Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistelepa. Millaisissa kamppeissa ulkoilit lapsena? Ja milloin se oli?

11.11.2016 |

Muistan talviset, pimenevät pakkasillat, milloin aina hinguttiin ulos. Takki päälle, hattu päähän ja villakintaat käteen. Ulkohousuja ei ollut ainakaan meillä. Kenkiä en muista muutoin, kun että lumi meni nilkkoihin.

Housut ihan märät ja kintut jäässä, samoin kintaat märät ja pieniä lumipalloja täynnä ja ranteet punaisina. =)
Tämä siis 80- luvun alussa.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä muista. Olen syntynyt 1968. Lapaset oli, ja kyllä tietenkin jotain talvikampetta.

Mulla oli varmasti sisaruksilta perittyjä vaatteita.

Mitään vaatteiden merkkejä ei ainakaan mietitty.

Vierailija
22/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa... ja huopatossut jalassa (niissä oli kyllä muovipohja). Niillä oli kiva luistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haalarit oli pitkälle ala-asteiässä, varmaan 3-4. luokallakin vielä haalarit käytössä.

Mistäköhän tuo nykyinen haalarikammo on tullut? Nykyäänhän jo 1. luokkalaiset rupeaa vinkumaan, että ei enää haalaria. Mutta haalari oli siis ok vielä 2000-luvun alussa 10-vuotiailla?

Oli tosiaan ok, mun kouluaikana harvalla tuon ikäsellä oli vielä takki+housu-yhdistelmää :) joskus ihan vikoilla luokilla ala-astetta tilanne vasta muuttui.

Vierailija
24/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luku, Espoo

Toppakankaasta äidin ompelemat toppahousut ja tikkitakki. Alla villahousuja tarpeen mukaan, pohjalla sukkahousut (jotka aina olivat jostain syystä liian lyhyet niin että haarat olivat puolireidessä). Huopikkaat tai monojen tyyppiset nahkanilkkurit jos satuin sopimaan perittyyn kokoon juuri sinä talvena. 

Äidin kutomat villapipot ja hanskat tottakai, uutuutena sain kerhon aloittaessani tekoturkishäntähatun joka oli kulmakunnan kateus. 

Rikkaammilla oli Enstex- haalareita, meillä tavallisilla mustasta toppakankaasta äidin ompelemat melkein- enstexit. 

Perusvarustuksena oli mikä tahansa peritty joka mahtui. Vaatteita kierrätettiin koko ajan suvun sisällä, kun serkku kasvoi monoistansa ulos, alkoi kuuma soittokierros selvittämään, kenen lapselle ne olisivat juuri (tai melkein) sopivat sinä talvena. 

Juhlapäällysvaatteina oli äidin ompelema duffelitakki ja perintöturkislakki ja puuhka. 

Puhdas villa oli muuten kauheaa, vettyi ja vanui ja palleroita ja hahtuvia levisi pitkin märkää ihoa. Eläköön tekokuitu!! 

:)

Vierailija
25/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppavaatteet oli ohuita vanutäytteisiä, ei pitänyt vettä. Parhaissa haalareissa oli irrallinen 'karvavuori' josta sai hyvän nallepuvun koulun näytelmiin nurin käännettynä.

Kotitekoiset lapaset ja villasukat, niitä oli aina patterit täynnä kuivumassa.

Häntähatut! Sellaisen haluaisin omalle lapselleni, muhkeita karvapörrölakkeja joissa paksu pörröhäntä. Sitten oli myös tavallisia karvareunuslakkeja ja ohuita toppahattuja, nepparilla kiinnitettiin leuan alta.

Oli myös villahousuja (yök), villaisia kaulaliinoja ja kaulureita, ne pisteli aina kovasti. 80-luvulla neulottiin itse säärystimiä.

Jaloissa huopikkaat, ne oli tönköt, lumet meni avarista varsista sisään ja oli liukkaat. Oli myös nahkaisia saapikkaita tai lapikkaita joissa karvavuori.

-71

Vierailija
26/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19:sta tuli nostalgia olo joten vieläkin pakko jatkaa. Heräsin aina 6 aamulla ja en halunnut ikinä aamupalaa.

Talvella aamulla klo 7 olin jo yksin pimeässä kerrostalon pihalla lumileikeissä. Ja olin 3v.

Sitten ennen 8 äiti vei minut pulkassa tai potkurilla mummolaan hoitoon ennenkuin meni töihin.

Asuimme keskisuuressa kaupungissa.

Vierailija
27/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, huopikkaat muistan nyt minäkin. Ne vaan oli niin liukkaat, että käytettiin vaan mäenlaskuun=)

Ja lapikkaat! Nyt muistan! Mummo oli hankkinut mulle sellaiset jostain, en tiedä mistä. Mulle ei kelvannut, kun kellään muulla ei sellaisia oo.. Hävetti muka se käyrä pää siinä lapikkaassa.

Vierailija
28/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enstex haalarit, toppahattu tai karvalakki, villasukat,huopatossut ja parit villalapaset päällekkäin ja kauluri.Lapasiin tarttui märkä lumi pieniksi palloiksi. Syntynyt 1980.

Vierailija
29/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että 80-luvun puolivälissä joskus viitosella tai kuutosella alkoi olla noloa laittaa toppahousut kouluun. Oli varmaan kylmä hytistä välkällä ulkona... mullakin oli karvalakki, josta joku poika haukkui - ja ne pitkät kaulaan kiedottavat myssyt muistan - en sellaista itse koskaan saanut - en kyllä ehkä edes tajunnut pyytää. Voi niitä aikoja!

Vierailija
30/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olihan niitä nyt toppavaatteita jo 70-ja 80 luvuilla. Omilla lapsillani ainakin oli ja valokuvat sen todistavat, tarkistin juuri. Alle kouluikäisillä oli talvihaalarit ja isommillakin toppatakki ja toppahousut.

Käsineinä ehkä 70-luvulla lapasia, mutta jo nuorimmilla oli 80-luvun alussa rukkasia.

Omassa lapsuudessani lapsilla ei ollut kunnon talvivaatteita. Tytöt hiihti hameissa ja kun sukkahousujakaan ei vielä ollut.  Oli vain pitkät sukat ja sukkanauhaliivit, millä sukat pysy ylhäällä. Reidet oli aina punasena, kun lunta tuppas menemään sukan suusta sisään. Takki oli jostain aikuisen vaatteesta pienennetty vaate, ei kovin lämmin ollut sekään. Toppatakki tuli muotiin joskus 60-luvulla ja sitä pidettiin kesälläkin, oli niin hieno.

Kuinka vanha sää oot??!

Vierailija
31/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haalarit oli pitkälle ala-asteiässä, varmaan 3-4. luokallakin vielä haalarit käytössä.

Mistäköhän tuo nykyinen haalarikammo on tullut? Nykyäänhän jo 1. luokkalaiset rupeaa vinkumaan, että ei enää haalaria. Mutta haalari oli siis ok vielä 2000-luvun alussa 10-vuotiailla?

Olen 1970-luvun lapsi enkä muista kenelläkään olleen enää koulussa haalaria. Oltiin ekat kaksi luokkaa "viipalekoulussa", eli lähiössämme oli 1.-2. luokat. Voi olla, että jollain oli haalari, muistan omat kamppeeni ekalla luokalla ja ne olivat toppahousut ja toppatakki. 

Kolmannelle luokalle mentiin isompaan kouluun, kenelläkään ei todellakaan ollut haalaria. Toppahousut ja takki oli kaikilla. Kyllä haalaria käyttävää olisi valitettavasti varmaan kiusattu :( Käivn ala-astetta 80-luvun alussa Helsingissä 

Vierailija
32/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 70-luvulla karvahattu (oikeaa eläintä, hiki tuli monesti ulkona riehuessa), toppahousut, toppatakki. Joskus oli huopatossut (asuin Lapissa, siellä oli ainakin tapana).

Vierailija
33/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpit oli aina jäässä, en muista puhallelleeni näpeille, enkä pitäneeni käsiä nyrkissä lapsuuden jälkeen. Hanskat oli varmaan surkeaa tasoa. Toppahousuja ja talvitakkeja oli ja muistan kun sain luhdan ensimmäisen untuvatakkini, josta olin erittäin ylpeä. Oli mulla joskus tosi pienenä lapikkaatkin mitkä oli hiton hyvät ja lämpöiset, muistelin niitä jälkikäteen kaiholla 10 vuotiaana.

Sinkkumies

Vierailija
34/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppapuku oli, joko haalari tai takki ja housut. Polvet oli usein läpimärät, ei pitäny vettä yhtään. Villatumput täynnä lumipaakkuja. Pirun liukkaat huopatossut ja pipo jossa oli niin iso ja painava tupsu keskellä päälakea että se meinas tippua päästä koko ajan. Hyvin on jäänyt mieleen myös se, että äiti pisti Vitalista poskiin kovilla pakkasilla.

Vm-81

Vierailija
35/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen ja muistelen 60-lukua, mutta ainoat muistikuvat ovat ne, että syksyllä vielä oltiin yleensä hameessa, joka saattoi olla vaikka mummon neuloma. Ja sitten paksut sukkahousut. Takkia en muista, mutta päässä oli neulebaskeri, sekin kotitekoinen. Sormikkaat saattoivat olla sellaiset kaupasta ostetut, trikoiset, joihin tuli nyppyjä. Ja joku outo, liukas tuulipuvun takkimainen takkikin muistuu mieleen, ja siinä oli oudot, mutta muodikkaat painonapit. Jaloissa haisaappaat tai tennarit. Koulussa yleensä nahkakengät.

Kuulun käsittääkseni ikäluokkaan, joka alkoi ensimmäisenä käyttää sukkahousuja. Silti mieleeni on jäänyt sana "damaskit". Olisiko ne olleet jotkut kudotut "villahousut", jotka laitettiin tavallisten paksujen sukkahousujen päälle? Ja aina, jos oltiin menossa kaupungille, piti kyllä laittaa hame, vaikka ehkä housuja kotona käytettiinkin.

Joskus 60-luvun loppupuolella muistan käyttäneeni talvella hiihtohousuja, joissa oli oikein prässit. Ja Reima enstex -takit tulivat kai myyntiin. Kaikilla serkuksilla oli samanlaiset puolipitkät, "beessit" takit, jotka oli slimmattu (sanaa ei kuitenkaan käytetty silloin). Kauluksessa oli jotain kiharaista karvaa. Ja lakki oli kuin suoraan kasakoilta, sellainen kova pönttö, joka levisi ylöspäin. Se oli samasta karvasta. Mummo kutoi vanttuita ja tillukkaita (siis lapasia ja villasukkia) sekä kaulahuiveja joululahjaksi niin, että sai joka viikko vaihtaa väriä. Villavaatteita käytettiin talvella todella runsaasti ja niitä vain tuuletettiin, jos eivät olleet ihan hirveän likaisia.

Davy Crockett -lakkeja oli myös joillakin, ja toppatakkeja. Kaikki iltapäivät ja illat oltiin ulkona, kun kaikkien kotiin ei voinut mennä, oli niin ahdasta ja isät ryyppäsivät. Möyrittiin kerrostalon päädyissä valtavissa auran tekemissä lumikasoissa ja potkuteltiin kelkoilla tien laidassa. Luisteltiin taloyhtiön talkkarin jäädyttämällä kentällä ja hypittiin talkkarin kokoamissa lehtikasoissa syksyisin. Nukkejakin vietiin ulos pulkassa keskellä talvea. Leikkiikö kukaan enää nukeilla?? Kylmä oli välillä ja lunta meni jostain aina paljaalle iholle, vaikka muuten touhuttiin niissä villaisissa niin, että hiki tuli. Oli se aika hauskaa.

Vierailija
36/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, milloin kurahousut tuli lasten "vakiovarusteeksi"? Ainakin 80-luvulla oli kurahousut minulla usein käytössä. Oliko ne tuolloin uusi keksintö?

Vierailija
37/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, itse olen syntynyt 70 luvulla ja muistan suurimman osan noista mitä tässä nyt on mainittu. Huopikkaat oli ihan ykkös juttu, häntähattu oli myös, tumppuja laitettiin tosiaan useammat päällekkäin, sukkahousut oli paksut ja ne vedettiin kainaloihin asti, mistaako kukaan laamapaidat tai laama alausasut, toppahaalarit oli ihan normi juttu, ja joo muistan myös ne pitkät pipot jotka kiedottiin kaulan ympäri sen jälkeen tuli ne kaulurit joista sai päähineen myös. Kenkinä oli ne Talvilenkkarit ja topatut talvikengät ja sitten tietysti nahkasaappaat. Sillon oli metri lunta ja pakkasta -30 ei mulla kylmä ollut, no sitten tuli kylmä kun vaatteet kastu.

Vierailija
38/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku, milloin kurahousut tuli lasten "vakiovarusteeksi"? Ainakin 80-luvulla oli kurahousut minulla usein käytössä. Oliko ne tuolloin uusi keksintö?

Niin ja tuolloin oli myös se villalapanen + kankea kurarukkanen yhdistelmä käytössä.

Vierailija
39/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli niitä kurahousuja jo 70 luvun alussa. Oliko aikasemmin? kuka muistaa?

Vierailija
40/80 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli niitä kurahousuja jo 70 luvun alussa. Oliko aikasemmin? kuka muistaa?

Milloinkohan nepparihenkselit vaihtui tavallisiin henkseleihin ja solkiin? Se oli jännä, kun oli useampi neppari, jolla pystyi säätelemään henkseleiden pituutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä