Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman sukunimen olette antaneet lapsellenne?

Vierailija
25.11.2016 |

Odotan esikoistamme. La. 27.2.2017 :) Minä tahdon lapselle oman sukunimen, ja mies tahdoo hänen omansa.
Nyt meillä on riita kumman sukunimen lapsi tulee saamaan. Meillä molemmilla on melko harvinaiset sukunimet, ja väestörekisterin mukaan meitä on myös tismalleen Suomessa saman verran. Olenko todella itsekäs jos päätän "antaa" lapsellemme oman sukunimeni. Olemme myös miettineet yhdyssukunimeä, mutta se taas olisi aivan todella pitkä ja typerän kuuloinen :D

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isällä on eri nimi kuin muulla perheellä tulee lähinnä mieleen uusperhe. Eikö sen vertaa toisiinsa pystytä sitoutumaan, että otetaan yhteinen sukunimi?

Vierailija
42/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella itsekäs lehmä!! Mitä sitten kun lapsesi alkavat vihaamaan sinua kun heillä on sinun sukunimi eikä isänsä? Oletteko edes naimisissa vai onko lapsi äpärä??

No nytpä meni jollain tunteisiin.

Kummasti tätä ketjua lukiessa tuli mieleen moninaiset ketjut, joissa miehet syyttävät naisia pikkuasioihin takertumisesta, tunteella elämisestä ja turhista eroista. Tässäpä on monta järkevää miestä *huutonaurua*.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne jotka haluaa että lapsille tulee isän sukunimi, niin kuinkahan moni heistä vastustaa tasa-arvoista avioliittolakia. voisi olettaa, että noilla ryhmillä on paljon yhteisiä kannattajia.

Nykyään ilmeisesti erotaan niin paljon, että siihen valmistaudutaan jo etukäteen. Äidin on kätevä pitää lapset omalla sukunimellä, niin ei herätä myöhemminkään turhia kyselyitä.

Vierailija
44/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miehesi tulee eroamaan sinusta, vaikka sitten vasta vuosien kuluttua, mikäli annat oman sukunimesi. Asia tulee kalvamaan häntä ja vaikuttaa parisuhteenne toimivuuteen, nakertaa sitä."

"- Tämä on totta. t. mies (lapsilla minun sukunimi)"

I"-tse en eroaisi "vuosien kuluttua" vaan olisi jo kynnyskysymys. Ero tapahtuisi heti.

m34"

- - Kylläpä täällä herkkiä miehiä. - Minua - miehenä -ei olisi niin väljä, jos lapset saisivat äitinsä nimen. Pelkäättekö te muut miehet, että jos lapset saavat äitsinsä nimen niin se on merkki siitä, että lapsia pidetään, jonkun toisen miehen siittäminä, vai mistä kiikastaa? 

Periaate. jos nainen ei kunnioita minua niin että antaisi lapsellemme minunsukunimen niin ero tulee

Helppo uhota, kun mitään naista sulla olekaan :D

Monesko mies sinulla on menossa nykyisellä sukunimelläsi?

Vierailija
45/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne jotka haluaa että lapsille tulee isän sukunimi, niin kuinkahan moni heistä vastustaa tasa-arvoista avioliittolakia. voisi olettaa, että noilla ryhmillä on paljon yhteisiä kannattajia.

Nykyään ilmeisesti erotaan niin paljon, että siihen valmistaudutaan jo etukäteen. Äidin on kätevä pitää lapset omalla sukunimellä, niin ei herätä myöhemminkään turhia kyselyitä.

Ootko sinä yksi niistä, jotka vaihtoi nätin sukunimensä miehen Möttöseen, koska "niin nyt vaan kuuluu tehdä ja mies halusi". 

Jotenkin katkeruus paistaa tänne saakka läpi, kun pitää keksiä jotain noin inhottavaa, näinkin vähäpätöisestä asiasta.... 

Vierailija
46/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on tyttö, äidin sukunimi ja jos poika niin isän.

"Hävinnyt" osapuoli voi halutessaan antaa oman nimensä lapselle patronyyminä tyyliin Jaakontytär tai harvinaisempana matronyyminä tyyliin Minnanpoika

Vierailija
47/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen vertaa toisiinsa pystytä sitoutumaan, että otetaan yhteinen sukunimi?

Ja onko se sitoutuminen todellakin nimestä kiinni? Vaikka oltaisiin naimissa ja oltu yhdessä vuosikaudet ja uskollisia toisilleen, ja vaikka olisi yhteinen elämä ja yhteiset lapset, yhteinen koti, niin mikään siitä ei merkitse mitään jos on eri sukunimi?

Vierailija
48/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miehesi tulee eroamaan sinusta, vaikka sitten vasta vuosien kuluttua, mikäli annat oman sukunimesi. Asia tulee kalvamaan häntä ja vaikuttaa parisuhteenne toimivuuteen, nakertaa sitä."

