aihevapaa, 1960 luku!
Kylläpä on aamupahoinvointi helpottanut kun lääkäri määräsi minulle uutta lääkettä, semmoista dalidomia!
Kommentit (156)
Onneksi Normaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOLLERO kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tönään me veljen kanssa leikittiin minkälaistakahan on elämä 2000 vuonna. Ovet aukeavat itsekseen ja on vempaimia joilla voi leijua jokaisella. Ja puhelimia voi kantaa ja se voi olla vaikka jossain esineessä : pöydällä tai kengänpohjassa.
Kuussa on kaupunkeja ja sinne voi matkustaa. Eletäänköhän me vielä 2000 l tai äiti ja isä ( ahdistaa vähän tuo ajatus) .
Joka kodissa on tietokonehuone ja siitä voi oppia kaikki aineet kouluun ei tarvitse mennä ellei halua.
Meistä tulee vapaita matkustamaan , valitsemaan ammatin ja saamme joka päivä hedelmiäkin. Tulisipa pian tuo ihmeellinen aika!
Siis haloo, tietokoneet keksittiin vasta joskus 1990-luvun alussa, eli 1960-luvulla ei todellakaan osattu edes unelmoida sellaisista!
Hahhaa jo kuule kauan aiemmin :
Modern computers
Concept of modern computer
The principle of the modern computer was proposed by Alan Turing in his seminal 1936 paper,[35] On Computable Numbers. Turing proposed a simple device that he called "Universal Computing machine" and that is now known as a universal Turing machine. He proved that such a machine is capable of computing anything that is computable by executing instructions (program) stored on tape, allowing the machine to be programmable. The fundamental concept of Turing's design is the stored program, where all the instructions for computing are stored in memory. Von Neumann acknowledged that the central concept of the modern computer was due to this paper.[36] Turing machines are to this day a central object of study in theory of computation. Except for the limitations imposed by their finite memory stores, modern computers are said to be Turing-complete, which is to say, they have algorithm execution capability equivalent to a universal Turing machine.Stored programs
Three tall racks containing electronic circuit boards
A section of the Manchester Small-Scale Experimental Machine, the first stored-program computer.
Early computing machines had fixed programs. Changing its function required the re-wiring and re-structuring of the machine.[28] With the proposal of the stored-program computer this changed. A stored-program computer includes by design an instruction set and can store in memory a set of instructions (a program) that details the computation. The theoretical basis for the stored-program computer was laid by Alan Turing in his 1936 paper. In 1945 Turing joined the National Physical Laboratory and began work on developing an electronic stored-program digital computer. His 1945 report "Proposed Electronic Calculator" was the first specification for such a device. John von Neumann at the University of Pennsylvania also circulated his First Draft of a Report on the EDVAC in 1945.Wiki : computerSiis mitä vittua? Luuletko sinä, että joku täällä SUOMESSA osaa jotain vitun ulkomaan kieltä? Minä en ainakaan osaa muuta kuin Suomea, koska olen Suomen kansalainen!
Ok, tuossa nuo vuosiluvut viittaavat jokaiseen käänteeseen tietokonesaralla , eli niitä on tod ollut jo aika kauan kehitteillä. Sori en ajatellut kun nuoret osaavat jo enkkua miltei aina! Suomalainen olen minäkin. Anteeksi ei ollut tarkoitus loukata sinua! Huvitti vaan että ihmiset eivät tiedä paljon tietsikoitten historiasta!
Isä sano ettei tuu yhtään piitleä tähän taloon! Se alkoi kun eka natikka piti niille pojille ostaa, se vääntö siitä tukasta. Eihän sitä sillätavalla elämässä voi mennä, sano isä heti!
LOLLERO kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tönään me veljen kanssa leikittiin minkälaistakahan on elämä 2000 vuonna. Ovet aukeavat itsekseen ja on vempaimia joilla voi leijua jokaisella. Ja puhelimia voi kantaa ja se voi olla vaikka jossain esineessä : pöydällä tai kengänpohjassa.
