Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväunille vaikka väkisin - 5-vuotiasta pahoinpideltiin Vantaalla

Vierailija
18.11.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611172200028197_uu.shtml

Meidän päiväkodissa on myös pakko mennä nukkumaan. Koska loppuu tämä lasten väkisinnukuttaminen. 5-vuotias ei todellakaan tarvitse enää päiväunia. Oppii nukkumaan pidemmät ja syvemmät yöunet. Päiväunille pakottaminen on aikuisen tarve, ei lapsen.

Kommentit (390)

Vierailija
61/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee ja on aina tullut mustelmia kuin persikalle. Vähä väliä on kädet täynnä pieniä mustelmia jos johonkin oon pyyhkässy.

Oispa saaneet mun vanhemmat monta kohua aikaseksi aikoinaan.. toki ihan syyttä, mutta oishan siinä nyt kuvilla saatu paheksuntaa joillekin muille.

Mutta ei tarvitse silti tulla vähättelemään, sillä et voi tietää miten helposti kyseinen lapsi saa mustelmia. Mikäli näin muuten olisi, niin eiköhän tulisi tässä esille.

Sanoinko tuosta kyseisestä lapsesta mitään? Se että tämä ajatus tuli kuitenkin sinulle mieleen, kertoo jotain. Minä vain totesin että minun kohdallani oli ja on näin. Ehkä olen uniikki lumihiutale, en tiedä.

Minun mielestäni tärkein kysymys tässä on kuitenkin se, että miten se riehuva 5v pitää rauhottaa? Ja sinä joka vähättelet tuon ikäisen voimia, kadehdin utuista hattaraa joka elämääsi ympäröi. Ihan vasta oli juttua kuinka joudutaan kutsumaan poliisit paikalle ala-asteelle kun lapset on vaaraksi muille ja itselleen. Siinä ei montaa vuotta ole eroa eikä fyysinenkkehitys vielä siinä vaiheessa ota mitään suuria harppauksia, joten aivan hyvin voi olla voimaa ja siihen päälle adrenaliinia josta saa kunnolla vastusta aikuiselle jonka on vielä tarkoitus tätä riehujaa silkkihanskoin käsitellä.

Tämän sanottuani, todettakoon vielä että en missään nimessä hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan, ettei nyt sitten tule pyllykipeyttä siitä.

Vierailija
62/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuon viisivuotiaan sitten pitänyt antaa karjua, potkia ja lyödä häiriten niitä, jotka tarvitsevat unta?

Päiväkodeissa on säännöt, ja päivään kuuluu lepohetki. Ei tarvitse nukkua, mutta pötköttää hiljaa pitää. Viisivuotias osaa sen, jos ei ole aivan pellossa kasvanut.

Lisäksi tuon ikäinen voi olla varsin voimakas raivostuessaan, joten ne mustelmat on oletettavasti tulleet siitä, että poika rimpuili ja hoitaja piti kiinni, jotta ei pääse satuttamaan itseään tai muita.

Vai, että koko suku on ihan helisemässä ja työkuviotkin sekaisin kun lapsi on nyt kotona, oi ja voi.

Mutta tämä on nykyaikaa, lapsen ei tarvitse totella sääntöjä ja kun pitäisi, itketään iltapäivälehtiin. Sama meno jatkuu koulussa.

Mitä tämä puhe pötköttämisestä on? Pakotetaan pötköttämään? Miksi, kun lapselle riittäisi hetki rauhoittua lukuhetkeen. Tervetuloa 2000-luvulle. Jos mut pakotettais joka päivä pötköttämään pimeässä niin unirytmi olisi aivan sekaisin.

Ja tosiaan, mustelmat. Rikos. Ei lapsen vika.

Jos _säännöt_ sanovat, että lepohetki kuuluu päivään, ei yksi viisivuotias päätä, että ne eivät koske häntä. Elämässä on ja tulee olemaan asioita, joita ei halua tehdä, mutta pakko se on.

Vai ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että tämä raivostunut lapsi olisi pitänyt hyssytellen päästää leikkimään? Minkä toimintamallin tämä lapsi olisi siitä saanut?

Minusta väkivaltaa on jo se että toimintaa tarvitseva viisivuotias pakotetaan makaamaan hiljaa paikallaan. Lukuhetken pitäisi riittää.

Mitä jos lapsi onkin tässä oikeassa? Kyllä aivan hyvin voisi tehdä hiljaisia leikkejä.

Entäs kun se sama lapsi ei halua mennä ulos kun sisällä on kivat leikit? Saako se yksi lapsi jäädä sisälle ja viedä näin yhden hoitajan työpanoksen kokonaan? Tai lapsi ei halua syödä ja vaan haluaakin ulos sillävälin kun muut syövät? Onko sekin väkivaltaa, että mennään ulos tai istutaan pöydässä vaikka ei just nyt huvita?

Ihan oikeasti, miten niitä tapoja opitaan, jos sääntöjä ei tarvitse noudattaa?

Ei niitä nyt ainakaan kiinni pitämällä opeteta!

Eihän tuota mustelmia saanutta poikaakaan pidetty väkisin sängyssä, hänestä pidettiin kiinni kun potki ja löi. Ymmärrätkö eron?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä päiväunilla nukkua tarvitse, kunhan vain makoilee rauhassa hiljaa? Tuo lapsi oli karjunut, potkinut ja lyönyt, kun ilmeisesti tahtoi tehdä jotakin aikatauluun sopimatonta.

"Nyt pojallemme opetettiin, että jos harmittaa, saa käydä käsiksi."

Ei, vaan opetettiin, että jos harmittaa ja etsii erimielisyyteen ratkaisua karjumisesta, potkimisesta ja lyömisestä, seuraa voimalla rauhoittaminen.

Voimalla rauhoittaminen. Salli mun nauraa. Siis mitä ihmettä. Pitääkö viisivuotiasta satuttaa mielestäsi? Tämä on ollut laissa kiellettyä jo parikyt vuotta.

Raivarin saanut viisivuotias saa aikaan pahaa jälkeä seä itselleen että muille, jos hänen annetaan riehua. Vastaan paneva ja riuhtova viisivuotias saa takuulla pieniä mustelmia käsivarsiinsa, vaikkei muita ihmisiä olisi lähimaillakaan. Itse hän itseään satutti. On myös muistettava, että tässä on tuon pojan oma kertomus kaiken pohjana - siis viisivuotiaan lapsen, joka on katsonut jo satoja tunteja mätkintäviihdettä ja imenyt siitä vaikutteita.

"Tällaisissa tilanteissa tavoitteena on turvata se, että lapsi ei ole vaaraksi itselleen tai muille."

Tuohon tutkinta ja huonosti käyttäytyvän lapsen vanhempien iltapäivälehtijulkisuus päättyy. Joko poika oppii käyttäytymään ihmisiksi tai riuhtoo myöhemmin itselleen mustelmia virkavallan käsissä. Oma valinta.

Puhutaan edelleen 5-vuotiaasta lapsesta, joka pakotettiin päiväunille joita hän ei tarvitse. Kuka tässä on oikeassa?

Öö, eli jos 5-vuotias ei hyväksy toimintamalleja niin on täysin oikeutettua, että hän riehuu, potkii ja lyö muita..? Tekee sitä varmasti myös kun tarjottu ruoka ei miellytä, leikkikaveri ei miellytä, leikit eivät ole kivoja tms.

On ihan eri keskustelu keskustella siitä, pitääkö päiväunille pakottaa (mielestäni ei) kun se, millaista käytöstä lapselta sallitaan kun asiat eivät mene oman (tai vanhemman) mielen mukaan - ja kuinka riehumiseen puututaan.

Hassua kun meillä ei ole koskaan aiheutettu mustelmia lapsille vaikka riehuvia raivareita on aina säännöllisesti.

Hassua kun meillä ei koko suvussa ole eikä ole ollut edes satunnaisesti raivoissaan riehuvia lapsia.

No näin ne temperamentit eroaa. Hyvä että käyt palstalla niin kuulet myös erilaisista ihmisistä.

Shhh! Älä pilaa toisen illuusiota siitä miten heidän suvussaan on vain täydellisiä ihmisiä ;) Ilkeä ihminen tosin voisi sanoa, että siinäpä suku, jossa oma tahto nujerretaan jo pikkuvauvana, joten uhmaaminen jää pois.

Jaha, nyt sattui kipeästi ongelmalasten sukulaiseen? Käytöstavat tosiaan kulkevat myös suvuittain ja perheittäin - joissakin perheissä lapset ja aikuiset saavat normaalisti raivareita, joissakin perheissä kipakammatkin yksilöt osaavat pitää nyrkkinsä kurissa. Voit yrittää vääntää tätä asiaa väärin päin ihan mielesi mukaan. Kuten yritätkin.

Ei sattunut tippaakaan. Meillä ei ole "ongelmalapsia", mitä sitten tuolla tarkoititkaan. Siitä huolimatta minusta ei ole yhtään outoa, että lapsi saa raivokohtauksia. Se, että toisinaan kilahtaa jostain syystä ei tarkoita sitä etteikö olisi käytöstapoja.

Vierailija
64/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee ja on aina tullut mustelmia kuin persikalle. Vähä väliä on kädet täynnä pieniä mustelmia jos johonkin oon pyyhkässy.

Oispa saaneet mun vanhemmat monta kohua aikaseksi aikoinaan.. toki ihan syyttä, mutta oishan siinä nyt kuvilla saatu paheksuntaa joillekin muille.

Mutta ei tarvitse silti tulla vähättelemään, sillä et voi tietää miten helposti kyseinen lapsi saa mustelmia. Mikäli näin muuten olisi, niin eiköhän tulisi tässä esille.

Sanoinko tuosta kyseisestä lapsesta mitään? Se että tämä ajatus tuli kuitenkin sinulle mieleen, kertoo jotain. Minä vain totesin että minun kohdallani oli ja on näin. Ehkä olen uniikki lumihiutale, en tiedä.

Minun mielestäni tärkein kysymys tässä on kuitenkin se, että miten se riehuva 5v pitää rauhottaa? Ja sinä joka vähättelet tuon ikäisen voimia, kadehdin utuista hattaraa joka elämääsi ympäröi. Ihan vasta oli juttua kuinka joudutaan kutsumaan poliisit paikalle ala-asteelle kun lapset on vaaraksi muille ja itselleen. Siinä ei montaa vuotta ole eroa eikä fyysinenkkehitys vielä siinä vaiheessa ota mitään suuria harppauksia, joten aivan hyvin voi olla voimaa ja siihen päälle adrenaliinia josta saa kunnolla vastusta aikuiselle jonka on vielä tarkoitus tätä riehujaa silkkihanskoin käsitellä.

Tämän sanottuani, todettakoon vielä että en missään nimessä hyväksy väkivaltaa lapsia kohtaan, ettei nyt sitten tule pyllykipeyttä siitä.

Sinä tässä lähdit haukkumaan minua utuisesta hattaraelämästä ym... joka kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta..

Noh kuitenkin, en elä missään hattarassa, mutta en myöskään ole koskaan joutunut väkivalloin pitelemään ketään kiinni, vaikka lastenhoitokokemustakin on useampi vuosi. Ehkä sitten olen sinusta hattarassa eläjä, tai ehkä vain osaan toimia lasten kanssa, kuunnella heitä ja ottaa heidän tarpeensakin huomioon, jolloin ei tarvitse riehua...

Vierailija
65/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuon viisivuotiaan sitten pitänyt antaa karjua, potkia ja lyödä häiriten niitä, jotka tarvitsevat unta?

Päiväkodeissa on säännöt, ja päivään kuuluu lepohetki. Ei tarvitse nukkua, mutta pötköttää hiljaa pitää. Viisivuotias osaa sen, jos ei ole aivan pellossa kasvanut.

Lisäksi tuon ikäinen voi olla varsin voimakas raivostuessaan, joten ne mustelmat on oletettavasti tulleet siitä, että poika rimpuili ja hoitaja piti kiinni, jotta ei pääse satuttamaan itseään tai muita.

Vai, että koko suku on ihan helisemässä ja työkuviotkin sekaisin kun lapsi on nyt kotona, oi ja voi.

