Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9. luokan lukuvaatimukset, 25 kirjaa vuodessa. Onko tämä kohtuullista? (+ suosituksia otetaan vastaan)

Vierailija
20.11.2016 |

Olen 9. luokalla, ja meidän pitää lukea 25 kirjaa vuodessa. Yhden kirjaksi laskettavan teoksen minimipituus on 100 sivua, lastenkirjoja ei hyväksytä. Jokaisesta kirjasta pitää lisäksi täyttää kysymyskortti, jossa on viisi kysymystä kirjasta.

Haluaisin kyseenalaistaa kyseisen vaatimuksen kohtuullisuuden. Yhden kirjan lukemiseen on aikaa alle 2 viikkoa (koska kesälomalla ei enää voi lukea). Kyseessä on käsittääkseni meidän opettajamme asettama mielivaltainen vaatimus, sillä toisen opettajan oppilailla samanlaista vaatimusta ei ole.

Ennen tätä vuotta en ollut lukenut lainkaan kirjoja, ja on jokseenkin vaikeaa aloittaa se saman tien. Tähän mennessä olen lukenut vain 5 kirjaa, eli olen aikataulussa jäljessä. En edes tiedä mitä lukea, vaan olen lukenut kirjahyllystämme löytyviä kirjoja (Kaksi Tornia, Tuntematon Sotilas, Sieppari Ruispellossa, Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi sekä Ajan Lyhyt Historia) ja kaikki Ajan Lyhyttä Historiaa lukuun ottamatta ovat olleet todella vaikeasti ymmärrettäviä, luin, mutta en oikeastaan tajunnut mitä niissä tapahtuu. Tuntemattomassa käytettiin vaikeaa kieltä ja outoja sanoja, Sieppari Ruispellossa oli vain tylsä vaikka tajusinkim jotain. Nyt perjantaina opettajamme vielä päätti hylätä Ajan Lyhyen Historian, juuri kun olin saanut sen luettua.

Onko tämä vaatimus oikesti kohtuullinen? Yritän parhaani, mutta en pysy tahdissa. Lukeminen on tylsää, ja vie kohtuuttomasti aikaa. Äidinkieleen kuluu enemmän vapaa-aikaani kun muihin aineisiin yhteensä.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Meidän koulussa luetaan luetaan 1 - 2 kirjaa per kurssi, eli yhteensä 3 - 6 vuodessa... Ja ope valitsee nämä kirjat ka niistä pidetään lopuksi ns. Kirjakuulustelu.

Vierailija
2/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tähän mennessä lukenut yhtään kirjaa? Siis mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse joutunut tuota tekemään, eivät myöskään lapseni. Kohtuutonta on.

Vierailija
4/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 2-3 kirjaa per vuosi yläkoulussa. Max 4.

Vierailija
5/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika Ajan lyhyessä historiassa oli?

Vierailija
6/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli  25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.

Vierailija
7/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lohdukseksi todettakoon sulle, että on ihan hyvä tulevaisuutesi kannalta, että äikkä vie paljon aikaa. Hyvällä äidinkielen taidolla on nimittäin kaikkein eniten merkitystä, kun tähtäät tavoitteisiisi. Fiktion luvulla on myös lukuisia myönteisiä vaikutuksia.

Ja jos et ole lukenut aikaisemmin (ilmeisesti aikaisemmat äikänopesi ovat olleet totaalisen epäpäteviä) on vain hyvä, että nyt lukeminen on osaa elämääsi. Kiität vielä opettajaasi.

Vierailija
8/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kirjan lukee hyvin viikossa hötkyilemättä eli ihan kelvollinen vaatimus.

Vierailija
9/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa, mutta hae nyt ihmeessä edes kirjastosta kirjoja, joiden aiheet ovat kiinnostavia. Harry Potterit esimerkiksi kannattaa aloittaa alusta (Viisasten kivi), että ymmärtää tapahtumat ja varmasti silloin nopealukuisempaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Kirjastoissa on usein nostettu suosituksia esille tai niitä voi kysyä. Käy ihmeessä läpi nuorten, nuorten aikuisten ja aikuisten puolet, kaikista löytyy varmasti jotain.

Vierailija
10/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae suoraan yliopistoon, jos toi Ajan lyhyt historia oli helpon noista.

Ei tartte lukee niin paljoo sitte. 😁

Vierailija
11/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo pakko vai samanlainen vapaaehtoinen lukudiplomi, joka oli alakoulun puolella käytössä.

Kävin kurkkaamassa meidän kaupungin lukudiplomit, yläkoulun puolella 6 kirjaa per vuosi tai 18 kirjaa 9. luokalla jos ei ole 7 ja 8 luokilla lukenut.

Vierailija
12/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyse on siitä, että koko luokkanne on ollut aikaisemmin täysin epäpätevän opettajan kynsissä, jos ette ole aikaisemmin lukeneet mitään. Nyt sitten nykyisen opettajan täytyy paikata edellisen virheet. Hyödytte kyllä siitä. Millaset vanhemmat sulla oikein on, jos  mitään et ole lukenut?

Vierailija
13/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön määrä kirjoja. En ole varmaan eläessäni lukenut noin montaa romaania. Sano sille opettajalle, että tuo vaatimus on todella työläs, eikä perustu mihinkään järkevään syyhyn.

t. yliopisto-opiskelija

Vierailija
14/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika Ajan lyhyessä historiassa oli?

Se ei ole romaani, sanoi opettaja.

Ei siinä minun mielestäni ollut mitään vikaa, se oli ainoa noista mitä luin mistä tykkäsin.

-AP

Vierailija
15/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että opettaja ei hyväksyisi Ajan lyhyttä historiaa.

Vierailija
16/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä että vaaditaan lukemaan. Takuulla on hyötyä jatko-opinnoissa. Aivan mahtava opettaja sulla!

Vierailija
17/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kirjan lukee yhdessä päivässä eli  25 kirjan lukemiseen menee 12,5 viikonloppua. Itse luen kirjan muutamassa tunnissa ja parhaimmillaan 2-3 kirjaa päivässä.

Lisäksi käyt koulussa/töissä? Harrastat mitään muuta? Tapaat ketään? Kaikki eivät edes ole nopeita lukoijoita, vaikka tykkäisivät lukemisesta.

Vierailija
18/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina luin aadolf hilterin mein kamfin.

Rajt kiinni!

Vierailija
19/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika nopealta lukutahdilta kuulostaa tällaisen tottuneenkin lukijan korviin saati sitten, jos ei ole tottunut kirjoja lukemaan.

Vierailija
20/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aku Ankan taskukirjoja tuskin hyväksytään