Työttömät ja tuleva vapaaehtoistyö
Eli tulevaisuudessa ilmoittauduttava "vapaaehtoistyöhön", jotta saa työttömyyskorvaukset. Mafia aikoinaan teki "tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä" miten tämä eroaa siitä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin että pitkäaikaistyöttömyys on pitkälle itseaiheutettua. Ensimmäinen virhe on kouluttautua alalle, jolla ei ole töitä
Hah, kun rupesin itse kouluttautumaan kirjastoalalle vuonna 2007, oli siellä tulossa huutava työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle... Onko sinulla joku kristallipallopalvelu, niin että voit kertoa, mille alalle nyt kannattaisi uudelleenkouluttautua, jotta töitä joskus vielä olisi?
Paperiteollisuus muuten näytti oikein hyvältä vielä 2000-luvun alkuvuosina.
Vierailija kirjoitti:
Jakomielitautista politiikkaa hallitukselta. Toisaalta kokeillaan perustuloa, jonka saat vaikka et tekisi mitään ja olet turvassa tällaiselta kyykytykseltä ja nyt sitten kaavaillaan tätä pakkotyötä, joka on työttömyysturvan saamisen ehtona ja missä oikeastaan maksat siitä työstä koska ilmeisesti kustannat itse eväät ja kulkemiset.
Juuri näin.
Kertonee siitä, että nämä asiat on oikeastikin monimutkaisia.
Kertoo myös siitä, että hallituksella on suuri tarve palvella pääomaa, ja se ei aina sovi yhteen laajemman "yhteisen edun" ja hyvinvointiajattelun kanssa.
Kertoneeko myös siitä työnarkkinatuntemuksen, valtiontalouden ja sosiaalipolitiikan osaamisen tasosta, mitä hallituksessa on?
Ai että pistää sapen kiehumaan nämä, joidenka mielestä se työmarkkinatuki tai toimeentulotuki olisi jotenkin ILMAISTA RAHAA JOKA PITÄÄ ANSAITA.
Me maksetaan suurin osa tuloistamme VEROJA, jotta olisi TURVA, kun jäät tyhjän päälle!! Ja nyt se TURVA pitäis vielä erikseen vai ansaita orjatyöllä?!!
Ja ne joiden mielestä verot ei riitä kattamaan kuluja, ottaa kynän ja paperia ja laskee, kuinka paljon päällekkäisiä veroja me maksetaankaan..
käyttäjä-11350 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. siten, ettei ilmainen raha ole mikään perusoikeus muissakaan maissa. Miksi ei periaatteessa voisi tehdä vaikka muutaman tunninkin työtä esim. vanhustenosastolla auttaen heitä, joiden ansiota itsenäinen Suomi on? Meneekö korkeakouluopinnot siinä hukkaan vai ällöttääkö muuten vaan?
Siksi koska työstä maksetaan palkka eikä kuukausittainen 500 euron työmarkkinatuki. Jos oikeasti patistetaan orjatöihin, niin pianhan noita työttömiä on suurin osa suomalaisista kun kerran ilmaista orjatyövoimaa saa työkkarin kautta niin paljon kuin haluaa. Plus kuka maksaa vakuutukset työtapaturmien varalta? Kuka kouluttaa orjatyöläiset? Kai orjatyöläisen eläke kertyy tehdystä työstä? Jne.
Niin siis miksi pitäisi maksaa TYÖmarkkinatuki sellaiselle joka ei halua tehdä töitä?
Sinä et nyt ole oivaltanut, että se, mitä hallitus on kaavailemassa työttömille, ei ole työtä. Työstä on paljon muutakin hyötyä kuin palkka. Esim. eläke kertyy. Työssä työnantaja on vastuussa siitä, että sinut perehdytetään tehtäviisi asianmukaisesti. Sinut on vakuutettu työtapaturmien varalta, jne.
Tuo kaikki jää puuttumaan näiltä "vapaaehtoistyöntekijöiltä".
Jos kysymyksessä olisi normaalin työn ehdoilla tehtävä osa-aikainen tai tuntipalkkainen työ (tai opiskelu milloin se edistäisi työllistymistä), saattaisin jopa kannattaa ehdotusta. Ja vielä enemmän jos hommassaan pärjääviksi osoittautuneille ruvettaisiin tarjoamaan enemmän tunteja, niin että työllään lopuksi saattaisi jopa tulla toimeen.
Tosin minua kyllä epäilyttää, saataisiinko aktivoivan tuntityön välitys toimimaan niin tehokkaasti että toiminnasta on veronmaksajille enemmän hyötyä kuin haittaa. Mutta voisihan sitäkin aikansa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt vapaaehtoistyötä. Olenko todella ainoa tällä palstalla, jolle vapaaehtoistyö ei ole pakkopullaa?
Mutta en tietenkään yrityksessä vaan ihan yleishyödyllisessä organisaatiossa. Raja menee jossakin urheiluseurassa, eli sinne voisin mennä talkoilemaan, ja vielä metsästysseuraan, mutta en todellakaan mihinkään kaupan kiireapulaiseksi tai hoitolaitoksen vanhusten ulkoiluttajaksi! Naapurinmummoja voisin auttaa niin kuin ennenkin, ja pelkäämättä työttömyyskorvauksen menetystä.
Lasketaanko aktiivisuudeksi ja opiskeluksi kansalaisopiston kurssit? Onhan niillä paljonkin merkitystä myös yhteisölle, kun muutkin lähimmäiset pääsevät osallistumaan.
Miksi tämä viesti on saanut enemmän ala- kuin yläpeukkuja? Selittäkää joku alapeukuttaja!
Minä olen todella tehnyt vapaaehtoistyötä ja opiskellut töissäollessa, ja työttömänä myös. Olisi ihan kiva, jos myös marjanpoiminta ja muu keräily, kalastus ja metsästys huomioitaisi vapaaehtoistyöksi. Ei varmaan ole vaikea arvata, että asun keskellä metsää eikä työpaikoista ole tietoakaan näillä seuduilla. Viimeisiin ( todennäköisesti kirjaimellisesti) työpaikkoihini mulla on ollut n. 500 km matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. siten, ettei ilmainen raha ole mikään perusoikeus muissakaan maissa. Miksi ei periaatteessa voisi tehdä vaikka muutaman tunninkin työtä esim. vanhustenosastolla auttaen heitä, joiden ansiota itsenäinen Suomi on? Meneekö korkeakouluopinnot siinä hukkaan vai ällöttääkö muuten vaan?
Ei huono ajatus. Me voitaisiin myös erottaa ne nykyiset vanhustenhoitajat ja säästää isosti veronmaksajien rahaa. Työtön voisi myös olla siellä omalla vastuullaan jollon ei tarvita myöskään vakuutuksia.
Vielä parempi idea: erotetaan KAIKKI työntekijät jokaisesta firmasta! IT-alakin alkaa vetää kunnolla, kun Rovio tai Supercell voi laittaa kaikki rahansa uusien pelien kehittämiseen eikä esim. koodareiden palkkoihin. On nimittäin melkoinen säästö, kun ei tarvitse maksaa kolmea tonnia per nenä kuukaudessa, vaan valtio heittää työskentelijöille viisi hunttia omasta kassastaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Nythän kun tekee vapaaehtoistyötä tai opiskelee, niin MENETTÄÄ työttömyyskorvauksen kun se estää työnhakua.
Tämähän se todellinen ongelma on tähän saakka ollut! Työttömiä on passivoitu sillä, että on otettu LAIN MUKAAN työttömyyskorvaus pois, kun on tehnyt jonkun pienen työpätkän, osallistunut vapaaehtoistyöhön tai opiskellut. Työttömyyskorvauksen menettämistä se on käytännössä ollut, kun on vaadittu selvitystä ja sen käsittely on kestänyt jopa kuukauden, eikä sen aikana ole maksettu mitään.
Aivan oikein, jos nyt SALLITAAN niin OMAEHTOINEN vapaaehtoistyö ja opiskelu.
Itse näen suurimpana hyötynä ne sosiaaliset verkostot, joita vapaaehtoistyön kautta voi saada. Ei niitä tosin muiden työttömien porukoista taida löytyä, mutta ehkä jostain kulttuuriharrastuksesta, tai mistä tahansa sellaisesta, jota oman alan ihmiset harrastavat.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000002505030.html
Tuon metrotyömaan johtamisen voisi kyllä teettää niillä vapaaehtoisilla, säästyisi pitkä penni (vai pitääkö sanoa sentti).
Osalla on yllättävän vihamielinen suhtautuminen työntekoon. Ei mikään ihme, että niistä lähtökohdista katsottuna sohvalla makailu kiinnostaa enemmän. Maksatetaan naapurin työssäkäyvällä vaan härskisti tämä elämäntapa. Eikö tuollainen työvihamielisyys yhtään edes hävetä?
Vakuutetaanko nämä vapaaehtoiset vai omasta pussistako sekin sitten menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt vapaaehtoistyötä. Olenko todella ainoa tällä palstalla, jolle vapaaehtoistyö ei ole pakkopullaa?
Mutta en tietenkään yrityksessä vaan ihan yleishyödyllisessä organisaatiossa. Raja menee jossakin urheiluseurassa, eli sinne voisin mennä talkoilemaan, ja vielä metsästysseuraan, mutta en todellakaan mihinkään kaupan kiireapulaiseksi tai hoitolaitoksen vanhusten ulkoiluttajaksi! Naapurinmummoja voisin auttaa niin kuin ennenkin, ja pelkäämättä työttömyyskorvauksen menetystä.
Lasketaanko aktiivisuudeksi ja opiskeluksi kansalaisopiston kurssit? Onhan niillä paljonkin merkitystä myös yhteisölle, kun muutkin lähimmäiset pääsevät osallistumaan.
Miksi tämä viesti on saanut enemmän ala- kuin yläpeukkuja? Selittäkää joku alapeukuttaja!
Minä olen todella tehnyt vapaaehtoistyötä ja opiskellut töissäollessa, ja työttömänä myös. Olisi ihan kiva, jos myös marjanpoiminta ja muu keräily, kalastus ja metsästys huomioitaisi vapaaehtoistyöksi. Ei varmaan ole vaikea arvata, että asun keskellä metsää eikä työpaikoista ole tietoakaan näillä seuduilla. Viimeisiin ( todennäköisesti kirjaimellisesti) työpaikkoihini mulla on ollut n. 500 km matkaa.
Minä vastaan työnantajan näkökulmasta. Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä vain silloin, kun sen tekijä tekee työtä vapaaehtoisesti. Vapaaehtoistyöntekijälle on itsestäänselvää, että hän tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy. Hän nauttii siitä, mitä tekee ja palkinto, jonka hän tekemästään vapaaehtoistyöstä saa, on hyvä mieli. Ja näin sen pitäis mennäkin.
Kun yleishyödyllisten organisaatioiden kautta aletaan saada lisää ilmaistyövoimaa, palkatun työvoiman tarve vähenee. Jos vaikkapa SPR:n kautta saadaan vapaaehtoistyöntekijä avustamaan vammaista lasta kouluun, koulunkäyntiavustajia ei tarvitse enää palkata. Jos jokin yhdistys alkaa järjestää koululaisten iltapäiväkerhoja, ei tarvitse enää palkata ohjaajia näihin kerhoihin. Jos päiväkodissa on erityislapsia, ei tarvitse pienentää ryhmäkokoja eikä palkata avustajia, vaan voidaan käyttää "vapaaehtoisia". Urheiluseurat, jotka tarvitsevat kassaansa rahaa toimintansa pyörittämiseen, alkavat tarjota kunnille esim siivouspalveluita. Nämä "vapaaehtoiset" käyvät siis siivoamassa koulurakennukset eikä palkattua siivoojaa enää tarvita. Yleishyödylliset organisaatiot tarjoavat palvelunsa halvemmalla kuin yritykset, joissa on palkattuja työntekijöitä. Varsinkin julkisella sektorilla palvelun hinnalla on merkittävä rooli, kun seuraavaksi vuodeksi päätetään palvelun tuottajasta.
Jotta yritykset voisivat kilpailla hinnoilla näiden yhdistysten kanssa, on myös yritysten laskettava hintoja. Helppoihin työtehtäviin on otettava "vapaaehtoisia", koska kilpailijatkin tekevät niin.
Vapaaehtoistyöntekijällä ei ole työsuhteen tuomia etuja ja oikeuksia, mutta ei myöskään vastuita ja velvollisuuksia. Työnantajana voin toki sanoa huonosti hommansa hoitavalle "vapaaehtoiselle", että ei tarvitse enää tulla ja etsiä uuden "vapaaehtoisen" tilalle. Mutta mistä löydän sellaisen "vapaaehtoisen", jolla on motivaatio tehdä hyvin sellaisia hommia, joista aiemmin on maksettu tekijälleen palkkaa?
Tuo on skenaario, mihin tällainen työttömyyskorvausta vastaan työskenteleminen voi tulevaisuudessa johtaa. Sanoit, että et tietenkään menisi mihinkään kauppaan kiireapulaiseksi tai hoitolaitoksen vanhusten ulkoiluttajaksi. Entä, jos sulla ei olekaan mahdollisuutta valita? Jos noissa urheilu-, metsästys- ja muissa seuroissa on jo riittävästi vapaaehtoisia? Työttömänä sun on kuitenkin pakko tehdä jotain "vapaaehtoistyötä" etkä voi kieltäytyä ulkoiluttamasta vanhuksia vain siksi, että et mieluisampaakaan hommaa saa. Tai voit, mutta menetät työttömyyspäivärahasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden vaikka heti jos saan siitä palkkaa ja samat edut kuin muutkin työntekijät.
Kaikki ilmainen työ tulisi lopettaa. Koulujen harjoittelut myös. Tiedän yrityksiä jotka pyörii harjoittelijoilla ja työkkärin orjilla.Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että kaikki ilmainen työ eli vapaaehtoistyö tulisi lopettaa? Valtaosa vapaaehtoistyöntekijöistä (siis niistä partiolaisista, urheiluseuran aktiiveista jne.) tekee vapaaehtoistyötä sen oman palkkatyönsä LISÄKSI ja mahdollistaa valtavalle määrälle lapsia, nuoria ja aikuisia todella kattavan harrastustoiminnan tai esimerkisi etsii kadonneita lapsia ja vanhuksia tai toimii autoliiton vapaaehtoisina jne. eli kaikki tämä, koko Suomen kansalaisjärjestökenttä, tulisi lopettaa???
Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että vapaaehtoistyötä ja muuta harrastustoimintaa EI tule lopettaa. Pitää vain varmistaa, että nämä henkilöt pystyvät palkkatyöllään tms. elättämään itsensä ja läheisensä. Muiden tulee ensisijaisesti saada palkkatyötä tms. ja vasta sitten alkaa harrastelemaan.
Näin ainakin minä haluan nettomaksajana ja läheisteni toimeentulon turvaajana.
On se aikamoinen saavutus sipilältä ja kumppaneilta, että "vapaaehtoistyö", joka sanana on ainakin minulle itselleni aina merkinnyt jotain positiivista, inhimillistä, auttamista, toivoa huonompiosaisille jne. on saanut läskitrion käsittelyssä uuden konnotaation "orjuuttaminen". Siis se on käännetty antiteesikseen?
Mutta tämä kertoo jotain näistä päättäjistä ja heidän rehellisyydestään - musta tehdään valkoiseksi, rikos hyväksi teoksi, auttaminen kiusaamiseksi. Niin paljon on ketkuiltu ja kieroiltu että merkitykset alkavat todella hämärtymään. Valhetta ei enää erota todesta. Shame on you.
Vierailija kirjoitti:
Osalla on yllättävän vihamielinen suhtautuminen työntekoon. Ei mikään ihme, että niistä lähtökohdista katsottuna sohvalla makailu kiinnostaa enemmän. Maksatetaan naapurin työssäkäyvällä vaan härskisti tämä elämäntapa. Eikö tuollainen työvihamielisyys yhtään edes hävetä?
Noh, jos sulle sanottaisiin työpaikalla, että hei tämä viikko on "hyväntekeväisyysviikko" ja teet duunisi ilman palkkaa, miltä tuntuisi?
Sitten että saisit vielä paremmin kiinni työttömän elämäntilanteesta, sulle sanoittaisiin, että hyväntekeväisyysviikon jälkeen sinut arvioitaisiin tuottavuuden kannalta uudelleen ja mahdollisesti korvattaisiin "tehokkaammalla" yksilöllä, eli takuita palkkatyöstä ei olisi - miltä tuntuisi? Olisitkohan "työvihamielinen"?
Julkisten virastojen kovapalkkaiset pullahiiret voisi potkia kortistoon, tilalle vapaaehtoistyöhön pakotettuja 9 euron päiväpalkalla. Lorvailu onnistuu pienemmälläkin palkalla kuin nykyään virastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin että pitkäaikaistyöttömyys on pitkälle itseaiheutettua. Ensimmäinen virhe on kouluttautua alalle, jolla ei ole töitä
Hah, kun rupesin itse kouluttautumaan kirjastoalalle vuonna 2007, oli siellä tulossa huutava työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle... Onko sinulla joku kristallipallopalvelu, niin että voit kertoa, mille alalle nyt kannattaisi uudelleenkouluttautua, jotta töitä joskus vielä olisi?
Paperiteollisuus muuten näytti oikein hyvältä vielä 2000-luvun alkuvuosina.
Suomen paperikoneista on yli puolet pysäytetty 2000-luvulla. Alan osaajat on nykyisin bussikuskeina tai lähteneet ulkomaille töihin.
Kannattaa kouluttautua alalle joka kelpaa ulkomailla. Vaikka sairaanhoitajaksi Norjaan tai insinmööriksi Saksaan.
Suomessa on iso alasajo käynnissä. Siinä vaiheessa kun valtion lainansaanti alkaa takkuamaan kuten Kreikassa ruvetaan julkisten palveluiden työntekijöitä irtisanomaan joukoittain.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt pitkään pitkäaikaistyöttömien kanssa, ja niiden kokemusten perusteella kannatan aktivointia. Nykyhallituksen päätösten taustalla on kuitenkin lähinnä työttömien syyllistäminen, mikä on *Piip*.
Pitkittyneestä työttömyydestä voi seurata monenlaisia työllistymistä vaikuttavia asioita, kuten ammattitaidon vanhenemista, terveysongelmia jne. Ne on faktoja, ei syyllistämistä: On selvää että kenen tahansa ammattitaito kaipaa nykymaailmassa jatkuvaa päivittäistä.
Ei siis yksinkertainen yhtälö tämä ollenkaan. Nykyhallituksen ollessa kyseessä toki mietityttää myös toisenlaiset intressit: Onko tavoitteena myös lisätä palkatta tehdyn työn määrää palkkatyön kustannuksella, ja miten se vääristäisi työmarkkinoita entisestään?
Jaha ja sinä tosissaan uskot, että ne toiminnat joita on järjestetty pitkäaikaistyöttömille, joissa olet itse ollut mukana ja saanut siitä palkkaa, jotenkin auttavat työttömiä parantamaan ammattitaitoaan ym. Paskanmarjat. Juuri nuo tuollaiset hanttihommat ilman mitään ammattipätevyyttä, eivät auta ketään työllistymään. Olen ollut muutaman vuoden kulukorvausorjana tekemässä tätä työtä - siinä meni muutama vuosi eläkekertymää hukkaan - ja nyt pitäisi jatkaa sitä samaa? Valtaosa näistä ihmisistä on elämäntavoiltaan sellaisia, että ovat jo haudassa. Mutta valitettavasti olen pitkäikäistä sorttia ja terve elämäntavoiltani. Elämä jatkuu. Mutta kuka huolehtii minusta vanhana kun eläkekertymä on olematon? Joku vapaaehtoinen ilmaiseksi vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden vaikka heti jos saan siitä palkkaa ja samat edut kuin muutkin työntekijät.
Kaikki ilmainen työ tulisi lopettaa. Koulujen harjoittelut myös. Tiedän yrityksiä jotka pyörii harjoittelijoilla ja työkkärin orjilla.Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että kaikki ilmainen työ eli vapaaehtoistyö tulisi lopettaa? Valtaosa vapaaehtoistyöntekijöistä (siis niistä partiolaisista, urheiluseuran aktiiveista jne.) tekee vapaaehtoistyötä sen oman palkkatyönsä LISÄKSI ja mahdollistaa valtavalle määrälle lapsia, nuoria ja aikuisia todella kattavan harrastustoiminnan tai esimerkisi etsii kadonneita lapsia ja vanhuksia tai toimii autoliiton vapaaehtoisina jne. eli kaikki tämä, koko Suomen kansalaisjärjestökenttä, tulisi lopettaa???
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta vastaan silti. Vapaaehtoistyö on työtä, jota tehdään vapaaehtoisesti. Siitä ei hyödy taloudellisesti mitään, mutta se ei aiheuta myöskään taloudellista tappiota. Tuo nyt työttömille suunniteltu työ ei ole vapaaehtoistyötä vaan heidät pakotetaan tekemään jotain vasten tahtoaan tai muussa tapauksessa menettävät työttömyyspäivärahansa. Sitä kutsutaan pakkotyöksi. Ja ei, minä en ole työtön.
No se hallituksen kaavaileman osallisuusraha, toimiminen yhteisön hyväksi, on juurikin tuota!! Sitä samaa vapaaehtoistyötä, mitä työssäkäyvät koko ajan tekevät ihan sen oman työn lisäksi. Lukekaa juttu huolella, niin tajuatte vähän paremmin, mitä tuolla haetaan. Työttömät eivät syrjäydy, vaan toimivat haluamassaan vapaaehtoishommassa ja saavat päivilleen sisältöä..
Kyllä se tuo hyvyys on niin ihmeellistä. Kun työttömät ovat oikeasti 5v astella älyllisesti, niin pitähän niitä auttaa. Erinomaisia selityksiä siihen miten kateelliset haluaa kostaa oman huono olonsa, siihen käy työtön sopivasti, kun on kollektiivisesti päätetty että se paska on kaikkeen syyllinen.
Siis syyllinen myös siihen pahaan oloon, johon ei muuten löydy syyllistä, ilmeisimmin ylityötunteihin joista ei saa korvausta. Ja jotka tehdään vapaaehtoisesti, pelosta että joutuu työttömäksi. Noita mustia ajatuksia ei tietenkään voi päästää tietoiseen mieleensä, koska silloin joutuisi katsomaan peiliin. Peiliin voi katsoa vasta sitten kun on jo meikannut .
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt pitkään pitkäaikaistyöttömien kanssa, ja niiden kokemusten perusteella kannatan aktivointia. Nykyhallituksen päätösten taustalla on kuitenkin lähinnä työttömien syyllistäminen, mikä on *Piip*.
Pitkittyneestä työttömyydestä voi seurata monenlaisia työllistymistä vaikuttavia asioita, kuten ammattitaidon vanhenemista, terveysongelmia jne. Ne on faktoja, ei syyllistämistä: On selvää että kenen tahansa ammattitaito kaipaa nykymaailmassa jatkuvaa päivittäistä.
Ei siis yksinkertainen yhtälö tämä ollenkaan. Nykyhallituksen ollessa kyseessä toki mietityttää myös toisenlaiset intressit: Onko tavoitteena myös lisätä palkatta tehdyn työn määrää palkkatyön kustannuksella, ja miten se vääristäisi työmarkkinoita entisestään?
Missään ei ole ollut mainintaa pitkäaikaistyöttömien uudelleenkoulutuksesta. He ovat usein vain peruskoulutettuja tai sitten koulutettuja ammattiin, jollaisia ei enää ole.
Kukaan ei ole puhunut mitään räätälöidystä oppisopimuksesta pitkäaikaistyöttömille, mikä saattaisi olla ihan toimiva ratkaisu. Jonkinlaisella rahallisella panostuksella saataisiin siis myös säästöjä.
Nyt on sitten muuten huomioitava, että pitkäaiakaistyöttömän statuksen saa jo vuoden työttömyyden jälkeen.
Työnantajat huutavat kohtaanto-ongelmaa, mutta ainoa, joka on valmis kouluttamaan henkilökuntansa itse , on Uudenkaupungin autotehdas, muut odottavat jonkun muun (so. valtio) tekevän sen.
En mitenkään usko, että vuoden työelämästä poissaollut olisi täysin pudonnut kärryiltä, jos hänellä on kuitenkin ko. alan koulutus ja tehnyt sitä vuosia. Työssäolijatkin joutuvat jatkuvasti pöivittämään osaamistaan, niin eikö kannattaisi alkaa räätälöidä esim. it-alan työttömille ihan oikeita kursseja, joissa osaaminen päivittyisi.