Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistelepa. Millaisissa kamppeissa ulkoilit lapsena? Ja milloin se oli?

11.11.2016 |

Muistan talviset, pimenevät pakkasillat, milloin aina hinguttiin ulos. Takki päälle, hattu päähän ja villakintaat käteen. Ulkohousuja ei ollut ainakaan meillä. Kenkiä en muista muutoin, kun että lumi meni nilkkoihin.

Housut ihan märät ja kintut jäässä, samoin kintaat märät ja pieniä lumipalloja täynnä ja ranteet punaisina. =)
Tämä siis 80- luvun alussa.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa tänään. Oon syntynyt -79 ja muistan, että toppahousuja oli, mutta että talvella oli lähinnä monet tumput päällekkäin, sellainen muistikuva on, että kädet oli yleensä kylmät. 

Ihmettelen miten tarettiin.

Vierailija
2/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oli toppahousut 70-luvulla. Käsiin tuli kylmä koska pelkät lapaset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppahaalaria kutsuttiin meillä päin 80-luvulla "suojapuvuksi".

Kurahousut oli tönkköjä ja niissä oli hassut nepparit henkseleissä, jotka ei olleet oikeastaan henkselit vaan sitä samaa kangasta kuin muukin osa housuja.

Vierailija
4/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla lapsuudessani enstex-vaatteet olivat ulkoillessa. Ne oli sellaisia vähän kankeita ja topattuja ja vissiin kestäviäkin.

Vierailija
5/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuolemaksenikaan muista talvikenkiä. Ihan varmasti sellaiset oli, varmaan jotkut nahkaiset nauhakengät.

Haalarin muistan oikein hyvin. Enstex-kangasta ja karvavuori. Lämmin.

Hanskojakaan en ihan selvästi muista, paljon oli tuplalapasia, eli alla ohuemmat ja päällä paksummat. Varmaan jotain nahkarukkasiakin. Kaulaliina ja pipo.

Vierailija
6/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huopasaappaat oli minulla ainakin yhdet 80-luvulla.

Vierailija
7/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huopasaappaat oli minulla ainakin yhdet 80-luvulla.

Hei, mullakin oli huopikkaat, useammatkin.

T: edellinen jolla ei ollut muistikuvaa talvikengistä.

Vierailija
8/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toppahousut ja toppatakki. Lapaset joiden alle saatettiin pukea toiset. Toppasaappaatkin oli ja lämmin pipo. Kaulaliinakin ehkä.

En muista palelleeni muuta kuin käsistä joskus jos hanskat pahasti kastui.

Olen syntynyt vuonna -81

Vierailija
9/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkinä talvella oli sellaiset toppasaappaat, jotka vain vedettiin jalkaan. Ne kastuivat kyllä hetkessä läpimäriksi. 80-luvulla siis.

Vierailija
10/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla oli karvalakit, joiden nauhat menivät kastuessa ja jäätyessä aivan koppuraksi. Oli kettulakkeja,kanilakkeja ja susilakkeja. Itselläni oli hännällinen supilakki. näin ainakin Pohjois-Suomessa 80-luvulla.

Vierailija
11/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -79 ja minusta tuntuu, että ulkovaatteet oli aika kurjia. Nilkat märkinä lumesta, hanskat oli monet päällekkäiset lapaset ja toppatakki olematon kovaa pakkasta tai tuulta vastaan.

Samoilla vaatteilla käytiin hiihtämässä ja mäkeä laskemassa ta muuten leikkimässä ulkona.

Vierailija
12/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan niitä nyt toppavaatteita jo 70-ja 80 luvuilla. Omilla lapsillani ainakin oli ja valokuvat sen todistavat, tarkistin juuri. Alle kouluikäisillä oli talvihaalarit ja isommillakin toppatakki ja toppahousut.

Käsineinä ehkä 70-luvulla lapasia, mutta jo nuorimmilla oli 80-luvun alussa rukkasia.

Omassa lapsuudessani lapsilla ei ollut kunnon talvivaatteita. Tytöt hiihti hameissa ja kun sukkahousujakaan ei vielä ollut.  Oli vain pitkät sukat ja sukkanauhaliivit, millä sukat pysy ylhäällä. Reidet oli aina punasena, kun lunta tuppas menemään sukan suusta sisään. Takki oli jostain aikuisen vaatteesta pienennetty vaate, ei kovin lämmin ollut sekään. Toppatakki tuli muotiin joskus 60-luvulla ja sitä pidettiin kesälläkin, oli niin hieno.

Vierailija
13/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 70-luvun lopulla Reiman haalari. Enstex-kangasta ja napeilla kiinnitetty teddyvuori. Siinäpä tuotekehitysehdotus nykyaikaankin: samalla haalarilla syksystä kevääseen.

Iloisissa ajan väreissä: kirkas punainen, serkun vanha tumman sininen ja viimeisenä äitini suosikki ruskea.

Rakastin Rukan sadeasuja. Suurin haaveeni oli saada samaan settiin vielä sadehattu.

Käsissä oli mummon kutomat villalapaset, 2 paria päällekkäin. Kun ne kastui käytiin kotona vaihtamassa toiset.

Turkiskarvalakki. Hienoin oli sellainen jossa oli häntä.

Tennarit, kumisaappaat (samat mustat Nokiat oli jo silloin saatavilla) tai nahkaiset villavuoriset saapikkaat joissa sivulla vetskari. Tokaluokkalaisena saapikkaat oli viininpunaiset ja varsi oli mokkaa, ne oli hienot.

Vierailija
14/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hame ja villahousut, sukan ja housujen väliin jäi usein paljasta ihoa. Lapaset luminatturoita täynnä ja monot kovat koppurat. Ei silti koskaan kylmä tai sitten en vain muista oliko. Joskus pidettiin hiihtohousuja.

Omilla lapsilla 70- luvulla oli enstex-haalarit, karvavuoriset talvisaappaat, kelsirukkaset ja lakit.

Vierailija
15/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mustan haalarin, jossa oli neonvärisiä yksityiskohtia. Olen aika varma, että se oli Luhdan. Siinä oli outo, karhea pinta. Joskus kun kävelin kouluun aamulla mietin, että muistinko pukea haalarin alle päällysvaatteita, koska haalarissa oli niin lämmin :D 

Lapasista alkoi aina roikkua lumiakökkäreitä jossain vaiheessa, ja varpaat oli aina jäässä kun tulin sisälle. 

Muut muistikuvat on valokuvista: olen ainakin tykännyt tupsupipoista ja vaaleanpunaisesta. 

T. N vm -82

Vierailija
16/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -87. Muistan käyttäneeni ala-asteen alaluokilla haalaria ja varmaan Kuomia. Kauluri oli, joka imeskeltäessä/tai siihen hönkiessä muuttui pahanhajuiseksi. Hanskoina oli sellasia lasketteluhanskojen tyylisiä sormikkaita. Vähän vanhempana kevyttoppatakki ja -housut, nelos/vitosluokalla sain maiharit. Käytin villalapasia ja pantaa.

Vierailija
17/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa ihan niinku nytkin toppahaalari tai takki ja housut. Niin ja ne karvahatut tietty!

Vierailija
18/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalarit oli pitkälle ala-asteiässä, varmaan 3-4. luokallakin vielä haalarit käytössä.

Pipona pienenä bula-tyyppinen hattu, kouluaikaan taas lähes maahan asti yltävä hiippalakki, oli muotia siihen aikaan. Tavattiin kääriä se kaulanympäri huiviksi. Sillä jolla oli pisin hiippa, oli hienoin pipo :)

Ja kauluri oli kans tottakai, sellainen päänyli vedettävä.

Käsieinä mummon neulomat lapaset tai toppahansikkaat. 

Jalkineina punaiset kuomat. oli myös parina vuonna käytössä sellaset huopikkaat tms, olvat vaan pohjista tosi liukkaat kävellä. Ihanat kyllä muuten.

Haalarin alla oli usein myös villahaalari.

-91 olen syntynyt.

Vierailija
19/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -69 ja minulla oli pienenä ulkona toppatakki ja toppahousut. Ja välivaatteena vielä villahousut, villatakki ja villasukat. Ja 2 lapaset päällekkäin. Ja HÄNTÄLAKKI :) siis sellainen karvalakki jossa oli häntä. Leikin aina että se  oli kissa...

Vierailija
20/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haalarit oli pitkälle ala-asteiässä, varmaan 3-4. luokallakin vielä haalarit käytössä.

Mistäköhän tuo nykyinen haalarikammo on tullut? Nykyäänhän jo 1. luokkalaiset rupeaa vinkumaan, että ei enää haalaria. Mutta haalari oli siis ok vielä 2000-luvun alussa 10-vuotiailla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan