Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväunille vaikka väkisin - 5-vuotiasta pahoinpideltiin Vantaalla

Vierailija
18.11.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611172200028197_uu.shtml

Meidän päiväkodissa on myös pakko mennä nukkumaan. Koska loppuu tämä lasten väkisinnukuttaminen. 5-vuotias ei todellakaan tarvitse enää päiväunia. Oppii nukkumaan pidemmät ja syvemmät yöunet. Päiväunille pakottaminen on aikuisen tarve, ei lapsen.

Kommentit (390)

Vierailija
381/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan ettei päiväkotitädit voi koskaan tulla julkisuuteen kertomaan omaa näkökulmaa. Jotku lapset kertovat suoraan kun vanhemmat pahoinpitelevät lapsia ja tästä ei voi kertoa vaikka vanhemmat itkevät lehdessä.

Niin, sitä varten on kanavana lastensuojelu, ei julkisuus.

Vierailija
382/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ammattitaitoa kirjoitti:

Meillä on lapsi joka saa todella kovia "kohtauksia" tunteet vaan menevät yli. Hänelle pitäminen paikallaan on auttanut, mutta pakko sanoa ettei tuollaisia jälkiä ole koskaan tullut. Joten henkilökunta koulutukseen, jos eivät tiedä miten riehuvaa lasta pidetään kiinni.

Samaa mietin. Olen omaani pitänyt kiinni ja voin häpeissäni myöntää että joskus myös vihaisena tarpeettoman lujaa, siis niin että todella tiedän toimineeni väärin (tahallaan mahdollisimman joustamattomasti enkä oikeaopisen myötäävästi), mutta ei sillä ole mustelmia saanut aikaiseksi. En myöskään muista siltä puolelta vuodelta kun olin nuorisopsyk.osastolla töissä tilannetta jossa _kiinnipidosta_ olisi seurannut mustelmia, vaikka voimaa niissä oli vähän eri tavalla kuin 5-vuotiaan kohdalla, toki siellä ihmisillä osaavat otteet.

Toisille tulee helpommin, mutta aika pahalta näytti kuvat, niin että ihan vähintään sen koulutuksen paikka jos oli vain osaamattomuutta eikä väkivaltaa.

Ei tuollaisia puristusjälkiä nainen ole voinut saada aikaan. Sormien väli mustelmissa on liian iso. Mies on ollut asialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan ettei päiväkotitädit voi koskaan tulla julkisuuteen kertomaan omaa näkökulmaa. Jotku lapset kertovat suoraan kun vanhemmat pahoinpitelevät lapsia ja tästä ei voi kertoa vaikka vanhemmat itkevät lehdessä.

Eiköhän kuritusväkivaltatilastot kerro omaa totuuttaan. En ymmärrä miksi haluaisit työntekijänä julkisuudessa kertoa jonkun lapsen perhetragediasta.

Vierailija
384/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me tiedämme kuka ne jäljet on tehnyt? Entäs jos ovatkin tulleet kotona.

Vierailija
385/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä en nähnyt mustelmia missään

Vierailija
386/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kuritusväkivaltatilastot kerro omaa totuuttaan. En ymmärrä miksi haluaisit työntekijänä julkisuudessa kertoa jonkun lapsen perhetragediasta.

Muistatko kalapuikkopojan? Taustalta paljastui ihan jotain muuta vika ei ollut koulussa.

Tätä kyseistä perhettä en halua julkisuuteen. Mutta oman lapsen kuvan jakaminen keltaiselle lehdistölle kertoo omaa kieltä perheen tavoista.

Vierailija
387/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko kalapuikkopojan? Taustalta paljastui ihan jotain muuta vika ei ollut koulussa.

Tätä kyseistä perhettä en halua julkisuuteen. Mutta oman lapsen kuvan jakaminen keltaiselle lehdistölle kertoo omaa kieltä perheen tavoista.

Oon kyllä tästä aivan samaa mieltä. Olisi voinut hoitaa diskreetisti, lapsellekin jää tästä outoja muistoja varmasti.

Mutta tämän varjolla olen päässyt itse vouhkaamaan siitä idioottimaisesta pakkonukutuksesta ja sillä nyt sitten saanut kokemusta pienestä äänestä suuren koneiston rataskapulana.

Vierailija
388/390 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko tosiaan, että lapsenne ovat turvassa päiväkodeissa. No, melkein joka päivä joku meinaa kuristua vaatteidensa naruihin keinuissa ja kiipeilytelineissä, läheltä piti - tilanteita on todella paljon.

