Kaverini on aina, AINA liian aikaisessa missä tahansa sovitussa tapaamisessa, ja nyt paljastui se syykin...
Kaverini on siis aina ja joka paikassa liian aikaisin paikalla siitä mitä on sovittu. Ja ihan reilusti jonkun puolituntia tai vähintään vartin.
Tämä pätee tietysti epävirallisiin tapaamisiin jonnekin kahvilaan/ravintolaan, niin siellähän sillä on jo kahvikuppi loppuunjuotuna kun muut tulee vasta tapaamiseen. Sitten tietysti hakee lisää ja aletaan tosiaan seurustelemaan muutenkin, mutta hän on joka tapauksessa ollut "ajoissa".
Tuli sitten puheeksi että hän menee myös virallisiin tai työtapaamisiin vaikkapa 20 minuuttia "ajoissa" (=hänen sanontansa) ja ihmetteli että se kumma kun menee paikalle niin saattaa tapaamispaikalla (käy kodeissa arviointikäynneillä työtehtävien osalta) olla väki vielä yöpuvussa tai jossain hampaanpesulla. Niin kait kun se on mennyt soitteleen ovikelloa klo 07.40 sovitun klo 08.00 sijaan.
Sanoin sitten hänellle että et sä voi mennä jonnekin tapaamisiin 20 minuuttia liian aikaisin pimuputtelemaan kelloja, että se on kuule huonoa käytöstä.
Kaveri totesi että "miten niin huonoa käytöstä, minähän olen ajoissa enkä varsinkaan myöhässä"
Niinkuin olen aina ollut huomaavinani; hän on se Hyvä Ihminen ja Aina Ajoissa, eikä tajua että on moukkamaista ja epäkohtelista tulla myös ennen sovittua. Ei pelkästään myöhästyminen ole epäkohtelista. On epäkohteliasta tulla paikalle reilusti liian aikaisin.
Yritin selittää sille, että sovittu on sovittu aika, etkä sä voi sitä ylimielisyyksissäsi alkaa aikaistamaan. Vaikka olet miten hieno ja aamuvirkku ihminen , jonka mielestä viikonloppuisikin pitää olla vaatteet päällä ja sänky pedattuna viimeistään klo 09.00
Ei mennyt jakeluun luultavasti. Kaveri vaan tuhahteli ja ihan selvästi se on sitä mieltä että liian aikaisin paikalle tuleminen on Hyve ja Hyvä ja Tavoiteltava asia, eikä hän aio ainakaan käytöstään muuttaa. Harmi, mutta pieleen sillä menee.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho kirjoitti:
Itse olen niitä jotka ovat aina etuajassa. Ahdistaa niin paljon ajatus myöhässä olemisesta että pelaan aina varman päälle. Tilanne pahenee entisestään jos täytyy esim. Kulkea julkisilla ja käyttää kahta bussia, silloin varaan vielä bussien väliinkin vähintään 10min.
Toisin kuin aloituksessa niin kärsin hiljaa hammasta purren omat ongelmani ja odottelen aina ulkosalla niin kauan että sovittu aika koittaa. Kavereille hymyilen nätisti ja vastaan että en joutunut kauaa odottamaan, eihän se niitten vika ole että vapaaehtoisesti tulin paikalle puoli tuntia ennen sovittua.
Mut tää liian ajoissa tuleminen ja siitä ylemyyttä tunteminen ja suuttuminen on varmaan tyypillistä suomalaisuutta. Ei varmaan missään latinokulttuurissa tai aasiassa olisi mitään väliä miten tullaan ja mennään. Toisaalta suomalainen on kiltti ja päästää sen vieraan tuntia ennen istumaan olohuoneeseen. Mä voisin hyvin huikata ovenraosta et hei ei teidän vielä pitänyt tulla, tulkaa tunnin päästä uudestaan ja ovi kiinni.
Niin, voi olla. En itsekään tosiaan ymmärrä niitä, jotka aikaisessa tulemisella pätevät ja kokevat sen suhteen ylemmyyttä niihin verrattuna, jotka kuitenkin ovat sovituissa paikoissa ajallaan. Onhan se nyt ihan sama, onko joku töissä 7:40 vai 7:59, jos tyot alkavat 8:00. Myöhästelyä minä en kuitenkaan siedä, minusta se on epäkunnioittavaa toista osapuolta kohtaan. Ja nyt en siis viittaa esim juuri juhliin tai muihin tilaisuuksiin, joissa aikataulut eivät ole niin justiinsa. Tosiaan omalla kohdallani jopa vähän nolostelen sitä, miten aikaisin aina kaikkialla olen, koska onhan se nyt todella noloa istua kulman takana autossa näpräämässä kännykkää jatkuvasti. Hirveästi aikaa menee hukkaan, mutta kun sille ei vaan voi mitään.
T: lainaamasi viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa osa asiakkaista olettaa, että heille varattu aika alkaa silloin, kun he tulevat paikalle, mutta jatkuu 45 min, kuten pitääkin. Muutamalle äidille olen joutunut toteamaan, että 10 minuutissa ei lapsen tilannetta selvitetä, tervetuloa uudestaan ensi kuussa. Annan uuden ajan ja se siitä.
Yksikään liian aikaisin paikalle tullut ei ole joutunut luopumaan neuvolakäynnistä siksi, että on paikalla ajoissa.
Voisin kuvitella, keitä nämä puoli tuntia myöhässä tulevat äidit ovat, mutta eihän sitä julkisesti sovi sanoa....
Toimit terkkarina mielestäni oikein. Olisi väärin myöhästyttää koko loppupäivän neuvola-aikoja siksi, että joku katsoo asiakseen olla törkeästi myöhässä muuten vain. Toki voi tulla jotain yllätyksiäkin, kuten vauvan tai taaperon kanssa usein tulee, mutta silloinkin olisi kohteliasta yrittää soittaa, ainakin jos myöhästyy enemmän kuin 5-10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho kirjoitti:
Itse olen niitä jotka ovat aina etuajassa. Ahdistaa niin paljon ajatus myöhässä olemisesta että pelaan aina varman päälle. Tilanne pahenee entisestään jos täytyy esim. Kulkea julkisilla ja käyttää kahta bussia, silloin varaan vielä bussien väliinkin vähintään 10min.
Toisin kuin aloituksessa niin kärsin hiljaa hammasta purren omat ongelmani ja odottelen aina ulkosalla niin kauan että sovittu aika koittaa. Kavereille hymyilen nätisti ja vastaan että en joutunut kauaa odottamaan, eihän se niitten vika ole että vapaaehtoisesti tulin paikalle puoli tuntia ennen sovittua.
Mut tää liian ajoissa tuleminen ja siitä ylemyyttä tunteminen ja suuttuminen on varmaan tyypillistä suomalaisuutta. Ei varmaan missään latinokulttuurissa tai aasiassa olisi mitään väliä miten tullaan ja mennään. Toisaalta suomalainen on kiltti ja päästää sen vieraan tuntia ennen istumaan olohuoneeseen. Mä voisin hyvin huikata ovenraosta et hei ei teidän vielä pitänyt tulla, tulkaa tunnin päästä uudestaan ja ovi kiinni.
Niin, voi olla. En itsekään tosiaan ymmärrä niitä, jotka aikaisessa tulemisella pätevät ja kokevat sen suhteen ylemmyyttä niihin verrattuna, jotka kuitenkin ovat sovituissa paikoissa ajallaan. Onhan se nyt ihan sama, onko joku töissä 7:40 vai 7:59, jos tyot alkavat 8:00. Myöhästelyä minä en kuitenkaan siedä, minusta se on epäkunnioittavaa toista osapuolta kohtaan. Ja nyt en siis viittaa esim juuri juhliin tai muihin tilaisuuksiin, joissa aikataulut eivät ole niin justiinsa. Tosiaan omalla kohdallani jopa vähän nolostelen sitä, miten aikaisin aina kaikkialla olen, koska onhan se nyt todella noloa istua kulman takana autossa näpräämässä kännykkää jatkuvasti. Hirveästi aikaa menee hukkaan, mutta kun sille ei vaan voi mitään.
Itseasiassa ei ole ihan sama, jos aloittaa työnsä jo kakskyt vaille. Mikäli viettää omaa aikaa kasiin saakka, asia on ok.
Minä en avaa ovea, jos joku on liian aikaisessa. Tasan klo9 avaan jos niin on sovittu.
Mulle soitti kerran työhaastatteluun tulija puoli tuntia ennen sovittua aikaa, että hän onkin jo tässä lähellä, voisiko tulla haastatteluun. Tuhahteli kun sanoin, että ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa oleva ei ole yhtä ärsyttävä kuin myöhästelijä. Mieluummin niin, että on paikalla ennen sovittua tapaamista kuin tulee myöhässä. Myöhästelijöitä en edes odota, viihtykööt omassa seurassaan, jos sovittu aika ei käy. Ajoissa paikalla olevalle en äksyile.
Se odottaa joka on ensin paikalla. Jos on itse etuajassa ja joutuu odottamaan, niin siitä ei kärsi kukaan muu. Mutta toiset joutuu odottamaan myöhästelijää ja se on ärsyttävää ja epäkohteliasta.
Jos kotiin järjestetään juhlia ja vieraat tulee ku siivous/ruoanlaitto on vaiheessa, ni kyllä se ärsyttää kuule.
Tähän omaa kokemusta: Miksi anopit ovat niitä kun aina tunkeavat juhliin 20min liian aikaisin? Jo toinen anoppi(jää kylläkin viimeiseksi) meneillään elämässäni kun tekee näin. Tahallaan ne varmaan on töykeitä että miniä pysyy varpaillaan. Nykyään olenkin jo puoli tuntia ennen valmis, kun mitä juhlat alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho kirjoitti:
Itseasiassa ei ole ihan sama, jos aloittaa työnsä jo kakskyt vaille. Mikäli viettää omaa aikaa kasiin saakka, asia on ok.
Jos se 20min etuajassa oleva haluaa ihan omasta tahdostaan kaikessa rauhassa aloitella sen 20min aikana, ehkä samalla juoda kahvia tai jutella jonkun muun aikaisen kanssa tmv, miten se on muilta pois? Itsekin olen usein mennyt töihin 20 vaille, juonut siinä kahvia ja moikkaillut muita sitä mukaan kuin tulevat, ja siinä 10 vaille ruvennut hiljakseen aloittelemaan hommia, ja se oli minulle ihan ok, enkä kenellekään sillä pätenyt, vaikka kk-palkalla olin liikenteessä.
Ei ne, jotka käyttävät työn tekemiseen enemmän aikaa kuin joku toinen, välttämättä tee kuitenkaan tulosta sen enempää kuin joku tehokkaampi vähemmässä ajassa. Osa esimiehistä huomaa kyllä asian. Sitten ihmetellään, kun nämä tärkeät tyypit eivät olekaan yt-neuvotteluissa mitenkään suojassa. Itse olen töissä aika lailla määritellyn työaikani ja hyvin ehdin hommani tehdä. Mulle on joskus sanottu, että tee hitaammin, muuten työt loppuu kaikilta.
Tilanteen mukaan luovitaan, ihmettelen näitä kroonisia hätähousuja.
Ajoissaolo on ehdottomasti etikettivirhe jos ollaan toisen kotiin tulossa, juurikin nämä juhlat ym. kun ihmiset vielä valmistelevat rauhassa. Töykeää mennä häiritsemään, vihaan itse jos joudun kiirehtimään laittautumiseni ja juhlapaikan laiton kanssa. Bileet klo 20:00 tarkoittaa todellakin AIKAISINTAAN kello kahdeksan, luonnollisesti väki alkaa virrata vasta 20:30-22:00 välillä ja se yksinäinen 19:00 saapunut on aika vaivaannuttavaa seuraa kun itse koittaa vielä tukkaa kähertää...
Muissa "virallisissa" asioinneissa tietty ihan hyvä olla ajoissa, kampaajalle menen oikeastaan poikkeuksetta odottelemaan varttia ennen sovittua, joskus kampaaja on jo valmis edellisen asiakkaan kanssa ja päästään leikkaamaan hiukset aikaisemmin mikä sopii molemmille. Ja jos ei niin voin lukea lehtiä olematta kuitenkaan tiellä. :)
Lentokentälle kannattaa saapua vähintään tunti ennen lentoa, tämä nyt käy järkeen. 4+ tuntia taas on vähän neuroottista, lentoja ei kuitenkaan aikaisteta mutta myöhästyä ne voivat.
Sitten on erikseen työhaastattelut, kokoukset ja muut joissa on parasta olla jämptisti paikalla tasalta, antaa asiallisen kuvan.
Mun appivanhemmat ovat näitä vähintään tunnin etuajassa tulijoita... heidän ennätyksensä on KOLME tuntia etuajassa. Ihan suunnattoman ärsyttävää, kun on tulossa muitakin vieraita, ja ruoan valmistelut täysin vaiheessa... ihmettelevät aina myös täysin vilpittömästi, että missä muut viipyvät.
Mielestäni on kohteliasta olla hieman ajoissa. Lähden kotoa usein niin että olen todella ajoissa etenkin jos on jotain tärkeää kuten työhaastattelu tai ensimmäinen päivä uudessa paikassa. Tai vaikka juhlat toisella paikka kunnalla johon ajo aika vaikea arvioida. Jään kuitenkin autoon tai aulaan odottamaan jos aikaa on liikaa. 5-10 min ajoissa oleminen on ok. Kahvitreffit jos sovittu ja olen ajoissa odotan kahvilan edessä enkä tilaa ennen kavereiden saapumista.
Ps.Ap:n kaverin syy oli se että piti ajoissa saapumista hyveenä ja itsenään parempana ihmisenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki on valmiina 30 min ennen juhlia, joten aikaisin tulijat ei haittaa. Sen sijaan 30 min myöhässä tuleville en edes avaa ovea samantien. Jos tulee myöhässä, joutaa odottamaan oven takana hieman lisää. En ymmärrä, miksi minun täytyy lähteä kesken syömisen ruokapöydästä vain siksi, että heidän mielestään ei ole niin kovin tarkkaa, koska tullaan syömään.
Myöhästelijät on lisäksi niitä, jotka ei tajua, että kutsut on nyt ohi, on aika hyvästellä. Heillä olisi asiaa vaikka miten siinäkin vaiheessa, kun muut on jo lähteneet, koska "vastahan me tultiin, mikä kiire tässä".
Siis puhutko nyt juhlista vai vain ruokailusta pienen rajatun henkilömäärän kanssa? Meillä ei juhliin, jotka tarkoittavat vieraiden osalta lukumäärällisesti vähintään 15 henkeä oman perheen lisäksi, odoteta kaikkien saapuvan samalla kellonlyömällä. Tuon viidentoista hengen yli ei riittäisi ruokailuun tila kaikille samanaikaisesti ja juhlissa (eli yli 15 henkeä) en emäntänä istuisi pöydässä ensimmäisenä syömässä. Eri asia on esim. illalliset ystäväperheiden kanssa. Silloin toivon vieraiden tulevan oikeaan aikaan tai ilmoittavan aikataulumuutoksista.
Puhun juhlista, joihin tulee noin 40 vierasta ja jotka ovat selkeästi illalliset tms. eli ylioppilasjuhlat ja muut "pistäytymisjuhlat" on asia erikseen. En istu pöydässä ensimmäisenä syömässä vaan yhdessä vieraiden kanssa nauttimassa alkupaloja, kun juhlien alkamisesta on kulunut se noin 30 min. Minusta on epäkohteliasta istuttaa vieraat yksinään pöytään ja seisoskella eteisessä odottamassa, niitä, jotka eivät halunneet paikalle ajoissa. Tiedän, että on monia emäntiä, jotka järjestävät juhlia niin, että itse ovat pääosin keittiössä ja vieraat keskenään, mutta minä en kuulu heihin.
Ja kyllä, meillä mahtuu noin 40 henkeä samaan aikaan istumaan pöydän ääreen. Tarvittaessa saadaan paikat jopa 100 hengelle.
Eikö palkattu tarjoiluapua voi avata ovea ja ohjata myöhästyneitä pöytään, jos olette jo kaikki alkupaloja syömässä? Ei se siinä vaiheessa ole edes epäkohteliasta, vaikka isäntä ja emäntä eivät avaa ovea, kun kerta myöhässä tullaan. Kai teillä on palkattua henkilökuntaa, jos kyseessä on kymmenien ihmisten juhlat kiinteine istumapaikkoineen ja useampi ruokalaji?
Tietenkin on palkattua väkeä, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu myöhästyneiden vastaanottaminen, he työskentelevät tarjoilussa. Kun vieras on jo 30 min myöhässä, ei häntä haittaa odotella oven takana 5-10 minuuttia.
Vaikutat viestiesi perusteella todella takakireältä. Ihme, jos teille tullaan kahta kertaa. Nipotatko ruokailun aikana vieraille etiketistä? Haukutko jälkeen päin ihmisten mahdollisesti tilanteeseen sopimattomasta pukeutumista?
Mun miehen vanhemmat on juuri näitä Parempia Ihmisiä, jotka ovat aina ajoissa, toisinaan oikein reippaastikin. Tarinoita olisi vaikka kuinka paljon, mutta huvittavin sattui kyllä meidän häissämme. Olivat nimittäin menneet reilua tuntia aiemmin kirkkoon istumaan etupenkkiin, sulhasen puolelle. Ainut vaan, että kyseessä oli vilkas kesälauantai ja suosittu vihkikirkko. Arvaatte varmaan, että väärään vihkimiseen olivat sitten itsensä tyyränneet etupenkkiin. Olisin halunnut nähdä turhan tärkeän anoppini ilmeen kun häntä on tultu hätistämään penkistä, onneksi appiukko sentään kertoi meille tämän tarinan :D
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on kohteliasta olla hieman ajoissa. Lähden kotoa usein niin että olen todella ajoissa etenkin jos on jotain tärkeää kuten työhaastattelu tai ensimmäinen päivä uudessa paikassa. Tai vaikka juhlat toisella paikka kunnalla johon ajo aika vaikea arvioida. Jään kuitenkin autoon tai aulaan odottamaan jos aikaa on liikaa. 5-10 min ajoissa oleminen on ok. Kahvitreffit jos sovittu ja olen ajoissa odotan kahvilan edessä enkä tilaa ennen kavereiden saapumista.
Ps.Ap:n kaverin syy oli se että piti ajoissa saapumista hyveenä ja itsenään parempana ihmisenä
Teen työssäni rekryjä ja otan vastaan uusia työntekijöitä. Älä tule etuajassa! Ihan pari minuuttia korkeintaan voi. Usein haastattelut ovat peräkkäin ja en voi ottaa sinua vastaan 10 minuuttia aiemmin. Ensimmäinen päiväsi ei myöskään ole minulle niin merkittävä tapaus, että olisin välttämättä itse paikalla sovittua aiemmin.
Mun vanhemmat ovat aina vähän etuajassa joka paikassa, ja siksi luulinkin nuorempana, että niin kuuluu aina tehdä. Mieheni taas on joka paikassa myöhässä, mikä ärsytti todella ennen, mutta nykyään olen oppinut ottamaan rennommin, kun hänen suvussaan on enemmän esim synttäreitä ja muita rennompia perhejuhlia, niin tiedän että heillä se on tapana, että jos juhlat alkaa kolmelta, niin paikalle on aikaa mennä milloin tahansa sen jälkeen. Mutta on kyllä hermoja raastavaa, jos ollaan menossa vaikka häihin tai hautajaisiin, jossa pitäisi kirkossa olla ennen tilaisuuden alkua, niin miten saan miehen, saati sitten lapset raahattua paikalle ajoissa, kun miehen mielestä aikaa menee hukkaan, jos joutuu kirkossa istumaan viisi minuuttia ennen h-hetkeä. Nykyään tahtoo minulla mennä joka aamu hermot, kun yritän saada lapset ajoissa kouluun. Sentään mieskin on sitä mieltä, että töissä ja koulussa pitää olla ajoissa.
No mieluummin 20 minuuttia etuajassa, kun 10 minuuttia myöhässä.
No se kai on jokaisen oma asia jos haluaa istua nakottaa jossain kahvilassa yksin odottamassa. Mutta kyllä mua ärsyttäs suunnaatomasti jos kyläilemään tultas etuajassa. Itse ajoitan kaikki sovittuun kellonaikaan, ja se tarkoittas sitä etten itse ole valmis 20 minuuttia ennen vieraiden tuloa. Tarpeeks kun kettuuntuisin, niin jättäisin pihalle siks aikaa nakottamaan.
Itse lähden esim. töihin ja muihin tapaamisiin reilusti ajoissa, koska haluan varautua siihen jos jotain odottamatonta tapahtuu. Esim. iso ruuhka, jotain jäänyt kotiin. Tietenkään en mene kenenkään kotiin liian aikaisi, ehkä 5min myöhässä sovitun ajan että saavat "peliaikaa". Muihin tapaamisiin menen n. vartin verran aikaisin, enkä oleta että toinen tulee siihen aikaan. Mutta myöhästyminen on todella epäkunnioittavaa ja epäkohteliasta.
Aikaisin töihin tulijat tahtovat olla aitiopaikalla kyttäämässä, usein ovat juuri näitä työpaikan pahimpia juorukelloja.
Rasittavinta noissa tyypeissä on se, että ne tekee osan töistä omalla ajalla, siis ilman palkkaa ja sit ihmetellään, kun työajalla työnsä tekevälle ei riitä työaika. Todellisuudessahan se ei riitä noilla "tehopakkauksillakaan", mutta sit on hyvä syyllistää niitä, jotka haluaa palkan tekemästään työstä, eikä halua tehdä palkkatyötä talkoilla.. samat tyypit ajaa 60-70km/h 40km/h nopeusrajoitusalueella, etteivät vaan oo myöhässä ja taas vika on siinä työntekijässä, joka noudattaa sääntöjä ja on vähän myöhässä..