Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?

Vierailija
20.11.2016 |

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?

Kommentit (495)

Vierailija
261/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve suuntaus. On vain järkevää kyseenalaistaa koko olemassaolomme mielekkyys ja se, onko tätä peliä kannattavaa jatkaa vai pelata se vain loppuun omalta osaltaan.

Vierailija
262/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31-vuotias akateemisesti koulutettu ja vakituisessa työsuhteessa oleva nainen. Olen halunnut nuoresta alkaen nuoreksi äidiksi, mutta sopivan kumppaniehdokkaan puuttuessa olen edelleen lapseton. Ajankohtaisesti olen suhteessa naisen kanssa, mutta olen alkanut kallistua sille kannalle, että haluan kuitenkin vielä yrittää etsiä rinnalleni tervehenkisen, työssäkäyvän, kiltin, vaikka sitten vähän tylsänkin, perheenisä-muottiin menevän miehen, joka haluaisi matkustella kanssani. Ehkä kriteerini ovat liian korkeat, mutta en halua mieheltä korkeakoulutusta, vain työssäkäynnin ja henkisen aikuisuuden ja kypsyyden. Pelkään, että mies lähtee kun vauva ilmoittaa tulostaan, tai joudun toimimaan perheen ainoana aikuisena, jos mies huitelee kavereiden kanssa, on viinan vietävissä tai muuten katsoo ettei perhe-elämä sovikaan hänen säädylleen. 

Haaveilen omakotitalosta pikkukaupungissa ja siitä että löytyisi kumppani, joka sitoutuisi lapsiperhearkeen ja vaikeuksien voittamiseen yhdessä. Miksei lapsentekohaluiset naiset ja miehet kohtaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia koska en uskalla synnyttää. Lisäksi pelkään lasten tuomaa vastuuta ja inhoan rutiineja, luulen että perhe-elämässä rutiinit ovat aika olennaisia ja sitä en halua. Mutta tuo synnytys on isoin ei.

Lapseton nainen 35v

Vierailija
264/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia koska toinen äiti on susi toiselle äidille. Äidit vaan arvostelevat jatkuvasti toisiaan. En jotenkin jaksa sellaista ollenkaan eikä lapset kyllä muutenkaan kiinnosta, miksi ihmeessä siis tekisin lapsia?

Vierailija
265/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen omakotitalosta pikkukaupungissa ja siitä että löytyisi kumppani, joka sitoutuisi lapsiperhearkeen ja vaikeuksien voittamiseen yhdessä. Miksei lapsentekohaluiset naiset ja miehet kohtaa? 

Koska jännämiehet on jännempii.

Vierailija
266/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaikuttaa ainakin se, etten halua synnyttää lapsiani suomeen. Kun katsoo nykynuoria ja -lapsia, en todellakaan halua lapsiani kasvamaan tähän kulttuuriin. Kunhan valmistun, lähdemme mieheni kanssa töihin ulkomaille. Siellä sitten sopivan tilanteen tullen voisimme hankkia jälkikasvua.

N23

No yhyy Suomessa on asiat varmaan parhaiten koko maapallolla kyllä sä sen siellä ulkomailla tajuat sitten :D

Vierailija
267/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut avioliitossa 7 vuotta, lapset eivät vain kiinnosta. En halua olla raskaana, synnyttää, imettää, saada kamala vastuu lapsesta yms. Ei huvita joten ilman muuta fiksuinta olla hankkimatta lapsia. :)

Vierailija
268/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin lapsia sitten kun suunniteltu sektio on vapaaehtoinen synnytysmuoto ilman kauheeta jankkausta lääkäreiden kanssa. Sitä ennen ei lapsia tule ja mikäli tuota päivää ei nähdä niin lapsia en tee sitten ollenkaan. Alateitse en lähde synnyttämään piste.

Vierailija
269/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pettynyt mies 35v kirjoitti:

No kun te naiset pihtaatte seksiä koska säästätte pilluanne ilmeisesti Saatanalle niin eihän niitä lapsia voi syntyä kun raskauksiakin alkaa niin vähän kun yhä harvemmat miehet pääsevät laukeamaan naisen sisään spermat että raskaus voisi saada alkunsa. Ihme, että täällä Suomessa syntyy yleensäkään lapsia, niin vaikea teiltä naisilta on saada seksiä.