Mutta tämä on nykyaikaa, lapsen ei tarvitse totella sääntöjä ja kun pitäisi, itketään iltapäivälehtiin. Sama meno jatkuu koulussa.

Mitä tämä puhe pötköttämisestä on? Pakotetaan pötköttämään? Miksi, kun lapselle riittäisi hetki rauhoittua lukuhetkeen. Tervetuloa 2000-luvulle. Jos mut pakotettais joka päivä pötköttämään pimeässä niin unirytmi olisi aivan sekaisin.

Jos _säännöt_ sanovat, että lepohetki kuuluu päivään, ei yksi viisivuotias päätä, että ne eivät koske häntä. Elämässä on ja tulee olemaan asioita, joita ei halua tehdä, mutta pakko se on.

Vai ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että tämä raivostunut lapsi olisi pitänyt hyssytellen päästää leikkimään? Minkä toimintamallin tämä lapsi olisi siitä saanut?

Minusta väkivaltaa on jo se että toimintaa tarvitseva viisivuotias pakotetaan makaamaan hiljaa paikallaan. Lukuhetken pitäisi riittää.

Mitä jos lapsi onkin tässä oikeassa? Kyllä aivan hyvin voisi tehdä hiljaisia leikkejä.

Entäs kun se sama lapsi ei halua mennä ulos kun sisällä on kivat leikit? Saako se yksi lapsi jäädä sisälle ja viedä näin yhden hoitajan työpanoksen kokonaan? Tai lapsi ei halua syödä ja vaan haluaakin ulos sillävälin kun muut syövät? Onko sekin väkivaltaa, että mennään ulos tai istutaan pöydässä vaikka ei just nyt huvita?

Näin on, päiväkodissa juuri on helppo opettaa niitä asioita ryhmässä , mitä ihminen tarvitsee myöhemmin koulussa ja työelämässä. Tietyt jutut tehdään päivän aikana ja tuo päivärauhoittuminen kuuluu myös oman esikoululaiseni päiväohjelmaan. Huone ei ole pimeä, lapset pötköttelevät petillä ja jokainen ottaa kirjan mukaansa, jota selailevat hetken tai heille luetaan joku satu. Näille Duracell-viisivuotiaillekin on hyvää harjoitusta levätä pikku hetki ja se onnistuu yleensä pk-ryhmässä .

No teillä ei sitten ole samaa ongelmaa kuin meidän päiväkodissa. Kirjoja ei saa olla sängyssä mukana, huone pidetään pimeänä, jokaisen on oltava hiljaa sängyssään.

Vierailija
66/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin työharjottelussa 2 vuotta sitten päiväkodissa, siellä oli ulkomaalainen 4vuotias tyttö joka sai raivokohtauksia usein ja perhana sillä oli voimaa. Se hakkas,potki,sylki,huusi kuin riivattu ja pienemmät lapset vaa lens sen tieltä kun se satutti kaikkea mikä tuli vastaan. Mä en todellakaan uskaltanu koskea siihen vaan teki mieli juosta pakoon ja ottaa muut lapset mukaan, mutta rohkeat muut hoitajat rauhoitti pitämällä kiinni samalla kun tyttö rimpuili ja veti nyrkillä aina kun tilaisuus tuli. ihmettelen jos siitä riehumisesta ei olis tullu mustelmia. Sen jälkeen lopetin työharjottelun, en todellakaan oo niin vahva ihminen että jaksaisin muiden huonosti kasvattamia lapsia.

No taisi olla väärä paikka tuolle tytölle.

Vierailija
67/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos ne säännöt eivät ole järkevät? Lapset joutuvat olemaan hämärässä huoneessa 2 tunnin ajan hiljaa, koska henkilökunnalla on äärettömän tärkeitä paperitöitä. KUkaan ei ennätä olemaan valvovan lapsen kanssa, joten pää tyynyyn, säännöissä sanotaan, että osa laadukasta varhaiskasvatusta on sitä, että 20% ajasta ollaan hiljaa.

No sitten vanhemmat keskustelevat asiasta ensin hoitajien kanssa, jos ei tuo tulosta niin päiväkodin johtajan kanssa, jos sekään ei tuo tulosta niin johtajan esimiehen kanssa jne. Lapsen riehuminen asiaa tuskin kuitenkaan ratkaisee.

Oletko muuten koskaan yrittänyt moista? On aivan mahdotonta saada päiväkotia muuttamaan tiettyjä käytäntöjään. Yksin taistelet tuulimyllyjä vastaan. Minä olen ensin yrittänyt puhua hoitajan kanssa, tämän jälkeen päiväkodin johtajan ja kyseisten hoitajien kanssa. Mitään muutosta ei tullut. Olisi varmaan pitänyt vielä pidemmälle viedä, mutta onnekseni oli muutto edessä ja sain vaihdettua päiväkotia.

Olen ja onnistunut ihan joka kerta sekä lasten päikkyaikana että kouluissa. Olen aina keskustellut asiallisesti ja kohdannut vain asiallista toimintaa.

Jännä että samoille ja tietyille aina sattuu näitä 'kukaan ei kuuntele' tilanteita. En minäkään kuuntelisi jos asiatonta syyttelyä ja raivoamista.

Vierailija
68/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouduttu pitämään kiinni ja paljon, valitettavasti. YHTAAN jalkea ei ole koskaan jaanyt!! Toisin kuin silloin kun lapsi nuhakoinut kavereiden kanssa, eli mistaan erityisesta vaikeudesta saada mustelmia ei ole kyse. Noita jalkia ei saa vahingossa lapseen, hirvittaa jos tuo hoitaja saa jatkaa :(

Vierailija
69/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla asia pitäisi hoitaa päiväkodissa, kun lapsi on selvästi raivon vallassa ja vaaraksi ympäristölleen, jollei kiinni saa pitää? Pitääkö antaa vain karjua, potkia ja lyödä? Pitääkö soittaa poliisit kiinnipitämään? Alkaa näköjään mennä touhu samanlaiseksi kuin koulumaailmassa, jossa opettajilta on viety lähes kaikki kurinpitomahdollisuudet ja monissa luokissa opiskelurauha kaikilta mennyttä, koska niille muutamalle luokan pikkuterroristille ei voi laittaa rajoja, ettei vaan pikkuterroristin mieli pahoitu.

Tässä nyt vaan yritetään selittää pois sitä tosiseikkaa että lasta ei saa satuttaa. Noin lujasti kiinni pitäminen on kuritusväkivaltaa, jonka poistamiseksi tehdään koko ajan töitä. Ei jälkiä selitä yhtään mikään lapsen käytös.

Millon olet viimeksi ollut mukana rauhoittamistilanteessa? Mitkä ovat kokemuksesi siitä? Valitettavasti vauhkoontuneen pienenkin voimat ovat sellaiset, että hän onnistuu itselleen rimpuilemaan isotkin mustelmat, vaikka häntä vaan kiinnipidettäisiin niin että riehumatta kiinnipitäminen olisi hyvin hellää. Puhu kun olet kokenut todella raivoavan lapsen voimat. Vaihtoehtona näissä raivokohtausissa mustelmattomuudelle olisi vain päästää lapsi irti, jolloin hän ehkä satuttaisi muita lapsia, itseään tai hoitajia.

Tämähän tarkoittaisi sitä että mustelmia olisi monillakin lapsilla päiväkotipäivän jälkeen? Jos veisin lapseni tuon näköisenä päiväkotiin, tekisivät siitä ilmoituksen lastensuojeluun. Sama toiseen suuntaan siis.

Miksi ihmeessä tarkoittaisi? Lapsethan ovat erilaisia, eikä samakaan lapsi riehu aina samalla intensiteetillä. Joskus raivo laantuu nopeasti ja toisinaan vain yltyy aluksi. Ja ei kai päiväkodeissa jokaista raivopäätä edes tarvitse kiinni pitää, jos raivo ei aiheuta vahinkoa lapselle itselleen tai muille? Itsellä on kolme aikuista lasta. Vain yksi heistä oli lapsuudessa niin tulisieluinen tapaus, että kiinnipitäminen oli joskus tarpeen.

Vierailija
70/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin työharjottelussa 2 vuotta sitten päiväkodissa, siellä oli ulkomaalainen 4vuotias tyttö joka sai raivokohtauksia usein ja perhana sillä oli voimaa. Se hakkas,potki,sylki,huusi kuin riivattu ja pienemmät lapset vaa lens sen tieltä kun se satutti kaikkea mikä tuli vastaan. Mä en todellakaan uskaltanu koskea siihen vaan teki mieli juosta pakoon ja ottaa muut lapset mukaan, mutta rohkeat muut hoitajat rauhoitti pitämällä kiinni samalla kun tyttö rimpuili ja veti nyrkillä aina kun tilaisuus tuli. ihmettelen jos siitä riehumisesta ei olis tullu mustelmia. Sen jälkeen lopetin työharjottelun, en todellakaan oo niin vahva ihminen että jaksaisin muiden huonosti kasvattamia lapsia.

Nykyisen integraatioajattelun aikana kaikki pannaan yhteen ja samoihin ryhmiin. Ymmärrän kyllä, että monien on vaikea ymmärtää sitä, että jotkut 5-vuotiaatkin saattavat jo olla todella hurjia raivostuessaan. Normaali raivo ja kiukku on ihan eri asia. Tuollainen pitää olla nähnyt voidakseen ymmärtää, mitä se pahimillaan voi olla.

Vierailija
71/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen integraatioajattelun aikana kaikki pannaan yhteen ja samoihin ryhmiin. Ymmärrän kyllä, että monien on vaikea ymmärtää sitä, että jotkut 5-vuotiaatkin saattavat jo olla todella hurjia raivostuessaan. Normaali raivo ja kiukku on ihan eri asia. Tuollainen pitää olla nähnyt voidakseen ymmärtää, mitä se pahimillaan voi olla.

Noin pahasti traumatisoitunut lapsi ei kyllä todellakaan kuulu normaaliin päiväkotiin. On tehty paha virhe kun on sinne alun perinkään laitettu. Ihan varmasti on myöhemmin siirretty muualle tms.

Vierailija
72/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi riehuu karjuu jne niin lasta saa pitää kiinni. Järkevä lapsi rauhottuisi eikä mustelmia tulisi. Jos lapsi jatkaa riehumista lapselle saattaa tulla mustelmia. Itseaiheutettu.

Summana todettava että toivon ettei syytettä nosteta. LApset ovat päiväkodissa pitkän aikaa ja jos hoitajilta(kin) (vrt koulu) viedään kaikki oikeudet (tai vähintään pelotellaan syytteillä ja vankeudella jos puuttuu) niin yhteiskunnan ongelmat moninkertaistuu. Koulumaailma on osittain kaaoksessa, koska lapset saavat tehfä mitä huvittaa.

Tuolla perheella on mitä ilmeisimmin temperamenttinen kakara ja jos ei sitä saada päiväkodissa päätä paijaamalla kuriin eikä muita keinoja sallita niin ainoa oikea ratkaisu on kotihoito. Eli siinä mielessä asia kunnossa.

Vierailija
73/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla asia pitäisi hoitaa päiväkodissa, kun lapsi on selvästi raivon vallassa ja vaaraksi ympäristölleen, jollei kiinni saa pitää? Pitääkö antaa vain karjua, potkia ja lyödä? Pitääkö soittaa poliisit kiinnipitämään? Alkaa näköjään mennä touhu samanlaiseksi kuin koulumaailmassa, jossa opettajilta on viety lähes kaikki kurinpitomahdollisuudet ja monissa luokissa opiskelurauha kaikilta mennyttä, koska niille muutamalle luokan pikkuterroristille ei voi laittaa rajoja, ettei vaan pikkuterroristin mieli pahoitu.

Tässä nyt vaan yritetään selittää pois sitä tosiseikkaa että lasta ei saa satuttaa. Noin lujasti kiinni pitäminen on kuritusväkivaltaa, jonka poistamiseksi tehdään koko ajan töitä. Ei jälkiä selitä yhtään mikään lapsen käytös.

Millon olet viimeksi ollut mukana rauhoittamistilanteessa? Mitkä ovat kokemuksesi siitä? Valitettavasti vauhkoontuneen pienenkin voimat ovat sellaiset, että hän onnistuu itselleen rimpuilemaan isotkin mustelmat, vaikka häntä vaan kiinnipidettäisiin niin että riehumatta kiinnipitäminen olisi hyvin hellää. Puhu kun olet kokenut todella raivoavan lapsen voimat. Vaihtoehtona näissä raivokohtausissa mustelmattomuudelle olisi vain päästää lapsi irti, jolloin hän ehkä satuttaisi muita lapsia, itseään tai hoitajia.

Tämähän tarkoittaisi sitä että mustelmia olisi monillakin lapsilla päiväkotipäivän jälkeen? Jos veisin lapseni tuon näköisenä päiväkotiin, tekisivät siitä ilmoituksen lastensuojeluun. Sama toiseen suuntaan siis.

Miksi ihmeessä tarkoittaisi? Lapsethan ovat erilaisia, eikä samakaan lapsi riehu aina samalla intensiteetillä. Joskus raivo laantuu nopeasti ja toisinaan vain yltyy aluksi. Ja ei kai päiväkodeissa jokaista raivopäätä edes tarvitse kiinni pitää, jos raivo ei aiheuta vahinkoa lapselle itselleen tai muille? Itsellä on kolme aikuista lasta. Vain yksi heistä oli lapsuudessa niin tulisieluinen tapaus, että kiinnipitäminen oli joskus tarpeen.

Tarkoitan ihan valtakunnanlaajuisesti. Että jos lapsia pidettäisiin joka päiväkodissa noin kiinni, varmasti olisi mustelmia joka päivä jossain päin. Raivareita tapahtuu. Mustelmat ammattilaisen aiheuttamana Suomessa on niin harvinainen asia, että se saa laajaa julkisuutta.

Vierailija
74/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku draamankipeä vanhempi on päättänyt, että minun Vili-Petterini on muita tärkeämpi ja ansaitsee erityisoikeuksia:D 

Vierailija
75/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

albchojp kirjoitti:

Jos lapsi riehuu karjuu jne niin lasta saa pitää kiinni. Järkevä lapsi rauhottuisi eikä mustelmia tulisi. Jos lapsi jatkaa riehumista lapselle saattaa tulla mustelmia. Itseaiheutettu.

Summana todettava että toivon ettei syytettä nosteta. LApset ovat päiväkodissa pitkän aikaa ja jos hoitajilta(kin) (vrt koulu) viedään kaikki oikeudet (tai vähintään pelotellaan syytteillä ja vankeudella jos puuttuu) niin yhteiskunnan ongelmat moninkertaistuu. Koulumaailma on osittain kaaoksessa, koska lapset saavat tehfä mitä huvittaa.

Tuolla perheella on mitä ilmeisimmin temperamenttinen kakara ja jos ei sitä saada päiväkodissa päätä paijaamalla kuriin eikä muita keinoja sallita niin ainoa oikea ratkaisu on kotihoito. Eli siinä mielessä asia kunnossa.

Tämä pään paijaaminen vs mustelmien aiheuttaminen…eikö ole välivaihtoehtoja?

Vierailija
76/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos ne säännöt eivät ole järkevät? Lapset joutuvat olemaan hämärässä huoneessa 2 tunnin ajan hiljaa, koska henkilökunnalla on äärettömän tärkeitä paperitöitä. KUkaan ei ennätä olemaan valvovan lapsen kanssa, joten pää tyynyyn, säännöissä sanotaan, että osa laadukasta varhaiskasvatusta on sitä, että 20% ajasta ollaan hiljaa.

No sitten vanhemmat keskustelevat asiasta ensin hoitajien kanssa, jos ei tuo tulosta niin päiväkodin johtajan kanssa, jos sekään ei tuo tulosta niin johtajan esimiehen kanssa jne. Lapsen riehuminen asiaa tuskin kuitenkaan ratkaisee.

Oletko muuten koskaan yrittänyt moista? On aivan mahdotonta saada päiväkotia muuttamaan tiettyjä käytäntöjään. Yksin taistelet tuulimyllyjä vastaan. Minä olen ensin yrittänyt puhua hoitajan kanssa, tämän jälkeen päiväkodin johtajan ja kyseisten hoitajien kanssa. Mitään muutosta ei tullut. Olisi varmaan pitänyt vielä pidemmälle viedä, mutta onnekseni oli muutto edessä ja sain vaihdettua päiväkotia.

Olen ja onnistunut ihan joka kerta sekä lasten päikkyaikana että kouluissa. Olen aina keskustellut asiallisesti ja kohdannut vain asiallista toimintaa.

Jännä että samoille ja tietyille aina sattuu näitä 'kukaan ei kuuntele' tilanteita. En minäkään kuuntelisi jos asiatonta syyttelyä ja raivoamista.

No minulle on sattunut vain tuon yhden kerran ja sen yhden päiväkodin kohdalla. Muiden kohdalla on toiminut, kuten koulunkin kanssa.

Ideaalitilanteessahan kasvatuskummanuus toimii ja vanhempiakin kuunnellaan. Näin ei kuitenkaan kaikkialla ole!

Vierailija
77/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä nyt ainakaan kiinni pitämällä opeteta!

Okei, eli kerro nyt kuinka sitten pitää toimia? Lapsi karjuu, huutaa, potkii, lyö ja puree. Hän on vaaraksi siinä tilanteessa sekä itselleen että muille. Kerro miten toimitaan?

Vierailija
78/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta kuuluu pitää kiinni niin ettei pääse satuttamaan muita eikä itseään. Oli lapsella millaiset voimat tahnasa, niin ei mustelmia tule oikeasnlaisessa kiinnipitämisessä. 

Vierailija
79/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni 4 v poika, ja kyllä hänessä ainakin on voimaa jo kuin pienessä kylässä. Kun vastassa on tälläinen 162 cm ja 52 kg kukkakeppiäiti. Harvoin onneksi joudun "käsirysyyn" enää hänen kanssaan, mutta joskus saa raivokohtauksia. Kaikki voimani saan silloin kyllä peliin laittaa, etten jää kakkoseksi. Toki vältän satuttamasta, mutta saattaisi siinä tuoksinnassa joku mustelma tulla puolin ja toisin, kun koittaa toista pitää aloillaan ja samalla itse välttää potkuja ja lyöntejä. 

Ei nuo mustelmat oikein ole, toisaalta ei ole sekään jos lapsi moukaroi päiväkodissa hoitajia, eikä usko sanaa. Myös hoitajilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Mitä tulee päivälepohetkiin, tutkimusten mukaan niistä hyötyy kaikki. Nykylapset käy muutenkin koko ajan ylikierroksilla. Päiväkotipäivää ei myöskään voi verrata kotiviikonloppuun, päiväkoti on täynnä ärsykkeitä ja ne saa aikuisenkin pään särkemään ja sekaisin helposti. Mutta maks 45 min päivälepoa riittää, sitten ylös jos ei nuku. Ja tuohonkin pitää sisältyä satua ja musiikkia, eli ei pelkkää hiljaisuudessa makaamista. Tutkimusten mukaan ne lapset jotka tuohon nukahtaa, todellakin aivojensa puolesta unet vielä tarvitsevat. Ei pidä paikkaansa että kaikki nukahtaisi aterian jälkeen pimeeseen sänkyyn, jos pitäisi, meillä ei olisi koko ongelmaa päiväunista olemassa. 

Ja onhan se toki myös henkilöstökohtainen ongelma. Jos osan lapsista ei tarvitsisi osallistua lepohetkeen ollenkaan, tarvittaisiin jokaiseen ryhmään 1 hoitaja lisää joka päivä. Kolme ei käytännössä riitä. Ja me kaikki tiedämme, että sitä ihmettä ei tule tapahtumaan, ettäkö hoitajamitoitusta kasvatettaisiin. Vaikka se olisi monelta muultakin näkökannalta katsottuna lapsille selvästi eduksi!

Vierailija
80/390 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

albchojp kirjoitti:

Tämä on muuten tänä päivänä jokin ihme trendi, että kaikesta pitää nykyään tehdä oikeusjuttu?!? Tämä on kyllä taas näitä tapauksia, jossa pitäisi vain nauraa syytettä harkitsevalle vanhemmalle, saa käyttää maalaisjärkeä:D