9. luokan lukuvaatimukset, 25 kirjaa vuodessa. Onko tämä kohtuullista? (+ suosituksia otetaan vastaan)
Olen 9. luokalla, ja meidän pitää lukea 25 kirjaa vuodessa. Yhden kirjaksi laskettavan teoksen minimipituus on 100 sivua, lastenkirjoja ei hyväksytä. Jokaisesta kirjasta pitää lisäksi täyttää kysymyskortti, jossa on viisi kysymystä kirjasta.
Haluaisin kyseenalaistaa kyseisen vaatimuksen kohtuullisuuden. Yhden kirjan lukemiseen on aikaa alle 2 viikkoa (koska kesälomalla ei enää voi lukea). Kyseessä on käsittääkseni meidän opettajamme asettama mielivaltainen vaatimus, sillä toisen opettajan oppilailla samanlaista vaatimusta ei ole.
Ennen tätä vuotta en ollut lukenut lainkaan kirjoja, ja on jokseenkin vaikeaa aloittaa se saman tien. Tähän mennessä olen lukenut vain 5 kirjaa, eli olen aikataulussa jäljessä. En edes tiedä mitä lukea, vaan olen lukenut kirjahyllystämme löytyviä kirjoja (Kaksi Tornia, Tuntematon Sotilas, Sieppari Ruispellossa, Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi sekä Ajan Lyhyt Historia) ja kaikki Ajan Lyhyttä Historiaa lukuun ottamatta ovat olleet todella vaikeasti ymmärrettäviä, luin, mutta en oikeastaan tajunnut mitä niissä tapahtuu. Tuntemattomassa käytettiin vaikeaa kieltä ja outoja sanoja, Sieppari Ruispellossa oli vain tylsä vaikka tajusinkim jotain. Nyt perjantaina opettajamme vielä päätti hylätä Ajan Lyhyen Historian, juuri kun olin saanut sen luettua.
Onko tämä vaatimus oikesti kohtuullinen? Yritän parhaani, mutta en pysy tahdissa. Lukeminen on tylsää, ja vie kohtuuttomasti aikaa. Äidinkieleen kuluu enemmän vapaa-aikaani kun muihin aineisiin yhteensä.
Kommentit (133)
25 satasivuista kirjaa vuodessa ei todellakaan ole kohtuuton vaatimus.
Hyvä vaan, että opettajanne laittaa teidät lukemaan. Suomalaisnuorten luku- ja luetun ymmärtämisen taito on romahtanut, koska kirjoja ei enää lueta.
Ajan lyhyt historia luettu, vaikka ei ole ennen lukenut ollenkaan kirjoja? Höpö höpö ja lehmät lentää :-) Jos tuo olisi totta niin 25 romaanin lukeminen kouluvuoden aikana olisi ihan helppo nakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, oletko tyttö vai poika? Onko sinulla joitakin tärkeitä harrastuksia tai muita kiinnostuksenkohteita?
Olen poika. Harrastan videopelejä. Pidän fysiikasta (siksi se Ajan Lyhyt Historia olikin mukava lukea).
-AP
Lue ihmeessä: "Laskette varmaan leikkiä, Mr Feynman? " Kummallisen tyypin seikkailuja., on tosi hyvä ja hauska kirja fyysikosta. Näitä on toinen samantyylinen kirja myös Feynmanista.
Kysy opettajalta käykö elämänkerrat? Voisit lukea sinua kiinnostavien henkilöiden elämästä.
Niin ja Stephen Hawking on kirjoittanut tyttärensä kanssa 2 tai 3 nuorten kirjaa, jotka ovat romaaneja. Luulisi, että kelpaavat opettajalle, jos hyväksyy Harry Potterinkin. Sinuna tarkistaisin kuitenkin.
Mun veljeni (nykyään Tekniikan tohtori) oli myös sinun iässäsi vastahankainen lukija. Hän piti kuitenkin Alistair Macleanin kirjoista, ne on sellaisia seikkailukirjoja.
Kannattaa lukea Jay Asherin Kolmetoista syytä. Oli todella hyvä, se piti lukea melkein kerralla loppuun, kun ei malttanut laskea käsistä. Mielenkiintoinen ja surullinen kirja.
Kohtuuton vaatimus, vaikka itse olenkin himolukija. Sanoisin, että 5- 10 kirjaa /lukuvuosi olisi ok.
Osa nistä olisi syytä olla opettajan päättämiä, jolloin niistä voidaan pitää myös yhteisiä kirjakeskusteluita.
Lukeminen lukemisen vuoksi ei tuota mitään tulosta. Parempi kuin lukee vähemmän ja sitten käsittelee lukemaansa enemmän kuin viiden kysymyksen verran. Suosittelen todella näyttämään tämän ketjun opettajalle ja lisäksi keskustelemaan asiasta omien ja kaverien vanhempien kanssa.
Kirjasuosituksia on hankala antaa, kun en yhtään tiedä minkä tyyppisestä kirjallisuudesta pidät. Tykkäätkö fantasiasta/scifistä, dekkareista, elämänkerroista, rakkaustarinoista?
Nyt olet ainakin lukenut niitä paksuimpia järkeleitä.. Jotta saisit urakkaa paremmin kiinni niin suosittelen menemistä nuorten osastolle ja etsimään jonkun noin satasivuisen kirja sarjan. Ennen vanhaan niitä oli esim baby sitter club, neiti etsivä ja swwet valley high. Vielä vanhempia olisi viisikot ja salaisuus kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Ajan lyhyt historia luettu, vaikka ei ole ennen lukenut ollenkaan kirjoja? Höpö höpö ja lehmät lentää :-) Jos tuo olisi totta niin 25 romaanin lukeminen kouluvuoden aikana olisi ihan helppo nakki.
No ap on fysiikasta kiinnostunut...
Vierailija kirjoitti:
25 satasivuista kirjaa vuodessa ei todellakaan ole kohtuuton vaatimus.
Hyvä vaan, että opettajanne laittaa teidät lukemaan. Suomalaisnuorten luku- ja luetun ymmärtämisen taito on romahtanut, koska kirjoja ei enää lueta.
Ei ollut vuodessa, vaan 9 kk:n aikana. Itse luen yleensä romaanin kerralla ja paksuunkin menee muutama tunti, mutta en jaksa lukea jatkuvasti. Minulla on muitakin harrastuksia ja työ. Luenkin yleensä enimmäkseen matkoilla, jolloin se koko kirja menee kerralla. Mutta iltaisin lukemiseen, sanaristikoiden ja sudokuiden täyttämiseen jää vain tunti. Viikonloppuisin on sitten paljon muutakin ohjelmaa.
Ap, mitäs jos kokeilet äänikirjoja? Onko se kiellettyä? Itse en ole tykännyt lukea Täällä Pohjantähden alla, mutta kun ajan paljon autolla ja se jäi isäni perikunnasta, kuuntelin sen automatkoilla läpi ja luettuna olikin mielenkiintoinen. Tosin kestää paljon kauemmin kuunnella kuin lukea itse.
Kohtuuton määrä...
Mutta suosittelen sulle esim. Ilkka Remeksen Aaro Korpi -sarjaa. Löytyy nuorten osastolta.
Harry Potterit tosiaan kannattaa lukea järjestyksessä.
Meillä joutuu 5. luokkalainen lukemaan Lukudiplomin, eli 6 kirjaa suomeksi ja sen lisäksi lukuvuoden aikana 8 kirjaa englanniksi. Lukudiplomikirjoista pitää jokaisesta tehdä raportti ja enkkukirjoista neljästä ja pitää lisäksi lukupäiväkirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidin siitä kirjasta, niin sitä tuli luettua eikä se tuntunut sillä tavalla pakolta. Pidin Hawkingin tavasta kirjoittaa, ja kirja kertoi aiheesta, joka kiehtoi minua jo ennestään.
Toki osaan lukea, ja olen myös aika nopea lukemaan. Olen lukenut ennen, esim. nettisivustoja, ja luen lyhyitä tekstejä paljonkin. En vain ole lukenut ennen kirjoja. Noiden lukemiani kirjojen kohdalla onglemana oli enemmänkin löytää siitä tarinasta mitään mielenkiintoista, sekä yksinkertaisesti seurata tapahtumia, hahmoja yms. Luin niitä, mutta en ymmärtänyt kaikkea.
Ajan lyhyt historia kertoo reaalimaailmasta, ja keskiössä eivät ole ihmiset. Se kertoi asioista, joista olin lukenut ennenkin (netistä). Luonnonlait ovat ihmisiä helpompia ymmärtää, tai näin minä sen koen.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin siitä kirjasta, niin sitä tuli luettua eikä se tuntunut sillä tavalla pakolta. Pidin Hawkingin tavasta kirjoittaa, ja kirja kertoi aiheesta, joka kiehtoi minua jo ennestään.
Toki osaan lukea, ja olen myös aika nopea lukemaan. Olen lukenut ennen, esim. nettisivustoja, ja luen lyhyitä tekstejä paljonkin. En vain ole lukenut ennen kirjoja. Noiden lukemiani kirjojen kohdalla onglemana oli enemmänkin löytää siitä tarinasta mitään mielenkiintoista, sekä yksinkertaisesti seurata tapahtumia, hahmoja yms. Luin niitä, mutta en ymmärtänyt kaikkea.
Ajan lyhyt historia kertoo reaalimaailmasta, ja keskiössä eivät ole ihmiset. Se kertoi asioista, joista olin lukenut ennenkin (netistä). Luonnonlait ovat ihmisiä helpompia ymmärtää, tai näin minä sen koen.
-AP
Jos todella olet tuon kirjan lukenut niin onnittelen ja nostan hattua! Sinulla ei tule olemaan mitään ongelmaa selviytyä luku-urakasta. Tsemppiä! T. Lehmät lentää -kommentoija
Kysy siltä opettajalta että voitko lukea Stephen Kingin novellikokoelmat ja montako kirjaa se vastaisi.
Näissä on muutamassa ainakin n- 12-14 erilaista kauhutarinaa ja sivuja n. 300-450.
Todella helppolukuista matskua ja kiva lukea kun on melko lyhyitä tarinoita. Itse luin näitä juurikin nuorempana kun ei mielenkiinto/aika riittänyt pitkiin ja raskaslukuisiin tiiliskiviin.
Toinen neuvo on, että kysyt kirjastonhoitajalta lyhyitä, helppolukuisia ja suosittuja nuortenkirjoja.
Saattaisit pitää fantasiakirjoista tai sci-fistä!Mene kirjastoon ei kodin kirjahyllylle.Voit pyytää apua ja löytää romaaneja jopa videopeleistä ja fysiikasta sen 25 kpl.
Määrä ei ole musta mikään iso.Mielenkiintoinen tehtävä jos voit itse koostaa tuon setin.Varmasti saat luettua 1-2 kirjaa viikossa ihan rennosti.
Hei,oot vasta ysillä...ei se koulu kovin haastavaa ole eli ehdit kyllä lukea vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Jos todella olet tuon kirjan lukenut niin onnittelen ja nostan hattua! Sinulla ei tule olemaan mitään ongelmaa selviytyä luku-urakasta. Tsemppiä! T. Lehmät lentää -kommentoija
Yhdelläkään ihmisellä ei loppujen lopuksi ole myöskään mitään ongelmia syödä arsenikkia, mutta ei se silti kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli 25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.
Lisäksi käyt koulussa/töissä? Harrastat mitään muuta? Tapaat ketään? Kaikki eivät edes ole nopeita lukoijoita, vaikka tykkäisivät lukemisesta.
Kyllä käyn töissä ja opiskelen ja myös sosiaalista elämää löytyy. Suurimman osan kirjoista luen englanniksi jotta kestäisivät pitempään. Nuorempana tahti oli 7-10 kirjaa viikossa, nyt työ matkoineen ja muu elämä vie aikaa romaanien lukemiselta. Ilmeisesti vastaustani alapeukuttaneet lukevat vain Facebookia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli 25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.
Aku Ankan taskukirjoja tuskin hyväksytään
Sarjakuvien lukemisen lopetin jo alakoululaisena. Kyseessä ovat ihan kuvattomat 200-500 sivua sisältävät kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, oletko tyttö vai poika? Onko sinulla joitakin tärkeitä harrastuksia tai muita kiinnostuksenkohteita?
Olen poika. Harrastan videopelejä. Pidän fysiikasta (siksi se Ajan Lyhyt Historia olikin mukava lukea).
-AP
Kannattaa mennä kirjaston nuorten osastolle etsimään luettavaa. Kirjastonhoitajilta saa myös kysyä vinkkejä, jos et itse löydä. Mutta joitankin mainitakseni esimerkiksi Jyri Paretskoin Shell's Angles -sarja on ehkä enemmän pojille suunnattu, kertoo oman mopojengin perustavista 15-vuotiaista pojista. Aleksi Delikouraksen Nörtti-sarja voisi ehkä myös olla mieleesi?
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että lukuvaatimus on ylimitoitettu. Ei se ainakaan lukuintoa kasvata, varsinkaan jos ette ole saaneet mitään lukuvinkkejä.
Entäs äänikirjat? Voi kuunnella pelatessa? Toinen vaihtoehto on etsiä kirjoja joista on tehty peli tai elokuva niin juoni on hieman tutumpi.
Se pikalukija
Vierailija kirjoitti:
Jätä kännykän räplääminen pois, niin kirjat luet hujauksessa.
Ei AV:ta tietenkään voi olettaa mitään älynväläyksiä, mutta tuo on jo harvinaisen tyhmä kommentti.
Ei pitäisi olla kenellekään normaaliälyiselle nuorelle/aikuiselle millään tavalla kohtuuton vaatimus! Ei edes hitaille lukijoille.