Kaverini on aina, AINA liian aikaisessa missä tahansa sovitussa tapaamisessa, ja nyt paljastui se syykin...
Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".
Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.
Kommentit (184)
Mua taas myöhästely ei haittaa läheskään yhtä paljon kuin ajoissa olijat. Mulle ei tuota ongelmia odotella toisia, pyrin käyttämään sen ajan mukavasti. Mutta se, että aletaan lähettelemään vähintään kymmenen minuuttia etuajassa viestejä: "Missäs oot?" pistää todella ärsyttämään. Itse olen usein tasan silloin, kun pitää olla paikalla.
Itse olen sitä tyyppiä joka tähtää aina siihen aikaan joka on sovittukin. Saatan olla hieman etuajassa mutta vain paikoissa joissa odottaminen ei haittaa. Toisten kotiin en mene liian aikaisin mutta en toisaalta kauhean myöhänkään. Valitettavasti omat kaverit ovat hieman eri linjoilla. Menin kerran juhliin suunnilleen ilmoitettuun alkamisaikaan (en missään nimessä etuajassa) niin isäntäväki ei ollut vielä edes saapunut paikalle valmisteluita tekemään... Omiin illanistujaisiin (ei bileisiin vaan esim 4-5 hengen illanviettoihin) on turha odottaa kuin max. yhtä ihmistä lähellä ilmoitettua alkamisaikaa. Joku tunti sen jälkeen alkaa ehkä tulla viestejä että kohta on lähdössä, meikkaa vielä tms. Tämä vaikka olisin etukäteen kysellyt kavereiden aikataulua etten laita juhlia alkamaan liian aikaisin. Vituttaa... Mutta kaipa se on omaakin tyhmyyttä kun vuosi toisensa jälkeen uskoo että ne kerrankin olis tulossa sillo ku sanoo ja laittaa kaiken valmiiks ajoissa (huom. ei turhan aikaisin vaan niin et oon valmis ottaa vieraat vastaan sillo ku oon ilmottanutkin).
No onpa sinullakin ärsytyksen aiheet! Etkö muuta keksinyt? Anna kaverisi olla. Mielummin ajoissa kuin myöhässä. Taidat itse olla sellainen ikuinen myöhästelijä?
Mikäli on sovittu aika treffata niin ollaan just silloin paikalla .
Mua häiritsee tuollaiset ihmiset myös. Siksi kiinnostaisikin eniten kuulla, mikä syy sillä ap:n tutulla on käytökseensä. Siitähän koko aloituksen piti kertoakin.
Mä ymmärsin, että sen ap:n (työ)kaverin syy ajoissa olemiselle oli juurikin se, että se on hänen mielestä suuri hyve. Ja hän saa tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi kun tulee niin reippaasti ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.
Käytät väärää termiä ajoissa. Pitäisi sanoa : "Etuajassa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.Sovi tämän pellen kanssa että tulet heille kylään sunnuntaina kello 9:00 ja saavut hyvissä ajoin paikalle kello 6:00 pimputtelemaan ovikelloa. Jos ihmettelee sanot vain että tulin hyvissä ajoin etten myöhästy.
Kannattaa myös pyöritellä paheksuen silmiään ja ihmetellä kovaan ääneen, jos kaveri oli vielä tuolloin nukkumassa tai aamupuuhissa. "Mitäs unikekoja täällä vielä nukkuu, kellohan on jo kuusi! Ei sitä sovi laiskotella!" Ja muista painottaa, että tämähän on vain kohteliasta kun saavuin niin ajoissa, luulisi elettä arvostettavan!
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun siihen kategoriaan (melkein) aina ajoissa, mutta varaan itselleni jotain tekemistä - näin ei myöskään haittaa, vaikka toinen on hieman myöhässä.
Työtapaamisissa odotan aulassa yms. kunnes sovittuun aikaan on enää 5-10min. ja pyydän respaa ilmoittamaan tulostani.
Jos sulla on vaikka kuusi tapaamista viikossa ja jokaiseen menet varttia liian aikaisin, tekee se jo viikossa 1,5 tuntia hukkaan heitettyä työaikaa...
Tunnustan olevani tällainen henkilö, joka on aina kaikkialla liian aikaisin, tosin erotuksena ap:n kuvailemaan henkilöön, minä en moralisoi ketään, joka tulee paikalle sovittuun aikaan (oikeat myöhästelijät toki ottavat päähän). On ihan minun oma ongelmani, että minua ahdistaa odottaa jonnekin paikkaan/tapaamiseen/tilaisuuteen menoa kotona, odotan mieluummin määränpäässä. Jos siis olen vaikka menossa autolla 15min ajon päähän klo 15 alkavaan asiaan, lähden kotoa noin 14:15, ja sitten joko istuskelen autossa, kierrän korttelia tai nökötän kulman takana, kunnes on korrektia mennä sisään. Se korrektiuskin tietysti vaihtelee tilanteen mukaan. Jos tosiaan olisin muiden kotiin menossa, en todellakaan kehtaisi mennä 20min etuajassa ovelle, ei minun aikaisuuteni ole sen kodin asukkaan ongelma vaan minun omani.
Minusta itsestänikin tämä on vähän noloa ja hankalaa ja olen yrittänyt tapojani parantaa, mutta niin syvässä tämä tapa on, että en tiedä onko se mahdollista. Ja toisaalta kuten sanottu, se ainoa "kärsijä" olen minä.
Mulla on yksi kaveri, joka ei halua mennä yksin tiettyyn paikkaan, vaan aina sopii trefffit jossain, josta sitten kävellään yhdessä siihen paikkaan. Ilmoitin hänelle aina etukäteen tarkan saapumisajan, mutta silti hän oli aina reippaasti ajoissa. Kunnes viime aikoina on alkanut myöhästelemään.
Kun kysyin häneltä syytä myöhästymiseen, hän oli kuulemma niin ajoissa paikalla, että lähti vielä shoppailemaan. Kyse on siis noin 10 minuutista, joten aika nopea täytyy olla, jos siinä ajassa ehtii shoppailemaan - syy, miksi hän on sitten myöhässä. No, ei siinä muuta, mutta sitten täytyy juosta sinne paikkaan, minne olemme menossa.
Nykyisin tämän vuoksi sovin hänen kanssaan tapaamisen huomattavasti etuaikaan.
Meillä käy myös kylässä näitä henkilöitä, jotka tulevat paikalle etuajassa. Selitän heille kohteliaasti, että järjestelyt ovat vielä kesken, mutta kyllä mielestäni hyviin tapoihin kuuluu tarjota jotain odottelun ajaksi. Lasi viiniä tai lasi mehua tai vettä. Tai jäätelöeskimo tai vastaava. Varsinaiset tarjoilut tulevat sitten sovittuna aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki on valmiina 30 min ennen juhlia, joten aikaisin tulijat ei haittaa. Sen sijaan 30 min myöhässä tuleville en edes avaa ovea samantien. Jos tulee myöhässä, joutaa odottamaan oven takana hieman lisää. En ymmärrä, miksi minun täytyy lähteä kesken syömisen ruokapöydästä vain siksi, että heidän mielestään ei ole niin kovin tarkkaa, koska tullaan syömään.
Myöhästelijät on lisäksi niitä, jotka ei tajua, että kutsut on nyt ohi, on aika hyvästellä. Heillä olisi asiaa vaikka miten siinäkin vaiheessa, kun muut on jo lähteneet, koska "vastahan me tultiin, mikä kiire tässä".
Siis puhutko nyt juhlista vai vain ruokailusta pienen rajatun henkilömäärän kanssa? Meillä ei juhliin, jotka tarkoittavat vieraiden osalta lukumäärällisesti vähintään 15 henkeä oman perheen lisäksi, odoteta kaikkien saapuvan samalla kellonlyömällä. Tuon viidentoista hengen yli ei riittäisi ruokailuun tila kaikille samanaikaisesti ja juhlissa (eli yli 15 henkeä) en emäntänä istuisi pöydässä ensimmäisenä syömässä. Eri asia on esim. illalliset ystäväperheiden kanssa. Silloin toivon vieraiden tulevan oikeaan aikaan tai ilmoittavan aikataulumuutoksista.
Puhun juhlista, joihin tulee noin 40 vierasta ja jotka ovat selkeästi illalliset tms. eli ylioppilasjuhlat ja muut "pistäytymisjuhlat" on asia erikseen. En istu pöydässä ensimmäisenä syömässä vaan yhdessä vieraiden kanssa nauttimassa alkupaloja, kun juhlien alkamisesta on kulunut se noin 30 min. Minusta on epäkohteliasta istuttaa vieraat yksinään pöytään ja seisoskella eteisessä odottamassa, niitä, jotka eivät halunneet paikalle ajoissa. Tiedän, että on monia emäntiä, jotka järjestävät juhlia niin, että itse ovat pääosin keittiössä ja vieraat keskenään, mutta minä en kuulu heihin.
Ja kyllä, meillä mahtuu noin 40 henkeä samaan aikaan istumaan pöydän ääreen. Tarvittaessa saadaan paikat jopa 100 hengelle.
Eikö palkattu tarjoiluapua voi avata ovea ja ohjata myöhästyneitä pöytään, jos olette jo kaikki alkupaloja syömässä? Ei se siinä vaiheessa ole edes epäkohteliasta, vaikka isäntä ja emäntä eivät avaa ovea, kun kerta myöhässä tullaan. Kai teillä on palkattua henkilökuntaa, jos kyseessä on kymmenien ihmisten juhlat kiinteine istumapaikkoineen ja useampi ruokalaji?
Jos olen kotosalla ja odotan jotakin odotettua vierasta niin en tykkää että tulee aikaisemmin, mutta usein on iloinen yllätys että tulee myöhässä, ehtii vielä tehdä järjestelyjä.
Sitten taas esim. Isännöitsijä tai paketintuoja ei sais kamalasti myöhästyä, mutta ei myöskään tulla sovittua aikaisemmin.
Mä oon nykyään 15 min etuajassa aina kaverien tapaamisista. Ennen olin usein myöhässä, mutta kerran (tai monta) eräät kaverit olivat haukkuneet mua selän takana tästä. Ehkä ansaitsin. Toinen kostaa olemalla myöhässä itse, siis jo vuosien ajan kun olen jo vuosia ollut aina etuajassa. :D Pitäiskö mun alkaa kostaa nyt :D
Olen siis siksi ajoissa, että nolottaisi liikaa myöhästyä ja antaa taas uutta haukuttavaa (eivät tajua että myöhästelystä on oikeasti vuosia!), mutta en kyllä tästä mitään sano. Odottelen vaan hiljaa ja olen tyytyväinen kun olen eka paikalla.
Olen yleensä itse minuutilleen tai akateemisen vartin sisällä tapaamisissa. Krooninen myöhästelijä siis. On tainnut mennä silloin tällöin sukset ristiin näiden kroonisten etuajassa olijoiden kanssa, koska etuajassa olija alkaa laskea aikaa toisen saapumiseen omasta tulostaan lähtien. En tosin ole koskaan kokenut menettäneeni mitään tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nykyään 15 min etuajassa aina kaverien tapaamisista. Ennen olin usein myöhässä, mutta kerran (tai monta) eräät kaverit olivat haukkuneet mua selän takana tästä. Ehkä ansaitsin. Toinen kostaa olemalla myöhässä itse, siis jo vuosien ajan kun olen jo vuosia ollut aina etuajassa. :D Pitäiskö mun alkaa kostaa nyt :D
Olen siis siksi ajoissa, että nolottaisi liikaa myöhästyä ja antaa taas uutta haukuttavaa (eivät tajua että myöhästelystä on oikeasti vuosia!), mutta en kyllä tästä mitään sano. Odottelen vaan hiljaa ja olen tyytyväinen kun olen eka paikalla.
