Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini on aina, AINA liian aikaisessa missä tahansa sovitussa tapaamisessa, ja nyt paljastui se syykin...

Vierailija
12.11.2016 |

Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".

Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap miehesi ole Taivalkoskelta? Siellä ne on kaikki tuommosia... puuhh. Johonkin halonhakkuukissanristiäisiin sopivat menevänsä aamuseitsemäksi, aikaisimmat ovat aamuviideltä paikalla. Varttia vaille seitsemän saapuvia jo vähän paheksutaan.

Naurettavaa minusta :D

Vierailija
42/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on liukuva työaika. Yks tulee aina seiskaksi ja pitää itseään parempana työntekijänä. On ahkera kun on aikaisin töissä. Kahdeksan jälkeen tulevista puhuu että tulevat myöhässä. Puoli 10 pitää meidän viimeistään olla töissä.

Mulla oli samanlainen työkaveri. Sitten hän kahdeksan jälkeen alkoi kierrellä kertomassa, mitä kaikkea on taas tänään aamulla saanut aikaan. Eli käytännössä oli tunnin toista tekemättä mitään ja häiritsi muidenkin töitä.

Itse olen tyyppi, joka on aina ajoissa paikalla, mutta en mene esimerkiksi toisten koteihin liian ajoissa. Mutta täsmällinen olen. Saatan esim kiertää korttelin. Mm. työpaikkahaastatteluun olen mennyt 5 min liian aikaisin. En arvannut, ettei pienessä työpaikassa ollutkaan mitään erillistä eteistä, missä voisi odottaa, että kello tulee tasan. Sain paikan, mutta haasttelussa kera huomautuksen, että olin etujassa.

Kyllä mä noissa ravintoloissakin olisin 10 minuuttia etuajassa, mutta sen ei pitäisi häiritä ketään, kun en sano, että olen odottanut. Olen saattanut sanoa, että kävin hoitamassa muutaman asian ja tulin sitten tänne odottelemaan. Se on valkoinen valhe, tosiasiassa en ole vain halunnut myöhästyä. Kirkkoon, konsertteihin yms. mennessä on tosiaan suotavaakin olla sen verran ajoissa, että kaikki ovat paikkansa löytäneet kun tilaisuus alkaa. Myös ryhmäliikuntatunneille olisi hyvä tulla sen verran ajoissa, että löytää paikkansa ja ehtii ottaa tarvittavat välineet, jos niitä tarvitaan. Se on aika ärsyttävää, kun tunti on jo alkanut ja osa tulee kolistelemaan vasta siinä vaiheessa. Jos ei ehdi, menee sitten toiselle tunnille tai tekee oman treenin. Niin minäkin teen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap miehesi ole Taivalkoskelta? Siellä ne on kaikki tuommosia... puuhh. Johonkin halonhakkuukissanristiäisiin sopivat menevänsä aamuseitsemäksi, aikaisimmat ovat aamuviideltä paikalla. Varttia vaille seitsemän saapuvia jo vähän paheksutaan.

Naurettavaa minusta :D

Eikun anteeksi, kaverisi, eikä miehesi. Meni sekasin. Tsorii.

Vierailija
44/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on valtavaa työajan tuhlausta, jos saapuu esim palaveriin 30 min etuajassa ja vain odottelee sen alkua.

Vierailija
45/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajoissa bussipysäkillä, juna-asemalla, koulussa, töissä ja vaikka kaveria odottelemassa kahville mutta kenenkään kotiin en mene ennen kuin on sovittu. Mielestäni toisen kotiin pätee se emännän vartti, pitää saada kutsujan laittaa kotinsa ja itsensä siihen kuntoon kun aikoikin laittaa.

Vierailija
46/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetusliikkeiden kuskeilla ei ilmeisesti ole kelloa tai sitten sovituista asioista on vaikea pitää kiinni. Tilasin autotallin nosti-oven ja sovittiin erikseen, että toimitus tulee klo 15 jälkeen. Tämän piti olla ok. No sitten puhelin soi 12.30, kun olin töissä. Sanoivat olevansa viiden minuutin päästä pihassa. Totesin vain tyynesti, että olkaa vain, minä olen kolmelta. Ja kehtasivat vielä suuttua asiasta...

Vierailija
47/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki on valmiina 30 min ennen juhlia, joten aikaisin tulijat ei haittaa. Sen sijaan 30 min myöhässä tuleville en edes avaa ovea samantien. Jos tulee myöhässä, joutaa odottamaan oven takana hieman lisää. En ymmärrä, miksi minun täytyy lähteä kesken syömisen ruokapöydästä vain siksi, että heidän mielestään ei ole niin kovin tarkkaa, koska tullaan syömään.

Myöhästelijät on lisäksi niitä, jotka ei tajua, että kutsut on nyt ohi, on aika hyvästellä. Heillä olisi asiaa vaikka miten siinäkin vaiheessa, kun muut on jo lähteneet, koska "vastahan me tultiin, mikä kiire tässä".

Siis puhutko nyt juhlista vai vain ruokailusta pienen rajatun henkilömäärän kanssa? Meillä ei juhliin, jotka tarkoittavat vieraiden osalta lukumäärällisesti vähintään 15 henkeä oman perheen lisäksi, odoteta kaikkien saapuvan samalla kellonlyömällä. Tuon viidentoista hengen yli ei riittäisi ruokailuun tila kaikille samanaikaisesti ja juhlissa (eli yli 15 henkeä) en emäntänä istuisi pöydässä ensimmäisenä syömässä. Eri asia on esim. illalliset ystäväperheiden kanssa. Silloin toivon vieraiden tulevan oikeaan aikaan tai ilmoittavan aikataulumuutoksista.

Vierailija
48/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.

Se odottaa joka on ensin paikalla. Jos on itse etuajassa ja joutuu odottamaan, niin siitä ei kärsi kukaan muu. Mutta toiset joutuu odottamaan myöhästelijää ja se on ärsyttävää ja epäkohteliasta.

Niin, ellei mene etuajassa jonkun kotiin, kuten ap sanoi hänen työkseen tekevän kotikäyntejä, liekö sossu  tai kiinteistövälittäjä tms ammatiltaan.  Se ei ole kivaa eikä sopivaa, että mennään väärään aikaan jonkun kotiin.  

Siinä voi asuja pistää tulijan käytävään odottelemaan kun ei vielä  sovi kun ei ole niin sovittu.

Vierailija
49/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yhdessä työpaikassa oli pari henkilöä, jotka tuli aina klo 7.30 norkoilemaan työpaikalle vaikka työaika alkoi virallisesti vasta klo 8.00.  Minä tuli töihin n. klo 7.50 ja nämä ihmiset vihjaili siitä ylimielisesti tyyliin "tulithan sitä sinäkin töihin". Minun päähän ei vaan mahdu, että mikä ylpeilyn aihe se on omalla ajalla tulla työpaikalle notkumaan. Silloin kun on työaika hoidan hommani niin hyvin kuin pitää, mutta en vietä työpaikalla yhtään sen enempää aikaa kuin mitä on pakko, etenkään jos siitä ei makseta palkkaa.

Vierailija
50/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen sellainen "liian ajoissa" -tyyppi. Mulla se varmaan johtuu siitä, että perheeni taas oli sitä myöhästelevää laatua ja muistan, miten lapsena monta kertaa hävetti, kun tultiin myöhässä johonkin tapahtumaan ja siitä seurasi yleensä hirveä häsläys kun alettiin etsiä istumapaikkoja jne. samalla kun salillinen ihmisiä odottaa, että ohjelma pääsisi jatkumaan.

Toisaalta olen luonteenlaadultani sellainen, että unohdan ajan kulumisen ja saatan jäädä istumaan ja haaveilemaan tai kesken kaiken unohtaa, mitä olen tekemässä ja keskittyä täysillä johonkin muuhun juttuun. Sen takia aikatauluihin on pakko rakentaa sellainen "haaveiluvara", joka sitten tarkoittaa, että yleensä olen ihan liian ajoissa, mutta toisaalta jos unohdun omiin maailmoihini, niin olen edes kellonlyömällä paikalla, enkä pidä muita odottamassa.

Mutta en kenenkään kotiin olisi menossa etuajassa, enkä syytä muita odottamisesta, jos itse olen etuajassa. Työhaastattelut ovat oikeastaan ainoa, missä tämä ajoissa oleminen voi tuottaa vaikeuksia, kun välttämättä paikoissa ei ole mitään aulaa, jossa odottaa rauhassa, eikä keskellä talvea korttelin ympäri käveleminenkään välttämättä ole hyvä vaihtoehto.

Vierailija
51/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap kertoi sen syyn? En löydä mistään.

Vierailija
52/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljetusliikkeiden kuskeilla ei ilmeisesti ole kelloa tai sitten sovituista asioista on vaikea pitää kiinni. Tilasin autotallin nosti-oven ja sovittiin erikseen, että toimitus tulee klo 15 jälkeen. Tämän piti olla ok. No sitten puhelin soi 12.30, kun olin töissä. Sanoivat olevansa viiden minuutin päästä pihassa. Totesin vain tyynesti, että olkaa vain, minä olen kolmelta. Ja kehtasivat vielä suuttua asiasta...

Mulle on käynyt melkein sama, mut eivät suuttuneet. Olin vielä painottanut, että mulla oli silloin kotiin 45 minuutin matka töistä, joten vasta työajan jälkeen käy. Nuo kuljetuksethan hoitaakin nykyään yksityisyrittäjät, eikä enää palkatut, joten hyvin he voivat kuunnella toiveita. Tuossa oli vain niin, että soittivat kahdelta, että ollaan pihassa. Minä sanoin, että olen sanonut, etten pääse ennen neljää paikalle, koska olen töissä matkan päässä ja en voi nyt lähteä, koska töissä on kiire. Eivät nää suuttuneet, vaan kertoivat, ettei liikkeestä ole annettu muuta aikaa kuin että iltapäivällä. Ovat varmaan sitten antaneet palautteensa sinne liikkeeseen. Mulla oli tilausvahvistus, jossa lukee 16 jälkeen, en tiedä oliko se heillä. 

Vierailija
53/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan ylioppilasjuhliin tuli porukkaa tunnin etuajassa. Me emme olleet itse edes ehtineet kotiin koululta, kun nämä olivat jo pihassa odottamassa. Siinä sitten vielä kehtasivat valittaa, kun en joutanut heidän kanssaan seurustelemaan, kun laitoin meidän tarjoilijaksi palkatun nuoren kanssa pöytään kakut ja muut viileässä ollet syötävät sekä valmistelin muutenkin. Koulullakin vielä meni arvioitua pitempään, kun puhujat eivät noudattaneet annettuja aikarajoja. 

Vierailija
54/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti järjestetty palaveri, jos kamppeita aletaan laittaa vasta kun alkamisaika on. Kahvit juodaan samalla kun pidetään palaveria. Eri asia, jos palavereja on buukattu niin tiuhaan, että välejä ei ole. Mutta jos tila on vapaa, palaverin pitäjä laittaa kamppeet kuntoon ennen palaveria, ei sen aikana. Ei normaalia työtä tekevät ihmiset halua olla palaverissa rupattelemassa, se aika on pois työnteosta. 

Vierailija
55/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hoivakodissa töissä ja yövuorossa ollessa huvittaa kun yks on tullut aamuvuoroon aina jo 6.20. 40minuuttia ennen työajan alkua. Aina.

Vierailija
56/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin tai kutsuttuna toisen kotiin on epäkohteliasta tulla ennen ilmoitettua aikaa. Etiketin mukaan on kohteliasta tulla hieman myöhässä. 

Vierailija
57/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon hoivakodissa töissä ja yövuorossa ollessa huvittaa kun yks on tullut aamuvuoroon aina jo 6.20. 40minuuttia ennen työajan alkua. Aina.

Tuohon aikaan ei välttämättä ole kuin yksi mahdollinen bussi, jolla tulla töihin.

Vierailija
58/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meille on tulossa joku aamulla klo 8, niin johon siihen mennessä on lapset lähteneet kouluun, aamupala syöty, meikki laitettu jne. Millaiset ihmiset heräilevät 20 min ennen sovittua virallista tapaamista?

Toki on niitä, joiden kanssa on sovittu, että tulen tekemään kosteusmittaukset klo 9 ja kun soitan ovikelloa klo 8.58, niin siellä ollaan yöpukimissa ja ihmetellään, että pitääkö tulla ajoissa, he odotteli vasta tunnin kuluttua. Vaikka pystyn osoittamaan sähköpostilla, että nimenomaan oli sovittu klo 9.

Enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että joku juo rauhassa kupillisen kahvia ennen tapaamista?

Minäpä valaisen sinua. Olen itse sairaseläkkeellä ja minulla on pieniä lapsia. Jos meille tulee joku 8.00 niin herään jo kuudelta. Laitan kodin siistiksi ja lapset hoidan lähtökuntoon koulua varten. Katson ulkovaatteet ym sekä annan lääkkeet. VASTA tämän jälkeen alan pukemaan itselleni päälle, pesemään hampaita ja laittaudun sen mitä kerkiän. Eli saatan olla aamutakissa vielä 07.40 ja valmis 8.00 kuten on sovittu. Tosin lapseni vasta saattavat pukea eteisessä loppuja vaatteitaan sillä koulu alkaa vasta 08.15 ja asutaan koulun vieressä. Mitä pahaa?

Vierailija
59/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan ei välttämättä ole kuin yksi mahdollinen bussi, jolla tulla töihin.

Tai vaihtoehto 2, kulkee puolison kyydissä ja puolison pitää ehtiä omalle työpaikalleen ajoissa. Mun työkaverin vaimo joutuu aina "kärsimään tästä" että joutuu sekä aamulla että illalla odottelemaan jonkun aikaa, kun työaika on 8-16 molemmilla ja kulkevat samassa kyydissä. Työkaveri tekee aamuisin aina pienen mutkan. 

Vierailija
60/184 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi aikaisin kuin myöhässä. Jos juhlat liukuvalla ajalla on törppöä mennä ajoissa.

Pienellä porukalla sovitusta kotiinkutsusta on tyhmää myöhästyä paljon yli 15 min.

Odottakaa nurkan takana autossa vaikka ja kuunnelkaa radiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän