Älä pilaa lapsen joulua lasillisella viiniä (sis. linkin)
Kommentit (209)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa.
Mietin ihan samaa. Onkohan asialla ihan vain väsyneet provonvääntäjät, himouskovaiset, entinen alkoholisti vai joku lasisen lapsuuden kokenut ja siitä traumatisoitunut?
P.S. ap, minä aion juoda ainakin kolme lasillista viiniä jouluaattona, ja takaan että 3- ja 4-vuotiaat lapseni eivät asiasta välitä. Eivät ole koskaan edes nähneet ketään humalassa.
Juu. Vanhempani ottivat 70-luvulla punaviiniä juhlapäivinä aterialla, vanhoista valokuvista sen tiedän. Itse en silloin asiaan kiinnittänyt huomiota. Isääni en ole milloinkaan nähnyt humaltuneena. Asia ei ole haitannut kehitystäni lähes 50 vuotiaaksi.
Minkä takia näiden alkoholivammaisten kokemukset saavat olla ainoita tosikokemuksia ja muiden kokemuksia väheksytään tai vääristellään? Eivät kaikki vedä kirkkaita viinoja ja hakkaa perhettä lumihankeen arkena tai joulunakaan. Luulisin, että näitä tapauksia on kumminkin pieni vähemmistö, muutenhan puolet työikäisistä olisi lastensuojelun palveluksessa. Useimmille alkoholi merkitsee mukavaa yhdessäoloa, ehkä vähän hassuttelua. Omat vanhempani ja kaikki muutkin sukulaiset eivät todellakaan olleet kuivin suin jouluja tai muitakaan juhla- tai pyhäpäiviä, mutta ei niistä pahaa mieltä tullut kenellekään. Alkoa otettiin ja puhuttiin mukavia, kukaan ei riidellyt tai edes korottanut ääntään. Posket saattoivat punottaa hyväntuulisesti. Millä tavalla tämä kokemus on jotenkin väärempi kuin alkoholivammaisten jutut?
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetä tuo asenteen muuttaminen. Teistä on ihan ok meuhkata edelleen kuinka teillä ainakin juodaan. Sen sijaan, että yritettäisiin muuttaa asenteita ja yhä useampi lapsi saisi sen joulun ilman viinaa. Tämä on niin pielessä tässä yhteiskunnassa viina on aina kaikessa tähtenä.
Näin. Nämä uhmakkaasti alkoholinjuomisella kehuskelijat eivät taida tajuta, kuinka tekevät hallaa näille alkoholistien lapsille. Mitä enemmän alkoholin (ongelma)käyttöä puolustellaan ja normalisoidaan, sitä useammalla on hyvä syy ja tuki käytölleen. "Niihän ne kaikki muutkin juo, viis lapsista. Kyllähän me töissä käydään, niin ei tässä mitään alkkiksia olla, nehän on niitä jotka asuu sillan alla!". Alkoholi on Suomessakin yksi suurimmista hyvinvointia järkyttävistä ongelmista, aika sokea ja tyhmä saa olla jos ei tätä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa.
Mietin ihan samaa. Onkohan asialla ihan vain väsyneet provonvääntäjät, himouskovaiset, entinen alkoholisti vai joku lasisen lapsuuden kokenut ja siitä traumatisoitunut?
P.S. ap, minä aion juoda ainakin kolme lasillista viiniä jouluaattona, ja takaan että 3- ja 4-vuotiaat lapseni eivät asiasta välitä. Eivät ole koskaan edes nähneet ketään humalassa.
Olen ehkä ollut aihevapaalla liian monta vuotta. Mutta tämä on asia, mitä aina ihmettelen. Jo toista kuukautta ennen jouluaattoa mammat on laskeneet jo tarkkaan, kuinka monta lasia viiniä he ottavat ja ehkä päälle lasillisen snapsia ja illalla pari lasia jotain "hyvää juomaa"
Toki näin saa tehdä, mutta ihmetyttää vain, koska itselleni alkoholi ei ole niin tärkeä, että jo kuukausi, kaksi ennen hekumoisin sillä, monta lasillista sitten aattona juon sitä ja tätä ja lasketaan valmiiksi. Otan tai sitten en. Omalla kohdalla tämä pätee. Sittehän sen näkee.
Parhaimpia on ketjut, missä mammat kiihkona raivosta kirjoittaa, että "minä ainakin juon päivällä shampanjaa, lasin valkkaria, lasin punkkua, pari pulloa olutta, kolme lasia glögiä ja illalla viisi lasia hyvää viiniä ja meillä ei olla päissään, kun koko ajan syödään ja kaikilla on hauskaa ja ei örvelletä, tiukkikset älkää tulko valittamaan"
Siis kuka miettii jo kuukautta aiemmin tarkkaan, että ihanaa, aattona saan juoda lasin shampanjaa ja niin ja niin monta lasia viiniä ja väkeviä niin monta cl ja sitten vielä niin monta tummaa olutta.
Kyllä itse ainakin haaveilen lempijuhlastani jo tässä vaiheessa. Onko oikeasti sinulle niin vierasta miettiä kuinka ihanaa on sitten jouluna koritella kuusta, kuunnella joululauluja, avata/antaa lahjoja, paistaa kinkkua, syödä juustoja ja suklaata. Ei herrajumaskekkanen mitä kiihkoraivoa jos tiedostaa, että tässä nautintojen joukossa sattuu olemaan myös se juoda viiniä....
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksesta huomaa kyllä, että se on alkoholistin lapsen kirjoittama. Sinällään kyllä tärkeä aihe, ja alkoholismin aiheuttamasta tuskasta on hyvä kirjoittaa. Valtaosa suomalaislapsista - nykylapsista tai jo aikuiseksi varttuneista - ei kuitenkaan tunnista tuosta tekstistä omia lapsuuden joulujaan, vaikka suurimmassa osassa perheitä alkoholia kohtuudella nautitaankin. Ketjun otsikko on siihen nähden aika provosoiva. Blogikirjoittaja ei ollut edes yhtä tuomitsevaa tai jeesustelevaa otsikkoa kirjoitukselleen laittanut.
Olen kyllä tuon blogitekstin kanssa eri mieltä siitä, että lapsi tunnistaisi aina pienen humalatilan. Lapsi, joka ei ole koskaan nähnyt selvästi päihtynyttä ihmistä, ei välttämättä edes tiedä, mikä humala on. Jos lapsella on traumaattisia kokemuksia vanhempansa tai jonkun muun ihmisen humalasta, hän saattaa herkemmin etsiä aikuisista merkkejä humalasta (kuten puheliaisuus, hilpeys, kovaääninen nauru). Tavallisissa oloissa varttunut lapsi ei kuitenkaan ymmärrä vanhemman hilpeyden johtuvan alkoholista. Ovathan ihmiset muutenkin välillä riehakkaammalla ja välillä rauhallisemmalla tuulella. Itse esimerkiksi muistan lapsuudestani, että kun serkkuni perheineen tulivat pitkän matkan päästä kylään, se oli suurta juhlaa - me lapset olimme riehakkaita ja nauravaisia, emmekä millään olisi malttaneet lopettaa leikkimistä ja mennä nukkumaan. Myös vanhempanne olivat tavanomaista puheliaampia ja nauravaisempia. Ajattelin sen johtuvan siitä, että heistä oli niin hauska nähdä toisiaan pitkästä aikaa ja hassutella ja vitsailla porukalla, aivan samalla tavalla kuin meistä lapsista. Vasta paljon vanhempana tajusin, että osa aikuisista oli yleensä hiprakassa. Olin lapsena rinnastanut kaljan juomisen siihen, kun me joimme veljeni ja serkkujeni kanssa limsaa juhlahetkinä.
Nytkin vanhoja tyttökavereitani nähdessä meistä lähtee aikamoinen kaakatus ja suoranainen röhönauru, vaikka olisimme kahvilla eikä kukaan joisi tippaakaan. Ei ole tullut mieleenkään, että lapseni sitä pelkäisi, vaikka olenkin yleensä aika hillitty ja hiljainen.
Minä olen tästä omasta kokemuksesta eri mieltä. Olen siis ns. absolutisti eli en ole juonut parikymppisen jälkeen. Lapsia tuli ja edelleen ei alkoholi maistunut.
No lapset oli jo suhteellisen isoja eli kuopus 10v. Oli flunssaa ja päätinpä tekaista pari rommitotia. No pikku puna tuli poskille ja hitunen hiprakka.
Kuopus oli sanonut isollesiskolleen, että ei tykkää äitistä tommosena, mikä sillä on. Eli huomasi kyllä, vaikka ei ollut alkoholista kokemuksia. Ei ole ikinä juoppoja kohdannut, eikä suvuissammekaan viinan kanssa läträtä, vaan enemmänkin on näitä, jotka ei juo lainkaan.
Joten kyllä lapsi huomasi, että äiti on erilainen ja ei tykännyt. Ja se oli juuri se pointti, että ei tiennyt sen johtuvan alkoholista, vaan vikoi sitä, että äiti ei ollut sellainen, kuin yleensä, tuttu ja turvallinen.
Montako oli pari ja paljonko sitä rommia oikein oli?
Meillä on kumpikin, sekä mies että minä ottanut monestikin viinilasin tai kaksi ruoan kanssa, mies joskus vielä viskilasillisen illalla, eikä lapset ole koskaan reagoineet mitenkään. En tosin ole kokenut olevani hiprakassakaan.
Tää on just sitä kamaa mistä lapset sanoo vasta aikuisena, johon vanhempi sitten vastaa että "en minä sellaista muista tapahtuneen".
Muutamasta viinilasillisesta ruoan yhteydessä? Ovatko kaikki Välimeren maiden lapset traumatisoituneet vanhempiensa alkoholinkulutuksesta?
Kuulostaa että sinulla voisi olla joku trauma alkoholista, kun suhtaudut siihen noin erikoisesti.
No hei haloo, kyllä nuo "parit viinilasit" tiedetään.
Ja kyllä, olen alkoholistin lapsi, joten puhun kokemuksesta.
Joo, miksi jonkun pari annosta juovan pitäisi edes tulla vihaisesti puolustelemaan asiaa :D Sehän on ihan normaali määrä erityisenä juhlapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näiden alkoholivammaisten kokemukset saavat olla ainoita tosikokemuksia ja muiden kokemuksia väheksytään tai vääristellään? Eivät kaikki vedä kirkkaita viinoja ja hakkaa perhettä lumihankeen arkena tai joulunakaan. Luulisin, että näitä tapauksia on kumminkin pieni vähemmistö, muutenhan puolet työikäisistä olisi lastensuojelun palveluksessa. Useimmille alkoholi merkitsee mukavaa yhdessäoloa, ehkä vähän hassuttelua. Omat vanhempani ja kaikki muutkin sukulaiset eivät todellakaan olleet kuivin suin jouluja tai muitakaan juhla- tai pyhäpäiviä, mutta ei niistä pahaa mieltä tullut kenellekään. Alkoa otettiin ja puhuttiin mukavia, kukaan ei riidellyt tai edes korottanut ääntään. Posket saattoivat punottaa hyväntuulisesti. Millä tavalla tämä kokemus on jotenkin väärempi kuin alkoholivammaisten jutut?
Ei mitenkään. Ymmärrätkö, että tuo on vain sinun kokemuksesi? Noita mainitsemiasi "alkoholivammaisia" , joka on muuten aika loukkaava sanonta (et taida olla ihan tasapainoinen?), on kuitenkin Suomessa niin paljon. Niin paljon, että asialle tarvitsisi tehdä jotain. On todella väärin, että tuhannet lapset joutuvat kärsimään jatkuvasti itsekkäiden päihderiippuvaiset aikuisten takia. Jokainen lapsi ansaitsisi mukavan ja turvallisen joulun, kuten myös jokapäiväisen arjen.
Vietetään tää joulu taas Italiassa isänpuoleusen suvun kanssa. Viiniä tulee juotua vähintään se lasillinen. 17 vuotias teinikin saa halutessaan ruualla viiniä.
En jaksais odottaa!
Olen palstaillut monta vuotta ja joka vuosi tässä vaiheessa aloitetaan ihannoimaan, että ihanaa, joulu tulee, saa juoda pari lasia viiniä ja meillä ei lapset kärsi.
Joulupäivänä, viimeistään tapanina alkaa aamusta tulla ketjuja, kuinka mies veti kännit, mies oksensi olkkarin lattialle, mies rähisi yöllä päissään jne....
Eli ehkä aaveemammat ottaa vain sen pari lasia viiniä, mutta heidän miehet ainakin tämän palstan kokemuksella vetää kunnon lärvät ja panee akan ja kakarat kuriin.
Onneks mulla on vaan koiria, niitä ei häiritse, vaikka joisin kaksikin pulloa.
Itse aion vetää kännit ja käyttää huumeita lasten kanssa jouluna. Lapset ovat jo aikuisia, mutta silti. Aatosta aattoon kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Ymmärrätkö, että tuo on vain sinun kokemuksesi? Noita mainitsemiasi "alkoholivammaisia" , joka on muuten aika loukkaava sanonta (et taida olla ihan tasapainoinen?), on kuitenkin Suomessa niin paljon. Niin paljon, että asialle tarvitsisi tehdä jotain. On todella väärin, että tuhannet lapset joutuvat kärsimään jatkuvasti itsekkäiden päihderiippuvaiset aikuisten takia. Jokainen lapsi ansaitsisi mukavan ja turvallisen joulun, kuten myös jokapäiväisen arjen.
Niin, koska kyseenalaistin traumaattisen suhteen vanhempien alkoholinkäyttöön ainoaksi oikeaksi todellisuudeksi, niin sinä leimaat minut epätasapainoiseksi ja tuhannet vanhemmat itsekkäiksi ja päihderiippuvaisiksi, joiden teot ovat pelkkkää kärsimystä.
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Olen itse perheestä, jossa on aina juotu jouluna ja välillä riehuttukin ja ördätty kännissä. En silti muista, että joku yksi tai kaksi lasillista viiniä olisi minua häirinnyt. Ainoastaan se, jos aikuisen käytös menee sekavaksi tai agressiiviseksi. Itsekin noudatan kohtuulinjaa ja jos paikalla on huollettavia, esim. lapsia tai lemmikeitä, täytyy aikuisten olla siinä kunnossa, että kykenevät näistä asianmukaisesti huolehtimaan.
Yhden, kahden viinilasillisen kieltäminen on kuitenkin aika turhaa ja kireäpipoista kukkahattuilua. Ellei kyseessä ole vaikeasta alkoholismista kärsivä henkilö, jolla lähtee tipasta viiniä putki päälle tai henkilö, jonka lääkityksen kanssa alkoholin käyttö on kielletty.
Itse aion omat lapseni opettaa tasapainoiseen keskieurooppalaiseen alkoholikulttuuriin absolutismijeesustelun tai suomalaisen ördäyskulttuurin sijaan omalla rauhallisella esimerkilläni.
Olen nyt 20-vuotias, vietän joulua vielä kotona, ja en halua nähdä pisaraakaan alkoholia jouluna. Isäni on alkoholisti ja melkein kaikki juhlat (viikonloput, arkipäivät) ovat päättyneet siihen että isä on sammunut johonkin.
Ajattelen joulun enemmänkin lasten juhlana ja siksi isän alkoholin käyttö jouluna tuntuu todella pahalta. Jos näenkin jossain pullon, koko joulu menee pilalle. Mietin vaan että koska isä menee "salaa" eteiseen juomaan. Ei minua kiinnosta se, jos hän ryyppää uuden vuoden, mutta voisi olla edes joulun ihan selvän. Pari päivää.
Hyvö jos teillä ei ole ongelmia alkoholin kanssa. Lapsille pienikin humaltuminen voi olla traumaattista. Yhtäkkiä isä tai äiti käyttäytyy oudosti, se on pelottavaa lapsille. Juokaa kohtuudella ja keskustelkaa lasten kanssa alkoholista.
Itse juok silloin tällöin lasin viiniä tai kaljan, mutta siihen se jää. En halua humaltua.
En jaksa uskoa että joku oikeasti ajattelisi että yksi lasi viiniä pilaa lasten joulun? Uskon että se johtuu siitä että helposti alkoholistit vähättelevät juomiaan määriä ja humalatilaansa, joten jos väittää juovansa vain yhden lasin viiniä, niin tämä "tuomitsija" uskoo sen tarkoittavan muutamaa lasia tai pulloa. Ja onhan täälläkin sitten niitä kommentteja että juon vain punaista lasin, sitten valkoista, sitten yhden viskin ja sitten saunaoluen jne., joten ei ihmekään että uskottavuus menee.
Itse kun tiedän juovani vain sen 12cl punaviiniä ruoan kanssa, niin ei ole minulle mikään ongelma vaikka joku ei sitä hyväksyisikään, kun on kuitenkin ihan itsestäänselvää(minulle, perheelle, tai vaikka alkometrille) etten siitä humallu.
Vierailija kirjoitti:
Viina on suomalaisille pyhä asia, eikä sitä saa kritisoida.
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Suomi on hassu maa. Juomattomuutta pitää puolustella, mutta mitä kovemmät kännit vedät ja örvellät, taputellaan ymmärtävästi olkapäälle
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Itse olisin kännissä noista. Sulla on varmaan sietokyky kasvanut jatkuvan tissuttelun myötä. Mutta eihän siinä mitään...
Hassua, että selvää näkyvää humatilaa pidetään jonain rajana. Kunnon juoppo pystyy nimittäin helposti kiskaisemaan 12-packin kaljaa ilman, että näkyy missään. Ja takuulla on haitallista. Eikä mikään hyvä esimerkki lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viina on suomalaisille pyhä asia, eikä sitä saa kritisoida.
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Jaahas, jeesus on palannut. Oikein kaksin kappalein. Teille kaikki on ongelmakäyttöä.
On se!
Ja ei kun Alkoon vankkureiden kanssa.