Lapseni ei saa kaverinsa luona koskaan mitään syötävää. Onko tällainen yleistäkin?
Lapsi menee suoraan koulusta tuon kaverin luo (meiltä heille on yli 4 km) ja haen hänet kotiin kun pääsen töistä neljältä. Yleensä on ollut vähintään 5 h syömättä ja nälkä on tietysti kova. Itse en kehtaisi olla tarjoamatta mitään jos joku on meillä kylässä monta tuntia. Myös kyseiselle kaverille olen aina tarjonnut välipalaa, joskus ihan kunnon ruoankin jos on ollut pidempään meillä.
Kommentit (190)
On helppoa olla kohtelias ja vieraanvarainen, jos ruokailevia lapsia käy vain harvoin tai on hyvätuloinen. Mutta jos perheessä on esim 3 lasta ja jokaisella joka päivä 1-2 kaveria (eri päivinä eri kaverit), niin kyllä tuo 3-6 lisäruokittavaa alkaa tuntua ruokabudjetissa, vaikka tarjoaisikin vain välipalan. Jos tarjoaa välipalan, on kohteliasta, että vieras lapsi ei saa pelkkää leipäpalaa omien lasten syödessä leivän lisäksi hedelmiä ja jugurtinkin vaan silloin on kaikille välipalaa syöville oltava samat tarjoilut. Välipala kolmelle on ihan eri hintaluokkaa kuin välipala kuudelle tai yhdeksälle. Eikä myöskään voi tarjota välipalaa yhdelle yhden lapsen kaverille, jos ei tarjoa samaan aikaan kylässä oleville muillekin lasten kavereille.
Meillä oli aikoinaan lasten kavereita joka päivä ja tulivat suoraan koulusta. Lomien aikaan olivat usein koko päivän. Mua ei ruokalasku haitannut, koska oli mulla tarpeeksi rahaa ruokkia vieraatkin lapset, mutta se joskus harmitti, että kun tulin töistä, oli ensimmäisenä lähdettävä kauppaan, koska jääkaappi oli päivän aikana syöty tyhjäksi.
Kun olin lapsi, oli minullakin kaveri jonka kotona en saanut syödä mitään. Monesti olin kylässä ja jopa yötä ja iltapalaksi sain yhden leivän, en muuten mitään. Kaveri taas sai meillä käydä jääkaapissa vapaasti ja isä kehottikin kokoajan että ota vain mitä tahdot jos on nälkä.
En tiedä syytä miksen saanut syödä muttei se mukavalta tuntunut. Tuntui kuin en olisi yhtään tervetullut kylään ja en uskaltanut siksi puhuakkaan kaverin äidille mitään. Oleskelin vain kaverin huoneessa ja jopa vessassa käyminenkin oli kamalaa kun tiesin, että hänen äitinsä näkisi minut silloin.
Noh on mulla joku pieni neuvokin eikä vain omaa valitusta. Oisko mahollista tehdä lapselle eväsleipiä ja hedelmiä mukaan kun hän menee kaverinsa luokse. Jos hän ei kehtaa siellä niitä syödä niin vaikka heti koulun jälkeen koulun pihalla niin jaksaa leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Outoa nillitystä ihmisiltä, "muiden penskoja en ruoki!" Häh? Onko näiden ihmisten lapsuudessakin toimittu samoin, äiti ei ole tarjonnut kaverille eväitä ihan vaan periaatteesta? Kyllä meillä aina äiti teki välipalaa enemmän jos tiesi että kavereita on kylässä, ei se koskaan ollut ongelma! Samoin meitä ohjeistettiin tarjoamaan kaverillekin jugurttia/hedelmää tms., ei tulisi mieleenikään olla pihi ruoan suhteen kun tulee vieraita. En käsitä taloutta jossa jokainen hedelmäkin on laskettu tarkasti menekin mukaan ja valitetaan kun nyt joku otti yhden banaanin... Kaikkea mitä on jääkaapissa saa syödä, erikseen mainittu jos ei. Ja rikkaita ei edes olla, normaali vieraanvarainen perhe. Kitaruus on rumaa.
No itse tarjoan satunnaisille kavereille välipalaa ja joskus päivällistäkin. Lähellä asuvien kaverian kanssa on minusta parasta, että menevät koulun jälkeen omaan kotiin syömään ja tekemään läksyt. Sitten omani on vapaa leikkimään, joko meillä, kaverilla tai ulkona. Itse ostan ainostaan harvoin ja herkuiksi yksittäisiä jogurttipurkkeja. Yleensä syömme kreikkalaista jogurttia. Näitä yksittäispurkkeja on ostettu tietty määrä eli esimerkiksi yksi jokaisella lapselle, jos lapsi tarjoaa sellaisen kaverille niin ei saa itse, sisaruksen omaa ei voi antaa. Lisäksi ostan kaksi kertaa viikossa ison pussin omenoita, banaania, mandariinejä tai appelsiineja ja jotain muita hedelmiä, 2-3 pkt pikkutomaatteja, 1kg porkkanaa ja 3 kurkkua. Joku yksittäinen hedelmä riittää kaverillekkin, mutta ei joka päivä. Muuten meillä ei hedelmät riitä ennen seuraavaa kaupassa käyntiä.
Tarjoan aina samaa kun omatkin syövät. Jos lämmintä ruokaa on vähänlaisesti kun ei ole varauduttu jakamaan niin sitten laitan kunnolla leipää pöytään tai paistan lettuja jälkkäriksi.
Ainut ongelma on yksi usein kylässä ja pitkään viihtyvä kaveri joka sanoo kaikesta "en haluu tota, en tykkää". Hän saa sitten maitoa ja leipää (leipääkin usein vaan närppii) vaikka muut syövät kunnon ruoan. Olen kyllä sanonut lapsen vanhemmille että ko. lapselle tarjottiin mutta ei halunnut, toivottaasti uskovat/ehkä tietävätkin että lapsensa on nirso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun velvollisuutesi on tehdä omalle lapsellesi eväät reppuun.
Toki tekisinkin mutta ei nämä kyläilyt ole välttämättä etukäteen sovittuja vaan saattavat sopia vasta koulupäivän aikana/jälkeen. Ihan uusi juttu kyllä tällainen ettei kylässä tarjota mitään, isompien lasten kohdalla en ole tallaiseen törmännyt. Ja ymmärtäisin jos olisi kyseessä naapurukset (lähekkäin asuvat) niin aina voisi käydä kotona syömässä.
ap
Et ole ennen törmännyt? Miten on mahdollista? Minun poikani on kyläillyt 8-vuotiaasta alkaen luokkakavereiden luona koulun jälkeen, eli noin 2,5 vuotta. Yhden kotona tarjotaan välipalaa ja kolmen muun luokkakaverin luona ei tarjota. Paitsi jos olen etukäteen sopinut pojan kyläilystä ja hakuajasta. Me asumme vähän syrjässä, niin haen pojan klo 16-17 kavereilta vähintään kahtena päivänä viikossa. Joskus pojat tulee meille ja yleensä lämmittävät edellispäivän ruokaa jääkaapista koulun jälkeen. Laitan pojan reppuun aina välipalakeksin tai pähkinäpussin ja usein omenankin. Voi syödä omia eväitään niissä kyläpaikoissa, joissa ei tarjota mitään.
Melkoista pihiyttä olla tarjoamatta yhdelle lapselle ruokaa. Eihän hän edes niin paljoa saa pieneen vatsaansa syötyä. Jos nyt verrataan isoon raavaasen mieheen. :D
Missä on vieraanvaraisuus tänä päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terve hyvin syönyt lapsi siihen kuole, jos on muutaman tunnin ruuatta.
Ei, ei kuole. Mutta koulussa on usein ruokailu jo klo 10.15 ja jos on siitä syömättä klo 17 saakka, niin ei kasvavalle lapselle siitä mitään hyvääkään koidu. Olisin kyllä itsekin nälissäni, kouluruoka kun voi olla vaikka joku laiha jauhelihakeitto ja pala näkkileipää.
Mutta ap, kun nyt tiedät tilanteen, niin laita lapselle sellaista hyvin säilyvää evästä reppuun - banaani rasiassa, mandariinia, välipalakeksiä tms. niin voi sitten syödä omia eväitään jos ei siellä vieraalle ruokaa anneta.
Onko todella noin aikaisin ruokailu? Ihan hullua, lounasaika on minun mielestäni klo 12 alkaen. Voi voi kun säälittää miten lapsia kohdellaan.
Vitutti nuorempana kun meillä kaverit sai aina syödä vaikka kuinka paljon ja mitä vaan, mutta sittenkun minä menin kylään niin ei tarjottu mitään.
Meillä viisi lasta ja todella useasti on jonkun kaveri kylässä. Yleensä annan heille luvan syödä koska en henno olla antamatta. Joskus kuitenkin se raja on vedettävä kuin suita olisi tusina yhtäkkiä syötettävänä. Kaikilla kavereilla kuitenkin on suht lähellä oma koti. Ja olen sanonutkin että koulustavoisi mennä kotiin ensin syömään ja sitten vasta hoitaa kyläilyt..
Ymmärrän kyllä nämä nirsot lapset, joille ei tee mieli tarjota mitään, kun mikään ei kelpaa. Ymmärrän myös rahojen tiukan tilanteen. Mutta en ymmärrä, jos periaatteesta ei haluta tarjota mitään, koska "ei ole velvollinen ruokkimaan muiden kakaroita". Tiedän useita tapauksia siskonpoikieni kavereista, jotka eivät saa kunnon ruokaa tai edes välipalaa kotona, paitsi hyvin myöhään, oltuaan ensin koko päivän ruoatta. Siskoni tarjoaa aina jotain syötävää, vaikka jääkaapissa olisivat rippeet jäljellä sen jälkeen. Olen itsekin ruokkinut kyseisiä kavereita, kun ovat siskonpoikien kanssa tulleet kylään, eikä se ole koskaan ollut mikään ongelma. En itse ainakaan pystyisi laittamaan lasta menemään kotiinsa tyhjällä vatsalla, varsinkin jos on tiedossa, ettei sielläkään saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terve hyvin syönyt lapsi siihen kuole, jos on muutaman tunnin ruuatta.
Ei, ei kuole. Mutta koulussa on usein ruokailu jo klo 10.15 ja jos on siitä syömättä klo 17 saakka, niin ei kasvavalle lapselle siitä mitään hyvääkään koidu. Olisin kyllä itsekin nälissäni, kouluruoka kun voi olla vaikka joku laiha jauhelihakeitto ja pala näkkileipää.
Mutta ap, kun nyt tiedät tilanteen, niin laita lapselle sellaista hyvin säilyvää evästä reppuun - banaani rasiassa, mandariinia, välipalakeksiä tms. niin voi sitten syödä omia eväitään jos ei siellä vieraalle ruokaa anneta.
Onko todella noin aikaisin ruokailu? Ihan hullua, lounasaika on minun mielestäni klo 12 alkaen. Voi voi kun säälittää miten lapsia kohdellaan.
Monissa vähänkään isommissa kouluissa on pakko jakauttaa ruokailuja, kun ei kaikki mahdu samaan tilaan samaan aikaan.
Ehdottamasi klo 12 liian myöhäinen aika, jos lapsella koulua esim. 8-13 ja kotoa lähdetty viimeistään 7.30. Normiaikuisen työpaikalla klo 12 voi olla hyvä lounasaika, mutta siellä yleensä ollaankin klo 16-17 asti.
Vierailija kirjoitti:
No, mun oli pakko joskus kieltää lapsen kavereita syömästä meillä. Töistä tullessa oli usein kaikki leivät ja jugurtit ym. välipalat syöty kaikki, vaikka olin ajatellut niitä riittävän muutamaksi päiväksi. Olisivat ottaneet vaikka sen yhden leipäviipaleen, mutta söivät oikein mahan täydeltä.
Näin meilläkin. Etenkin urheilevat pojat syö paljon. Jos on 1-4 kaveria päivittäin syömässä, joutuu perikatoon. Päivässä hupenee kevyesti leipä, juusto, margariinipaketti tai vaihtoehtoisesti jogurtti, myslipaketti, maito ja hunajapurkki/hillo tai kaikki hedelmät. Miettikää nyt vaikka hunajapurkinkin hintaa jo yksiatään. Sielät kaapista ne kaverit kaivaa yhdessä nekin, mitkä olen laittanut syrjään heidän takiaan. Kohteliaita ajattelevat olevansa, kun ruoka kelpaa ja mielellään sitä vieraanvarainenkin olisi. Mutta se ruoan menekki on aivan liian suuri. Laitan omalle lapselle siitä syystä hedelmän tai eväskeksin mukaan, jos itse menee kylille.
Meillä 4 lasta ja ruoka-aikaan paikalla olevat kutsutaan automaattisesti pöytää... Niin omat lapset kuin vieraiden mukulat.
Muutenkin lasten kaverit ovat tervetulleita meille
Lasten kuuluu tulla koulusta kotiin, syödä välipala ja tehdä läksyt. Sitten sen jälkeen voi ajatella kavereille menemistä. Minusta olisi tosi noloa, jos lapseni nyhjäisi aina jonkun nurkissa suoraan koulun jälkeen niin, ettei kaveri pääsisi syömään ja tekemään läksyjä ja huilaamaan. Illalla sitten on se leikin aika ja silloin voidaan kuljetella puolin ja toisin, jos kauempana asutaan.
Tämä on kyllä niin AV:n ikuisuusaihe. Ja joka kerta puolet kommentoijista ei ota kontekstia ollenkaan huomioon ja homma menee osapuilleen heidän traumojensa vuodattamiseen:
AP: "Lapseni käy joskus kaverillaan koulun jälkeen ja tulee vasta illalla kotiin, sain tänään kuulla ettei kaverin luona koskaan tarjota mitään syötävää. Onko tämä outoa?"
Vastaukset: "Siis häh!! Ei kai se nyt vittu oo mikään päivähoitopaikka!! Siis sun kakaras ramppaa siellä koko ajan loisimassa ja ootat että sekin ruokittaisi sisäfileellä ja täytekakulla??? Kuule kyllä tulis mullekin kalliiksi jos jokanen viidestä lapsesta tois kaverinsa päivittäin syömään enkä muutenkaan ala kokkaamaan koko armeijalle!!! Ei me olla mikään ravintola!!! Ja tajuatko miten nirsoja lapset on??? kerrankin annoin sitruunan lapsen vieraalle ja se sanoi että hyi ja jätti syömättä!!! Ei ihme ettei saa safkaa kun penskas tekee aina noin kaverinsa äitiparalle!!! Varmaan teillä vedetään vaan pullaa ja limua kotona!!!!!!!!!!!"
Ja niin edelleen.
Muistan itsekin lapsuudestani muutamat kaverit joiden luona sai aina olla vatsa kuristen ja nälkäisenä kun vieraille ei saanut tarjota ruokaa edes välipalan muodossa. Lopulta menin kotiin syömään näiden kavereiden kanssa leikkimisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista pihiyttä olla tarjoamatta yhdelle lapselle ruokaa. Eihän hän edes niin paljoa saa pieneen vatsaansa syötyä. Jos nyt verrataan isoon raavaasen mieheen. :D
Missä on vieraanvaraisuus tänä päivänä?
Et selvästi ymmärrä, kuinka paljon kasvuiässä olevat lapset syövät, erityisesti pojat syövät enemmän kuin isokokoinen mies.
Ja minkähän takia lapset kokoontuvat aina yhdessä ja samassa kodissa, niin kuin ap. tapauksessa, miksi he eivät vuorottele?
Kuulostaa todella ikävältä ap. syytös vanhempien pihiydestä, kun ap. ei itse tiedosta omaa hyväksikäyttöä ja pitämistä kaverin kotia lapsensa iltapäiväkerhona, jos vierailut ovat jatkuvia ja yksipuolisia.
Meidän oli pakko laittaa stoppi kahden poikamme kaveriporukalle, jotka aina kokoontuivat koulun jälkeen meille. Jääkaappi syötiin tyhjäksi, kuraa eteinen täynnä, likaisia astioita kaikkialla.
Ja kyllä se oli myös kustannuskysymys, kun joka päivä sai käydä kaupassa ostamassa useamman leivän, leikkeleet, hedelmät ja kun tulimme töistä, jääkaappi ammotti tyhjyyttä, vaikka edellisenä iltana olimme käyneet ostamassa seuraavan päivän ruuat. Kerran hävisi jopa jauheliha jääkaapista.
Kyllä siinä vieraanvaraisuus oli koetuksella, kun se toistui joka päivä.
Ihmettelen, miksi ap. ei pyydä lapsensa kaveria kotiinsa, koulupäivän jälkeen, eihän tuo välimatka pitäisi olla este, normaali koulumatka.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi menee suoraan koulusta tuon kaverin luo (meiltä heille on yli 4 km) ja haen hänet kotiin kun pääsen töistä neljältä. Yleensä on ollut vähintään 5 h syömättä ja nälkä on tietysti kova. Itse en kehtaisi olla tarjoamatta mitään jos joku on meillä kylässä monta tuntia. Myös kyseiselle kaverille olen aina tarjonnut välipalaa, joskus ihan kunnon ruoankin jos on ollut pidempään meillä.
Viesti 137
Lueppa ap. viesti uudestaan ä, kyllä siinä selvästi sanotaan "lapsi menee suoraan koulusta kaverin luo...5h syömättä."
Ja mistä ihmeestä viesti 137 on kopioinut tekstin "lapseni menee joskus..."
Miksi lapsesi menee suoraan koulusta kaverin luo?
Kyllä nykyään ollaan pihejä ja ilkeitä.
Minä ainakin tarjoan kotonamme ja olen opettanut lapsellekin että tarjotaan myös vieraalle.
Meidän talous ei vieraan lapsen välipalaan kaadu.
Täällä käy sitten lämminhenkisiä ihmisiä 🙄
Kannattaa lukea edes aloitus, mielellään myös vähän matkaa näinkin pitkää ketjua ennen kuin ryntää vastaamaan...