Työttömät ja tuleva vapaaehtoistyö
Eli tulevaisuudessa ilmoittauduttava "vapaaehtoistyöhön", jotta saa työttömyyskorvaukset. Mafia aikoinaan teki "tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä" miten tämä eroaa siitä?
Kommentit (99)
Olen tehnyt jo oman osuuteni vapaahetoistyöstä vanhusten parissa. Voinko tehdä vapaaehtoistyötä joke tukee koulutustani ja osaamistani? Terveydenhoitoalan hallintopuoli kiinnostaa enemmän kuin hoitotyö.
Työkkärissä on aina sama virsi millä ne perustelee noita työkokeiluja ja vastaavia, että saa vähän jalkaa oven väliin ja polkuja auki työelämään. Viimeksi kysyin suoraan virkailijalta että saanko nähdä jonkun tilaston kuinka moni työtön on oikeasti palkattu sinne firmaan missä on ollut työkokeilussa. Eipä osannut sanoa siihen mitään.
Toisaalta ymmärrän kyllä että se kuuluu niiden hommaan ehdotella noita ja menkööt kuka haluaa, minä en. Antaa tulla vaan karensseja ei paljon paina, onhan niitä muutama jo ollutkin vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakomielitautista politiikkaa hallitukselta. Toisaalta kokeillaan perustuloa, jonka saat vaikka et tekisi mitään ja olet turvassa tällaiselta kyykytykseltä ja nyt sitten kaavaillaan tätä pakkotyötä, joka on työttömyysturvan saamisen ehtona ja missä oikeastaan maksat siitä työstä koska ilmeisesti kustannat itse eväät ja kulkemiset.
Juuri näin.
Kertonee siitä, että nämä asiat on oikeastikin monimutkaisia.
Kertoo myös siitä, että hallituksella on suuri tarve palvella pääomaa, ja se ei aina sovi yhteen laajemman "yhteisen edun" ja hyvinvointiajattelun kanssa.
Kertoneeko myös siitä työnarkkinatuntemuksen, valtiontalouden ja sosiaalipolitiikan osaamisen tasosta, mitä hallituksessa on?
Mielenkiintoista sinänsä, kun nuo hallituksen toimet eivät ole edes pitkälle ajattelevan yrityksen tekemänä järkeviä. Saati sitten yhteiskunnallisen toiminnan, edun mukaisia.
Jäljelle jää siis vain kvarttaaliajattelun osakeomistus, jonka näennäistä etua se ajaa. Siinäkin oman oksan sahaamista, jos pidemälle ajattelee.
Kuka maksaa työttömien matkakulut, päivähoidot, päivärahat ym. työkustannukset. Siis ei työttömillä ole noihin varaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin että pitkäaikaistyöttömyys on pitkälle itseaiheutettua. Ensimmäinen virhe on kouluttautua alalle, jolla ei ole töitä, seuraava virhe on maata vuosia kotona kun "ei ole töitä" ja sitten kun CV ammottaa tyhjyyttään 30 vuotiaana niin ei kukaan tietenkään töihin ota.
Kohta joku tulee itkemään, että kun avoimia työpaikkoja on niin vähän ja työttömiä niin paljon. Niin, katsos kun ne työkkärissä olevat työpaikkailmoitukset aiheuttavat valtavan hakemustulvan juuri näiltä pitkäaikaistyöttömiltä ym. sakilta jota ei töihin ensisijaisesti kuitenkaan haluta, ja joku ne hakemukset joutuu perkaamaan ja etsimään sieltä niitä "kultakimpaleita" joukosta.
Pitkälti avoimet työpaikat täytetään ilman että mitään ilmoituksia julkisiin palveluihin edes laitetaan. Aktiiviset ihmiset kyselevät töitä yrityksistä ihan ilman mitään ilmoituksiakin, ja paikkoja täytetään totta kai myös suhteilla, ihmisillä jotka joku talon sisältä tuntee ja tietää jo entuudestaan.
Ja yritys saa todennäköisesti paremman työntekijän ja välttyy hakemusrumbalta mikä työpaikkailmoituksen laittamisesta syntyy.
Se, että "työnhaku" on sitä, että käydään kerran viikossa työkkärin sivuilla katsomassa ilmoitukset ja lähetetään samat hakemukset ja CV:t korkeintaan muutamaa lausetta muuttaen joka paikkaan, on itsensä huijaamista.
Sori, mutta teit itsesi naurunalaiseksi tuolla kommentillasi.
Suurin osa työttömistä hakee aktiivisesti töitä, käyttäen kaikki mahdolliset keinot. Valitettavasti vain niitä töitä ei ole ja jos onkin, ne menevät useimmiten suhteilla. Mitä suhteita on ihmisillä, jotka ovat olleet samassa työpaikassa 10-20 vuotta ja sitten tulleet irtisanotuiksi, kun yritys on keksinyt "tehostaa" toimintaansa?
Jo 40-vuotias mielletään työmarkkinoilla vanhaksi ja kelpaamattomaksi,. Suuri osa työttömistä on vielä sitäkin vanhempia, koska suurin osa työnantajista harjoittaa ikärasismia, eli irtisanoo vanhimmasta päästä.
Valitettavasti sinun maailmasi ei korreloi realismin kanssa. Elät omahyväisyyden kuplassa. saapas nähdä, kostautuuko se sinulle vielä, karmalla kun taipumus toteutua.
Puhuin pitkäaikaistyöttömistä. Kaikki keinot oikeasti käyttävä ja työhön haluava työkykyinen ihminen kyllä useimmissa tapauksissa työllistyy ollessaan ansiosidonnaisella eikä putoa pitkäaikaistyöttömäksi. Jos taas irtisanomisen jälkeen jäät pariksi vuodeksi kotiin "lepäämään" niin ei tietenkään ole enää samanlaisia mahdollisuuksia päästä töihin, ja turha ihmetellä miksi ei pääse kuin korkeintaan haastatteluun.
Ja mitä noihin suhteisiin tulee, niin jos on jossain suojatyöpaikassa jossa ei oikeastaan teekään mitään ja erakoituu sinne pariksi vuosikymmeksi kunnes joku huomaa että tuokin joutaa pihalle, niin ei varmaan silloin olekaan.
Pitäisi verkostoitua ammattialallaan ja olla aktiivinen, kouluttaa itseään ja pitää osaamisensa ajan tasalla, niin olisi niitä suhteita joilla pääsee sitten töihin ja muutenkin vähän paremmat mahdollisuudet. Tottakai yritys mielummin palkkaa nuoren ja aktiivisen henkilön kuin pari vuotta kotona maanneen suojatyöpaikasta potkitun viisikymppisen, jonka osaaminen on jäänyt 90-luvulle.
Minä olen juuri tuollainen halveksimasi pitkäaikaistyötön eli olen ollut yli vuoden työttömänä. Minut irtisanottiin 52-vuotiaana enkä usko enää työllistyväni. Lähes koko työurani eli melkein 30 vuotta olen ollut yksityisellä töissä useassa eri firmassa. Viimeisimpään työpaikkaan menin 2010. Joka paikassa olen joutunut opiskelemaan uudet tietokoneohjelmat, kun jokainen yritys on käyttänyt itselleen räätälöityjä versioita. Myös työtehtävät ovat olleet erilaisia uusissa työpaikoissa.
Kovasti sinä tunnut tietävän suojatyöpaikoista. Mihin kastiin laitat vaikka kunnan palkkalistoilla olevat kirjanpitäjät ja palkkasihteerit?
Mitä väliä tällä on kun toimeentulotukea saa kuitenkin tekemättä mitään
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei mene vapaaehtoistyöhön niin saavat toimeentulotukea. Mieluummin sitä tekee pari kolme tuntia nk vapaaehtoistyötä.
Luuletko että kaikki työttömät asuu varattomassa taloudessa jota siis edellytetään että toimeentulotukea voi saada? Eipä asu, tässä on kyse orjuuttamisesta ja hallitus tietää sen täysin hyvin. Jos niitä puuhasteluja, joihin aiotaan nyt pakottaa on niin helppo keksiä niin miksei sitten palkata niihin ihan oikeita työntekijöitä? No koska orjuuttaminen on halvempaa.
Jännä nähdä mitä tässä tapahtuu, ei olisi ensimmäinen kerta kun perustuslaki sanoo että ei onnistu. Voisin myös kuvitella että kansainvälisellä työjärjestöllä (ILO) on jotain painettua sanaa palkattomasta työstä.
Niin kuka ne työmatkat maksaa? 500e työttömyystuella ei ostella 100€/kk maksavia bussikortteja.
Käyn palkkatöissä vain rahan takia. Miksi en kävisi harjoittelutöissä rahan takia? Ai niin, olin vuoden 9e lisäpäivärahalla työharjoittelussa, pidin sitä oikeudenmukaisena ja se avasi minulle töitä tulevaisuuteen.
Minun palkkani ei juuri eroa henkilön tuloista, joka saa työkkäri/sossutuen, lapsilisät, asumistuen, ilmaiset lääkkeet/sähkölaskut/vesilaskut/harkinnan varaiset maksut tms.
Erona vain, minä raadan ja hikoilen yli 40 tuntia viikossa sen summan eteen. Miksi muidenkaan pitäisi saada kaikki ilmaiseksi?
Kaupungit voisivat näyttää siistimmältä ja kauniimmalta kun laitetaan työttömiä haravoimaan puistoja, keräämään roskia ulkoilupaikkojen varsilta, kitkemään kaupungin kukkapenkkejä, maalaamaan puiston tuoleja, rakentamaan nuotiopaikkoja jne jne.
Nämä asiat ovat nykyään retuperällä, koska ei ole aikaa eli rahaa ylläpitää niitä kunnossa varsinaisten töiden lisäksi. Kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungit voisivat näyttää siistimmältä ja kauniimmalta kun laitetaan työttömiä haravoimaan puistoja, keräämään roskia ulkoilupaikkojen varsilta, kitkemään kaupungin kukkapenkkejä, maalaamaan puiston tuoleja, rakentamaan nuotiopaikkoja jne jne.
Nämä asiat ovat nykyään retuperällä, koska ei ole aikaa eli rahaa ylläpitää niitä kunnossa varsinaisten töiden lisäksi. Kannatan.
Sitten saamme lisää työttömiä kun kaupungin työntekijöiden työt siirtyy työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Salamanterix kirjoitti:
Tarkalleen ottaen tuollainen työ on kielletty jo vuonna 1930 ILO:n eli kansainvälisen työjärjestön yleissopimuksessa numero 29, jonka myös Suomi on ratifinoinut vuonna 1935. Tässä sopimuksessa pakollinen työ nähdään tarkoittavan "kaikenlaista työtä tai palvelusta, joka jonkin rangaistuksen uhalla vaaditaan joltain henkilöltä ja johon mainittu henkilö ei ole vapaaehtoisesti tarjoutunut." Myös Euroopan ihmisoikeussopimus sekä YK:n ihmisoikeuslauselma kieltävät tällaisen toiminnan ja niissä on myös samanlainen periaate kuin ILOn sopimuksessa. Näitä periaatteita kutsutaan orjuuden ja pakkotyön kielloksi.
Kysehän on sanktion uhalla toimeenpantavasta pakollisesta palveluksesta. Ymmärtäisin tämän, jos tällä todella olisi työllistäviä vaikutuksia, kuten esimerkiksi palkkatukityöpaikoilla parhaimmillaan oli ja on. Kun ihminen saa_palkkaa_, se motivoi tekemään työtä ja hän maksaa työstään veroa valtion kassaan sekä samoin ostovoiman vähän lisääntyessä myös ostosten kautta. Tällä nyt ehdotetulla systeemillä on tarkoitus vain ja ainoastaan kyykyttää työttömiä entisestään, heiluttaa raippaa ja osoittaa heille miten alimmassa raossa he ovat. Häpeällistä toimintaa Suomen valtiolta. Rahaa tällä ei säästy valtiolta euron vertaa.
Tällä on tarkoitus aktivoida työttömiä, jottei pitkän työttömyyden jälkeen töihin palaaminen olisi niin suuri shokki, kuten esimerkiksi aamulla herääminen monelle monta vuotta sohvalla maanneelle on.. Samoin psyykkeelle on tärkeä olla osa jotain yhteisöä, jota tällä hankkeella selkeästi haetaan. Tällä systeemillä pidetään ihmiset työkykyisenä, jottei tulevaisuudessa haasteena ole yhtäaikainen työttömyys ja työvoimapula, jota kohtaan pahasti ollaan menossa..
Mietin viitsinkö vastata tuohon provoon, mutta millainen on yhteisön ilmapiiri, johon ihmiset on pakotettu?
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vapaaehtoisena monessa eri paikassa ja lopettanut hyvin äkkiä, jos paikassa on ollut ilmapiiriongelmia. Millaisia vanhusten hoitajia ovat pakotetut vapaaehtoiset kun nytkin jo raportoidaan vanhusten laiminlyönneistä hoitokodeissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt vapaaehtoistyötä. Olenko todella ainoa tällä palstalla, jolle vapaaehtoistyö ei ole pakkopullaa?
Mutta en tietenkään yrityksessä vaan ihan yleishyödyllisessä organisaatiossa. Raja menee jossakin urheiluseurassa, eli sinne voisin mennä talkoilemaan, ja vielä metsästysseuraan, mutta en todellakaan mihinkään kaupan kiireapulaiseksi tai hoitolaitoksen vanhusten ulkoiluttajaksi! Naapurinmummoja voisin auttaa niin kuin ennenkin, ja pelkäämättä työttömyyskorvauksen menetystä.
Lasketaanko aktiivisuudeksi ja opiskeluksi kansalaisopiston kurssit? Onhan niillä paljonkin merkitystä myös yhteisölle, kun muutkin lähimmäiset pääsevät osallistumaan.
Miksi tämä viesti on saanut enemmän ala- kuin yläpeukkuja? Selittäkää joku alapeukuttaja!
Minä olen todella tehnyt vapaaehtoistyötä ja opiskellut töissäollessa, ja työttömänä myös. Olisi ihan kiva, jos myös marjanpoiminta ja muu keräily, kalastus ja metsästys huomioitaisi vapaaehtoistyöksi. Ei varmaan ole vaikea arvata, että asun keskellä metsää eikä työpaikoista ole tietoakaan näillä seuduilla. Viimeisiin ( todennäköisesti kirjaimellisesti) työpaikkoihini mulla on ollut n. 500 km matkaa.
Minä vastaan työnantajan näkökulmasta. Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä vain silloin, kun sen tekijä tekee työtä vapaaehtoisesti. Vapaaehtoistyöntekijälle on itsestäänselvää, että hän tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy. Hän nauttii siitä, mitä tekee ja palkinto, jonka hän tekemästään vapaaehtoistyöstä saa, on hyvä mieli. Ja näin sen pitäis mennäkin.
Kun yleishyödyllisten organisaatioiden kautta aletaan saada lisää ilmaistyövoimaa, palkatun työvoiman tarve vähenee. Jos vaikkapa SPR:n kautta saadaan vapaaehtoistyöntekijä avustamaan vammaista lasta kouluun, koulunkäyntiavustajia ei tarvitse enää palkata. Jos jokin yhdistys alkaa järjestää koululaisten iltapäiväkerhoja, ei tarvitse enää palkata ohjaajia näihin kerhoihin. Jos päiväkodissa on erityislapsia, ei tarvitse pienentää ryhmäkokoja eikä palkata avustajia, vaan voidaan käyttää "vapaaehtoisia". Urheiluseurat, jotka tarvitsevat kassaansa rahaa toimintansa pyörittämiseen, alkavat tarjota kunnille esim siivouspalveluita. Nämä "vapaaehtoiset" käyvät siis siivoamassa koulurakennukset eikä palkattua siivoojaa enää tarvita. Yleishyödylliset organisaatiot tarjoavat palvelunsa halvemmalla kuin yritykset, joissa on palkattuja työntekijöitä. Varsinkin julkisella sektorilla palvelun hinnalla on merkittävä rooli, kun seuraavaksi vuodeksi päätetään palvelun tuottajasta.
Jotta yritykset voisivat kilpailla hinnoilla näiden yhdistysten kanssa, on myös yritysten laskettava hintoja. Helppoihin työtehtäviin on otettava "vapaaehtoisia", koska kilpailijatkin tekevät niin.
Vapaaehtoistyöntekijällä ei ole työsuhteen tuomia etuja ja oikeuksia, mutta ei myöskään vastuita ja velvollisuuksia. Työnantajana voin toki sanoa huonosti hommansa hoitavalle "vapaaehtoiselle", että ei tarvitse enää tulla ja etsiä uuden "vapaaehtoisen" tilalle. Mutta mistä löydän sellaisen "vapaaehtoisen", jolla on motivaatio tehdä hyvin sellaisia hommia, joista aiemmin on maksettu tekijälleen palkkaa?
