Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9. luokan lukuvaatimukset, 25 kirjaa vuodessa. Onko tämä kohtuullista? (+ suosituksia otetaan vastaan)

Vierailija
20.11.2016 |

Olen 9. luokalla, ja meidän pitää lukea 25 kirjaa vuodessa. Yhden kirjaksi laskettavan teoksen minimipituus on 100 sivua, lastenkirjoja ei hyväksytä. Jokaisesta kirjasta pitää lisäksi täyttää kysymyskortti, jossa on viisi kysymystä kirjasta.

Haluaisin kyseenalaistaa kyseisen vaatimuksen kohtuullisuuden. Yhden kirjan lukemiseen on aikaa alle 2 viikkoa (koska kesälomalla ei enää voi lukea). Kyseessä on käsittääkseni meidän opettajamme asettama mielivaltainen vaatimus, sillä toisen opettajan oppilailla samanlaista vaatimusta ei ole.

Ennen tätä vuotta en ollut lukenut lainkaan kirjoja, ja on jokseenkin vaikeaa aloittaa se saman tien. Tähän mennessä olen lukenut vain 5 kirjaa, eli olen aikataulussa jäljessä. En edes tiedä mitä lukea, vaan olen lukenut kirjahyllystämme löytyviä kirjoja (Kaksi Tornia, Tuntematon Sotilas, Sieppari Ruispellossa, Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi sekä Ajan Lyhyt Historia) ja kaikki Ajan Lyhyttä Historiaa lukuun ottamatta ovat olleet todella vaikeasti ymmärrettäviä, luin, mutta en oikeastaan tajunnut mitä niissä tapahtuu. Tuntemattomassa käytettiin vaikeaa kieltä ja outoja sanoja, Sieppari Ruispellossa oli vain tylsä vaikka tajusinkim jotain. Nyt perjantaina opettajamme vielä päätti hylätä Ajan Lyhyen Historian, juuri kun olin saanut sen luettua.

Onko tämä vaatimus oikesti kohtuullinen? Yritän parhaani, mutta en pysy tahdissa. Lukeminen on tylsää, ja vie kohtuuttomasti aikaa. Äidinkieleen kuluu enemmän vapaa-aikaani kun muihin aineisiin yhteensä.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos (iso jos) tämä 26 kirjaa vuodessa vaatimus on totta, niin se ei ole kohtuullista. Se on jonkun äidinkielenopettajan fantasiaa, jossa millään muulla kuin kirjojen lukemisella ei ole väliä. Sillä pilataan mahdollisuudet monelta ihmiseltä sekä nauttia kirjojen lukemisesta sekä keskittyä opinnoissaan johonkin muuhun kuin lukemaan aikuisten satuja. Opiskeletteko äidinkielen osalta mitään muuta kuin kirjallisuutta, tai edes kirjallisuutta muin keinoin kuin lukemalla sitä?

Vierailija
22/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue nyt vaikka

Häräntappoase

Nälkäpeli

Houkutus

Hurmaava joukkoitsemurha

Vadelmavenepakolainen

Mielensäpahoittaja

Paahde

Pohjanmaa

Olis vaikka mitä suositella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, oletko tyttö vai poika? Onko sinulla joitakin tärkeitä harrastuksia tai muita kiinnostuksenkohteita?

Vierailija
24/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että opettaja ei hyväksyisi Ajan lyhyttä historiaa.

Jos vaatimus on lukea nimenomaan romaaneja, niin on ihan oikein hylätä se, koska se ei ole romaani.

Toki voi miettiä onko ohjeet olleet epäselvät, tai jos AP ei erota tietokirjaa ja romaania, niin mitä hänen aikaisemmat äidinkielenopettajansa ovat tehneet.

Vierailija
25/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lohdukseksi todettakoon sulle, että on ihan hyvä tulevaisuutesi kannalta, että äikkä vie paljon aikaa. Hyvällä äidinkielen taidolla on nimittäin kaikkein eniten merkitystä, kun tähtäät tavoitteisiisi. Fiktion luvulla on myös lukuisia myönteisiä vaikutuksia.

Ja jos et ole lukenut aikaisemmin (ilmeisesti aikaisemmat äikänopesi ovat olleet totaalisen epäpäteviä) on vain hyvä, että nyt lukeminen on osaa elämääsi. Kiität vielä opettajaasi.

Ei tossa ole mitään hyvää, vaatimus on kenelle tahansa täysin kohtuuton, varsinkin jollekin 9-luokkalaisille. Niin ja vielä, jos luokalla on yksikin mamu niin ei taatusti lue edes viittä kirjaa vuodessa eli jälleen kerran tilanne jossa aluksi vaaditaan älyttömiä ja sen jälkeen joustetaan enemmän tai vähemmän niille joilta ei onnistu.

Todennäköisesti Ap provoaa koska mitään lähellekään tuollaista en ole koskaan kuullut vaadittavan mutta jos ei niin selväähän se on että koko luokasta löytyy ehkä 1 tai 2 joilta onnistuu ja lopuilta ei vaadita juuri mitään eli tuo on jo lähtökohtana ihan sairas.

Vierailija
26/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paksuja romaaneja olet lukenut. Valitse nyt ihmeessä vähän ohuempia. Jos pidit Harry Potterista, niin sen sarjan kolme ensimmäistä ovat vähän lyhyempiä kuin loput.

Vierailija
27/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin Ajan lyhyttä historiaa aikoinani, mustaakseni noin 8. luokalla, varmaan ainakin kuukauden tai kaksi.

Esimerkiksi Dostojevskia lukee kuin katsoo saippuaoopperaa, olkoot sitten vaikka kuinka monitasoista, mutta asiatekstin lukeminen ymmärtäen lukemansa on hyvin erilaista.

Vierailija
28/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

me luettiin yläasteella n. 15-20 kirjaa vuodessa ja pidettiin aina käsittelytunteja niistä ja musta se oli todella mukavaa. Luettiin kaikenlaisia klassikoita ja eri genrejä ja sen sellaista. näin jälkeenpäin oli silloin hyvä että edes joku taho patisti lukemaan ja pohtimaan kirjan sanomaa, muuten en olisi varmasti lukenut tai löytänyt niitä kirjoja.

mikään välttämätön pakko ei ollut, kyllä sitä luokalta pääsi läpi mutta sai olla varma että opettaja oli raivona ja se näkyi kyllä numerossa jos joku ei ollut yhtäkään kirjaa aukassut koko vuotena.

Vierailija
29/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaisin tuosta jonnekin, ei tuossa ole mitään järkeä. Monille oppilaille lukeminen voi olla hankalaa, eikä tuo nyt yhtään mitenkään tee siitä yhtään mielekkäämpää. Toki lukutaito on tärkeää, mutta tämä on väärä tapa. Vaikuttaako kirjojen lukemattomuus jotenkin arvosanaan?

Itse alkaisin hissukseen myös väärennellä noita lappuja, ihan vinkkinä, ettet käytä koko vuotta nenä kirjoissa tekemättä muuta.

Vierailija
30/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, oletko tyttö vai poika? Onko sinulla joitakin tärkeitä harrastuksia tai muita kiinnostuksenkohteita?

Olen poika. Harrastan videopelejä. Pidän fysiikasta (siksi se Ajan Lyhyt Historia olikin mukava lukea).

-AP

Vierailija
31/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paljolta. Aikoinaan lukion ensimmäisellä minun piti lukea 18 kirjaa vuodessa. Kirjavaihtoehdoista oli lista eri teemoista kaikista teemoista piti valita vähintään yksi kirja muuten sai lukea vapaasti listalta.

Kaksosveljeni kävi naapurilukiota ja heidän piti lukea vain yksi kirja vuodessa. Silloin harmitti, mutta jälkikäteen olen tajunnut että minä olin se joka jäi voiton puolelle.

Kävin lukion 80-luvun loppupuolella.

Vierailija
32/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, lukeminen tekee sinulle varmasti hyvää, etenkin kun et ole aiemmin lukenut. Kuullostaa siltä, että sinun on vaikea ymmärtää lukemaasi ja lukeminen ei ole siksi mielyttävää. Juttele opettajan kanssa, olisiko hänellä vinkkejä ja voisiko erityisopettaja testata onko kyse tottumattomuudesta vai onko sinun lukemisen ymmärtämisen taustalla jotain muuta.

Kirjoja löydät kirjastosta. Siellä on töissä kirjastonhoitajia, kysy heiltä neuvoja, se kuuluu kirjastonhoitajien työhön. Pyydä helppolukuisia hieman yli 100 sivuisia romaaneja (tarkista opettajalta käykö nuorten kirjatkin). Kokeile erilaisia tyylejä. Voisit vaikka lukea seuraavaksi pari dekkaria, esimerkiksi Agatha Christien Hercule Poirot kirjoja voisit testata.

Sinänsä tuo kirja määrä ei kuullosta minusta korkealta. Oma 9-v lapseni lukee viikottain 2-3 kirjaa, joissa on yleensä 200 sivua kirjassa. Hän kerkee aina lukemaan vain sängyssä ennen nukahtamista tai aamulla ennen nousemista. Yleensä lukee 30-60min päivässä, mutta välillä enemmän, jos ei saa unta. Kesälomalla oli enemmän aikaa ja luki yli 50 kirjaa. Lukutaito ja nopeus kehittyy ainostaan lukiessa.

Vierailija
33/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua asiasta rehtorin kanssa. Itsekin luen paljon, mutta 25 kirjaa 9. luokalla ei todellakaan kuulosta kohtuulliselta. 9. luokalla monet keskittyvät korottamaan keskiarvoaan, mutta tuollaisella lukumäärällä muihin aineisiin panostaminen kärsii huomattavasti.

Kannattaa myös lähteä kirjastoon hakemaan lyhyempiä romaaneja! Jos lukemiseen keskittyminen (juonessa kiinni pysyminen) tuottaa ongelmaa, valitse romaaneja joista olet jo nähnyt elokuvaversion. Nälkäpelit esim. ovat huomattavasti lyhyempiä kuin lukemasi kirjat. Lisäksi suosittelisin lukemaan esimerkiksi seuraavia:

- Hiiriä ja ihmisiä - John Steinback (lyhyt klassikko)

- Alkemisti - Paolo Coelho (jos tämä nappaa niin kannattaa jatkaa muihin Coelhon kirjoihin, ovat nopealukuisia ja viihdyttäviä! Omiin suosikkeihin kuuluu myös Veronika päättää kuolla)

- Torey Haydenin tuotantoa

Vierailija
34/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että opettaja ei hyväksyisi Ajan lyhyttä historiaa.

Et uskokaan kuinka nihkeitä humanistit voivat olla

Vierailija
35/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen poika. Harrastan videopelejä. Pidän fysiikasta (siksi se Ajan Lyhyt Historia olikin mukava lukea).

-AP

Kannattaa mennä kirjaston nuorten osastolle etsimään luettavaa. Kirjastonhoitajilta saa myös kysyä vinkkejä, jos et itse löydä. Mutta joitankin mainitakseni esimerkiksi Jyri Paretskoin Shell's Angles -sarja on ehkä enemmän pojille suunnattu, kertoo oman mopojengin perustavista 15-vuotiaista pojista. Aleksi Delikouraksen Nörtti-sarja voisi ehkä myös olla mieleesi?

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että lukuvaatimus on ylimitoitettu. Ei se ainakaan lukuintoa kasvata, varsinkaan jos ette ole saaneet mitään lukuvinkkejä.

Vierailija
36/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä iso määrä, sellaisellekin joka tykkää lukea.

Vierailija
37/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä kyllä tossa määrässä. Ei muistaakseni lukiossakaan tarvinnu nuin montaa... Ja niistä kyllä selvis ihan lukemalla netistä, mitä niissä tapahtuu. Ja kyllä, äikästä tuli E

Vierailija
38/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Lue ihmeessä: "Laskette varmaan leikkiä, Mr Feynman? " Kummallisen tyypin seikkailuja., on tosi hyvä ja hauska kirja fyysikosta. Näitä on toinen samantyylinen kirja myös Feynmanista.

Kysy opettajalta käykö elämänkerrat? Voisit lukea sinua kiinnostavien henkilöiden elämästä.

Vierailija
39/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse oikeasti lukea jos ei kiinnosta. Minä yläasteella tein aina niin että luin takakannen ja netistä vähän etsin tietoja kirjan nimellä, kirjoitin jonkin esitelmän siitä, esitin sen sitten ja se oli siinä. Sain esitelmistä muistaakseni ihan kohtuullisia arvosanoja.

Kaikki eivät olleet yhtä viisaita. Muistan eräänkin henkilön joka oli hyvin äkkipikainen aina päättämään kuinka joku on "perseestä" ja sitten välittömästi julisti sitä suureen ääneen ajattelematta oikein sekuntiakaan asiaa.

Hän esimerkiksi saattoi myös vetää jonkin oppiaineen tunnit ihan mahdotonta "sirkusta", niin että tarvittiin erikseen avustaja, kokeet piti tehdä avustajan kanssa erillisessä luokassa, tai sitten jos oppiaineessa oli pienryhmä niin henkilö siirrettiin sinne ja oppimistulokset oli tietysti ala-arvoisia. Näillä asioilla oli sitten hänen mielestä hyvä kehua oikein kovasti että miten huonosti menee.

Kuitenkin esimerkiksi luokattomaan pelleilyyn kuluneen tunnin jälkeen heti seuraavalla toisen oppiaineen tunnilla varttia myöhemmin sama henkilö oli yksi parhaita oppilaita ja tulokset luokan kärkeä.

Kyseinen henkilö teki jonkin kirjaesitelmän kohdalla siitä sitten välittömästi "elämää suuremman asian" vaikka oli ennen sitä tehnyt muutaman esitelmän normaalisti (ja muistaakseni joskus jopa oikein mainostanut erinomaisuuttaan miten ei edes lukenut kirjaa, eli teki samaa minkä minäkin ja monet muutkin, muut ei vaan huutaneet sitä kovaan ääneen luokassa). Keräsi sitten muistaakseni jonkin puoli vuotta "miinuksia" joka tunnilta.

Muutenkaan äidinkieli ei ko. henkilöllä ollut mennyt kovin hyvin (koska oli muutenkin päättänyt sen olevan "perseestä" jo yläasteen alussa ja toiminta siitä lähtien sen mukaista) joten jossain vaiheessa hän sai varoituksen että todistukseen tulee hylätty arvosana (nelonen).

Muistaakseni hän ratkaisi tilanteen siten, että suoritti yksi tai kaksi koetta hyvällä arvosanalla, jotta keskiarvonsa nousi sen verran että omasta mielestään nelosta ei voi enää antaa. Päättötodistukseen taisi saada lopulta sitten numeroksi 5 ilmeisesti pitkälti tuon episodin takia, vaikka olisi se voinut saada paljon paremmankin.

Sanomattakin on tietysti selvää, että amikseenhan se sitten meni.

Vierailija
40/133 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artemis Fowl ja Remeksen nuortenkirjat ovat sellaisia, mistä omat pojat tuossa iässä pitivät Pottereiden lisäksi.