Aika ikäviä frendejä sulla, kun kostavat. En ole koskaan sellaista ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki on valmiina 30 min ennen juhlia, joten aikaisin tulijat ei haittaa. Sen sijaan 30 min myöhässä tuleville en edes avaa ovea samantien. Jos tulee myöhässä, joutaa odottamaan oven takana hieman lisää. En ymmärrä, miksi minun täytyy lähteä kesken syömisen ruokapöydästä vain siksi, että heidän mielestään ei ole niin kovin tarkkaa, koska tullaan syömään.
Myöhästelijät on lisäksi niitä, jotka ei tajua, että kutsut on nyt ohi, on aika hyvästellä. Heillä olisi asiaa vaikka miten siinäkin vaiheessa, kun muut on jo lähteneet, koska "vastahan me tultiin, mikä kiire tässä".
Siis puhutko nyt juhlista vai vain ruokailusta pienen rajatun henkilömäärän kanssa? Meillä ei juhliin, jotka tarkoittavat vieraiden osalta lukumäärällisesti vähintään 15 henkeä oman perheen lisäksi, odoteta kaikkien saapuvan samalla kellonlyömällä. Tuon viidentoista hengen yli ei riittäisi ruokailuun tila kaikille samanaikaisesti ja juhlissa (eli yli 15 henkeä) en emäntänä istuisi pöydässä ensimmäisenä syömässä. Eri asia on esim. illalliset ystäväperheiden kanssa. Silloin toivon vieraiden tulevan oikeaan aikaan tai ilmoittavan aikataulumuutoksista.
Puhun juhlista, joihin tulee noin 40 vierasta ja jotka ovat selkeästi illalliset tms. eli ylioppilasjuhlat ja muut "pistäytymisjuhlat" on asia erikseen. En istu pöydässä ensimmäisenä syömässä vaan yhdessä vieraiden kanssa nauttimassa alkupaloja, kun juhlien alkamisesta on kulunut se noin 30 min. Minusta on epäkohteliasta istuttaa vieraat yksinään pöytään ja seisoskella eteisessä odottamassa, niitä, jotka eivät halunneet paikalle ajoissa. Tiedän, että on monia emäntiä, jotka järjestävät juhlia niin, että itse ovat pääosin keittiössä ja vieraat keskenään, mutta minä en kuulu heihin.
Ja kyllä, meillä mahtuu noin 40 henkeä samaan aikaan istumaan pöydän ääreen. Tarvittaessa saadaan paikat jopa 100 hengelle.
Eikö palkattu tarjoiluapua voi avata ovea ja ohjata myöhästyneitä pöytään, jos olette jo kaikki alkupaloja syömässä? Ei se siinä vaiheessa ole edes epäkohteliasta, vaikka isäntä ja emäntä eivät avaa ovea, kun kerta myöhässä tullaan. Kai teillä on palkattua henkilökuntaa, jos kyseessä on kymmenien ihmisten juhlat kiinteine istumapaikkoineen ja useampi ruokalaji?
Tietenkin on palkattua väkeä, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu myöhästyneiden vastaanottaminen, he työskentelevät tarjoilussa. Kun vieras on jo 30 min myöhässä, ei häntä haittaa odotella oven takana 5-10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun siihen kategoriaan (melkein) aina ajoissa, mutta varaan itselleni jotain tekemistä - näin ei myöskään haittaa, vaikka toinen on hieman myöhässä.
Työtapaamisissa odotan aulassa yms. kunnes sovittuun aikaan on enää 5-10min. ja pyydän respaa ilmoittamaan tulostani.
Jos sulla on vaikka kuusi tapaamista viikossa ja jokaiseen menet varttia liian aikaisin, tekee se jo viikossa 1,5 tuntia hukkaan heitettyä työaikaa...
Mutta huomaa: se on vain yhden työaikaa! Jos myöhästyy saman verran, kuluu siinä myös vastapuolen työaikaa hukkaan odotellessa. Lisäksi ajoissa olevat osaavat yleensä käyttää odotusajan hyväkseen, sähköposteihin voi vastailla kaikessa rauhassa. Sen sijaan myöhästynyttä odottavan on hankala aloittaa mitään, koska ei tiedä, milloin toinen saapuu.
ups edellinen lisää siis että jos on sovittu klo 15.00 niin ei se ole 14.45 vaan se on 15.00