Tuo on skenaario, mihin tällainen työttömyyskorvausta vastaan työskenteleminen voi tulevaisuudessa johtaa. Sanoit, että et tietenkään menisi mihinkään kauppaan kiireapulaiseksi tai hoitolaitoksen vanhusten ulkoiluttajaksi. Entä, jos sulla ei olekaan mahdollisuutta valita? Jos noissa urheilu-, metsästys- ja muissa seuroissa on jo riittävästi vapaaehtoisia? Työttömänä sun on kuitenkin pakko tehdä jotain "vapaaehtoistyötä" etkä voi kieltäytyä ulkoiluttamasta vanhuksia vain siksi, että et mieluisampaakaan hommaa saa. Tai voit, mutta menetät työttömyyspäivärahasi.
Olen samaa mieltä itse vapaaehtoistyötä tehneenä. Olen saanut valita vapaasti missä ja millaista vapaaehtoistyötä olen tehnyt. Olen valinnut sellaista, mistä tulee itselleni hyvä mieli ja tunnen asian tärkeäksi. Motivoituneena olen tehnyt työn mahdollisimman hyvin.
Nyt olen työtön 56-vuotias nainen, vela joka ei ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisistä enkä lapsista edes pidä. Jos minut pakotetaan kouluavustajaksi, lastentarhaan tai iltapäivätoiminnan ohjaajaksi, niin millaista kohtelua luulette lastenne saavan osaamattomalta ja motivoitumattomalta meikäläiseltä, joka on pakotettu sinne?
Vierailija kirjoitti:
On se niin väärin, että sitten paikallisen puutarhan ja kiinteistöhuoltofirman työntekijät eivät enää saa siitä työstä palkkaa! Tai toisaalta, ihan sama kai se olisi, kun ne työt kilpailutetaan ja yrittäjät joutuvat hinnoittelemaan itsensä konkurssin partaalle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen työtön 56-vuotias nainen, vela joka ei ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisistä enkä lapsista edes pidä. Jos minut pakotetaan kouluavustajaksi, lastentarhaan tai iltapäivätoiminnan ohjaajaksi, niin millaista kohtelua luulette lastenne saavan osaamattomalta ja motivoitumattomalta meikäläiseltä, joka on pakotettu sinne?
Minä olen työtön kasvatustieteen maisteri, jolla on myös aineenopettajan ja rehtorin kelpoisuus. Voin vain kuvitella nuoren epäpätevän opettajan riemua, kun hän saa minut pakkotyöllistettynä tai vapaaehtoisena omaan luokkaansa.
Mä voisin mielelläni rueta ikuiseksi opiskelijaksi, jos työttömyys kohtaa. Opiskelu on paljon kivempaa kuin työnteko, varsinkin kun on lukupäätä ja hyvät hoksottimet. Avoimessa yliopistossa löytyisi kyllä vaikka mitä, mitä voisin opiskella. Kun niin harvassa on työt, missä ei tartte olla ihmisten kanssa tekemisissä ja inhoan asiakaspalvelua.
Ehkä ne työtunnit määräytyy sen mukaan miten kukin saa työttömyyspäiväraha, 500 euroon voi viikon tehdäkin hyvin töitä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
No esim. siten, ettei ilmainen raha ole mikään perusoikeus muissakaan maissa. Miksi ei periaatteessa voisi tehdä vaikka muutaman tunninkin työtä esim. vanhustenosastolla auttaen heitä, joiden ansiota itsenäinen Suomi on? Meneekö korkeakouluopinnot siinä hukkaan vai ällöttääkö muuten vaan?
Suomi on jo saanut EUlta moitteita heikosta sosiaaliturvasta.
Ja nyt sitä sitten halutaan heikentää entisestään.
Hyviä kommentteja, varsinkin tuo viesti vedoten 1984 teokseen, kuumottavaa. On hyvin huolestuttavaa, kuinka hallitus pala palalta murentaa hyvinvointivaltiotamme, mutta vielä huolestuttavampaa on se, kuinka moni näihin sumutuksiin ja valheisiin uskoo. Eikö tällaisen järjestelmän luominen (jota nyt ollaan kaavailemassa) ole aivan päivänselvä seuraus siitä, jos hallituksessa istuu miljönäärejä ja oikeistolaisia liberalisteja?