Monet jalanjulkijat ei tajua, että tällaisella kelillä
Ei näe heitä ollenkaan auton ratin takaa. Suojateiden ylitys on kamalaa, vaikka kuin hiljaa ja varovasti ajaa niin aiba jostain joku tollo ampaisee eteen. Mustissa vaatteissa ulman heijastinta.
Kommentit (325)
^ En ajanut edellä menijän perässä kiinni, ja siltikin jalankulkija tuli yllärinä. Hänellä oli vaatetus sellainen että näki tosi myöhään.
Tällä kyseisellä paikkakunnalla on myös valitettavasti sellainen ajotyyli tosi monella että suojatien eteen ei pysähdytä. Myös siksi kevyen liikenteen pitäis olla varovaisempia, ovat kumminkin luultavasti tän enemmistön ajotyylin huomanneet.
Mikä ihme siinä on, että liikenteessä ei osata käyttäytyä. Jospa kaikki yrittäisivät pitää huolta turvallisuudesta, omasta ja myös muiden.
Terveisiä Lahdesta, Suomen persreijästä: minulla ON heijastin, on kaksikin, ja keskustassa on niin hyvä valaistus että täytyy olla vain piittaamaton kusipää jos ei huomaa jalankulkijaa joka on jo suojatiellä. Nimittäin tätä tapahtuu päivittäin: minä pysähdyn keskelle suojatietä koska idiootti autoilija ei vaan voi antaa tilaa mennä, vaan kaasuttaa katse tiukasti eteen suunnattuna suojatien yli.
Olisipa poliiseja enemmän valvomassa keskustan liikennettä.
Pikkupaikkakunnilla ja maaseudulla näkee vuosi vuodelta enemmän heijastimia ja (aivan parhaita) heijastinliivejä, mutta Helsinki, Espoo jne ovat ihan mustia. "Koska onhan täällä valoja" No niin on mutta on myös pimeitä varjoja, vastaantulevia autoja, pysäkeiltä sinkoilevia busseja ja niiden matkustajia, ratikoita, vilkkuvaa mainosvaloa, kiiltävää asvalttia. Kaikilla mustat takit ja kiire jonnekin. Ei se auta vaikka kuinka hitaasti ajaisi, jos tietä lähtee ylittämään joku mustissa, eikä välttämättä edes suojatien kohdalta. Ei ole heijastimia aikuisilla, ei lapsilla, ei lastenvaunuissa, monilla ei ole edes valoa pyörässä, eikä kypärääkään sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Lahdesta, Suomen persreijästä: minulla ON heijastin, on kaksikin, ja keskustassa on niin hyvä valaistus että täytyy olla vain piittaamaton kusipää jos ei huomaa jalankulkijaa joka on jo suojatiellä. Nimittäin tätä tapahtuu päivittäin: minä pysähdyn keskelle suojatietä koska idiootti autoilija ei vaan voi antaa tilaa mennä, vaan kaasuttaa katse tiukasti eteen suunnattuna suojatien yli.
Olisipa poliiseja enemmän valvomassa keskustan liikennettä.
Tässä vaan ei ole kyse siitä, ettei näe tai huomaa, vaan piittamaattomuudesta, jota aloitus ei koskenut.
Totta, ei ihminen sitä autoa "voita". Itsellä on monessa paikkaa heijastin, mieluiten olen elossa ja nautin ulkoilmasta kuin sairaalassa käsi tai jalka poikki.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupaikkakunnilla ja maaseudulla näkee vuosi vuodelta enemmän heijastimia ja (aivan parhaita) heijastinliivejä, mutta Helsinki, Espoo jne ovat ihan mustia. "Koska onhan täällä valoja" No niin on mutta on myös pimeitä varjoja, vastaantulevia autoja, pysäkeiltä sinkoilevia busseja ja niiden matkustajia, ratikoita, vilkkuvaa mainosvaloa, kiiltävää asvalttia. Kaikilla mustat takit ja kiire jonnekin. Ei se auta vaikka kuinka hitaasti ajaisi, jos tietä lähtee ylittämään joku mustissa, eikä välttämättä edes suojatien kohdalta. Ei ole heijastimia aikuisilla, ei lapsilla, ei lastenvaunuissa, monilla ei ole edes valoa pyörässä, eikä kypärääkään sen puoleen.
