Älä pilaa lapsen joulua lasillisella viiniä (sis. linkin)
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viina on suomalaisille pyhä asia, eikä sitä saa kritisoida.
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Jaahas, jeesus on palannut. Oikein kaksin kappalein. Teille kaikki on ongelmakäyttöä.
Ei ole, kohtuukäyttöä on olemassa. Kunhan vain uskottelet itsellesi noin, ettei tulisi paha mieli.
Itseäni ärsyttää lukea näitä "alkoholi on saatanasta" ja muita ahdasmielisiä valituksia. Vanhempani oli alkoholisti. Kotiin en koskaan voinut viedä kavereita, koska kotiäitinä ollut äitini joko joi tai nukkui känniä pois. Vanhempani kävivät välillä yhdessä ulkona ja aina nämä illanvietot päättyivät riitaan. Äitini herätti huudollansa meidät lapset ja isä joutui usein ulkoruokintaan. Kun oikein riitaa haettiin, sotkettiin lapset mukaan ja myös me saimme osan äitini lyönneistä. Äitini kuoli ollessani ala-asteikäinen. En kaikesta tästä huolimatta karsasta alkoholin käyttöä. Juon itse harvoin. Jouluna luultavasti otan munatotin ja glögiä. Mies luultavasti ottaa viiniä. Lapset tietävät, että aikuiset joskus ottavat viiniä, siiderin tai drinkin. Emme peittele asiaa lapsilta ja puhumme heille alkoholista. Haluan, että heille alkoholista ei tule mörköä tai jotain omituista juttua. Avoimuus ja keskustelu alkoholin suhteen on paras tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse perheestä, jossa on aina juotu jouluna ja välillä riehuttukin ja ördätty kännissä. En silti muista, että joku yksi tai kaksi lasillista viiniä olisi minua häirinnyt. Ainoastaan se, jos aikuisen käytös menee sekavaksi tai agressiiviseksi. Itsekin noudatan kohtuulinjaa ja jos paikalla on huollettavia, esim. lapsia tai lemmikeitä, täytyy aikuisten olla siinä kunnossa, että kykenevät näistä asianmukaisesti huolehtimaan.
Yhden, kahden viinilasillisen kieltäminen on kuitenkin aika turhaa ja kireäpipoista kukkahattuilua. Ellei kyseessä ole vaikeasta alkoholismista kärsivä henkilö, jolla lähtee tipasta viiniä putki päälle tai henkilö, jonka lääkityksen kanssa alkoholin käyttö on kielletty.
Itse aion omat lapseni opettaa tasapainoiseen keskieurooppalaiseen alkoholikulttuuriin absolutismijeesustelun tai suomalaisen ördäyskulttuurin sijaan omalla rauhallisella esimerkilläni.
"Tasapainoinen keski-eurooppalainen juomakulttuuri". Reps :D :D
Stereotypiat elävät sitkeässä. Onhan se hienoa pitää itseään jotenkin sivistyneenä, vaikka sitten alkoholia juomalla.
Johan noita näkee noita eurooppalaisen juomakulttuurin opetelleitä :)
Ennen suomalainen joi perjantaina kossupullon. Nyt se juo seitsemänä päivänä viikossa hanapaketillisen viiniä tai 24 pakkauksen olutta :D
Se on niiiin eurooppalaista :D
Ihan varmasti otan alkoholia!
Meille tulee anoppi ja miehen veli aatoksi. Syödään ja odotetaan pukkia, miehet käy varmaan saunassa?
Mä en juon ruokapöydässä vettä, koska en tykkää kaljasta tai viinistä ruuan kanssa.
Toki vieraat saa ottaa halutessaan vettä väkevämpää.
Kun pukki on käynyt, istutaan vielä hetki yhdessä ja sitten mies vie vieraat kotiin. Mun mies ei juo alkoholia kuin hyvin harvoin ja silloinkin vaan ehkä oluen tai kaksi?
Mä vedän jotain mukavaa päälle ja sitten, sitten teen mulle glökin!
Mä olen sen ansainnut ja se on nautinto josta en luovu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viina on suomalaisille pyhä asia, eikä sitä saa kritisoida.
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Jaahas, jeesus on palannut. Oikein kaksin kappalein. Teille kaikki on ongelmakäyttöä.
Ei ole, kohtuukäyttöä on olemassa. Kunhan vain uskottelet itsellesi noin, ettei tulisi paha mieli.
Ei tule paha mieli. Te olette vain niin huvittavia.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetä tuo asenteen muuttaminen. Teistä on ihan ok meuhkata edelleen kuinka teillä ainakin juodaan. Sen sijaan, että yritettäisiin muuttaa asenteita ja yhä useampi lapsi saisi sen joulun ilman viinaa. Tämä on niin pielessä tässä yhteiskunnassa viina on aina kaikessa tähtenä.
Minusta on ihan aiheellista meuhkata niin kauan, kun ei osata erottaa kossupulloa viinilasillisesta.
Sinulla on siis se mielikuva, että tuo meuhkaaminen on tuottanut tulosta? Vai olisiko aika koittaa ihan erilaista strategiaa? Jos vaikka koitettaisi sitä, että alkoholista lakattaisi meuhkaamasta? Esim. Portugalissa kaikkien huumeiden dekriminalisaatio vähensi huumeidenkäyttöä ja muokkasi nuorten suhtautumista niihin. Eikö voitaisi vihdoin koittaa samanlaista taktiikkaa tuohon alkoholiin Suomessa?
Totta. Alkoholi ruokakauppoihin ja halvempi hinta. Juopot voisi juoda itsensä hengiltä. Niin ja tietenkin lopetettaisiin päihdehuoltolat. Oma valinta ja oma tie. Minulle sopisi oikein hyvin.
Niin sopisi mutta vain niin kauan kuin se joka juo itseään hengiltä olisi esim oma lapsesi. Silloin se ei olekaan ok. Ei tietenkään vaan yksi pahimmista asioista mikä ihmistä voi elämässä kohdata. Katsoa kun rakas ihminen vahingoittaa itseään kohti varmaa ennenaikaista kuolemaa etkä voi yhtään mitään. Sitä ei voi sivuttaa.
Kyllä pitää olla tosi herkkiä lapsia jos traumat saa kun aikuiset tai joku aikuisista ottaa lasit alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Hei kotijuoppo, tarkastapa tästä linkistä, missä kondiksessa hoidat aattona lapsiasi. http://promillelaskuri.fi/
Nauttimasi alkoholimäärä on järjetön, jos aiot samalla muka huolehtia lapsistasi parhaan mukaan. Säälin lapsiasi, oikeasti, onneksi mulla oli raittiit vanhemmat ja absolutisti äiti. En ole koskaan nähnyt kotona kaljapulloja lapsena, mutta isän työn kautta näin humalaisia ihmisiä joskus ja kaverin vanhemmat ottivat viiniä usein, se tuntui ahdistavalta ja tuli aina koti-ikävä. Ei pelottanut koskaan humalaiset, koska omat vanhemmat oli selvinpäin tukena ja turvana.
Itse aikuisena en ole absolutisti, mutta alkoholi ei kuulu perhejuhliin eikä arkeen, eikä missään nimessä jouluun mikä on LASTEN juhla. En yksinkertaisesti näe mitään syytä, miksi altistaisin omat lapseni minun alkoholin kittaamiselleni.
Osaan kyllä bilettää, me käydään tyttökavereiden kanssa kerran vuodessa laivalla juhlimassa, ehdottomasti alkoholi on tärkeä osa AIKUISTEN juhlaa, silloinkin kohtuudella. En silti vedä övereitä silloinkaan, en oksentele tai ole konttauskunnossa. Koko ajan syödään jotain (buffet laivalla) ja tanssitaan paljon, ollaan liikkeessä. Ei myöskään istuta hytissä niin kun monet tuntuu tekevän, vaan kun harvoin käy, raaskii juoda ihan baarissa. :D.
Joskus olen ajanut illalla jonkun festarin ohi ja nähnyt aikuisia ihmisiä (siis yli 40v) KONTTAAMASSA ojassa, naisia ja miehiä päällekäin ristiin rastiin ja seassa teinejä.
Lisäksi ihan selvästi tässäKIN ketjussa huomaa ne, keiden täytyy kaunistella omia juomisiaan ja selitellä niitä osaksi jotain eurooppalaista juomakulttuuria. Ei kreikkalaisesta tule saamelaista vaikka se vetää neljän tuulen hatun päähän ja syö poroa, kyllä se on meillä suomalaisilla ihan eri alkoholikulttuuri. Haluatteko tietää, mistä huomaa piiloalkoholistin? Se käyttää epämääräisiä lukuja kuvaillessaan juomistaan. "Muutama lasillinen" tai "pari lasillista". Hupsista, vai olikos se viisi vai kuusi lasia viiniä, ja kuinka monta senttiä on lasissa? Yksi viinilasillinen täynnä on jo käytännössä aika monta kertaa enemmän kuin mitä sen kalan ja kinkun alashuuhtomiseen tarvitaan. :D Olisitte edes rehellisiä ja sanoisitte, että ette voi olla ilman sitä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Pellet pätee joka asialla :)
Ajattele, jopa juomisellaan. :D Hävetä sitä ennemminkin pitäisi, ainakin jos on alkoholiriippuvainen vanhempi.
Tuskin nämä vanhemmat kehtaavatkaan esim. neuvolassa tai lastensuojelun tapaamisessa kehuskella, kuinka paljon menee, kuinka ylpeitä siitä ollaan ja että tarjotaan jopa alaikäisille lapsillekin!
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa.
Mietin ihan samaa. Onkohan asialla ihan vain väsyneet provonvääntäjät, himouskovaiset, entinen alkoholisti vai joku lasisen lapsuuden kokenut ja siitä traumatisoitunut?
P.S. ap, minä aion juoda ainakin kolme lasillista viiniä jouluaattona, ja takaan että 3- ja 4-vuotiaat lapseni eivät asiasta välitä. Eivät ole koskaan edes nähneet ketään humalassa.
Ihan tosissasiko odotat että ne 3 ja 4 vuotiaat tulevat sinulle sanomaan milloin on syytä lopettaa juominen?
Varsinainen vanhempi taas kommentoimassa.
Sama henkilö, joka on palstalla kertonut miehensä huumeidenkäytöstä. Oikeat unelmavanhemmat.
Ei nyt kannata kenenkään alkaa vielä lasua kyhäämään, kyseessä on nimittäin onneksi hieman erikoisen persoonan luoma mielikuvitusperhe.
Itse ainakin otan yhden lasin viiniä, 1v lapseni ollessa läsnä.. Humalaan ei ole tarkoitus juoda mutta ruuan kanssa voi ottaa.
No hyi hitto, omaani en pilaa niin ällöttävällä juomalla. Kuohari tai olut kyllä maistuisi ja sillä voisin muuten pilata lasteni joulun, mutta nyt täytyy ollaa ilman raskauden takia. Muumia hienossa lasissa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Hei kotijuoppo, tarkastapa tästä linkistä, missä kondiksessa hoidat aattona lapsiasi. http://promillelaskuri.fi/
Nauttimasi alkoholimäärä on järjetön, jos aiot samalla muka huolehtia lapsistasi parhaan mukaan. Säälin lapsiasi, oikeasti, onneksi mulla oli raittiit vanhemmat ja absolutisti äiti. En ole koskaan nähnyt kotona kaljapulloja lapsena, mutta isän työn kautta näin humalaisia ihmisiä joskus ja kaverin vanhemmat ottivat viiniä usein, se tuntui ahdistavalta ja tuli aina koti-ikävä. Ei pelottanut koskaan humalaiset, koska omat vanhemmat oli selvinpäin tukena ja turvana.
Itse aikuisena en ole absolutisti, mutta alkoholi ei kuulu perhejuhliin eikä arkeen, eikä missään nimessä jouluun mikä on LASTEN juhla. En yksinkertaisesti näe mitään syytä, miksi altistaisin omat lapseni minun alkoholin kittaamiselleni.
Osaan kyllä bilettää, me käydään tyttökavereiden kanssa kerran vuodessa laivalla juhlimassa, ehdottomasti alkoholi on tärkeä osa AIKUISTEN juhlaa, silloinkin kohtuudella. En silti vedä övereitä silloinkaan, en oksentele tai ole konttauskunnossa. Koko ajan syödään jotain (buffet laivalla) ja tanssitaan paljon, ollaan liikkeessä. Ei myöskään istuta hytissä niin kun monet tuntuu tekevän, vaan kun harvoin käy, raaskii juoda ihan baarissa. :D.
Joskus olen ajanut illalla jonkun festarin ohi ja nähnyt aikuisia ihmisiä (siis yli 40v) KONTTAAMASSA ojassa, naisia ja miehiä päällekäin ristiin rastiin ja seassa teinejä.
Lisäksi ihan selvästi tässäKIN ketjussa huomaa ne, keiden täytyy kaunistella omia juomisiaan ja selitellä niitä osaksi jotain eurooppalaista juomakulttuuria. Ei kreikkalaisesta tule saamelaista vaikka se vetää neljän tuulen hatun päähän ja syö poroa, kyllä se on meillä suomalaisilla ihan eri alkoholikulttuuri. Haluatteko tietää, mistä huomaa piiloalkoholistin? Se käyttää epämääräisiä lukuja kuvaillessaan juomistaan. "Muutama lasillinen" tai "pari lasillista". Hupsista, vai olikos se viisi vai kuusi lasia viiniä, ja kuinka monta senttiä on lasissa? Yksi viinilasillinen täynnä on jo käytännössä aika monta kertaa enemmän kuin mitä sen kalan ja kinkun alashuuhtomiseen tarvitaan. :D Olisitte edes rehellisiä ja sanoisitte, että ette voi olla ilman sitä alkoholia.
Mä vähän luulen, ettei se noita kerralla kumoa, vaan pitkin päivää, jolloin promille voi hyvinkin pysyä nollassa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa.
Mietin ihan samaa. Onkohan asialla ihan vain väsyneet provonvääntäjät, himouskovaiset, entinen alkoholisti vai joku lasisen lapsuuden kokenut ja siitä traumatisoitunut?
P.S. ap, minä aion juoda ainakin kolme lasillista viiniä jouluaattona, ja takaan että 3- ja 4-vuotiaat lapseni eivät asiasta välitä. Eivät ole koskaan edes nähneet ketään humalassa.
Olen ehkä ollut aihevapaalla liian monta vuotta. Mutta tämä on asia, mitä aina ihmettelen. Jo toista kuukautta ennen jouluaattoa mammat on laskeneet jo tarkkaan, kuinka monta lasia viiniä he ottavat ja ehkä päälle lasillisen snapsia ja illalla pari lasia jotain "hyvää juomaa"
Toki näin saa tehdä, mutta ihmetyttää vain, koska itselleni alkoholi ei ole niin tärkeä, että jo kuukausi, kaksi ennen hekumoisin sillä, monta lasillista sitten aattona juon sitä ja tätä ja lasketaan valmiiksi. Otan tai sitten en. Omalla kohdalla tämä pätee. Sittehän sen näkee.
Minä osaan luetella ruuatkin suunnilleen grammalleen joita tulen jouluna syömään. Hekumoinko niistäkin jo kaksi kuukautta etukäteen ja lasken päiviä siihen että oih, montako päivää vielä että saan annostella sitä iänikuista luumurahkaa ja mautonta porkkanalaatikkoa lautaselleni? En, vaan tuo johtuu perinteistä. Meillä syödään samat ruuat ja juodaan samat juomat joka joulu.
Omat lapseni ovat jo täysi-ikäisiä. Yhteiset arkiset ja juhlavat ruokailuhetket ovat aina kuuluneet heidän lapsuuteensa. Juhlissa on ruokajuomana ollut viiniä. Kumpikaan lapsista ei kuitenkaan ole vanhempiaan humalassa nähneet. Molemmat puhuvat kohtuukäytön puolesta. Minulle on ollut tärkeää opettaa heille kunnolliset pöytätavat. Järkyttävää on se, ettei monessa perheessä ole yhteisiä aterioita edes juhlapyhinä.
Pilaat lapsesi joulun juomalla viiniä vain, jos olet alkoholisti. Silloin lapsi joutuu koko ajan jännittämään, koska äiti/isi muuttuu oudoksi ja pilaa koko joulun ja ai ottaako se vielä lisää, ei kai..
Jos alkoholin käyttösi on normaalia, eivätkä lapsesi ole sinua nähneet ennenkään humalassa, etkä humalaan asti juo, on ihan sama jos joisit vettä. Lapsi ei välitä. Oppii samalla näkemään "ei räkäkänniin asti" -juomista.
T. Alkoholistin ja ei-alkoholistin lapsi
Jos onnistuu pilaamaan lastensa joulun YHDELLÄ lasillisella viiniä, jossain mättää ja pahasti.
"Tasapainoinen keski-eurooppalainen juomakulttuuri". Reps :D :D
Stereotypiat elävät sitkeässä. Onhan se hienoa pitää itseään jotenkin sivistyneenä, vaikka sitten alkoholia juomalla.