Kuussa on kaupunkeja ja sinne voi matkustaa. Eletäänköhän me vielä 2000 l tai äiti ja isä ( ahdistaa vähän tuo ajatus) .
Joka kodissa on tietokonehuone ja siitä voi oppia kaikki aineet kouluun ei tarvitse mennä ellei halua.
Meistä tulee vapaita matkustamaan , valitsemaan ammatin ja saamme joka päivä hedelmiäkin. Tulisipa pian tuo ihmeellinen aika!
Siis haloo, tietokoneet keksittiin vasta joskus 1990-luvun alussa, eli 1960-luvulla ei todellakaan osattu edes unelmoida sellaisista!
Äitini, 50-luvulla syntynyt, on kyllä kertonut, että mitä kaikkea lapsina kuvittelivat nykypäivänä olevan. Osa osui oikeaan, osaa ei ole vieläkään kehitetty. Kyllä silloin siis ainakin jotkut lopset unelmoivat ihan nykypäiväisistä tietokoneista.
Vierailija kirjoitti:
Se se vasta olisi jännä jos voisi olla sellanen näköpuhelin kuin telkkarista näkisi sinne toiseen päähän kuka siellä puhuu! En usko että ikinä tulee suomeen meille sellaisia eikä ainakaan ne voi olla värillisiä. Liian utopistista !
Taas lastenhoito-ongelmia. Markku on vasta vuoden ja kolmas hoitaja menossa. Vein juuri puhelinpylväisiin lappusia "kotiapulainen saa paikan, yhden lapsen hoitajana. Talon puolesta ruoka ja huone". Onneksi asutaan kaksiossa ja lapsi on vielä pieni, mahdutaan nukkumaan olkkarissa.
Niin kuin arvata saattaa, ensimmäinen kotiapulainen tuli maalta ja oli vain muutaman kuukauden, kun heti haki paikkaa vaatetehtaasta ja sai paikan. Ja tämä viimeinen, oli sitten ongelmatapaus, tosin tyttö oli ok. mutta poikaystävä oli viinaan menevä ja työtön ja arvata saattaa, tavaraa hävisi pikkuhiljaa ja kerran kun tultiin töistä, koko porukka oli kuin ellunkanat ja lapsi nälissään. Ja mummot asuu 400km päässä. Ehkä pakko jäädä kotiin, mutta miten sitten pärjätään?
Miten teillä järjestetty lastenhoito? Entä lauantaisin, kun sekin on työpäivä.
Isä osti tummanpunaisen käytetyn pyörän mulle. On kyllä vaikeaa pysytellä kotona kun koko ajan tekisi mieli mennä ajelemaan. Se on niin suuren unelman täyttymys se pyörä mulle että käyn tunneittain katsomassa sitä onko se ihan totta että se on nyt minun!
Vierailija kirjoitti:
Taas lastenhoito-ongelmia. Markku on vasta vuoden ja kolmas hoitaja menossa. Vein juuri puhelinpylväisiin lappusia "kotiapulainen saa paikan, yhden lapsen hoitajana. Talon puolesta ruoka ja huone". Onneksi asutaan kaksiossa ja lapsi on vielä pieni, mahdutaan nukkumaan olkkarissa.
Niin kuin arvata saattaa, ensimmäinen kotiapulainen tuli maalta ja oli vain muutaman kuukauden, kun heti haki paikkaa vaatetehtaasta ja sai paikan. Ja tämä viimeinen, oli sitten ongelmatapaus, tosin tyttö oli ok. mutta poikaystävä oli viinaan menevä ja työtön ja arvata saattaa, tavaraa hävisi pikkuhiljaa ja kerran kun tultiin töistä, koko porukka oli kuin ellunkanat ja lapsi nälissään. Ja mummot asuu 400km päässä. Ehkä pakko jäädä kotiin, mutta miten sitten pärjätään?
