Älä pilaa lapsen joulua lasillisella viiniä (sis. linkin)
Kommentit (209)
En viitsi katsoa mitään propagandalinkkejä, meillä on aina kuulunut juhlapäiviin että otetaan reippaanlaisesti eikä lapsilta ole koskaan kuulunut asiasta valitusta. Eläkää te miten elätte ja minä elän kuten elän!
Vierailija kirjoitti:
Mua sitten ärsyttää nää facebookin kampanjat, jotka alkaa ennen joulua/juhannusta/vappua/pääsiäistä ja joissa mangutaan "tykkää tästä, jos aiot antaa lapsellesi selvän joulun" ym. Ihanko oikeesti ne, jotka ryyppää kunnolla, ovat siellä facessa tykkäilemässä yhtään mistään? Ja jos ovatkin, niin välittääkö ne paskan vertaa niistä jutuista? Ne haluaa juoda, ja juo, vaikka kuka olisi mitä facessa vinkunut. Lähinnähän sinne tykkäilee sitten nämä, jotka haluaa näyttää muille että meillä ollaan niin raittiita että. Samat mammat sinne laittelee niitä helvetin mietelauseita, että kopioi tämä seinällesi jos rakastat lapsiasi yli kaiken, ym jonninjoutavaa sontaa. Että jos ei kopioi, niin sitten vihaa lapsiaan. Ei hitto, millaista esitystä, miten minä olen näin hyvä äiti. Sitten huutaa ja karjuu lapsilleen, ja yhden tiedän antaneen piiskaakin. Kyllä vituttaa.
Mullakin tulee noista jakajista ja tykkääjistä aina mieleen, että perheessä taitaa nimenomaan olla ongelmia sen asian kanssa. Miksi sitä muuten pitää todistella ja huudella kaikille julkisesti ja vakuutella että minä olen niin erinomainen ja rakastan kyllä lapsiani. EI ihminen, joka on sinut itsensä ja toimintansa kanssa, tunne tuollaista tarvetta kuuluttaa toimintaansa maailmalle. Tunnen itsekin tuollaisen "raittiin joulun" kuuluttajan, joka juo kyllä ihan Pohjanmaan kautta silloin kun. Hoitaa kyllä lapsensa aina muualle hoitoon silloin kun juo, mutta on kyllä huolestuttavaa että raitis juhlapyhä on joillekin tuollainen saavutus, että täytyy oikein facebookissa kuuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
190, mikä helvetin trollaus? Siis onko käsite streittari täysin vieras?? X kädessä tatuoituna? Ei tää nyt kovin harvinaista oikeasti ole älykkäiden ja tiedostavien ihmisten keskuudessa. En käytä päivteitä, en ole koskaan käyttänyt enkä tule käyttämään. Mielestäni alkoholi on reppanoille.
Tiedän termin ja istun siihen itsekin, vaikken tykkää asiaa mainostaakaan. Itse voit olla alkoholista ja käyttäjistä mitä mieltä hyvänsä mutta trollausta on niiden tuputtaminen ainoana totuutena ja tuo paasaaminen siitä miten ei osata olla ilman alkoholia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetä tuo asenteen muuttaminen. Teistä on ihan ok meuhkata edelleen kuinka teillä ainakin juodaan. Sen sijaan, että yritettäisiin muuttaa asenteita ja yhä useampi lapsi saisi sen joulun ilman viinaa. Tämä on niin pielessä tässä yhteiskunnassa viina on aina kaikessa tähtenä.
Kyllä meillä lapset saavat olla ja ovatkin ilman viinaa.
Viina ja viini on muuten kaks eri asiaa.
Hui, tätä ketjua lukiessa tajusin et oon kai sitten joku alkismamma ja kotijuoppo ja piilojuoppo kun juon viiniä aika useinkin, yleensä lasin pari joka lauantaina eli ihan viikottain. Jouluna saatan ottaa enemmänkin.
Myös oma äiti ja anoppi on juoppoja, mun mies on juoppo ja appiukkokin on juoppo kun kaikki käyttävät alkoholia joskus ja varsinkin jouluna hyvä juoma kuuluu pöytään siinä missä hyvä ruokakin. Myös mummo on juoppo, hänkin ottaa joskus juhlapyhinä ruoan kanssa viinit ja kahvin avecilla. Oikeestaan mun suvussa lähes kaikki on juoppoja ja kaveripiirissäkin. Ainakin av-palstan mukaan.
Noh, itse oon sitämieltä et ainoa joka mun lähipiirissä on juoppo on isäni. Hän juo jouluna, arkena, keskiviikkoisin, ihan milloin vain huvittaa. Hän on juonut terveytensä, työnsä, perheensä. Vanhempani ovat eronneet jo päälle 30 vuotta sitten koska äitini ei jaksanut katsella juoppoa miestään eikä halunnut että me lapset joudumme katselemaan. Mutta tän ketjun mukaan äitinikin on juoppo koska on silloinkin ottanut kohtuudella kun olin lapsi. Kaikkea sitä täältä oppii.
N33
Vierailija kirjoitti:
Nimppe kirjoitti:
Mun mielestä todella asiallinen ja ajatuksia herättävä blogiteksti. Suomessa alkoholi on arka aihe ja siitä puhutaan lähes aina ongelmalähtöisesti. Alkoholi on pilannut ihan liian monen suomalaisen lapsen elämän ja ihan syystä kampanjoidaan raittiin joulun puolesta. Moni suomalainen on alkoholin suurkuluttaja, mutta varmasti enemmistö osaa ottaa kohtuudella.
Itse ainakin haluan lapseni saavan terveen käsityksen alkoholin käytöstä. Siitä ei pidä tehdä mörköä tai kiehtovaa kiellettyä asiaa. Meillä juodaa punaviinia ruoan kanssa ja otetaan saunaoluet. En aio tuntea syyllisyyttä siitä jos juon jouluna pari lasillista viiniä, koska niiden parin lasillisen jälkeen olen yhtä selvä kuin huonosti nukutun yön jälkeen. Ja jos juon, niin juon korkeintaan ne kaksi lasillista.
Mielipiteesi oli hyvä ja siksi viitsin tämän jankkausketjun loppupuolella vaivautua kirjoittamaan. Yleensä en jaksa näihin kommentoida. Mutta kirjoituksesi oli niin asiallinen, että nyt kerrankin otan kantaa lasten alkoholikasvatukseen.
Me emme mieheni kanssa ota alkoholia. Syy on vain se, että kun menimme yhteen, koki kumpikin, että ihan nokko on rysytty ja alkoholi kummallekaan ei ollut mitenkään tärkeää. Eli alkoholinkäyttömme oli liittynyt bilettämiseen. Viinit ja muut maistuvat minusta niin pahalta, että en "pilaa arkeani" väkisin juomalla mitään, mistä en pidä. Mies on näkynyt olevan samaa mieltä ja oli ehkä enemmänkin helpottunut, kun aloimme seurustelemaan, ettei tarvitse enää tuhlata aikaa kittaamalla olutta.
No siis meillä on perhe, missä ei monen mielestä ole lapset oppineet tervettä alkoholinkäyttöä, koska kotona ei ole otettu. Mutta jonkin verran voin ounastella, miten tämä meni, koska kaikki kolme lasta ovat jo muuttaneet kotoa pois. Aika pitkään meni, että edes hoksasin heille puhua alkoholista, koska eivät sitä nähneet, eivätkä tienneet, mitä se on. Jossain vaiheessa se tuli sitten puheeksi, kun kaverin kotona oli isä maannut sohvalla oluttölkki kädessä ja äiti ottanut lasin viiniä illalla. Kerroin, että se on ihan normaalia ja on ihmisiä, jotka tykkää ottaa olutta tai viiniä ja sitten ihmisiä, jotka ei tykkää. Kuten joku ei tykkää kalaruoasta ja jollekin se on intohimo.
Asia ei herättänyt sen kummempaa ihmettelyä. Joskus mainitsivat vain jonkun juopon tullessa bussipysäkille, että haisee tosi pahalle. Silloin on puhuttu, että joskus alkoholista tuleekin isäntä, eikä se ole enää nautintoaine.
Kun olivat murrosiässä, sanoin, että jos haluttaa maistaa, voin ostaa sen saunasidukan kotiin. No yksi lapsista halusi sen ja joi sen tölkkinsä. Asia unohtui, kun ei kait kokenut sitä mitenkään erityisen makuiseksi. Sanoi vain, että no tulipa maistettua.
Murrosikää mentiin eteen päin ja kaksi oli edelleen juomatta eli absolutisteja jos näin voi sanoa. Yksi koki kaveriporukassa painostusta. Ei tahdottu minnekään, kun ei juonut. Keskustelimme tästä ja päätimme, että minä ostan hänelle aina jotain matkaan. Ratkaisu on hänen, juoko vai ei. Pari kertaa joi ja koki humalan ja sanoi, että ällöttävä tunne, kun alkoi niin oksettamaan. Sen jälkeen teki niin, että otti ne pakkosidukat matkaan ja aukaisi yhden ja oli sitä lipittävinään koko illan. Antoi ne pari muuta pois kaverilleen. Toimi hyvin. Pysyi porukassa matkassa, kun kukaan ei vikonut juomatonta. Mutta oikeasti kukaan ei huomannut, että hän ei juonut.
Nyt aikuisena käyttävät edelleen alkoholia todella vähän. En toki ole selän takana katsomassa, kun eivät asu kotona. Mutta tuleehan sitä juttua aina, kuinka selvin päin kapakassa käyminen on aika tylsää, joten on mielellään kuskina. Tai että tämä yksi kertoi ostavansa yhden viinin ja sitten tilaa vettä, ettei kukaan huomaa, ettei hän edelleenkään pidä juomisesta.
Ovat siis itse tehneet ratkaisun alkoholinkäytön kanssa sen kummemmin terveeseen alkoholinkäyttöön kasvattamatta. Minua ei olisi haitannut, vaikka olisivat käyttäneet enemmänkin, koska niinhän itsekin rilluttelin nuoruusvuosina.
Tässäkään asiassa ei varmasti voi yleistää. Yhtälailla raittiiden lapsista voi tulla alkoholisteja, kuin alkoholistien lapsista kohtuukäyttäjiä. Mä ajattelin sen ehkä niin, että jos lasta "suojellaan" alkoholilta ja lapsi yhdistää alkoholin aina humalaan, niin alkoholista tulee lapselle kiinnostava asia. Koska kaikki kiellettyhän kiinnostaa lapsia.
Asuin alkoholisti pappani naapurissa 20 vuotta ja muistan, että pappa oli aina kaikki juhlat (ja oikeastaan aina kun näimme) niin kännissä ettei puheesta saanut selvää. Silti mulle ei jäänyt alkoholia kohtaan vihaa tai kammoa, pappaani kohtaan kylläkin. Toisaalta, paikalla oli AINA myös selvinpäin olevia turvallisia aikuisia, mm. vanhempani. En usko, että ton blogitekstinkään tarkoituksena on syyllistää ketään niistä 1-2 lasillisesta vaan ennemmikin herättää ajatuksia ja niin näytti tehneen.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa p%skaa!!! Ei kaikki ihmiset ole mitään raivohulluja juoppoja, kyllä monet täällä viinalla läträävässä Suomessakin pystyy ottamaan lasin tai parin ilman että a, hakkaavat vaimonsa/miehensä/lapsensa b, sytyttävät kuusen palamaan tai c, päädy aattoillan päätteeksi putkaan. En kiellä että niitä alkoholistivaimonhakkaajia ei olisi, mutta ei tarvitse yleistääkään.
Meinaat, että alkoholi on ongelma vasta silloin, kuin käyttäjästä tulee raivohullu juoppo? Kaikkeen sitä törmääkin.
Kyllä se voi olla ongelma jo paljon aiemminkin, etenkin sille omalle terveydelle. Vuosittaisista alkoholihaitoista tulevat kulut ovat suurimmaksi osaksi "työssäkäyvien kohtuukäyttäjien" aiheuttamia. Puhumattakaan siitä, millaista häpeää esim. lapsi voi tuntea vanhempansa ollessa alkoholisti, vaikka aikuinen ei hakkaisi tms. Alkoholihan menee riippuvaisella kaiken edelle, kuten huumet narkkarilla. Myös niiden omien lasten.
Viinan on pakko olla terveellistä ja hyväksi meille. Ei sitä muuten ihan valtion toimesta meille myytäisi.
Näin raitistuneen alkoholistin lapsena voin sanoa että joulu se vasta turvallinen ja ihana juhla oli kun äiti hillitsi juomistaan isovanhempien ja enojen seurassa ja oli vaan vähän ärsyttävä ja typerästi kikattava. Sen sijaan ei ollut erityisen mukavaa 10-vuotiaana tyttönä nostaa viikon ryypännyttä aikuista naista lumihangesta samalla kun terveet perheet ampui raketteja ja söi perunasalaattia.
Itse juon jouluaatona pari kolme alkoholiannosta sillä minä en ole alkoholisti. Eikä tämä määrä ole koskaan ollut lapsilleni ongelma.