Enemmän minä olen huolissani näistä "hoitajista", jotka omilla toimillaan aiheuttavat lapsille ties minkälaisia traumoja ja ongelmia.

Ihmiset eivät oikeasti tajua sitä miten huonoja hoitajia sitä voikaan olla. Jotkut tekevät lastenhoitotyötä ihan vain siksi, että siihen pääsee ja koulutusta ei juurikaan tarvitse.

Osa tekee työtään ihan sydämellään ja varmasti aidosti haluaa lapsille hyvää, mutta kaikki hoitajat eivät todellakaan ole tällaisia.

Lapsen hyvä hoitopaikka on miltei lottovoitto! Jos teillä on sellainen niin olkaa onnellisia! Monella ei ole, mutta vaihtaakaan ei voi, kun töihin on päästävä.

Jonkinlainen puolueeton "päiväkotitarkastaja" tms. tulisi ehdottomasti olla olemassa.

Kyseessä on monen pienen lapsen tulevaisuus, jonka joku päällepäsmäri "minuahan kuunnellaan" vaikka väkisin hoitaja saattaa oikeasti pilata..

Kaikkein surullisinta tässä kaikessa on, että jos ja kun vanhempi puolustaa sitä lastaan, niin leimataan hankalaksi vanhemmaksi, lapsi vaikeaksi ym.

Sanokaa Miksi se ongelma ei voi olla siellä päiväkodissa, hoitajassa?

Mä kans mietin mikä automaatti se on että vika täytyy olla vanhemmissa, jotka eivät edes olleet paikalla, mutta se ei voi olla hoitajassa, joka oli paikalla? 

Ja jotain perää tuossa täytyy olla, jos syyteharkinnassa - sehän siis tarkoittaa kihlakunnansyyttäjää, joka virkansa puolesta syyttää rikoksesta epäiltyjä. Tätä taas käsittääkseni edeltää poliisin esitutkinta, jota ei edes tehdä jos ei ole syytä epäillä.

Yle MOT 14.11.16 (ettikää itse Yle Areenasta, jos kiinnostaa) teki jutun, miten tehokas lastensuojelu on, jos vanhempia epäillään. 

Oli totuus mitä vaan niin pakkohan niiden vanhempien oli ottaa lapsi pois hoidosta, kun muuta keinoa ei ole olla turvassa (viite Vantaan Sanomien juttuun). Ei siinä voi odottaa että ensi kerralla sattuu pahasti.  

Vähän kylmää tuo että päiväkodit saa toimia kuin siat pellossa halutessaan (huom. saa, halutessaan) ja kukaan ei voi mitään. Tai no, voi, sitten kun sillä ei ole enää väliä kuten sen 8v Eerikan kanssa. Moniko kävi muuten silloin huutelemassa että likka pitikin pistää kuriin?

a

Vierailija
389/390 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä minä että kohta 5v tytär ollaan illan virkkuja ja aamun torkkuja. Vaihdoin pari kuukautta sitten työpaikkaa niin että työt alkavat vasta 11:30, jolloin vien tyttären tarhaan n. 10:45. Aamulla heräämme siinä yhdeksän maissa. No, päiväkodissahan on lounas klo 11 ja päikkäriaika sen jälkeen. Kysyin heti hoitoajan vaihduttua, että eihän tyttären sitten tarvitse nukkua kun on vasta kotona herännyt, sanottiin eeeeii tietenkään, jos ei nukuta niin saa nousta toiseen huoneeseen leikkimään tai lukemaan kirjaa etc. Silti alkoi sekä tyttären että hoitajien toimesta kuulua uutisia, että tyttö on nukkunut päikkärit muiden kanssa. Tätä olen ihmetellyt ja kysellyt, että mitäs varten sitä niin nukuttaa kun täydet yöunet takana ja vasta pari tuntia sitten niiltä herännyt? Vastaus hoitajilta on että tytär haluaa ja toki saa ja vähän pitääkin mennä kuuntelemaan satua :) Tytär on tästä jatkanut että sadun jälkeen pitää jäädä kuuntelemaan unimusiikkia, jota päikkäreiden aikana soitetaan, ja että jos yrittää nousta sängyssä edes istumaan, kaverit hihkuvat heti että "pää alas!" Olen kysynyt hoitajilta, eikö tytär voisi vaan nousta ja mennä toiseen huoneeseen sadun jälkeen, ja vetoavat aina siihen "mutta kun se kuitenkin usein nukahtaa hetken lepäilyn jälkeen!"

En sitten tiedä mitä pitäisi tehdä, kun en viitsisi kuitenkaan alkaa "hankalaksi vaatijaksi", eikä tyttöä itseään niin hirveästi haittaa päikkäreiden nukkuminen - mutta kun minua haittaa sitten kotona tyttären mennessä yhdeksän-kymmenen aikaan sänkyyn, että onkin siellä hereillä vielä keskiyöllä!

Huomaatko itse mitään yhteyttä näiden tummennettujen lauseiden välillä?

Eiköhän tuo äiti tunne lapsensa paremmin kuin sinä. Äiti on siis vaihtanut töitä ja rytmi muuttunut myöhäisemmäksi, jolloin päiväunille ei mitenkään voi olla tarvetta pari tuntia heräämisen jälkeen. Ymmärrätkö sinä tätä?!

Miksi lapsen rytmi pitää muuttaa? Jotta äiti saa levätä aamulla?

Kyllä, juuri näin. Vain jaksava äiti jaksaa olla äiti. Olet väärässä työssä ellet tätä ymmärrä. Nämä pakkonukutetut joko valvovat illat tai heräävät aikaisin. Äidin univaje vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin.

Väärässä työssä? Harmi etten ole päiväkodissa töissä.

On itsekästä muuttaa lapsen vuorokausirytmiä oman tarpeidensa vuoksi. Jos äiti mene töihin klo.11.00. Hän pääsee töistä viimeistään klo. 21.00, joka on lapsen nukkumaan menoaikaa. Yhteistä aikaa olisi aamulla jos äiti viitsi herätä aikaisemmin ja laittaa nukkumaan aikaisemmin. Pkssa ei voida toteuttaa jokaisen äidin mielipidettä lapsensa päiväunista. NikoPetterin ei saa antaa nukkua päiväunia, vaikka lapsi ei pysy hereillä ruokapöydässä, muuten NikoPetteri ei mene nukkumaan seitsemältä. Päiväkodissa on säännöt ja päivälepo kuuluu rutiiniin. Tilat ovat pienet ja osa lapsista tarvitse päiväunet joten puoli tuntia pitää jaksaa levätä omalla paikalla ja kuunnella satua. Siinä ajassa päiväunia nukkuvat lapset ovat nukahtaneet. Oma lapseni on päiväunihäirikkö ja hänenkin on pitänyt oppia rauhoittumaan puoleksi tunniksi. Ketään ei väkisin nukuteta.

Ensinnäkin: "Sekä minä että kohta 5v tytär ollaan illan virkkuja ja aamun torkkuja." Siis tytär itsekin on aamun torkku, ollut vauvasta asti, enkä tahallani pidä sitä unessa pitkälle aamuun, se vaan nukkuu. Vaikka oltaisiin mihin aikaan menty illalla nukkumaan. Ja, viihtyy illalla myöhään hereillä. Sen sinne sänkyyn laitan ja valot pois, mutta ei nukahda. (paitsi jostain syystä päiväkodissa nukahtaa)

Toisekseen minä en lepää aamulla. Minä nousen ylös suurella vaivalla ja silmät ristissä, ja alan kiireellä herättää tytärtä ja valmistautua lähtöön, ihan kuten joku "normaalirytmisempi" tekee herätessään klo 6:30. Aamun torkku tarkoittaa että torkun/olen sikiunessa silloin aamulla, enkä vietä mitään pitkää kiireetöntä omaa-aikaa aamuauringosta, cappuccinosta ja croissantista nauttien sillävälin kun tytär tuhisee :D

Kolmanneksi, työpäiväni kestävät matkoineen viisi tuntia, eli nou hätä, yhteistä aikaa lapsen kanssa jää yllin kyllin :)

Ja, päiväkodissa pitäisi mielestäni sen verran kuunnella vanhempien tahtoa omien lastensa päikkäriasioissa, että vanhemmat saisivat päättää, nukkuuko Pirkko-Pekka vai ei. Ja että sen sadun jälkeen, mahdollisimman pian, käytäisiin poimimassa pois ne lapset, jotka eivät nuku. Eikä näin että annetaan 2h sitten yöunilta heränneen lapsen nukahtaa tylsyyteen. Tänäänkin oli kuulemma nukkunut. No ehkä esikoulu viimeistään ratkaisee ongelman, alkaa syksyllä, eihän siellä sentään enää päikkäreitä harrasteta? :D

T:iltavirkku jonka oli tänään(kin) tarkoitus mennä ajoissa nukkumaan...

Vierailija
390/390 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko sama poika ulostanut koulun ilmastointikanavaan