9. luokan lukuvaatimukset, 25 kirjaa vuodessa. Onko tämä kohtuullista? (+ suosituksia otetaan vastaan)
Olen 9. luokalla, ja meidän pitää lukea 25 kirjaa vuodessa. Yhden kirjaksi laskettavan teoksen minimipituus on 100 sivua, lastenkirjoja ei hyväksytä. Jokaisesta kirjasta pitää lisäksi täyttää kysymyskortti, jossa on viisi kysymystä kirjasta.
Haluaisin kyseenalaistaa kyseisen vaatimuksen kohtuullisuuden. Yhden kirjan lukemiseen on aikaa alle 2 viikkoa (koska kesälomalla ei enää voi lukea). Kyseessä on käsittääkseni meidän opettajamme asettama mielivaltainen vaatimus, sillä toisen opettajan oppilailla samanlaista vaatimusta ei ole.
Ennen tätä vuotta en ollut lukenut lainkaan kirjoja, ja on jokseenkin vaikeaa aloittaa se saman tien. Tähän mennessä olen lukenut vain 5 kirjaa, eli olen aikataulussa jäljessä. En edes tiedä mitä lukea, vaan olen lukenut kirjahyllystämme löytyviä kirjoja (Kaksi Tornia, Tuntematon Sotilas, Sieppari Ruispellossa, Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi sekä Ajan Lyhyt Historia) ja kaikki Ajan Lyhyttä Historiaa lukuun ottamatta ovat olleet todella vaikeasti ymmärrettäviä, luin, mutta en oikeastaan tajunnut mitä niissä tapahtuu. Tuntemattomassa käytettiin vaikeaa kieltä ja outoja sanoja, Sieppari Ruispellossa oli vain tylsä vaikka tajusinkim jotain. Nyt perjantaina opettajamme vielä päätti hylätä Ajan Lyhyen Historian, juuri kun olin saanut sen luettua.
Onko tämä vaatimus oikesti kohtuullinen? Yritän parhaani, mutta en pysy tahdissa. Lukeminen on tylsää, ja vie kohtuuttomasti aikaa. Äidinkieleen kuluu enemmän vapaa-aikaani kun muihin aineisiin yhteensä.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Oudolta kuulostaa, mutta hae nyt ihmeessä edes kirjastosta kirjoja, joiden aiheet ovat kiinnostavia. Harry Potterit esimerkiksi kannattaa aloittaa alusta (Viisasten kivi), että ymmärtää tapahtumat ja varmasti silloin nopealukuisempaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Kirjastoissa on usein nostettu suosituksia esille tai niitä voi kysyä. Käy ihmeessä läpi nuorten, nuorten aikuisten ja aikuisten puolet, kaikista löytyy varmasti jotain.
Jos kirjat todella lasketaan määrissä (eikä sivuissa), niin kannattaa muistaa, että Potterit pitenee loppua kohden. Niiden avulla tuo vaadittu 25 kirjaa ei todellakaan tule täyteen, jos lukeminen tökkii jo nyt.
v. 2016 aloitus, miten lie nyt?
Vierailija kirjoitti:
Yhden kirjan lukee hyvin viikossa hötkyilemättä eli ihan kelvollinen vaatimus.
Ei ole. Kannattaa nyt ihan oikeasti muistaa, että siellä koulussa tehdään muutakin. Ja sanon tämän ihmisenä, joka lukee muutenkin.
Tämän palstan floodaa taas superlukijat, jotka eivät ymmärrä, että elämä on muutenkin.
Minusta jokaista tervettä ihmistä voisi vaatia juoksemaan 35 kilometrin lenkkejä joka viikko. Ihan kohtullista, eikä siihen mene aikka kun max. neljätuntia, jos keli on huono.
Vaikka lukutaitoa tarpeellisena pidänkin, niin nyt kaikki ap:n kuvittellista ädiinkielenopettajaa komppaavat. Voitasiinko teidän mielestä jokaisessa lukuaineessa vaatia sama määrä kotitöitä ajatuksella, että se on laskennallisesti mahdollista?
Entäpä saako kaikki opettajat poiketa opetussuunnitelmasta mielensä mukaan?
On kyllä aika paljon. Keskustelisin aiheesta rehtorin kanssa, koska kuvaamassasi tilanteessa oppilaalle ei juurikaan vapaa-ajasta jää jäljelle, kun on muukin aineet ja ehkä harrastukset, kaverit ja nukkuakin pitäisi.
Meillä (olen -97) yläasteella jokaisen piti lukea yksi kirja ja tehdä siitä esitelmä muille. Tällä tavalla saatiin tietoa eri kirjoista, mutta aikaa ei mennyt ihan yhtä paljoa. Tuo lukumäärä on todella huima, enkä itse ole koskaan lukenut niin montaa kirjaa vuodessa (pl lastenkirjat), vaikka tykkäänkin lukea.
Suosittelen kuitenkin suuntaamaan kirjastoon ja kysymään kirjastonhoitajalta kirjasuosituksia. Kerro, millaisista asioista tykkäät (muoti, sijoittaminen, julkisuuden henkilöt, sosiaalinen media, pelit, historia, taide, tiede jne), heillä on yleensä hyvä tietämys kirjallisuudesta ja osaavat vinkata hyviä kirjoja. Nykyään kirjallisuus on monin tavoin erilaista kuin Tuntemattoman sotilaan ilmestyessä. Kirjastoista saa lainattua myös äänikirjoja.