"- Tämä on totta. t. mies (lapsilla minun sukunimi)"

I"-tse en eroaisi "vuosien kuluttua" vaan olisi jo kynnyskysymys. Ero tapahtuisi heti.

m34"

- - Kylläpä täällä herkkiä miehiä. - Minua - miehenä -ei olisi niin väljä, jos lapset saisivat äitinsä nimen. Pelkäättekö te muut miehet, että jos lapset saavat äitsinsä nimen niin se on merkki siitä, että lapsia pidetään, jonkun toisen miehen siittäminä, vai mistä kiikastaa? 

Periaate. jos nainen ei kunnioita minua niin että antaisi lapsellemme minunsukunimen niin ero tulee

Helppo uhota, kun mitään naista sulla olekaan :D

Monesko mies sinulla on menossa nykyisellä sukunimelläsi?

Ensimmäinen :)

Vierailija
49/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen vertaa toisiinsa pystytä sitoutumaan, että otetaan yhteinen sukunimi?

Ja onko se sitoutuminen todellakin nimestä kiinni? Vaikka oltaisiin naimissa ja oltu yhdessä vuosikaudet ja uskollisia toisilleen, ja vaikka olisi yhteinen elämä ja yhteiset lapset, yhteinen koti, niin mikään siitä ei merkitse mitään jos on eri sukunimi?

Ja jostain syystä miehet eivät kaihoa koko perheen yhteistä nimeä, ellei se ole juuri se miehen nimi. :)

Vierailija
50/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kumpi on kauniimpi

Vierailija
51/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mö en hoida veljeni lapsia joilla ei ole isäänsä nimeä, ei ne ole mulle sukua toisen veljen lapsia hoidan ja ien ulkomaille jne.

t.täti

Vierailija
52/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mö en hoida veljeni lapsia joilla ei ole isäänsä nimeä, ei ne ole mulle sukua toisen veljen lapsia hoidan ja ien ulkomaille jne.

t.täti

Nii varmaan :D

53/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehesi on lapsen isä ja haluaa antaa lapselleen oman sukunimensä, mutta haluat että miehesi sukunimi ei näy lapsenne kohdalla edes minään sukunimiyhdistelmänä tms. 

Uskoisin että asia jää tavalla tai toisella vaivaamaan ja "syömään" miestäsi. Ja jos se syö miestäsi niin se epäilemättä vaikuttaa negatiivisesti tulevaan isä -/ lapsisuhteeseen. Syynä tähän on se, että lapsestanne ei jää mitään näkyvää, virallista jatkuvuutta miehellesi, hänen sukunimensä ei jatku. Eli edessä hänellä on pelkkä elatusvelvollisuus ja alisteinen asema olla pelkkä "isi" perheessä, jonka jälkipolvi on suljettu hänen suvultaan. Miehesi sukunimen hylkäämisen myötä mies  ja hänen sukunsa on täysin ulkoistettu. Miehesi on lastattu pelkillä odotuksilla ja tulevilla velvollisuuksilla seuraavat 18 vuotta.

Toisaalta hänhän voi olla ns. "moderni" isä, joka ei ole moksiskaan asiasta ja alistuu kohtaloonsa. Mutta jos olette asiasta jo riidelleet niin uskoisin, että se jollain tasolla ehkä "mädättää" teidän ja hänen lapsensa suhteen tulevaisuudessa.

Mutta kuten jo totesin, voin olla että olen totaalisen väärässä. Hänen suhtautuminen on täysin riippuvainen hänestä itsestään. 

Itse pistäisin riidan poikki ja yhdistäisin sukunimet. Teko voisi samalla myös kiinteyttää parisuhdetta ennestään. Tuoda sukuja yhteen ja muuta mukavaa. Lapsellakin olisi kaksi yhtä harvinaista sukunimeä.

Vierailija
54/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina lapselle pitäisi antaa isän sukunimi? Huoh..

Vierailija
55/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani vain kevytkenkäisten hutsujen äpärälapsilla oli äidin sukunimi. Sekin siitä syystä, että ei ollut tiedossa isää, kenen sukunimi lapselle antaa.

Vierailija
56/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tulee eroamaan sinusta, vaikka sitten vasta vuosien kuluttua, mikäli annat oman sukunimesi. Asia tulee kalvamaan häntä ja vaikuttaa parisuhteenne toimivuuteen, nakertaa sitä.

Sille asialle en voi mitään. Jos minä nyt sitten päätänkin antaa oman sukunimeni, ja mies minut sen takia jättää niin voi voi. Life goes on. AP

Ap ootko ihan terve?

Vierailija
57/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessani vain kevytkenkäisten hutsujen äpärälapsilla oli äidin sukunimi. Sekin siitä syystä, että ei ollut tiedossa isää, kenen sukunimi lapselle antaa.

Ymmärrän, mutta emme enää nykyaikana elä menneisyydessä :) Ajat onneksi muuttuvat :)

Vierailija
58/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, mutta emme enää nykyaikana elä menneisyydessä :) Ajat onneksi muuttuvat :)

Ennen oli kaikki asiat paremmin!

Vierailija
59/59 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kaikki asiat paremmin!

Niin no riippuu tietysti mistä katsoo. :) esim ennenhän oli köyhiä enemmän, nykyään vähemmän.

Oliko silloin asiat paremmin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi