Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyötyä on elämänohjeesta "tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän" jos muut eivät tee minulle niin kuin haluaisin minulle tehtävän?

Vierailija
13.11.2016 |

Niin.

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidäkään toimia eettisesti siksi, että siitä olisi hyötyä itselle.

Vierailija
2/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi paljon enemmän hyötyä elämänohjeesta, joka antaisi työkalut toima toisten kanssa, kun nämä kohtelevat itseä kuten ei haluaisi? Onko siihen sananlaskua tai sanontaa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla tavalla se onkin paska, parempi on "älä tee muille mitä et haluaisi itsellesi tehtävän."

Vierailija
4/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuolla tavalla se onkin paska, parempi on "älä tee muille mitä et haluaisi itsellesi tehtävän."

Mitä eroa näissä on? Sama asia. Kysymys oli siitä, miten toimia, kun muut tekevät sellaista minulle, mitä minä en tekisi heille, mutta en voi lopettaa sitä? (Olen esim. 5-10-vuotias tällaisen henkilön lapsi? Mitä opettaisitte sille lapselle?)

ap

Vierailija
5/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä käytös muita kohtaan tuottaa yleensä hyvää käytöstä muilta, myös itseäsi kohtaan. Jos itse kohtelet muita hyvin ja he kohtelevat sinua edelleen huonosti, olet silloin siinä kohtaa elämässäsi, että voit erotella jyvät akanoista, eli heivata kettumaiset ihmiset elämästäsi pois. Tai ainakin antaa rakentavaa palautetta....

Vierailija
6/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonta on tarkoitettu sellaisille jotka ei luonnostaan auta lähimmäistään. Tunteet on unohdettu tässä vaiheessa ja otettu vetoomuukseen markkinatalouden säännöt hyöty/pelko, että saataisiini ihminen auttamaan toista.

Olet huomannut että olet auttanut toista mutta tässä kaupankäynnissä olet hävinnyt. Auta valikoidummin niin pääset plussalle.

Vierailija
7/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos olisin vanhus, haluaisin että lapset käyvät minua tervehtimässä. No, mulla on vanhempi, mutta en halua käydä häntä tervehtimässä, koska hän on kohdellut mua epäoikeudenmukaisesti, vaikkei itse olekaan sitä mieltä. Niin miten mä voin nyt käymällä katsomassa vanhempaani saada lapset tulemaan katsomaan minua? Eihän ne korreloi.

Samoin ohjeella "älä tee muille sitä mitä et itsellesi haluaisi tehtävän". En halua, että mut jätetään käymättä katsomassa, kun olen vanha. Nytkö siis voisin estää yksinjäämisen menemällä katsomaan vanhempaani?

ap

Vierailija
8/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käytös muita kohtaan tuottaa yleensä hyvää käytöstä muilta, myös itseäsi kohtaan. Jos itse kohtelet muita hyvin ja he kohtelevat sinua edelleen huonosti, olet silloin siinä kohtaa elämässäsi, että voit erotella jyvät akanoista, eli heivata kettumaiset ihmiset elämästäsi pois. Tai ainakin antaa rakentavaa palautetta....

Vastaisitko kohtaan 4? Helppoahan se onkin jos väärinkohtelu alkaa vasta aikuisena.

ap

Vierailija
9/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, et ihan ymmärrä mistä on kysymys, koska kultainen sääntö on mennyt sinulta päässäsi sekaisin. Jos toiset seuraavat sääntöä ja tekevät sinulle kuten itselleen haluaisivat tehtävän, niin miksi kuvittelet että he silloin tekevät sinulle kuten sinä haluat itsellesi tehtävän? Ethän sinä ole kultaisessa säännössä tekemisen mittari vaan he ovat.

Vierailija
10/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole kyse itsekkyydestä, vaan empaattisuudesta ja toiset huomioon ottamisesta.

Sä katot maailmaa vaan oman napasi ympäriltä. Mut täällä on 7 miljardia muutakin...

Vierailija
11/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt eniten sananlaskua "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa". Olen ilmeisesti ymmärtänyt sen väärin, koska käsitykseni mukaan muut kohtelevat minua samalla lailla kuin mitä minä kohtelen heitä. Minä olen aina kiltti muita kohtaan enkä taatusti puhu koskaan kenestäkään pahaa, mutta silti muut kohtelevat minua usein todella huonosti, moittivat minua paljon ja puhuvat minusta paljon pahaa.

Vierailija
12/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole kyse itsekkyydestä, vaan empaattisuudesta ja toiset huomioon ottamisesta.

Sä katot maailmaa vaan oman napasi ympäriltä. Mut täällä on 7 miljardia muutakin...

Niin mutta jos ne muut eivät tee mulle niin kuin mä haluaisin mulle tehtävän, niin mitä se mua silloin auttaa, että mä teen heille kuten haluaisin itselleni tehtävän? Tai että en tee heille sellaista, mitä en haluaisi mulle tehtävän, kun mulle kuitenkin tehdään sellaista, mitä en halua mulle tehtävän?

ap

Vierailija
13/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. jos olisin vanhus, haluaisin että lapset käyvät minua tervehtimässä. No, mulla on vanhempi, mutta en halua käydä häntä tervehtimässä, koska hän on kohdellut mua epäoikeudenmukaisesti, vaikkei itse olekaan sitä mieltä. Niin miten mä voin nyt käymällä katsomassa vanhempaani saada lapset tulemaan katsomaan minua? Eihän ne korreloi.

Samoin ohjeella "älä tee muille sitä mitä et itsellesi haluaisi tehtävän". En halua, että mut jätetään käymättä katsomassa, kun olen vanha. Nytkö siis voisin estää yksinjäämisen menemällä katsomaan vanhempaani?

ap

Ei sinun välisi oman vanhempasi kanssa peilaudu suoraan siihen miten sinun lapsesi kohtelevat sinua kun olet itse vanha. Jälkimmäinen riippuu siitä miten kohtelet lapsiasi. Koeta olla lapsillesi oikeudenmukainen.

Koeta anteeksiantaa vanhemmallesi mielestäsi epäoikeudenmukainen kohtelusi,, tuskimpa itsekään olet kaikessa täydellinen.

Vierailija
14/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, et ihan ymmärrä mistä on kysymys, koska kultainen sääntö on mennyt sinulta päässäsi sekaisin. Jos toiset seuraavat sääntöä ja tekevät sinulle kuten itselleen haluaisivat tehtävän, niin miksi kuvittelet että he silloin tekevät sinulle kuten sinä haluat itsellesi tehtävän? Ethän sinä ole kultaisessa säännössä tekemisen mittari vaan he ovat.

Eihän tuossa säännössä ole mitään järkeä, ellei sen mittarina olekin yleinen moraalikäsitys. Niin itse olen aina ajatellut siinä tarkoitettavan. Niin se pitäisi olla.

ap

Vierailija
15/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta jos ne muut eivät tee mulle niin kuin mä haluaisin mulle tehtävän, niin mitä se mua silloin auttaa, että mä teen heille kuten haluaisin itselleni tehtävän? Tai että en tee heille sellaista, mitä en haluaisi mulle tehtävän, kun mulle kuitenkin tehdään sellaista, mitä en halua mulle tehtävän?

ap

Etsit kaikesta vain välitöntä hyötyä itsellesi. Ohjetta ei ole tarkoitettu sinunlaisille. Jatka omaan napaan tuijottamistasi.

Vierailija
16/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän se toimii niinkuin olet noista pakolaisten terroriteoista varmaan huomannut.

Vierailija
17/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa säännössä ole mitään järkeä, ellei sen mittarina olekin yleinen moraalikäsitys. Niin itse olen aina ajatellut siinä tarkoitettavan. Niin se pitäisi olla.

ap

Kristinuskossa säännön mittarina ei ole yleinen moraalikäsitys vaan Jumala, koska Jeesus tuon säännön Uudessa testamentissa antoi. Samanhenkisiä, mutta ei kuitenkaan samoja sääntöjä on muissakin uskonnoissa. Islamista se taitaa puuttua. 

Vierailija
18/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sinun välisi oman vanhempasi kanssa peilaudu suoraan siihen miten sinun lapsesi kohtelevat sinua kun olet itse vanha. Jälkimmäinen riippuu siitä miten kohtelet lapsiasi. Koeta olla lapsillesi oikeudenmukainen.

Koeta anteeksiantaa vanhemmallesi mielestäsi epäoikeudenmukainen kohtelusi,, tuskimpa itsekään olet kaikessa täydellinen.

Se on todella vaikeaa, kun minua haukutaan itsekkääksi, kun sanon että koen heidän kohdelleen minua epäoikeudenmukaisesti. Aivan kuin minä olisin tässä se hankala. Koska he eivät ole mielestään kohdelleet minua pahasti. Miksi minusta sitten tuntuu pahalta? Eikö se ole oikea mittari sille, onko minua kohdeltu hyvin vai ei? Mitään syytä sille, että tuntuu pahalta, jos olisin saanut heiltä ansioni mukaan ei ole. Silloinhan kuuluisi katua, mutta en voi katua sitä, että he kohtelivat minua epäoikeudenmukaisesti.

Jos minusta aikanaan en ole tehnyt mitään ansaitakseni sen, että lapseni hylkäävät minut ja he silti hylkäävät, niin vaikea ajatella, että vika olisi puhtaasti lapsissa. Koska lasten on helpompaa olla oikeudenmukaisia vanhempiaan kohtaan, koska syntyvät maailmaan viattomina. Vanhemmat sen sijaan kantavat jo vanhemmuuden alkaessa painolastia nimeltä epäoikeudenmukaiset kokemukset, joita siirtävät lapsilleen huomaamattaan tai osaten sitten pahoitella. Jolloin saavatkin anteeksi ja lapsikin oppii, että on okei olla virheellinen.

ap

Vierailija
19/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kultaisen säännön tarkoitus ei ole, että sinulle tehtäisiin niin kuin itse itsellesi haluaisit tehtävän. Kultaisen säännön tarkoitus on, että kukaan ei kohtelisi toista niin kuin ei itseään haluaisi kohdeltavan. Sellaista moraalisääntöä ei ole olemassakaan, kuin: "tee mulle niin kuin mä haluun et sä mulle teet". Se olisikin melko lailla kohtuuton sääntö tuntien sen kuinka itsekkäitä me ihmiset olemme.

Vierailija
20/137 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Etsit kaikesta vain välitöntä hyötyä itsellesi. Ohjetta ei ole tarkoitettu sinunlaisille. Jatka omaan napaan tuijottamistasi.

Olen oppinut että jos ei sitä hyötyä (tai arvostavaa kohtelua tai moraalia) tule toiselta heti, ei sitä saa heiltä myöhemminkään. He ovat hyväksikäyttäjiä. Sulla menee sen havaitsemiseen vain vähän kauemmin kun olet tuollainen sinisilmä.

ap