Aloita yhdestä kirjasta, se on jo hyvä, jos ei ole aiemmin juuri lukenut.
15 sivua päivässä ei oo kyllä paha.
Mutta enemmän pitäisi kyllä opettajan perehdyttää. Jos joku lukee elämänsä ensimmäisenä kirjana Tuntemattoman, niin ei ole järjen hiventä. Sama kuin aloittaisi veiston tekemällå viulun.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika paljon. Keskustelisin aiheesta rehtorin kanssa, koska kuvaamassasi tilanteessa oppilaalle ei juurikaan vapaa-ajasta jää jäljelle, kun on muukin aineet ja ehkä harrastukset, kaverit ja nukkuakin pitäisi.
Meillä (olen -97) yläasteella jokaisen piti lukea yksi kirja ja tehdä siitä esitelmä muille. Tällä tavalla saatiin tietoa eri kirjoista, mutta aikaa ei mennyt ihan yhtä paljoa. Tuo lukumäärä on todella huima, enkä itse ole koskaan lukenut niin montaa kirjaa vuodessa (pl lastenkirjat), vaikka tykkäänkin lukea.
Suosittelen kuitenkin suuntaamaan kirjastoon ja kysymään kirjastonhoitajalta kirjasuosituksia. Kerro, millaisista asioista tykkäät (muoti, sijoittaminen, julkisuuden henkilöt, sosiaalinen media, pelit, historia, taide, tiede jne), heillä on yleensä hyvä tietämys kirjallisuudesta ja osaavat vinkata hyviä kirjoja. Nykyään kirjallisuus on monin tavoin erilaista kuin Tuntemattoman sotilaan ilmestyessä. Kirjastoista s
Rehtori saattaa olla vaikka eläkkeellä. Aloitus on 9 vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika Ajan lyhyessä historiassa oli?
Tietokirja. - Jos äidinkielestä on kysymys, niin kaunokirjallisuutta pitäisi lukea.
Ohuita klassikoita:
John Steinbeck: Punainen poni, 104 sivua; Helmi, 117 sivua
Ernest Hemingway: Vanhus ja meri, 132 sivua
Minna Canth: Salakari, 123 sivua
John Galsworthy: Omenapuu, 104 sivua
Juhani Aho: Helsinkiin, 96 sivua.
Nuo nyt tuli mieleen, mutta jos pitäisi olla nykykirjallisuutta, en muista ohuita - no, Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajat näyttää ohuilta sekä jotkut Tapani Baggen kirjat myös. Kirjastosta kannattaa tiedustella, ap, et ole ensimmäinen, joka kysyy.
Vierailija kirjoitti:
v. 2016 aloitus, miten lie nyt?
Kyllä nykyisinkin yhä lukeminen kannattaa.
Kaunokirjallisuus on vaivaton ja hauska keino kehittää lukutekniikkaa ja kokonaisuuksien hahmottamista.
Yluopisto-opiskelijana voi sanoa, että tieteellistä tietoa joutuu edelleenkin hakemaan myös oikeista kirjoista ja silloin on suuri etu, jos lukutaito on teknisesti hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että opettaja ei hyväksyisi Ajan lyhyttä historiaa.
Porvoon kouluissa voi olla eri vaatimukset kuin muualla.
Mä olen tuollainen painajaismainen pikalukija. Koulussa oli ongelmia, kun opettaja ei enää keksinyt kirjoja, joita en olisi lukenut 😆
Lukeminen on kivaa ja helppoa, jopa vauva-palstan. Ei vielä lapsena tai edes yläasteikäisenä tajunnut, miten nopea lukija olin. Vasta työelämässä alkoi valjeta, että edes muut korkeakoulutetut ihmiset eivät yleensä pysty samaan lukuvauhtiin kuin minä. Tästä on myös hyötyä, kun kukaan ei oleta, että 'parin sekunnin' vilkaisulla ehtisi lukea pitkän pätkän. Enkä siis lue mitenkään harppomalla tms pikalukutekniikalla, vaan ihan joka sanan.
Tästä ei kuitenkaan voi kertoa yleensä kenellekään, koska seurauksena on silmien pyörittelyä, vähättelyä (no et sä kuitenkaan ymmärrä lukemaasi/et muista siitä mitään/ei siitä ole mitään iloa tai hyötyä) ja sit jotkut haluu tehdä testejä, että luenko oikeasti vai sanonko vaan...
Onneksi ei kirjastoautolla ollut kirjarajoitusta, niin sain lainata sen 10 tai 12 kirjaa viikossa (yksi kirja arkipäiville ja pati-kolme per viikpnlopun päivät). Enempää ei olisi ehtinyt, kun piti ehtiä harrastaa ja katsoa telkkaakin
Ei tuo kovin paljoa ole, muutama kirja kuukauteen. Tekee varmasti hyvää älylaite-pikavideosukupolvelle.
Olen aikuinen ja luen mielelläni. Silti minulla menee kuukaudessa 1 - 1,5 kirjaa. Kirjan lukeminen kahdessa viikossa on mahdollista, jos kyseessä on yksi projekti - mutta koko lulkuvuoden ajan se on älytön vaatimus.
Sinun lukunopeus taas on ihan se ja sama. Jos luet paljon, teet muuta vähemmän.