alan syömään vegaanisemmin
onko tämä hyvä aluksi:
tofua, salaattia, riisia
papusalsaa, riisiä, salaattia
Lisäksi hummusta ja tomaattia leivällä. Soijamaitoon tehty smoothie marjoista ja hedelmistä. Näillä lähtisin liikkeellee, nyt kun olen vähän suunnitellut. Miltä vaikuttaa?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ai miksei?
No mitä muuta pitäisi syödä? Osaan paistaa tofua, muuta en osaa tehdä. ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ai miksei?
Missä on proteiini ja rasva/öljy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ai miksei?
Tofuissa ja pavuissa on proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ai miksei?
Ei riittävästi ja onhan tuo aika yksipuolista mutta tee niin kuin lystäät.
Tuossako siis koko päivän ruuat tai miten? Kuulostaa hyvältä, muista syödä tarpeeksi isoja annoksia ja tankkaa proteiininlähteitä kunnolla, kasvisruoka kun on lähtökohtaisesti kevyempää. Moni vegaaniksi ryhtyvä syö aivan liian vähän ja sitten valittelee heikkoa oloa.
Muista myös rasvojen saanti. Hamppuöljy on paras lähde omegoille, mutta sitä ei pidä kuumentaa. Itse kaadan sitä ruoan päälle tai syön lusikallisen ravintolisänä. Erilaisia pähkinöitä kannattaa myös syödä kourallinen päivittäin.
Salaattia ei vegaanina tarvitse erityisemmin puputtaa, kun vihanneksia syö muuten enemmän. Perinteinen jääsalaatti esim ei ole kovinkaan ravinteikasta. Riisi on myös hyvää toisinaan, mutta sekään ei ole hirmu ravinteikasta esim perunaan verrattuna. Juuri nyt kannattaakin nauttia kauden herkullisista juureksista!
Tähän aikaan vuodesta myös hyvä päivittää vitamiinipurkit. Pitkällä tähtäimellä hyödyllisiä lisäravinteita vegaanille on b12, d-vitamiini, rauta sekä kalsium.
-7 vuotta tyytyväisesti vegaanina :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ai miksei?
Ei riittävästi ja onhan tuo aika yksipuolista mutta tee niin kuin lystäät.
Tietämätön kommentti. Soija on täydellinen proteiini sillä siinä on kaikki välttämättömät aminohapot. Sitä saa riittävästi kun sitä syö riittävästi.
Tuttuni teki kerran papukeittoa neljälle hengelle ja valitti kun jäi nälkä. Kysyin, paljonko papuja keitossa oli, ja hän vastasi että yksi tetra - ei ihme että jäi nälkä, kun papuja oli pari lusikallista syöjää kohti. Itse olisin laittanut vähintään kolme tetraa. Samoin tofua kannattaa laittaa ruokiin ainakin 150g henkeä kohti, jos se on ruoan pääasiallinen proteiinin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tuossako siis koko päivän ruuat tai miten? Kuulostaa hyvältä, muista syödä tarpeeksi isoja annoksia ja tankkaa proteiininlähteitä kunnolla, kasvisruoka kun on lähtökohtaisesti kevyempää. Moni vegaaniksi ryhtyvä syö aivan liian vähän ja sitten valittelee heikkoa oloa.
Muista myös rasvojen saanti. Hamppuöljy on paras lähde omegoille, mutta sitä ei pidä kuumentaa. Itse kaadan sitä ruoan päälle tai syön lusikallisen ravintolisänä. Erilaisia pähkinöitä kannattaa myös syödä kourallinen päivittäin.
Salaattia ei vegaanina tarvitse erityisemmin puputtaa, kun vihanneksia syö muuten enemmän. Perinteinen jääsalaatti esim ei ole kovinkaan ravinteikasta. Riisi on myös hyvää toisinaan, mutta sekään ei ole hirmu ravinteikasta esim perunaan verrattuna. Juuri nyt kannattaakin nauttia kauden herkullisista juureksista!
Tähän aikaan vuodesta myös hyvä päivittää vitamiinipurkit. Pitkällä tähtäimellä hyödyllisiä
No tämä on nyt tämä alustava ruokavalio, kun en muuta osaa. Tarkoitus myöhemmin opetella muita ruokia. Olen lisäksi aika nirso, joten näitä ainakin pystyn syömään. Kunhan keksin monipuolisempia ruokia niin tietysti lisää sitten niitä. En ole kovinkaan suurinälkäinen muutenkaan, olen aina syönyt aika simppelisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta myös hyvä päivittää vitam
Ei kuulosta huonolta alustavalta ruokavaltiolta! :)
Kannattaa kurkata Vegaaniliiton ja Vegaanihaasteen reseptipankit sekä Chocochilin blogi/kirjat, noista löytää paljon hyviä arkiruokia!
Mitähän se vegaanisemmi tuosta tuumaa? Mikä eläin se edes on?
Ei ole.