma siinä missä muutkin ongelmat.

Vierailija
247/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalainen nainen varmaankin usein kadehtii sektiolla synnyttäneitä ja pelkää kun he ovatkin pysyneet hyvässä kunnossa.se voi olla yksi syy miksi sektion valinneet tuomitaan.

Pysyneet hyvässä kunnossa? Sektion jälkeen ei saa edes omaa vauvaansa nostaa. Silloin ei mielestäni ole hyvässä kunnossa.

No ei ainakaan ole revennyt pimppi tunnottomaksi eikä yhdyntä satu.

Vierailija
248/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Kyllä mulla on ainakin tapana testailla kavereiden pimppejä ja kadehtia sitä sektiolla synnyttänyttä.

Vierailija
249/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sinunkin synnytyksesi voi käynnistyä ennen suunnitellun sektion ajankohtaa? Repeämiä voi siis tulla sinullekin, jos avautumisvaiheesi on nopea ja päädyt syöksysynnytykseen paria päivää ennen sovittua sektiota.

Kyllähän sektio voidaan tehdä myös ennen ns suunniteltua sektiota. Eli ei tule repeämiä :) On se kova paikka, kun jotkut naiset arvostavat seksuaalisuuttaan.

Vierailija
250/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin esikoiseni alateitse, vieläpä perätilassa!

Tämän valitsin ennen sektiota. Oli muuten nopea ja helppo synnytys.

Ja mitä seksiin tulee, sen kanssa on ongelmia ollut synnytyksen jälkeen mutta ei sellaisia kuin kuvittelette, mieheni ei enää mahdu sisääni. Paikat eivät siis kärsineet vaan päin vastoin tässä ollaan kuin neitsyitä uudestaan. ;)

Minua pelottaa enemmän sektio kuin alatie, enkä ymmärrä synnytyspelkoa. että mielumin maataan maha auki.

Ja halusin siis vain sanoa että meitä on moneen junaan eikä kaikille synnytys ole pelottava asia tai pilaa kroppaa. Enempi ne riskit sektiossa mietityttää...

No mitä hyötyä tuosta on jos mies ei mahdu enää sisään? Eli ts. yhdyntä sattuu eikä voi naida vapautuneesti kun pitää survoa ja varoa kipua.

Vierailija
251/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkosektion saisi mielestäni maksaa itse ihan kokonaan. Lääketieteellisen syyn vuoksi eri, mutta pelkän mukavuussektion kustannukset tulisivat vanhempien maksettavaksi. Samoin mahdolliset komplikaatiot ja niiden hoito sen jälkeen.

Voidaanko samaa logiikkaa soveltaa muuhunkin? Esim. jättää alkoholistien maksasairaudet ja neurologiset häiriöt itse hoidettaviksi? Tupkoivien tai tupakoineiden keuhko-ongelmat myös? Entäs ylipainoiset diabeetikot? Maksavatko he itse hoitonsa kun ovat mukavuussyistä valinneet olla lihavia?

No jos esim. alkoholisti haluaisi dialyysiin, tai tupakoitsija keuhkosiirteen, vaikka sille mitään lääketieteellistä perustetta ei olisi, niin siinä tapauksessa kyllä.

Entäs se diabetes? Se on tällä hetkellä Suomen terveydenhuollon suurin yksittäisen sairauden aiheuttama menoerä. Yleensä aiheutuu ihmisen laiskuudesta ja omasta valinnasta olla ylipainoinen. Pitäisikö sun mielestä myös ylipainoisten maksaa itse oma hoitonsa kun ovat mukavuussyistä tilanteen itselleen aiheuttaneet?

Vierailija
252/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi: kaikki eivät ole valinneet lihavuuttaan, vaan taustalla voi olla sairaus. Mielestäni alkoholistien ja tupakoitsijoiden sairaudet luonnollisesti pitäisi heidän itse maksaa tietyn perustason jälkeen, kuten myös pillun tiukkuuden takia sektiota vaativien ämmien.

Vierailija
253/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-ai…

Noniin, nyt kaikki sektiovaahtoajat voivat tulla tähän ketjuun kumoamaan tuon artikkelin kaikki väitteet kiitos, kun kuitenkin paremmin tiedätte!

"Hyvin hoidettu alatiesynnytys on sekä äidille ­että lapselle useimmissa tilanteissa turvallisin synnytystapa.

Äidin kannalta keisarileikkaukseen liittyy suurentunut komplikaatioriski alatiesynnytykseen verrattuna.

Lapsen kannalta keisarileikkaukseen liittyy kohdunulkoiseen elämään sopeutumisen viivästymistä ja myöhemmin elämässä suurentunut sairauksien ja terveysongelmien riski."

Vierailija
254/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sektio voidaan tehdä myös ennen ns suunniteltua sektiota. Eli ei tule repeämiä :) On se kova paikka, kun jotkut naiset arvostavat seksuaalisuuttaan.

Heh, selittelet siis itsellesi sektion tarpeen sillä, että synnyttäneillä ei ole kykyä seksuaaliseen nautintoon ja heillä on löysäksi revennyt pimppi?

Ymmärrän hyvin sen tutkimuksen sektioon päätyneiden suuremmista mielenterveysongelma-luvuista.

Vierailija
255/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin varma että suuntaan pelkosektioon, mutta päädyin synnyttämään alateitse ja kaikki meni hyvin. Synnytyspelko on ihan aito, oikea pelkotila, ja tulisi ottaa vakavasti. Mä koin lohduttavaks sen, että terveydenhuoltohenkilökunta otti mun pelon vakavasti, kuunteli ja kertoi faktatietoa synnytyksestä. Pilkuhiljaa pelko hälveni ja muuttui pieneksi jännitykseksi, ei siis ollut enää paniikkikohtauksia laukaisevaa. Syyllistäminen ei auta ketään, ei myöskään omaan pelkoon jumiutuminen. Hassua että naisten on niin vaikea ymmärtää toisten naisten kokemuksia ja tunteita synnytystä kohtaan, syyllistetään, pelotellaan ja kilpaillaan pahimmilla synnytyskokemuksilla. Jospa näitä pelkoja ymmärrettäisiin paremmin ja niistä voisi puhua avoimemmin niin ehkä pelkosektioidenkin määrä pienenisi.

Vierailija
256/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksessä vauva voi kärsiä hapenpuutteesta, joka voi pahimmillaan johtaa vammautumiseen. Sektiolla tätä riskiä ei ole. Esikoistani uhkasi hapenpuute synnytyksessä, ja jouduin hätäsektioon. Toisella kerralla vaadin suunnitellun sektion.

Minulle on samantekevää mitä joku vaahtoava mamma ajattelee asiasta.

Vierailija
257/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, selittelet siis itsellesi sektion tarpeen sillä, että synnyttäneillä ei ole kykyä seksuaaliseen nautintoon ja heillä on löysäksi revennyt pimppi?

Ymmärrän hyvin sen tutkimuksen sektioon päätyneiden suuremmista mielenterveysongelma-luvuista.

Juuri näin. Jos nainen vaatii sektiota siksi ettei pimppi löysty pariksi viikoksi, koska miehen panohalujen tyydyttäminen ja oma jatkuva nautinto on hänelle niiiiiiiin paljon tärkeämpi kuin syntyvän lapsen hyvinvointi, on hänellä narsismi-niminen persoonallisuushäiriö. Raivostuttavia pissiksiä tuollaiset jotka kehtaavat väittää ettei alateitse synnyttänyt nainen enää voi nauttia seksistä ja hänen miehensä lähtee automaattisesti hakemaan neitseellistä pimppaa. Silloin on jotain parisuhteessa vakavasti vialla.

Vierailija
258/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta saa sen kuvan, että suurin osa "synnytys"pelkoisista pelkääkin sitä, että alapää repeää? Vähän sama, kuin se Hesarin äskettäinen juttu imetyksen kuukauden jälkeen lopettaneesta äidistä. Mitä tuohon nyt enää voisi sanoa.

Ehkä ihan hyvä, että monet jättävät ne lapset tekemättä, jos ajatukset ovat tuota tasoa.

Vierailija
259/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksessä vauva voi kärsiä hapenpuutteesta, joka voi pahimmillaan johtaa vammautumiseen. Sektiolla tätä riskiä ei ole. Esikoistani uhkasi hapenpuute synnytyksessä, ja jouduin hätäsektioon. Toisella kerralla vaadin suunnitellun sektion.

Minulle on samantekevää mitä joku vaahtoava mamma ajattelee asiasta.

Miten niin sektiossa ei ole riskiä hapenpuutteesta?

Vierailija
260/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aiempaan keisarileikkaukseen on raportoitu liittyvän tulevissa raskauksissa suurentunutta kohdunulkoisen raskauden, sikiön kohdunsisäisen kuoleman ja istukan ennenaikaisen irtoamisen riskiä."

"Kroonista kipua keisarileikkauksen jälkeen kokee 12 % naisista. Vuotohäiriöitä, erityisesti kuukautisten jälkeistä tiputtelua, esiintyy usein vuosiakin keisarileikkauksen jälkeen leikkausarven seudusta."

"Alatiesynnytys lisää lantionpohjan vaurioitumisen ja siitä johtuvien laskeumien sekä virtsan tai ulosteen pidätyskyvyn heikkenemisen riskiä. Toisaalta näitä ongelmia esiintyy myös keisarileikkauksen jälkeen."

"Keisarileikkauksella syntyminen on epidemiologisissa tutkimuksissa liitetty monien kroonisten immuunivälitteisten tai tulehduksellisten sairauksien sekä lihavuuden ja ylipainon kehittymisen riskiin."

"Tromboembolisia komplikaatioita esiintyy 1–3:lla keisarileikkauspotilaalla tuhatta potilasta kohti, mikä on 3–4-kertainen määrä alatiesynnytykseen verrattuna. Nämä komplikaatiot ovat harvinaisempia kuin verenvuoto ja infektiot, mutta länsimaissa keuhkoembolia on yleisimpiä äitiyskuolleisuuden aiheuttajia"

Huh, mutta tärkein eli pillu sentään säilyy miehelle edelleen haluttavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi