Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9. luokan lukuvaatimukset, 25 kirjaa vuodessa. Onko tämä kohtuullista? (+ suosituksia otetaan vastaan)

Vierailija
20.11.2016 |

Olen 9. luokalla, ja meidän pitää lukea 25 kirjaa vuodessa. Yhden kirjaksi laskettavan teoksen minimipituus on 100 sivua, lastenkirjoja ei hyväksytä. Jokaisesta kirjasta pitää lisäksi täyttää kysymyskortti, jossa on viisi kysymystä kirjasta.

Haluaisin kyseenalaistaa kyseisen vaatimuksen kohtuullisuuden. Yhden kirjan lukemiseen on aikaa alle 2 viikkoa (koska kesälomalla ei enää voi lukea). Kyseessä on käsittääkseni meidän opettajamme asettama mielivaltainen vaatimus, sillä toisen opettajan oppilailla samanlaista vaatimusta ei ole.

Ennen tätä vuotta en ollut lukenut lainkaan kirjoja, ja on jokseenkin vaikeaa aloittaa se saman tien. Tähän mennessä olen lukenut vain 5 kirjaa, eli olen aikataulussa jäljessä. En edes tiedä mitä lukea, vaan olen lukenut kirjahyllystämme löytyviä kirjoja (Kaksi Tornia, Tuntematon Sotilas, Sieppari Ruispellossa, Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi sekä Ajan Lyhyt Historia) ja kaikki Ajan Lyhyttä Historiaa lukuun ottamatta ovat olleet todella vaikeasti ymmärrettäviä, luin, mutta en oikeastaan tajunnut mitä niissä tapahtuu. Tuntemattomassa käytettiin vaikeaa kieltä ja outoja sanoja, Sieppari Ruispellossa oli vain tylsä vaikka tajusinkim jotain. Nyt perjantaina opettajamme vielä päätti hylätä Ajan Lyhyen Historian, juuri kun olin saanut sen luettua.

Onko tämä vaatimus oikesti kohtuullinen? Yritän parhaani, mutta en pysy tahdissa. Lukeminen on tylsää, ja vie kohtuuttomasti aikaa. Äidinkieleen kuluu enemmän vapaa-aikaani kun muihin aineisiin yhteensä.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahti on tuollainen niin ei siinä ole mitään järkeä yrittääkään lukea niitä kirjoja, vaan pelkästään etsiä silmäilemällä ne vastaukset kirjasta/netistä tai kopsata kavereilta. Jos noin paljon lukisi niin muulle koulunkäynnille tai muulle elämälle ei jäisi aikaa. Huolimatta näistä oman elämänsä paavovärysistä, jotka väittävät lukevansa Dostojevskin tuotannon kahdessa päivässä ja suosittelevat sitä muillekin.

Vierailija
62/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli  25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.

Lisäksi käyt koulussa/töissä? Harrastat mitään muuta? Tapaat ketään? Kaikki eivät edes ole nopeita lukoijoita, vaikka tykkäisivät lukemisesta.

Kyllä käyn töissä ja opiskelen ja myös sosiaalista elämää löytyy. Suurimman osan kirjoista luen englanniksi jotta kestäisivät pitempään. Nuorempana tahti oli  7-10 kirjaa viikossa, nyt työ matkoineen ja muu elämä vie aikaa romaanien lukemiselta. Ilmeisesti vastaustani alapeukuttaneet lukevat vain Facebookia.

Mä laitoin alapeukun sulle ihan vaan siitä että luulet olevasi muita parempi ja vähättelet toisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika Ajan lyhyessä historiassa oli?

Satukirja?

Vierailija
64/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lukea nurten kirjallisuutta. usein lyhyempää ja helpommin ymmärrettävää. Esim. R.L.Stinen nightmare room -sarja oli muistaakseni hyvä.

Kannattaa myös testata erilaisia genrejä ja tustua siihen mistä pidät. Fantasiasta dragonlance on hyvä ja laaja sarja. Sitten on kauhua, dekkaria, omaelämänkertoja (jos ope hyväksyy).....ym.

Vierailija
65/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuuton vaatimus, vaikka itse olenkin himolukija. Sanoisin, että 5- 10 kirjaa /lukuvuosi olisi ok.

Osa nistä olisi syytä olla opettajan päättämiä, jolloin niistä voidaan pitää myös yhteisiä kirjakeskusteluita.

Lukeminen lukemisen vuoksi ei tuota mitään tulosta. Parempi kuin lukee vähemmän ja sitten käsittelee lukemaansa enemmän kuin viiden kysymyksen verran. Suosittelen todella näyttämään tämän ketjun opettajalle ja lisäksi keskustelemaan asiasta omien ja kaverien vanhempien kanssa.

Kirjasuosituksia on hankala antaa, kun en yhtään tiedä minkä tyyppisestä kirjallisuudesta pidät. Tykkäätkö fantasiasta/scifistä, dekkareista, elämänkerroista, rakkaustarinoista?

Nyt olet ainakin lukenut niitä paksuimpia järkeleitä.. Jotta saisit urakkaa paremmin kiinni niin suosittelen menemistä nuorten osastolle ja etsimään jonkun noin satasivuisen kirja sarjan. Ennen vanhaan niitä oli esim baby sitter club, neiti etsivä ja swwet valley high. Vielä vanhempia olisi viisikot ja salaisuus kirjat.

En lähtisi pojalle ensiksi Neiti Etsivää tai Sweet Valley Highiä suosittelemaan.

Vierailija
66/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaani lukevat neljä kirjaa vuodessa ja se lukee opetussuunnitelmassa. Mikä määrä teillä on? Kysy opettajalta tai reksiltä. OPS on myös ehkä netissä.

Opettajasi teettää ilmeisesti jotain lukudiplomia kaikilla, mikä varmasti tappaa monen lukuinnon. Olet reipas, kun yrität suorittaa tuota kohtuutonta vaatimusta. Silkkaa simputusta luetun kirjan hylkääminen. Lukeminen on mukavaa, kun se ei ole pakkopullaa :)

Vierailija
67/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sohaistu hienoon muurahaispesään, oli tämä sitten provo tai ei.

Jostain minulle käsittämättömästä syystä nykyään kuvitellaan, että kaikki lukeminen on hyvästä ja kehittävää. Näin ei tietenkään ole. Tai on samalla lailla kuin voi sanoa, että kaikki television katsominen on hyvästä ja kehittävää. Mutta sitä ei jostain syystä kukaan sano.

Tosiasiassa lukeminen lukemisen vuoksi on aivan helvetin tyhmää. Se johtaa siihen, että varsinkin ne pojat, joiden pitäisi lukea jotain muuta kuin melkein imbesilleille tarkoitettuja juuri vaadittavan sivumäärän ylittäviä nuortenkirjoja, lukevat juuri niitä. Ennemmin kuin keskittyä luettujen kirjojen määrään, kannattaa keskittyä laatuun ja siihen, mikä kiinnostaa.

Vierailija
68/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmasluokkalainen lukee kymmenen kirjaa jouluun mennessä. Tekevät tehtävän joka kirjasta. On innostunut, ja lukenut viikossa jo neljä kirjaa. Ei kyllä voi olla ylivoimaista sullekaan, vaikka kirjat ovatkin romaaneja. Jos jättäisit netin vähemmälle vähäksi aikaa... Ja järkyttävää jos et ole tähän asti lukenut ollenkaan!

Vierailija
69/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli  25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.

Lisäksi käyt koulussa/töissä? Harrastat mitään muuta? Tapaat ketään? Kaikki eivät edes ole nopeita lukoijoita, vaikka tykkäisivät lukemisesta.

Kyllä käyn töissä ja opiskelen ja myös sosiaalista elämää löytyy. Suurimman osan kirjoista luen englanniksi jotta kestäisivät pitempään. Nuorempana tahti oli  7-10 kirjaa viikossa, nyt työ matkoineen ja muu elämä vie aikaa romaanien lukemiselta. Ilmeisesti vastaustani alapeukuttaneet lukevat vain Facebookia.

Varmaan itsekin ymmärrät olevasi poikkeuksellinen yksilö.

10 kirjaa viikossa on aivan mieletön määrä, pitää todella olla lukutekniikka hallussa, eli suoriutua sivusta yhdellä silmäyksellä. Tavallinen ihminen ei tuohon pysty, vaikka lukisi täysipäiväisesti. Jos siis kirjat ovat 200-500 sivua, kuten myöhemmässä viestissä kommentoit viitaten sarjakuviin.

Itse luen mielestäni todella paljon, silti luen kirjan ehkä noin kahteen viikkoon, koska ehdin lukemaan lähinnä iltaisin ennen nukahtamista. Mutta luen siis joka ikinen päivä. 

25 kirjaa 9. luokkalaiselle yhdeksässä kuukaudessa on paljon.

Vierailija
70/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana opettaja! Mä luin yläasteella noin 10-30 kirjaa kuukaudessa eli sylillinen kirjoja aina kahden viikon välein kirjastosta. Lukiossa ja yliopistossa opiskelu ja harrastukset veivät enemmän aikaa, mutta yli 100 kirjaa olen lukenut vuodessa lapsen syntymään asti. Nyt luen vuodessa enää 20-30 kirjaa.

Lukemisesta on olut paljon hyötyäelämässä. Lukunopeuteni on noin 100 sivua tunnissa normaalia romaania. Lukunopeutta voi ja kannattaa treenata, se helpottaa esim töissä kun ammattilehdet on nopea lukea, sivun pystyy käytännössä skannaamaan yhdellä vilkaisulla ym.Lisäksi minulla on todella hyvä yleissivistys, koska olen lukenut kirjoja laajalti eri genreistä. Lukeminen myös yhdistää minua ja miestäni, on ihana keskustella yhdessä kirjoista!

Kirjavinkkeinä sulle aikaisemmin mainitut Artemisia Fowl- kirjat ja lisäksi Ender-kirjat. Scifi voisi laina muutenkin olla sopiva.

Vierailija
71/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle voi olla yllätys, että aika moni 9.-luokkalainen lukee pari-kolme romaania viikossa, eli yli sata kirjaa vuodessa.

Siis pitää olla romaani? Millä tavalla opettaja on määritellyt romaanin?

Ilmeisesti mikä tahansa yli 100-sivuinen kirja kirjaston luokasta 84.2 kelpaa. Ei muuta etsimään vaan mieleisiä!

Vierailija
72/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmasluokkalainen lukee kymmenen kirjaa jouluun mennessä. Tekevät tehtävän joka kirjasta. On innostunut, ja lukenut viikossa jo neljä kirjaa. Ei kyllä voi olla ylivoimaista sullekaan, vaikka kirjat ovatkin romaaneja. Jos jättäisit netin vähemmälle vähäksi aikaa... Ja järkyttävää jos et ole tähän asti lukenut ollenkaan!

No niin minustakin, mutta onko pakko oikea keino tähän? Varsinkaan noin järjetön määrä, jolloin lukemisesta tulee suorittamista ja viimeisen kirjan jälkeen on vain helpottunut ettei enää tarvitse lukea. Paljonkon tuosta pakkolukemisesta jää mieleen, tekeekö mieli tarttua vaikka kesälomalla romaaniin? Tuskinpa.

Vierailija
73/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki osaan lukea, ja olen myös aika nopea lukemaan. Olen lukenut ennen, esim. nettisivustoja, ja luen lyhyitä tekstejä paljonkin. En vain ole lukenut ennen kirjoja. Noiden lukemiani kirjojen kohdalla onglemana oli enemmänkin löytää siitä tarinasta mitään mielenkiintoista, sekä yksinkertaisesti seurata tapahtumia, hahmoja yms. Luin niitä, mutta en ymmärtänyt kaikkea.

Ajan lyhyt historia kertoo reaalimaailmasta, ja keskiössä eivät ole ihmiset. Se kertoi asioista, joista olin lukenut ennenkin (netistä). Luonnonlait ovat ihmisiä helpompia ymmärtää, tai näin minä sen koen.

-AP

Eivät ne pitkien tekstien lukutaito ja keskittymiskyku tule kaikille luonnostaan, siksi sitä täytyy harjoitella. Hyvä, että opettaja vaatii teitä harjoittamaan näitä taitoka, eikä päästä teitä menemään sieltä, mistä aita on matalin.

Kirjaston nuorten kirjojen osastolta löytyy varmasti mielenkiintoista luettavaa, jonka myös ope hyväksyy.

Tässä esimerkiksi joitain vinkkejä: http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Nuortenkirja_kel…

http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/45_kirjaa_po…

Vierailija
74/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston väki osaa varmaan ehdottaa sinulle jotain kivaa luettavaa. 

Et varmaan ole siinä luokassa ainoa, jolle tuo tehtävä on ylivoimainen. Siksi teidän kannattaa lukea oman koulunne OPS. Jos siinä ei ole tuollaista vaatimusta, voitte aivan hyvin isommalla joukolla mennä keskustelemaan rehtorin kanssa siitä.

Vierailija
75/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on toki vaatimukset yläkanttiin, mutta ei kuitenkaan niin kohtuuttomat, että tuohon voisi joku ylempi taho puuttua. Suomessa opettajilla on kuitenkin suht vapaat kädet. Luet (esim. kirjaston avustuksella) niin paljon kuin pystyt, jos lukumäärä jää vähän vajaaksi niin tuskin silti nelosta saat. Tsemppiä! Tämä on varmasti iloksi myöhemmin vaikkei nyt siltä tunnu.

Vierailija
76/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joka kirjasta viisi samaa kysymystä? Pitäisi olla vaihtelevia tehtäviä... tutkielma, essee, draamaa. Ajattelua kehittäviä tehtäviä.

Sano opettajalle, että määrä ei korvaa laatua. Lukemisen pitäisi olla vapaata. Neuvon sinua katsomaan juonet ja vastaukset netistä, jos et ehdi suorittaa tuota. Tyhmä neuvo, mutta niin on tehtäväkin.

Vierailija
77/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika luki roope setiä ja akuankkoja vapaalla ja erikseen koululukemiset ja äikästä kirjoitti E:n. 

Vierailija
78/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin alapeukun sulle ihan vaan siitä että luulet olevasi muita parempi ja vähättelet toisia.

Sama täällä. Luen 700-sivuisen kirjan neljässä tunnissa, jos en pidä taukoja välissä ja fontti on normaalia. Mutta kirjat ovat erilaisia, toisissa on tuhat sivua ja toisissa vähän yli sata. Kirjojen määrä ei siis kerro mitään. Mutta jos luen kirjan yhdeltä istumalta laseista huolimatta silmät väsyvät. Neljä tuntia on illasta kuitenkin aika paljon, jos töistä tulee puoli viideltä kotiin, syö, laittaa ruokaa, käy harrastuksissa yms. ja kotitöitäkin pitää joskus tehdä. Ei mulla ainakaan arkisin jää lukemiselle tuntia enempää, vaikkei enää ole edes pieniä lapsia. Jos yöunet jää vähemmäksi sen takia että lukee, tulee kärttyisäksi...

Vierailija
79/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika nopealta lukutahdilta kuulostaa tällaisen tottuneenkin lukijan korviin saati sitten, jos ei ole tottunut kirjoja lukemaan.

Niin kuulostaa, mutta ehkä hänellä on hyvä tekniikka. Itse luen noin 400 sivuisen romaanin ehkä 8 tunnissa. Lauantaina klo 14 aloittaa, niin klo 22 on luettu. Toki ruoka- ja vessatauot ym. Ja pitäähän kirjasta nauttia eikä ahmia purematta. Itse luen noin 50-80 kirjaa vuodessa.

Jos kirjoja on noin suuri määrä, niin valitsisin vähän ohuempia kuin potterit. Monet dekkarit esim. on nopea- ja helppolukuisia. Kirjastosta varmaan osaavat auttaa, jos et tiedä minkätyyppistä haluat lukea.

Vierailija
80/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok eli sä luet vaan Seiskaa ja Facea. En kuvittele olevani parempi, vain erilainen. Minä luen paljon, toiset loihtivat virkkauskoukulla mestariteoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi