Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväunille vaikka väkisin - 5-vuotiasta pahoinpideltiin Vantaalla

Vierailija
18.11.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611172200028197_uu.shtml

Meidän päiväkodissa on myös pakko mennä nukkumaan. Koska loppuu tämä lasten väkisinnukuttaminen. 5-vuotias ei todellakaan tarvitse enää päiväunia. Oppii nukkumaan pidemmät ja syvemmät yöunet. Päiväunille pakottaminen on aikuisen tarve, ei lapsen.

Kommentit (390)

Vierailija
81/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlainen kokemus lapsuudesta. En saanut päiväkodissa unta joten hoitaja suuttui ja repi mut väkisin kädestä roikottaen toiseen huoneeseen ja vielä löi. Noin pahasti ei sentään pahoinpidelty mutta empä käyttäytynytkään yhtä huonosti.

Vierailija
82/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

albchojp kirjoitti:

Jos lapsi riehuu karjuu jne niin lasta saa pitää kiinni. Järkevä lapsi rauhottuisi eikä mustelmia tulisi. Jos lapsi jatkaa riehumista lapselle saattaa tulla mustelmia. Itseaiheutettu.

Summana todettava että toivon ettei syytettä nosteta. LApset ovat päiväkodissa pitkän aikaa ja jos hoitajilta(kin) (vrt koulu) viedään kaikki oikeudet (tai vähintään pelotellaan syytteillä ja vankeudella jos puuttuu) niin yhteiskunnan ongelmat moninkertaistuu. Koulumaailma on osittain kaaoksessa, koska lapset saavat tehfä mitä huvittaa.

Tuolla perheella on mitä ilmeisimmin temperamenttinen kakara ja jos ei sitä saada päiväkodissa päätä paijaamalla kuriin eikä muita keinoja sallita niin ainoa oikea ratkaisu on kotihoito. Eli siinä mielessä asia kunnossa.

Tämä pään paijaaminen vs mustelmien aiheuttaminen…eikö ole välivaihtoehtoja?

Mun mielestä kiinnipito on se välivaihtoehto. Seuraava vaihtoehto on se että aletaan fyysisesti kurittamaan ja se ei ole ok. Jos kiinnipitäessä riehuu niin menee mustelmille. aikuinen voi siinä olla ihan liikkumatta ja silloin lapsi aiheuttaa itse mustelmansa. Vrt jos laittaisi vaikka kehän ympärille, jos riehuu kaltereita vasten niin kyllä niitä mustelmia tulee, vaikkei niitä kukaan ulkopuolinen aiheuta. Tuossa on aikuinen kuitenkin läsnä, oma vika jos lapsi ei rauhoitu vaan jatkaa riehumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee ja on aina tullut mustelmia kuin persikalle. Vähä väliä on kädet täynnä pieniä mustelmia jos johonkin oon pyyhkässy.

Oispa saaneet mun vanhemmat monta kohua aikaseksi aikoinaan.. toki ihan syyttä, mutta oishan siinä nyt kuvilla saatu paheksuntaa joillekin muille.

Mutta ei tarvitse silti tulla vähättelemään, sillä et voi tietää miten helposti kyseinen lapsi saa mustelmia. Mikäli näin muuten olisi, niin eiköhän tulisi tässä esille.

Sanoinko tuosta kyseisestä lapsesta mitään? Se että tämä ajatus tuli kuitenkin sinulle mieleen, kertoo jotain. Minä vain totesin että minun kohdallani oli ja on näin. Ehkä olen uniikki lumihiutale, en tiedä.

Minun mielestäni tärkein kysymys tässä on kuitenkin se, että miten se riehuva 5v pitää rauhottaa? Ja sinä joka vähättelet tuon ikäisen voimia, kadehdin utuista hattaraa joka elämääsi ympäröi. Ihan vasta oli juttua kuinka joudutaan kutsumaan poliisit paikalle ala-asteelle kun lapset on vaaraksi muille ja itselleen. Siinä ei montaa vuotta ole eroa eikä fyysinenkkehitys vielä siinä vaiheessa ota mitään suuria harppauksia, joten aivan hyvin voi olla voimaa ja siihen päälle adrenaliinia josta saa kunnolla vastusta aikuiselle jonka on vielä tarkoitus tätä riehujaa silkkihanskoin käsitellä.

Tämän sanottuani, todettakoon vielä että en missään nimessä hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan, ettei nyt sitten tule pyllykipeyttä siitä.

Sinä tässä lähdit haukkumaan minua utuisesta hattaraelämästä ym... joka kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta..

Noh kuitenkin, en elä missään hattarassa, mutta en myöskään ole koskaan joutunut väkivalloin pitelemään ketään kiinni, vaikka lastenhoitokokemustakin on useampi vuosi. Ehkä sitten olen sinusta hattarassa eläjä, tai ehkä vain osaan toimia lasten kanssa, kuunnella heitä ja ottaa heidän tarpeensakin huomioon, jolloin ei tarvitse riehua...

Kultaseni, en haukkunut sinua mistään. Totesin että vähän tuota pinkkiä näkyy jos et tosiaan usko että 5v lapsella olisi voimia satuttaa aikuista. Eläisin mielelläni niin autuaan tietämättömänä.

Ja 5v lapsihan voi riehua vain ja ainoastaan järjellä perusteltavista syistä ja siitä ettei heidän tarpeita ole otettu huomioon...

Vierailija
84/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuon viisivuotiaan sitten pitänyt antaa karjua, potkia ja lyödä häiriten niitä, jotka tarvitsevat unta?

Päiväkodeissa on säännöt, ja päivään kuuluu lepohetki. Ei tarvitse nukkua, mutta pötköttää hiljaa pitää. Viisivuotias osaa sen, jos ei ole aivan pellossa kasvanut.

Lisäksi tuon ikäinen voi olla varsin voimakas raivostuessaan, joten ne mustelmat on oletettavasti tulleet siitä, että poika rimpuili ja hoitaja piti kiinni, jotta ei pääse satuttamaan itseään tai muita.

Vai, että koko suku on ihan helisemässä ja työkuviotkin sekaisin kun lapsi on nyt kotona, oi ja voi.

Mutta tämä on nykyaikaa, lapsen ei tarvitse totella sääntöjä ja kun pitäisi, itketään iltapäivälehtiin. Sama meno jatkuu koulussa.

Mitä tämä puhe pötköttämisestä on? Pakotetaan pötköttämään? Miksi, kun lapselle riittäisi hetki rauhoittua lukuhetkeen. Tervetuloa 2000-luvulle. Jos mut pakotettais joka päivä pötköttämään pimeässä niin unirytmi olisi aivan sekaisin.

Ja tosiaan, mustelmat. Rikos. Ei lapsen vika.

Jos _säännöt_ sanovat, että lepohetki kuuluu päivään, ei yksi viisivuotias päätä, että ne eivät koske häntä. Elämässä on ja tulee olemaan asioita, joita ei halua tehdä, mutta pakko se on.

Vai ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että tämä raivostunut lapsi olisi pitänyt hyssytellen päästää leikkimään? Minkä toimintamallin tämä lapsi olisi siitä saanut?

Minusta väkivaltaa on jo se että toimintaa tarvitseva viisivuotias pakotetaan makaamaan hiljaa paikallaan. Lukuhetken pitäisi riittää.

Mitä jos lapsi onkin tässä oikeassa? Kyllä aivan hyvin voisi tehdä hiljaisia leikkejä.

Entäs kun se sama lapsi ei halua mennä ulos kun sisällä on kivat leikit? Saako se yksi lapsi jäädä sisälle ja viedä näin yhden hoitajan työpanoksen kokonaan? Tai lapsi ei halua syödä ja vaan haluaakin ulos sillävälin kun muut syövät? Onko sekin väkivaltaa, että mennään ulos tai istutaan pöydässä vaikka ei just nyt huvita?

Ihan oikeasti, miten niitä tapoja opitaan, jos sääntöjä ei tarvitse noudattaa?

Ei niitä nyt ainakaan kiinni pitämällä opeteta!

Okei, eli kerro nyt kuinka sitten pitää toimia? Lapsi karjuu, huutaa, potkii, lyö ja puree. Hän on vaaraksi siinä tilanteessa sekä itselleen että muille. Kerro miten toimitaan?

Selvitetään MIKSI se lapsi käyttäytyy niin!!! Ennaltaehkäisemällä! Kukaan ei raivoa ilman syytä. Lapselle tulee myös pikkuhiljaa opettaa itsesäätelyä, jota ei kyllä opeteta väkivalloin kiinni pitämällä. Se lapsen raivokin muuten syntyy kasautuen, eli jos näkee, että lapselle on tulossa se raivokohtaus, niin viedään toiseen, rauhalliseen tilaan.

Vierailija
85/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee ja on aina tullut mustelmia kuin persikalle. Vähä väliä on kädet täynnä pieniä mustelmia jos johonkin oon pyyhkässy.

Oispa saaneet mun vanhemmat monta kohua aikaseksi aikoinaan.. toki ihan syyttä, mutta oishan siinä nyt kuvilla saatu paheksuntaa joillekin muille.

Mutta ei tarvitse silti tulla vähättelemään, sillä et voi tietää miten helposti kyseinen lapsi saa mustelmia. Mikäli näin muuten olisi, niin eiköhän tulisi tässä esille.

Sanoinko tuosta kyseisestä lapsesta mitään? Se että tämä ajatus tuli kuitenkin sinulle mieleen, kertoo jotain. Minä vain totesin että minun kohdallani oli ja on näin. Ehkä olen uniikki lumihiutale, en tiedä.

Minun mielestäni tärkein kysymys tässä on kuitenkin se, että miten se riehuva 5v pitää rauhottaa? Ja sinä joka vähättelet tuon ikäisen voimia, kadehdin utuista hattaraa joka elämääsi ympäröi. Ihan vasta oli juttua kuinka joudutaan kutsumaan poliisit paikalle ala-asteelle kun lapset on vaaraksi muille ja itselleen. Siinä ei montaa vuotta ole eroa eikä fyysinenkkehitys vielä siinä vaiheessa ota mitään suuria harppauksia, joten aivan hyvin voi olla voimaa ja siihen päälle adrenaliinia josta saa kunnolla vastusta aikuiselle jonka on vielä tarkoitus tätä riehujaa silkkihanskoin käsitellä.

Tämän sanottuani, todettakoon vielä että en missään nimessä hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan, ettei nyt sitten tule pyllykipeyttä siitä.

Sinä tässä lähdit haukkumaan minua utuisesta hattaraelämästä ym... joka kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta..

Noh kuitenkin, en elä missään hattarassa, mutta en myöskään ole koskaan joutunut väkivalloin pitelemään ketään kiinni, vaikka lastenhoitokokemustakin on useampi vuosi. Ehkä sitten olen sinusta hattarassa eläjä, tai ehkä vain osaan toimia lasten kanssa, kuunnella heitä ja ottaa heidän tarpeensakin huomioon, jolloin ei tarvitse riehua...

Kultaseni, en haukkunut sinua mistään. Totesin että vähän tuota pinkkiä näkyy jos et tosiaan usko että 5v lapsella olisi voimia satuttaa aikuista. Eläisin mielelläni niin autuaan tietämättömänä.

Ja 5v lapsihan voi riehua vain ja ainoastaan järjellä perusteltavista syistä ja siitä ettei heidän tarpeita ole otettu huomioon...

No yleensä riehumiseen on jokin syy. Kannattaisi sunkin kuunnella sitä lastasi paremmin, niin ei tarvitsisi riehua.

Vierailija
86/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oj'å kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

albchojp kirjoitti:

Jos lapsi riehuu karjuu jne niin lasta saa pitää kiinni. Järkevä lapsi rauhottuisi eikä mustelmia tulisi. Jos lapsi jatkaa riehumista lapselle saattaa tulla mustelmia. Itseaiheutettu.

Summana todettava että toivon ettei syytettä nosteta. LApset ovat päiväkodissa pitkän aikaa ja jos hoitajilta(kin) (vrt koulu) viedään kaikki oikeudet (tai vähintään pelotellaan syytteillä ja vankeudella jos puuttuu) niin yhteiskunnan ongelmat moninkertaistuu. Koulumaailma on osittain kaaoksessa, koska lapset saavat tehfä mitä huvittaa.

Tuolla perheella on mitä ilmeisimmin temperamenttinen kakara ja jos ei sitä saada päiväkodissa päätä paijaamalla kuriin eikä muita keinoja sallita niin ainoa oikea ratkaisu on kotihoito. Eli siinä mielessä asia kunnossa.

Mun mielestä kiinnipito on se välivaihtoehto. Seuraava vaihtoehto on se että aletaan fyysisesti kurittamaan ja se ei ole ok. Jos kiinnipitäessä riehuu niin menee mustelmille. aikuinen voi siinä olla ihan liikkumatta ja silloin lapsi aiheuttaa itse mustelmansa. Vrt jos laittaisi vaikka kehän ympärille, jos riehuu kaltereita vasten niin kyllä niitä mustelmia tulee, vaikkei niitä kukaan ulkopuolinen aiheuta. Tuossa on aikuinen kuitenkin läsnä, oma vika jos lapsi ei rauhoitu vaan jatkaa riehumista.

Rauhoitutko sinä kiinnipitämällä? Etkö yritä pyristellä irti?

Vierailija
87/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on myös pakko mennä nukkumaan. Koska loppuu tämä lasten väkisinnukuttaminen. 5-vuotias ei todellakaan tarvitse enää päiväunia. Oppii nukkumaan pidemmät ja syvemmät yöunet. Päiväunille pakottaminen on aikuisen tarve, ei lapsen.

Juuri näin!

Hoitajilla siintää silmissä vain "kahvitauko, kahvitauko" ja kun se yksi on siellä nukkarissa valvomassa nukkuvia niin olishan se hirveätä jos ne kaksi muuta joutuisi leikittämään hereillä olevia lapsia tai edes toinen niistä (toisenhan pitää kirjoitella vasuja ja läsnäoloraportteja)

Vierailija
88/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuon viisivuotiaan sitten pitänyt antaa karjua, potkia ja lyödä häiriten niitä, jotka tarvitsevat unta?

Päiväkodeissa on säännöt, ja päivään kuuluu lepohetki. Ei tarvitse nukkua, mutta pötköttää hiljaa pitää. Viisivuotias osaa sen, jos ei ole aivan pellossa kasvanut.

Lisäksi tuon ikäinen voi olla varsin voimakas raivostuessaan, joten ne mustelmat on oletettavasti tulleet siitä, että poika rimpuili ja hoitaja piti kiinni, jotta ei pääse satuttamaan itseään tai muita.

Vai, että koko suku on ihan helisemässä ja työkuviotkin sekaisin kun lapsi on nyt kotona, oi ja voi.

Mutta tämä on nykyaikaa, lapsen ei tarvitse totella sääntöjä ja kun pitäisi, itketään iltapäivälehtiin. Sama meno jatkuu koulussa.

Mitä tämä puhe pötköttämisestä on? Pakotetaan pötköttämään? Miksi, kun lapselle riittäisi hetki rauhoittua lukuhetkeen. Tervetuloa 2000-luvulle. Jos mut pakotettais joka päivä pötköttämään pimeässä niin unirytmi olisi aivan sekaisin.

Ja tosiaan, mustelmat. Rikos. Ei lapsen vika.

Jos _säännöt_ sanovat, että lepohetki kuuluu päivään, ei yksi viisivuotias päätä, että ne eivät koske häntä. Elämässä on ja tulee olemaan asioita, joita ei halua tehdä, mutta pakko se on.

Vai ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että tämä raivostunut lapsi olisi pitänyt hyssytellen päästää leikkimään? Minkä toimintamallin tämä lapsi olisi siitä saanut?

Minusta väkivaltaa on jo se että toimintaa tarvitseva viisivuotias pakotetaan makaamaan hiljaa paikallaan. Lukuhetken pitäisi riittää.

Mitä jos lapsi onkin tässä oikeassa? Kyllä aivan hyvin voisi tehdä hiljaisia leikkejä.

Entäs kun se sama lapsi ei halua mennä ulos kun sisällä on kivat leikit? Saako se yksi lapsi jäädä sisälle ja viedä näin yhden hoitajan työpanoksen kokonaan? Tai lapsi ei halua syödä ja vaan haluaakin ulos sillävälin kun muut syövät? Onko sekin väkivaltaa, että mennään ulos tai istutaan pöydässä vaikka ei just nyt huvita?

Ihan oikeasti, miten niitä tapoja opitaan, jos sääntöjä ei tarvitse noudattaa?

Ei niitä nyt ainakaan kiinni pitämällä opeteta!

Okei, eli kerro nyt kuinka sitten pitää toimia? Lapsi karjuu, huutaa, potkii, lyö ja puree. Hän on vaaraksi siinä tilanteessa sekä itselleen että muille. Kerro miten toimitaan?

Selvitetään MIKSI se lapsi käyttäytyy niin!!! Ennaltaehkäisemällä! Kukaan ei raivoa ilman syytä. Lapselle tulee myös pikkuhiljaa opettaa itsesäätelyä, jota ei kyllä opeteta väkivalloin kiinni pitämällä. Se lapsen raivokin muuten syntyy kasautuen, eli jos näkee, että lapselle on tulossa se raivokohtaus, niin viedään toiseen, rauhalliseen tilaan.