(aivan parhaita) heijastinliivejä...Tämä aivan parhaita "myytti" on kumottu kaupunkiliikenteessä. Ihmisen ylävartalo on samalla korkeudella kuin heijastavat liikennemerkit ja valoheijastukset yms eikä auta autoilijaa havaitsemaan kaikkien heijastuksen keskellä. Eri asia toki on kun siellä pimeässä ei mikää muu heijasta.
Liikkuminen soljuisi hyvin, jos autoilijat antaisivat tietä kävelijöille (tämä kävelijän kannalta katsottuna). Jos kävelijänä lähestyn suojatietä varovasti, niin siihen jään nököttämään. Autoijat eivät anna tietä. Siksi on pakko kävellä röyhkeästi, niin kuin ei huomaisi autoja, vaikka joka tapauksessa on valmiina hyppäämään taaksepäin. Heijastin on, mutta se ei tunnu auttavan.
Valtaosa autoilijoista hidastaa lähestyessään tasa-arvoista risteystä jos tien laidalla on näköeste, jolloin oikealta tulevia autoja on vaikea nähdä. Valtaosa hidastaa ihan kävelyvauhtiin, jotta välttää törmäyksen jos sieltä tuleekin auto.
Kuitenkin jalankulkijan tapauksessa ajetaan vain surutta tilanteeseen nähden liian kovaa, vaikka on täysin sama näköeste oli se sitten kulma tai pimeys. Tämä siitä syystä, että heille itselleen ei käy törmäyksessä mitään.
Vastuullinen autoilija hidastaisi tuossa tilanteessa aivan samalla tavoin kuin tasa-arvoisessa risteyksessäkin ja varmistaisi, ettei ketään tule ennen kuin ylittää suojatien.
Huvittavinta tässä on se, että autoilijat vielä kehtaavat tulla tänne itkemään jalankulkijoiden toimista, vaikka ovat itse se osapuoli, joka rikkoo lakia ja vaarantaa liikenneturvallisuuden.
Ei voi kuin ihmetellä ihmisten kykenemättömyyttä objektiiviseen ajatteluun ja sokeutta omien virheiden näkemiseen. Ikävä kyllä kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä, jotka kykenevät tarkastelemaan erittäin kriittisesti myös omia toimiaan ja ajattelemaan mikä on aidosti paras ratkaisu, eikä vain paras ratkaisu minun kannaltani.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen soljuisi hyvin, jos autoilijat antaisivat tietä kävelijöille (tämä kävelijän kannalta katsottuna). Jos kävelijänä lähestyn suojatietä varovasti, niin siihen jään nököttämään. Autoijat eivät anna tietä. Siksi on pakko kävellä röyhkeästi, niin kuin ei huomaisi autoja, vaikka joka tapauksessa on valmiina hyppäämään taaksepäin. Heijastin on, mutta se ei tunnu auttavan.
Näinhän se nimenomaan menee. Autoilijat ovat tottuneita siihen, että jalankulkijat väistävät, joten väistävät ainoastaan silloin kun tulee törmäys jos eivät väistä. Tästä syystä kävelen itsekin suojatielle aina niin kuin en sivuille katsoisikaan, vaikka olen katsonut autotilanteen jo ennen kuin autoilija minut edes näki.
Suojatiekäyttäytyminen on aivan kamalalla mallilla ja siihen pitäisi ehdottomasti puuttua. Ilmeisesti poliisikin on kuitenkin niin autoilevaa sakkia, että ei tuohon oikeasti edes haluta puuttua kunnolla, koska sehän tekisi autoilusta ikävämpää jos pitäisi väistää.
No ehkä se järki tulee päähän siinä vaiheessa kun siivoilee autonsa alta liiskaantuneen lapsen palasia tai kantaa oman lapsensa palasia arkkuun.
Luulisi ihmisten ennakointikyvyn riittävän edes muutaman sekunnin nykyhetkeä pidemmälle, mutta ihmisten tyhmyys jaksaa aina yllättää minut. Ilmeisesti olen vieläkin liian optimistinen.
Meilläpäin on risteys, jossa suojatielle tullaan pyörätieltä. Pyörätien ja ajotien välissä on korkea kallio joka päättyy noin metri ennen suojatieta. Sieltä kuulkaa kun pyöräilijä suhahtaa sivuilleen katsomatta, tai jalankulkija juoksee tielle niin oksat pois. Eikä enää auta heijastimet siinä kohtaa. Sen suojatien eteen on pakko käytännössä pysähtyä joka kerta, vaikkei ketään näkyisi missään. Työni takia ajelen paljon suuren yliopistosairaalan alueella. Siellä on aivan järkyttävä villi länsi. Kapeat ajoväylät, molemmin puolin pyörätiet. Jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat mieluummin reunakiveyksen vieressä ajoväylällä (ilman valoja ja heijastimia) kuin siinä kiveyksen päällä pyörätiellä. Tietä lähdetään ylittämään katsomatta ja kuulematta, ilman mitään merkkiä aikeistä. Onhan näitä nähty. Ilman heijastimia juostaan valollisen suojatien yli punaisia päin, alueella jossa seitsemänkympin rajoitus. Siinä sitten kahdella kaistalla bussit ja henkilöautot vetää hätäjarrutusta ja hädin tuskin vältyttiin ketjukolarilta tämän yhden "minulla on oikeus"-ihmisen takia. Järki käteen kävelijöillekin. Itse asun seudulla jossa ei ole katuvaloja, eikä jalkakäytäviä. Aina on päällä heijastinliivi ja lisänä muita heijastimia. Silti kuljen ajatuksella että minua ei välttämättä huomata, ja kun auto tulee, menen kunnolla ojan puolelle, kaiken varalta. En ymmärrä ihmisten välinpitämättömyyttä omasta hengestä ja terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on risteys, jossa suojatielle tullaan pyörätieltä. Pyörätien ja ajotien välissä on korkea kallio joka päättyy noin metri ennen suojatieta. Sieltä kuulkaa kun pyöräilijä suhahtaa sivuilleen katsomatta, tai jalankulkija juoksee tielle niin oksat pois. Eikä enää auta heijastimet siinä kohtaa. Sen suojatien eteen on pakko käytännössä pysähtyä joka kerta, vaikkei ketään näkyisi missään. Työni takia ajelen paljon suuren yliopistosairaalan alueella. Siellä on aivan järkyttävä villi länsi. Kapeat ajoväylät, molemmin puolin pyörätiet. Jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat mieluummin reunakiveyksen vieressä ajoväylällä (ilman valoja ja heijastimia) kuin siinä kiveyksen päällä pyörätiellä. Tietä lähdetään ylittämään katsomatta ja kuulematta, ilman mitään merkkiä aikeistä. Onhan näitä nähty. Ilman heijastimia juostaan valollisen suojatien yli punaisia päin, alueella jossa seitsemänkympin rajoitus. Siinä sitten kahdella kaistalla bussit ja henkilöautot vetää hätäjarrutusta ja hädin tuskin vältyttiin ketjukolarilta tämän yhden "minulla on oikeus"-ihmisen takia. Järki käteen kävelijöillekin. Itse asun seudulla jossa ei ole katuvaloja, eikä jalkakäytäviä. Aina on päällä heijastinliivi ja lisänä muita heijastimia. Silti kuljen ajatuksella että minua ei välttämättä huomata, ja kun auto tulee, menen kunnolla ojan puolelle, kaiken varalta. En ymmärrä ihmisten välinpitämättömyyttä omasta hengestä ja terveydestään.
Toimit ihan oikein kun pysähdyt ja niin tuollainen paikka on tarkoitettukin ajettavaksi. Eihän tuossa varsinaisesti mitään ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Heijastimen käyttö ei paranna autoilijen asennetta jalankulkijoita kohtaan.
Mulla on kyllä täällä Helsingissä useita sellaisia kokemuksia, että kun heijastinliivi päällä liikun, autot pysähtyvät jo tosi kaukaakin odottamaan että pääsen tien yli. Ja ylipäänsäkin, oli kelläkin autoilijalla mitkä asenteet tahansa, niin miksi ei jalankulkija käyttäisi heijastinta, ihan vain itsensä takia? Ei siitä ainakaan yhtään mitään haittaakaan olisi.
Samaa mieltä! Vaikea väistää jotain, jota ei näe.
Täällä sammutetaan yöksi katuvalot. Yöllä sain kirota taas töistä tullessa sateessa ajaessa jalankulkijaa, kun se ilman mitään heijastinta ja mustissa vaatteissa päätti ylittää tien katsomatta yhtään. Just ehdin huomata, että joku vitun hullu hyppää alle ja sain lyötyä jarrun pohjaan ja just jarrutettua. Ja kyseinen urpo ei auton huomatessaan ees juossut/palannut takaisin vaan pysähtyi patsasteleen siihen eteen, että jos ei ois niin lyhyellä matkalla pysähtynyt niin ois osunut. Nakkasin sille ikkunasta heijastimen, että pistä tuo kiinni takkiis niin kellekään ei tuu syytettä taposta.
Vierailija kirjoitti:
Voi perkele! Kyllä palaa valot ja ihan kävelyvauhtia, mutta Lidlistä tuli mies tien yli maastopuvussa (!?) vielä maastohattu päässä, ilman heijastimia. Oli millistä kiinni etten ajanu yli, kehtas vielä pappa mulkasta! Jotain järkeä tohon pimeelläliikkumiseen toivoisi!
Mitä lidlistä? Ei perkele sentään ja kehtasi mulkasta ei vittu mitä touhua, olisit ajanut yli... Ei kun aikuisten oikeasti miten pieni elämän täytyy olla että loukkaantuu tuollaisesta niin paljon että lähtee mopo käsistä vauva palstalla ja sitten vielä yli 60 yläpeukkua. Onko ahdistava elämä muyiden vikaa? Itse ajan vain pyörällä ja vaikka on todella pimeää monissa paikoissa ihan ilman katuvaloja näen jokaisen maastopukuisen ja musta pukuisen koiranulkoiluttajan koska seuraan muuta liikennettä. Hidastan jokaisen kulman ja porttikongin kohdalla kaupungissa ettei joku singahda eteeni. Olen ilmeisesti poikkeuksellisen hyvä huomioimaan muita liikenteessä enkä edes saa kilareita ja vaukoa läheltäpiti tilanteista vaikka joku tulisikin provosoivasti vastaan tai pyöräilisi ilman valoja tai ajaisi autolla jalkakäytävällä. Niin sekaisin en ole kuin suurin osa tällä palstalla riehujista.
Tuossa poliisin video heijastimettoman ja heijastimellisen jalankulkijan näkyvyydestä. Tuohon kun vielä lisää vesisateen, niin näkyvyys on vielä huonompi. Koittakaa nyt oikeasti käsittää, että ilman heijastinta teitä ei näe.
Turha tästä on kinata. Luonnonvalinta hoitaa nämä ilman heijastinta liikkuvat ihmiskunnan älyköt.
Kyllähän sitä suojatien kohdalla onkin varovainen ja tuijottaa sinne pientareen suuntaan, josko sieltä joku olisi tulossa, mutta kun poukkoillaan tien yli ihan mistä sattuu... Eilen töihin ajaessa yksi sankari päätti ylittää tien pimeällä fillarilla kohdassa, missä ei ole suojatietä, eikä edes katuvaloja. Onneksi oli 40 rajoitus, ja oma vauhti hieman alle, muuten olisi voinut tulla vieläkin tiukempi paikka. Tuntuu olevan ainakin täällä enemmän sääntö kuin poikkeus, että tien yli mennään mistä huvittaa, kun sinne suojatielle olisi hurjat pari sataa metriä matkaa :(
Ihan todellako tuo on sinusta ok ja turvallista? Ei kuulosta kovin fiksulta. Ja ei, sekään ei ole fiksua että autoilija ei päästä sinua yli vaikka näkee sinut. Se ei silti tee sinun toiminnastasi yhtään sen järkevämpää, vaikka autoilija toimisi tyhmästi, niin sitten sinunkin kannattaa toimia tyhmästi. Tulee lähinnä mieleen joku ala-aste, "toi ohitti mut jonossa, nyt mä saan kampata sen, senkin tyhmäpää siitäs sait!!".