Miten teillä järjestetty lastenhoito? Entä lauantaisin, kun sekin on työpäivä.
Minä olen kotona ympäripyöreää enkä ole 6 lapselta vielä töihin ehtinyt. On kantturat ja kasvimaat ja ompelen kaiken näille itse ja ukko päälle. Ne on toiset kun töissä liehtovat ja lapset toisille jättävät!
Meille tulee ensi viikolla ihan oma puhelin, kylän kolmas. Mieheni on rovasti niin palkka juuri riittää ja onhan hän tärkeä mies olla tavoitettavissa. Annatteko lasten käyttää puhelinta? Kuulemma soittaisivat tädilleen Tampereelle, siellä kaupungissa kun puhelimia on monilla. Meillä jo kansakoulussa kaikki kolme lasta mutta onkohan tuollainen lörpöttely vaarallista.
Tänään kävi joku mies etempää toiselta kylältä ja niillä oli sellainen laatikko agnetifoni mukana jossa oli päällä kaksi t lautasen kokoista kelaa , kuunneltiin siitä musiikkia. Meillä on gramohfoni mutta sen neula tylsyy . Pojat saavat mankan heti kun niita on saatavilla! Mutta eivöt ne anna tyttöjen sillä mitään kuitenkaan kuunnella.
Meillä on Sepon lastenhoitajan naapurin likka. Hän on jo 16-vuotias, ei päässyt oppikouluun niin joutaa lapsenlikaksi. Ennen tätä naapurintyttöä oli meillä ilmoitus kyläkaupan seinällä, sitä kautta löysimme opiskelijatytön. Humanisti se oli ja vähän huithapeli, taisi olla ties mikä hippi. Naapurin likka ymmärtää työnteon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika. Eihän se noin ankeeta ollu. Itse 60-luvun lapsi ja asuin ihan koulun vieressä. Kaikilla meidän luokalla oli toppapuvut. Reppuja ei suosittu vaan koululaukkua. Telkkaa ei niin katsottu kuin nykyään, mutta minä luin paljon. Kirjasto oli koulussa. Meillä lämmitettiin puilla, niinkuin muuten nykyäänkin. Autokin oli ja meillä ensin äidillä kortti, isä ajoi kortin vuosia myöhemmin. Elämä ei paljoakaan poikennut nykyelämästä, jollei tietotekniikkaa oteta huomioon.
Onneksi saatiin vaateavustusta, niin tänä vuonna voitiin ostaa kunnon kouluvaatteet. Toppatakki on, mutta hiihtohousuja meillä ulkona pidetään.
Lapsilisä tulee neljästi vuodessa, niin sillä voi sitten ostaa vähän jotain tarpeellista. Meille ei ole hankittu telkkaria. Äiti käy aina keskiviikkoisin katsomassa peitonpleisiä naapurissa, ja lauantaisin lauantaitanssit ennen saunaanmenoa.
Joskus pääsemme maitoautossa mummolaan yöksi. Kouluun kuljetaan taksilla ja minä joudun aina istumaan naapurin Juhan sylissä, inhottavaa! Taksinkuljettajan omat lapset istuvat aina etupenkillä.
Meidän puhelinnumero on muuten 24, mikä teidän?
Minä kerään limppapullon korkkeja niitä on sinisiä punaisia keltaisia oransseja ja ne ovat kiiltävää peltiä! Tyhmä harrastus mutta ei ole rahaa hankkia kaikkia kauniita iskelmö purkkakorttejakaan ! Naapurin pojalla on iso nippu niitä purkkakortteja! Minämkerään kiiltokuvia ja liimaan ne vihkoon kuten kaikki luokan tytöt! Melkein kaikista ihaninta on saada oman open kirjoittama runo vihkoon!
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee ensi viikolla ihan oma puhelin, kylän kolmas. Mieheni on rovasti niin palkka juuri riittää ja onhan hän tärkeä mies olla tavoitettavissa. Annatteko lasten käyttää puhelinta? Kuulemma soittaisivat tädilleen Tampereelle, siellä kaupungissa kun puhelimia on monilla. Meillä jo kansakoulussa kaikki kolme lasta mutta onkohan tuollainen lörpöttely vaarallista.
Mitä, eikö teillä ole edes siellä pappilassa puhelinta? No, parempi se varmaan onkin, että seurakuntalaiset hoitavat asiat kirkkoherranviraston kautta eivätkä häiritse kotona.
Tänä vuonna oli kurjaa kun koululaisten potunnostoloma oli niin myöhään, kun meillä tuli lunta niin aikaisin. Oli hyvä, kun sattui kuukausiloma juuri siksi maanantaiksi, niin pääsivät pottumaalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Sepon lastenhoitajan naapurin likka. Hän on jo 16-vuotias, ei päässyt oppikouluun niin joutaa lapsenlikaksi. Ennen tätä naapurintyttöä oli meillä ilmoitus kyläkaupan seinällä, sitä kautta löysimme opiskelijatytön. Humanisti se oli ja vähän huithapeli, taisi olla ties mikä hippi. Naapurin likka ymmärtää työnteon päälle.
Eikö tuon ikäinen ole jo vähän vanha lapsenlikaksi? Moni on jo pitkällä työelämässä tai keskikoulu käytynä.
Me ajateltiin tarjota Pirjoa kouluun kuusivuotiaana. Säästetään vuoden hoitomaksut, ja pääsee sitten nuorempana jatko-opintoihn ja työelämään kiinni. Jos niitä töitä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Sisko oli kirjoittanut sellaisia kauniita pieniä joulukortteja kavereilleen koulussa . Ne olivat ihania. Saisinpa minäkin yhden. Tänään hiivin sen komerolle ja tutkin koulukirjojaan . Yksi oli ruotsiksi ja siinä luki Jag heter Palle. Vad heter du? Tuntuu todella ihmeelliseltä miten sisko voi ymmärtää tuosta kirjasta mitään ja muistaa ne kaikki sanatkin.
Kohta pitää opetella laskutikun käyttöä koulussa eikä minulla ole taaskaan omaa laskutikkua.
Jouluksi äiti kiinnittää ihanat joulukuvat keittiöön , tuodaan kuusi ja tulee pukki . Pukinparta me löydettiin komerosta :)! Se on isä aina luulisin kun se häipyy juuri silloin jonnekin. On meillä tunnelmaa!!! Jännittää ihan hirveästi mitä saan.
Olet kuitenkin siskosi kanssa päässyt oppikouluun, kun saatte oppia ruotsia ja matematiikkaa, oikein laskutikun käyttöäkin. Kyllä minua niin harmittaa, kun ei meillä ole varaa laittaa lapsia sinne. Käyköön nyt kansalaiskoulun, niin tyttö saa mennä emäntäkouluun ja poika varmaan levyseppä-hitsaajaksi, vaikka eihän täällä meillä päin semmoisia työpaikkoja ole. Mutta jos se lähtisi vaikka Ruotsiin, niin kuin Veikko-eno.
Nyt syksyllä keräsimme taas peilarillisen niitä puolukoita kouluun. Siitä oli tässä vähän paineita mulla kun olen laiska kerääjä ja se koulu odottaa niitä marjoja. Olisi suuri häpeä olla niitä viemättä. Saadaanhan me keväälläkin kevätjuhlassa ja jouluksi ne ruskeat pussit joissa on kaikkia hedelmiä. Odotan jo että saan sellaisen pussin! No nyt on tuo marjajuttu kunnossa, ja peilarin sai tuotua kotiin. Ilkeää syödä sitten marjapuurot koulussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko oli kirjoittanut sellaisia kauniita pieniä joulukortteja kavereilleen koulussa . Ne olivat ihania. Saisinpa minäkin yhden. Tänään hiivin sen komerolle ja tutkin koulukirjojaan . Yksi oli ruotsiksi ja siinä luki Jag heter Palle. Vad heter du? Tuntuu todella ihmeelliseltä miten sisko voi ymmärtää tuosta kirjasta mitään ja muistaa ne kaikki sanatkin.
Kohta pitää opetella laskutikun käyttöä koulussa eikä minulla ole taaskaan omaa laskutikkua.
Jouluksi äiti kiinnittää ihanat joulukuvat keittiöön , tuodaan kuusi ja tulee pukki . Pukinparta me löydettiin komerosta :)! Se on isä aina luulisin kun se häipyy juuri silloin jonnekin. On meillä tunnelmaa!!! Jännittää ihan hirveästi mitä saan.
Olet kuitenkin siskosi kanssa päässyt oppikouluun, kun saatte oppia ruotsia ja matematiikkaa, oikein laskutikun käyttöäkin. Kyllä minua niin harmittaa, kun ei meillä ole varaa laittaa lapsia sinne. Käyköön nyt kansalaiskoulun, niin tyttö saa mennä emäntäkouluun ja poika varmaan levyseppä-hitsaajaksi, vaikka eihän täällä meillä päin semmoisia työpaikkoja ole. Mutta jos se lähtisi vaikka Ruotsiin, niin kuin Veikko-eno.
Täällä tehdaspaikkakunnalla on kaikki koulu meille ilmaista kaikkineen jos vain selvittää pääsykokeen onnistuneesti, mitä eikö näin olekaan kaikkialla Suomessa???
Mikä on peilari? En ole koskaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisen lapsen annatte hakea itse tilalta maitoa? Mielestäni meidän Tiina voisi muuten jo hakea, kun on se kuitenkin kuusi vuotta. Mutta jaksaakohan kantaa kolmen litran hinkkiä? Matkaa ei ole kuitenkaan kuin kaksi kilometriä, kyllä Tiina jaksaa sen jo kävellä. On kyllä välillä ostettu kaupastakin noita pusseja, kun niitä maitopusseja on nyt osuuskauppaan tullut myyntiin, että saadaan mattoja tehtyä. Minkä värinen maitopussikannu teillä muilla on? Meillä on oranssi.
Kyllähän nyt kuusivuotias voi kolmen litran hinkin kanssa kaksi kilometriä kävellä. Ajattele nyt, senhän pitää ensi vuonna jo kulkea kouluun ja kyllä se koululaukkukin painaa.
Meillä pitää aina pitää silmällä vastakirjaa, ettei kauppias lisää sinne omiaan. Kun miehen savottatili tulee postiin ja se käy maksamassa, niin aina jaksaa ihmetellä, että miten tätä maksamista taas näin paljon on. Ei ne miehet ymmärrä, kuinka paljon kaikki maksaa. Onneksi naapurista saadaan maitoa ja on oma pottumaa ja hyvä kellari. Marjahilloja ja mehuja meillä onkin nyt kevääseen asti.
Meillä ihan sama ongelma! Vielä pari vuotta sitten tyttö pukeutui siisteihin hameisiin tai nuorekkaaseen housuasuun ja kuunteli Elviksen lauluja. Ensin alkoi soittamaan meidän levysoittimella ihan ihmeellistä rämpytystä ja joikuamista, jotain Janis Joplinia ja Jefferson Airplanea ja mitä näitä nyt on. Sitten vaatetus vaihtui johonkin kaukomaan liehumekkoihin ja riekaleisiin farkkuihin. Ja ennenkuin ehdittiin edes kunnolla puuttua asiaan, neiti poltti jo rintaliivinsä saunan padassa! Miten tähän voi puuttua ja suojella tyttöä näiltä vaikutteilta??