Kukaan ei raivoa ilman syytä...? Juu ei. Joillekin syyksi riittää se, että asiat eivät mene 100% oman mielen mukaan tai vaan tuntuu siltä.

Voi hessu.

Vierailija
89/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla asia pitäisi hoitaa päiväkodissa, kun lapsi on selvästi raivon vallassa ja vaaraksi ympäristölleen, jollei kiinni saa pitää? Pitääkö antaa vain karjua, potkia ja lyödä? Pitääkö soittaa poliisit kiinnipitämään? Alkaa näköjään mennä touhu samanlaiseksi kuin koulumaailmassa, jossa opettajilta on viety lähes kaikki kurinpitomahdollisuudet ja monissa luokissa opiskelurauha kaikilta mennyttä, koska niille muutamalle luokan pikkuterroristille ei voi laittaa rajoja, ettei vaan pikkuterroristin mieli pahoitu.

Tässä nyt vaan yritetään selittää pois sitä tosiseikkaa että lasta ei saa satuttaa. Noin lujasti kiinni pitäminen on kuritusväkivaltaa, jonka poistamiseksi tehdään koko ajan töitä. Ei jälkiä selitä yhtään mikään lapsen käytös.

Millon olet viimeksi ollut mukana rauhoittamistilanteessa? Mitkä ovat kokemuksesi siitä? Valitettavasti vauhkoontuneen pienenkin voimat ovat sellaiset, että hän onnistuu itselleen rimpuilemaan isotkin mustelmat, vaikka häntä vaan kiinnipidettäisiin niin että riehumatta kiinnipitäminen olisi hyvin hellää. Puhu kun olet kokenut todella raivoavan lapsen voimat. Vaihtoehtona näissä raivokohtausissa mustelmattomuudelle olisi vain päästää lapsi irti, jolloin hän ehkä satuttaisi muita lapsia, itseään tai hoitajia.

Tämähän tarkoittaisi sitä että mustelmia olisi monillakin lapsilla päiväkotipäivän jälkeen? Jos veisin lapseni tuon näköisenä päiväkotiin, tekisivät siitä ilmoituksen lastensuojeluun. Sama toiseen suuntaan siis.

Miksi ihmeessä tarkoittaisi? Lapsethan ovat erilaisia, eikä samakaan lapsi riehu aina samalla intensiteetillä. Joskus raivo laantuu nopeasti ja toisinaan vain yltyy aluksi. Ja ei kai päiväkodeissa jokaista raivopäätä edes tarvitse kiinni pitää, jos raivo ei aiheuta vahinkoa lapselle itselleen tai muille? Itsellä on kolme aikuista lasta. Vain yksi heistä oli lapsuudessa niin tulisieluinen tapaus, että kiinnipitäminen oli joskus tarpeen.

Tarkoitan ihan valtakunnanlaajuisesti. Että jos lapsia pidettäisiin joka päiväkodissa noin kiinni, varmasti olisi mustelmia joka päivä jossain päin. Raivareita tapahtuu. Mustelmat ammattilaisen aiheuttamana Suomessa on niin harvinainen asia, että se saa laajaa julkisuutta.

Niin, ihan valtakunnan laajuisesti lapset ovat erilaisia eikä samakaan lapsi riehu aina niin, että kiinni tarvitsisi edes pitää. Valtakunnan laajuisesti tuskin on päivittäin edes tarvetta kiinnipitoon. Tuskin tuossakaan päiväkodissa alinomaa näin isoja raivareita koetaan, tuskin edes tämän tietyn lapsen kohdalla.

Yksinkertaisesti se että joskus joku lapsi raivoaa ja rimpuilee itselleen mustelmia kiinnipitämisen yhteydessä, ei merkitse sitä, että vastaavaa pitäisi tapahtua joka päivä, edes valtakunnan laajuisesti. Ymmärtänet varmaan, että harvinaisen voimakkaasta raivarista silloin on yleensä kyse, kun lasta ei puhumalla saa rauhoittumaan?

Vierailija
90/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oj'å kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

albchojp kirjoitti:

Rauhoitutko sinä kiinnipitämällä? Etkö yritä pyristellä irti?

Ihan tästä sivusta tulen kysymään, puhutko sinä nyt aikuisesta, joka on niin raivosta vauhko, että jonkun muun on tultava rauhoittamaan hänet. Sellaisten ihmisten paikka on ammattilaisten hoivissa, siis poliisin ja terveydenhoidon ammattilaisten kautta mielisairaalaan.

Vierailija
91/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Hoitajilla siintää silmissä vain "kahvitauko, kahvitauko" ja kun se yksi on siellä nukkarissa valvomassa nukkuvia niin olishan se hirveätä jos ne kaksi muuta joutuisi leikittämään hereillä olevia lapsia tai edes toinen niistä (toisenhan pitää kirjoitella vasuja ja läsnäoloraportteja)

Oletko ollut päiväkodissa töissä? Välillä ei edes vessaan pääse. Kaikkialla muualla pidetään huoli lounastauoista, kahvitauoista ja muista. Jos päiväkodin hoitaja haluaa edes vessaan päästä niin jo on haloo, että ei lapset kiinnosta - kiinnostaa vaan omat tauot. Miten on omassa työssäsi? Minkä metelin nostaisit jos et yhtä kahvikuppia päivässä saisi ja lounastaukosi vietäisiin? Tähänkin olis ratkaisu hoitajien määrän kasvattaminen, mutta kun se ei ole hoitajien vika, ettei niin tehdä.

Vierailija
92/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nun mielestä oikeastaan kaksi erillistä asiaa: pojan käytös ja päiväunet.

Miksi viisivuotias on tuollaisen sokean raivon vallassa? Mikä tilanteeseen on johtanut? Oliko tuo ainut kerta? Onko poika terve? Onko hän erityislapsi?

Tuollaiset "painiraivot" olivat ihan tyypillisiä mun kolmivuotiaalle. Nyt neljävuotiaana kaikki tuollainen on jäänyt pois ja perustelemalla hän tekee kuten pitääkin. Aivotoiminta kehittyy iän mukaan ja viisivuotias jo pystyy ihmismäiseen toimintaan, jos hänelle on taidot opetettu ja hoitaja toimii reilusti. Erityislapset ovat asia erikseen, tottakai!

Päivällä voi rauhoittua, unta ei noin iso lapsi tarvitse, yleisesti.

Vierailija
93/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on ollut ärsyttävä kakara vastaan työhönsä tympääntynyt aikuinen. Ja 95% meistä aikuisista olis ihan vitun tympääntyneitä vastaavassa työssä, koska jokaisessa lapsiryhmässä löytyy näitä JonneJasmineita, joita ei säännöt koske. Yleensä ne on väkivaltaisia vain toisia lapsia kohtaan, mutta välillä ne sitten haistattaa tädeillekin paskat. Kyllä riehuvaa lasta saa ja pitääkin pidellä. 

Kauheinta on se välinpitämättömyys, jolla henkilökunta useimmiten suhtautuu lapsen toiseen lapseen kohdistamaan väkivaltaan, tätä olen nähnyt useammassa paikassa! Kuitataan vaan "pojat on poikia" "semmosia lapset on " " se oli varmaan vahinko". Ihmiset on vitun nössöjä häiriintyneiden edessä, ne saa mellestää lapsina päiväkodeissa ja kouluissa ja aikuisina työpaikoilla.

Empatian puutteisia pikkulapsia on, niin kauheaa kuin kukkahattujen mielestä näin on sanoa. Isompina niistä tulee sitten koko ajan astetta hullumpia ja voimakkaampia. Kai tämäkin tarina päättyy niin että päikyn täti saa potkut ja lapsi sitten jatkaa kurkona hyvin alkanutta uraansa. Näin kävi juuri sille yläkoulun opelle, joka sai burn outin teinien edessä. 

Vierailija
94/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse muistan 80-luvulta, miten päikyn täti  istui vieressäni ja piti kättä suullani, kun minua ei nukuttanut yhtään !  äidille valitti, miten "Tiina "nousee istumaan ja pulisee ..  äidin mielestä oli hyvä ratkaisu että voisin vaikka piirtää,  olinhan jättänyt päiväunet 3-vuotiaana pois, joten pitkin hampain suostuttiin siihen että sain mennä toiseen huoneeseen touhumaan.

ja tämä oli eskarissa!  

Vierailija
95/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän samanlainen kokemus lapsuudesta. En saanut päiväkodissa unta joten hoitaja suuttui ja repi mut väkisin kädestä roikottaen toiseen huoneeseen ja vielä löi. Noin pahasti ei sentään pahoinpidelty mutta empä käyttäytynytkään yhtä huonosti.

Ööö??? Mielestäsi siis suht rauhallisen lapsen sängystä väkisin repiminen ja lyöminen on pienempää väkivaltaa kuin itselleen ja muille vaaraksi olevan lapsen kiinni pitäminen?? Okei...

Vierailija
96/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on kamalaa, että lapsen pahoinpitelyä hyssytellään, tai se suorastaan hyväksytään, sillä kyseessähän on vain lapsi. Miettikää oikeasti tuohon tilanteeseen aikuinen. Jos aikuinen saisi työpaikallaan kollegaltaan mustelmat, niin olisiko se ok? Kun ei käyttäytynyt, niin kuin piti!  Oikeasti ihmiset miettikää nyt vähän!! Kyseessä on 5- vuotias lapsi, joka opettelee itsehillintää ja sitä " opetetaan" pahoinpitelyllä!! . Olemme vieläkin ihan kehitysasteella tässä aiheessa! Onneksi kehitystä kuitenkin pikkuhiljaa tapahtuu. Ensi sunnuntaina on muuten lasten oikeuksien päivä!!

Työpaikallaan riehujalle kutsutaan poliisi ja riehumisesta tulee potkut. Aikuisella on lisäksi velvollisuus maksaa mahdollisesti rikkomansa tavarat ja jos hän riehuessaan vahingoittaa muita, niin maksaa siitäkin korvauksia. Ihan tosissasiko vertaat 5-vuotiasta aikuiseen? Entä jos lapsi jätetään raivoamaan ja hän todella satuttaa itseään, tai vaikka rikkoo tavaroita? Sitten vanhemmat valittaisivat ettei päiväkodissa osata hillitä lasta eivätkä he ainakaan rikkoutuneita tavaroita maksa...

Vierailija
97/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minäkin alkaisin purra ja potkia, jos tuupattaisiin pirteänä sänkyyn ja käskettäisiin  maata siinä pari tuntia  suu kiinni !

Vierailija
98/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä päiväunilla nukkua tarvitse, kunhan vain makoilee rauhassa hiljaa? Tuo lapsi oli karjunut, potkinut ja lyönyt, kun ilmeisesti tahtoi tehdä jotakin aikatauluun sopimatonta.

"Nyt pojallemme opetettiin, että jos harmittaa, saa käydä käsiksi."

Ei, vaan opetettiin, että jos harmittaa ja etsii erimielisyyteen ratkaisua karjumisesta, potkimisesta ja lyömisestä, seuraa voimalla rauhoittaminen.

Ei kenenkään tarvitse makoilla jos ei halua

99/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vanhemmat nyt näyttävät unohtavan, että raivoava 5-vuotias on pakko taltuttaa, ja valitettavasti joskus ohjaajan tai opettajan on asetettava itsensä kilveksi. Minä olen samalla tavalla pahoinpidellyt eskariryhmäni lapsia, teen sitä miltei päivittäin, sillä ryhmässäni on erittäin väkivaltaisia raivareita saavia lapsia ja he ikävä kyllä saavat niitä mustelmia minun pidellessäni heitä kiinni lasten kanssa työskentelevien itsepuolustuskurssin ohjeiden mukaan, ja lasten potkiessa, karjuessa, purressa, raapiessa ja lyödessä. Sitten taas jos vertaa minun saamiani vammoja, arpia, mustelmia, haavoja, ei epäselväksi jää että kuka on siinä toista pahoinpidellyt ja kumpi on suojellut muita.

Jatkakaa.

Vierailija
100/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä päiväunilla nukkua tarvitse, kunhan vain makoilee rauhassa hiljaa? Tuo lapsi oli karjunut, potkinut ja lyönyt, kun ilmeisesti tahtoi tehdä jotakin aikatauluun sopimatonta.

"Nyt pojallemme opetettiin, että jos harmittaa, saa käydä käsiksi."

Ei, vaan opetettiin, että jos harmittaa ja etsii erimielisyyteen ratkaisua karjumisesta, potkimisesta ja lyömisestä, seuraa voimalla rauhoittaminen.

Ei kenenkään tarvitse makoilla jos ei halua

No kyllä monessa päiväkodissa tarvii makoilla pimeässä huoneessa, joskus jopa tunti paikoillaan.