Ja millaista olisi saada sinun kanssasi tyttölapsi, kun suhtautumisesi naisiin ja siten myös omaan tyttäreesi olisi tuollainen? Ennemmin sahaisin itseltäni jalan irti kuin tekisin lapsia kanssasi. 

En ole kirjoittaja.

Mutta totta on se että nykynaiset ei anna enää seksiä. Ei parisuhteissa eikä muuten. Joten ei ihme että lapsia ei synny

Ja samaan aikaan nykymiehet haluavat jos ei ihan neitsyttä niin ainakin naisen, jolla seksisuhteiden määrä on mahdollisimman vähäinen. Hei, sitä saa mitä tilaa!!! Ei pidä syyttää naisia siitä, että eivät  anna, jos kerran miehille ei kelpaa nainen, joka on antanut. Luojan kiitos elin nuoruuteni 1980-luvulla, jolloin Suomessa vasta elettiin todellista seksuaalisen vapautumisen aikaa. Ei ollut sen paremmin miehille kuin naisillekaan väliä, montako partneria puolisolla oli ennen avioliittoa ollut.

Miten toi liittyy siihen että naiset ei anna edes parisuhteissa seksiä?

Monet miehet karttaa naisia joilla on ollut paljon kumppaneita koska se on mennyt niin järjettömäksi. 30 vuotiaalla naisella voi helposti olla 100 eri seksikumppania ja on voinut seurustella 10-15 miehen kanssa.

Harva mies haluaa jonon jatkoksi.

Vierailija
270/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syyni tässä

- Naiset eivät minusta kiinnostu ja eivät halua kanssani pariutua.

- En ole koskaan lapsia halunnut

- Koen, että en olisi hyvä vanhempi ja oikeastaan pelkäisin vanhemmuutta

- Tykkään ostella itselle kaikkea ja olen ehkä itsekäs enkä haluaisi jakaa omastani..

- Käyn matalapalkkaisessa duunissa. Tienaan 1500-2000e/kk riippuen työtunneista ja vuoroista.

- Nykyinen tilanne. Töitä ei ole kaikille ja jatkuvasti vähenee työpaikat.

Suurin syy kuitenkin tuo naisettomuus.

m26

Vierailija
271/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hankin lapsia sitten kun suunniteltu sektio on vapaaehtoinen synnytysmuoto ilman kauheeta jankkausta lääkäreiden kanssa. Sitä ennen ei lapsia tule ja mikäli tuota päivää ei nähdä niin lapsia en tee sitten ollenkaan. Alateitse en lähde synnyttämään piste.

Älä hanki ikinä lapsia

Vierailija
272/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on asiat vielä kohtuullisen hyvin. Olen matkustellut paljon ja asunut ulkomailla, Suomea todellakin tuli ikävä. Nykyään asun taas Suomessa enkä muualle enää muuta!

Vierailija
273/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaikuttaa ainakin se, etten halua synnyttää lapsiani suomeen. Kun katsoo nykynuoria ja -lapsia, en todellakaan halua lapsiani kasvamaan tähän kulttuuriin. Kunhan valmistun, lähdemme mieheni kanssa töihin ulkomaille. Siellä sitten sopivan tilanteen tullen voisimme hankkia jälkikasvua.

N23

Nykyinen kulttuurinmuutos nuorissa ikäluokissa (~kaikki alle 40-vuotiaat) on lähinnä naisten aikaansaamaa ja naisten muuttumista. Miehet ovat muuttuneet paremmin käyttäytyviksi ja pakon edessä ainakin hiukan skarpanneet yleisessä kehon hygieniassa, muiden huomioonottamisessa yms. jotka asiat naiset hoitivat lähes täysin vielä esim. 70-luvulla. (Oikeasti, siis esim. edesmennyt mummini valitsi aamulla vaatteet edesmenneelle vaarilleni, laittoi aamiaisen jne.)

Jos siis sinusta tuntuu, että nuoremmat ihmiset ovat muuttuneet pahempaan suuntaan verrattuna vanhempiin ihmisiin Suomessa, niin kyseessä on se, että keskität katseesi naisiin ja naisten käytökseen. Sinänsä toki ihan hyvä, että joku nainenkin joskus huomaa miten naiset ovat muuttuneet.

M33

Olet oikeassa. Siinä missä isoisoäidilleni kelpasi paskaraituisissa kalsareissa tuvan sivustavedettävällä sohvalla piereskelevä ukonketale, ei sellainen kelpaa enää minulle eikä tyttärilleni. Ei muuten kelvannut äidillenikään. Jos nykymies haluaa elää menneisyydessä, kannattaa etsiä sellainen nainen, joka myös haluaa elää menneisyydessä.

Vierailija
274/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N23

Sinun kaltaisten takia koulutuksen pitäisi olla maksullista

Vierailija
275/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki ikinä lapsia

Kyllä minusta äidiksi olisi muttei synnyttämään. Tykkään paljon olla lasten kanssa, hoidan paljon tuttavieni lapsia ja kaikki sujuu aina niin luonnostaan ja lapsetkin pitävät minusta paljon. Synnytystä pelkään aivan kuollakseni, pelkään kamalasti synnytyskipua ja sitä että itselleni tai lapselleni tapahtuu synnytyksessä jotain tai että saan jotain pysyviä vammoja. Minusta siis olisi äidiksi muttei synnyttämään! On se kumma kun synnytystä ei saisi yhtään pelätä ilman syyllistämistä!

Vierailija
276/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä omat ajatukseni:

-Itseäni kauhistuttaa alkaa isäksi, koska suurin osa parisuhteista päättyy nykyään eroon ja isällähän ei ole Suomessa mitään oikeuksia. Myös ajatus jostain viikonloppuisä hommista kauhistuttaa, koska olen kasvanut kunnon perheessä. Sitten onkin kiva maksaa niitä elareita monta sataa kuussa, vaikka oikeasti ei edes saa olla isä.

-Kiltti, komea, koulutettu ja normaali mies ei kelpaa enää kenellekkään pitkään suhteeseen. Useampi ero tullut jo siitä syystä, että olen liian "tylsä". Itse olen suhteissa kestänyt ties mitä hulluuksia toiselta osapuolelta.

Tähän on pakko kommentoida, että älä kestä niitä hullutuksia, vaan aseta jämäkästi omat rajasi. Naiset arvostavat vahvaa ja jämäkkää miestä, eivät loputtomasti myötäilevää tossukkaa (vaikka sanoisivatkin muuta). 739

Tylsyyteen on vaikeampi kommentoida tuntematta sinua, mutta siinäkin voi kehittyä. Noin yleisesti ottaen on eduksi, että miehellä on "oma elämä" ja hän jaksaa kiinnostua uusista asioista eikä keskitä koko elämäänsä parisuhteeseen.

Ei toimi.

Jos miehellä on vaikka harrastus niin nainen valittaa koko ajan siitä. Taasko sinä olet menossa sinne salille/kentälle jne?

Kavereiden kanssahan ei saa olla kun sitten tulee huuto siitä kun ei vietä aikaa naisen kanssa.

Jos mies asettaa rajat niin suhde loppuu siihen. Kokeiltu on. Naiselta tulee 9/10 sama vaatimus: tehdään näin tai sitten erotaan.

Vierailija
277/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin lapsen vasta sitten, kun joku aukottomasti pystyy todistamaan, että elämäni tulee olemaan kaikilta osin parempaa lapsen hankkimisen jälkeen kuin ennen sitä. 

Vierailija
278/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks musta taas tuntuu että pikkulapsia/vauvoja on kaikkialla, ja ihan suomalaisia? :D

Vierailija
279/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tulee kaksi lasta tulevaisuudessa jos vaan lapsia saan, sitähän en kai voi tietää vielä?

Vierailija
280/495 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

No yhyy Suomessa on asiat varmaan parhaiten koko maapallolla kyllä sä sen siellä ulkomailla tajuat sitten :D

No yhyy, tajusitkohan lukemaasi? Kritisoinko valtiota? Vaiko suomalaista KULTTUURIA sekä nuoria sukupolvia?

Olen asunut ulkomailla koko lapsuuteni (kiitos vanhempieni työkuvioiden), joten kyllä tiedän, millaista muualla on. Turha siitä alkaa saarnaamaan. ;) Enkä tosiaan arvostellut hyvinvointivaltiotamme, lähinnä kansalaisia. Opettele sisäistämään lukemasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä