Älä pilaa lapsen joulua lasillisella viiniä (sis. linkin)
Kommentit (209)
Tiedän naisen, joka kuoli vastikään kotonaan yllättäen, ja ruumiinavauksessa kuolinsyyksi paljastui pitkälle edennyt maksakirroosi. Nainen oli korkeasti koulutettu, korkeassa virassa ja nimenomaan tällainen viinin lipittäjä. Kukaan lähipiiristä ei osannut epäillä alkoholismia, koska nainen joi vaan hienoja viinejä ja ei käynyt baareissa, harrasti joogaa yms. ja oli sosiaalinen. Kännissä häntä ei nähnyt kukaan, sillä tosiaan oli ilmeisesti lipitellyt pitkin päivää ja vuosikymmenten ajan.
Ainoa merkki maksakirroosista oli kasvojen keltaisuus, mutta viimeisinä kuukausina nainen linnottautui kotiinsa ja selitteli huonovointisuutensa syyksi pitkittynyttä flunssaa. Löydettiin henkitoreissaan kotoaan kun ei tullut avaamaan ovea.
Alkoholi tappaa hitaasti ja tuhoaa sisäelimet hitaasti, ei etanoli katso, miten hienossa pullossa se on. On käsittämätöntä, että oikeasti meillä tässäkin ketjussa on aikuisia, jotka haluavat OPETTAA lapsilleen juomatapoja, siis annetaan esimerkkiä että alkoholi kuuluu aikuisten elämään normina.
Mikä ihmeen vääristymä tämä on ja mistä se on tullut? Ei ole mitenkään normi, että alkoholi kuuluu juhlaan tai perhejuhliin, alkoholia puolustavat vain ne, ketkä eivät voi olla ilman.
Jos fokus ei olisi etanolissa, ihmiset joisivat laadukkaita alkoholittomia viinejä lasten seurassa. Ja toinen tabu on tämä eurooppalainen juomakulttuuri jota ihannoidaan. Alkoholi tappaa euroopassa myös, ei se katso kansallisuutta? Ei ole mitään ranskalaista supermaksaa, vaikka kuvitellaan. Erona eurooppalaisiin meillä on vaan tilastoitu ja selkeä humalajuominen, joka on yleistä Suomessa. Meidän kulttuurimme ihannoi humaltumista ja sen näkee näissä alkoholiketjuissa täälläkin palstalla.
Todennäköisesti täällä palstailee sosiekonomisesti alemmassa asemassa olevia ihmisiä jotka tutkimusten mukaan käyttävät päihteitä enemmän, mitä muu väestö.
Tottakai tässä ketjussakin siis ihannoidaan ja normalisoidaan alkoholia ja kuvitellaan, että se kallis punkku lähiökolmion perheasunnon joulupöydässä on jotain ylevämpää ja jotain muuta, kuin alkoholismia.
Me ainakin tissutellaan vaimon kanssa tuttuun tapaan joulun pyhät. Aina on näin tehty eivätkä lapset ole siitä kärsineet. Persekännejä emme vedä, mutta kyllä sitä viiniä ja olutta menee helposti 10-20 annostakin päivässä. Tosin emme juo tuota määrää pelkästään illalla vaan koko päivä menee tissutellen, joten emme missään vaiheessa lasten hereilläoloaikana ole silmin nähden humalassa.
No tuo yksi lasi viiniä nyt on liioittelua. Minä juon jouluna ruokaillessa yhden lasin viiniä ja siihen se jää. En ole kännissä tai örvellä. Edesmennyt isäni joi usein jouluna kovat kännit, ja vihasin häntä kun hän oli kännissä. En halua sitä samaa lapsille.
Meillä on lapsetkin saaneet lasin viiniä ruuan kanssa jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
WT. Käytättekö myös muita päihteitä yhdessä? Vai onko alkoholi ainut "hienojen, sivistyneiden ihmisten" päihde, koska se on laillinen?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kertovat koulussa tästä ylpeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viina on suomalaisille pyhä asia, eikä sitä saa kritisoida.
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Kumma kun vihaisuutta ja raivoa ei yhtään nähdä alkoholia kohtuudella käyttävien kritisoijissa. Kritisoijat ovat kuin pahimpia narsisteja, "etkö jumalauta näe kun puhun tärkeästä asiasta JA OLEN OIKEASSA koska kyseessä alkoholi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä lapset viiniä juo.
Jaa.. saatanpa tänä vuonna jo kattaa 15 vuotiaalle viinilasin pääruualle, puoli lasia hyvää, ruokaan sopivaa punaviiniä voisi olla hyvä tapa aloittaa tuo alkoholikasvatus.
Ei kannata olla naivi. 15-vuotiaasi on tainnut vetää jo useammat kännit tuossa iässä
On kyllä taitava.. kun on joka ilta viimeistään klo 22 kotona ja silloin on vesiselvä. Yökylässä on vain kavereilla, joiden vanhempien kanssa olen asian sopinut ja tiedän, että he ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Mikään ei saa suomalaista yhtä vihaiseksi ja puolustuskannalle kuin viinan (ongelma)käytön kritisointi. On se jännä.
Kumma kun vihaisuutta ja raivoa ei yhtään nähdä alkoholia kohtuudella käyttävien kritisoijissa. Kritisoijat ovat kuin pahimpia narsisteja, "etkö jumalauta näe kun puhun tärkeästä asiasta JA OLEN OIKEASSA koska kyseessä alkoholi"
Mutta joku on aina oikeassa ja toinen väärässä. Sama asennehan sullakin näyttää olevan, oletko siis narsisti?
Alkoholi on oikeasti erittäin haitallinen päihde (huume). Ei se ole mikään mielipidekysymys vaan fakta. Onhan se varmaan vaikeaa sisäistää asia, jos on koukussa tähän aineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joku on aina oikeassa ja toinen väärässä. Sama asennehan sullakin näyttää olevan, oletko siis narsisti?
Alkoholi on oikeasti erittäin haitallinen päihde (huume). Ei se ole mikään mielipidekysymys vaan fakta. Onhan se varmaan vaikeaa sisäistää asia, jos on koukussa tähän aineeseen.
Et sitten tajua sitä, että tuollaisessa tilanteessa se on väärässä ketä asia ei koske?
Vähän sama kuin väittäisin sivullisen naisen olevan narsisti jos hän ei myönnä olevan itseään syöttöporsaaksi pian syövä bulimikko jos näen hänen syövän suklaapatukan Cittarin aulassa ja tästä häntä kritisoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Itse olisin kännissä noista. Sulla on varmaan sietokyky kasvanut jatkuvan tissuttelun myötä. Mutta eihän siinä mitään...
Hassua, että selvää näkyvää humatilaa pidetään jonain rajana. Kunnon juoppo pystyy nimittäin helposti kiskaisemaan 12-packin kaljaa ilman, että näkyy missään. Ja takuulla on haitallista. Eikä mikään hyvä esimerkki lapsille.
Jatkuvan tissuttelun? Oon viimeksi ottanut alkoholia hmm, täytyy ihan miettiä.. Lokakuun puolella kuitenkin. Muutamasta alkoholiannoksesta useam man tunnin aikana en silti mene känniin, varsinkin kun samalla syödään.
AjebdiH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaattona juon eka lasin valkkaria kalaruoan kanssa, sitten punkkua kinkun kanssa. Saunaoluen olen ottanut jo ennen ruokaa, meillä siis saunotaan ensin ja sitten syödään vasta. Vielä otan konjakin kahvin kanssa ja ehkä glögiä/viskin kun avataan lahjat. Ja mulla on 3- ja 7-vuotiaat kotona. Ajatella. Humalassa eivät ole nähneet mua ikinä.
Hei kotijuoppo, tarkastapa tästä linkistä, missä kondiksessa hoidat aattona lapsiasi. http://promillelaskuri.fi/
Nauttimasi alkoholimäärä on järjetön, jos aiot samalla muka huolehtia lapsistasi parhaan mukaan. Säälin lapsiasi, oikeasti, onneksi mulla oli raittiit vanhemmat ja absolutisti äiti. En ole koskaan nähnyt kotona kaljapulloja lapsena, mutta isän työn kautta näin humalaisia ihmisiä joskus ja kaverin vanhemmat ottivat viiniä usein, se tuntui ahdistavalta ja tuli aina koti-ikävä. Ei pelottanut koskaan humalaiset, koska omat vanhemmat oli selvinpäin tukena ja turvana.
Itse aikuisena en ole absolutisti, mutta alkoholi ei kuulu perhejuhliin eikä arkeen, eikä missään nimessä jouluun mikä on LASTEN juhla. En yksinkertaisesti näe mitään syytä, miksi altistaisin omat lapseni minun alkoholin kittaamiselleni.
Osaan kyllä bilettää, me käydään tyttökavereiden kanssa kerran vuodessa laivalla juhlimassa, ehdottomasti alkoholi on tärkeä osa AIKUISTEN juhlaa, silloinkin kohtuudella. En silti vedä övereitä silloinkaan, en oksentele tai ole konttauskunnossa. Koko ajan syödään jotain (buffet laivalla) ja tanssitaan paljon, ollaan liikkeessä. Ei myöskään istuta hytissä niin kun monet tuntuu tekevän, vaan kun harvoin käy, raaskii juoda ihan baarissa. :D.
Joskus olen ajanut illalla jonkun festarin ohi ja nähnyt aikuisia ihmisiä (siis yli 40v) KONTTAAMASSA ojassa, naisia ja miehiä päällekäin ristiin rastiin ja seassa teinejä.
Lisäksi ihan selvästi tässäKIN ketjussa huomaa ne, keiden täytyy kaunistella omia juomisiaan ja selitellä niitä osaksi jotain eurooppalaista juomakulttuuria. Ei kreikkalaisesta tule saamelaista vaikka se vetää neljän tuulen hatun päähän ja syö poroa, kyllä se on meillä suomalaisilla ihan eri alkoholikulttuuri. Haluatteko tietää, mistä huomaa piiloalkoholistin? Se käyttää epämääräisiä lukuja kuvaillessaan juomistaan. "Muutama lasillinen" tai "pari lasillista". Hupsista, vai olikos se viisi vai kuusi lasia viiniä, ja kuinka monta senttiä on lasissa? Yksi viinilasillinen täynnä on jo käytännössä aika monta kertaa enemmän kuin mitä sen kalan ja kinkun alashuuhtomiseen tarvitaan. :D Olisitte edes rehellisiä ja sanoisitte, että ette voi olla ilman sitä alkoholia.
Mä vähän luulen, ettei se noita kerralla kumoa, vaan pitkin päivää, jolloin promille voi hyvinkin pysyä nollassa.
Niin, jos juon nyt sanotaan vaikka yhden oluen, lasin valkkaria, lasin punkkua, lasin konjakkia ja lasin viskiä eli 5 annosta alkoholia. Otan ton oluen saunassa tai saunan jälkeen ehkä 15 maissa. Syödään pitkän kaavan mukaan 17 - 19 ja pukki tulee 19:30 eli aikaa on mennyt monta tuntia, samalla syöden. Tuskin paljon viisari mittarissa heilahtaa jos puhallan kun pukki on lähtenyt. Ja tuo et Olisitte edes rehellisiä ja sanoisitte, että ette voi olla ilman sitä alkoholia. Noh, vaikka jouluna/juhlana saatan muutaman ottaakin nii monesti oon kyllä usean viikonkin ilman pisaraakaan. Voisin olla joulunakin mutta en näe sille mitään syytä enkä edes halua olla vaan ottaa esim sen saunaoluen ja viiniä ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kotijuoppo, tarkastapa tästä linkistä, missä kondiksessa hoidat aattona lapsiasi. http://promillelaskuri.fi/
Nauttimasi alkoholimäärä on järjetön, jos aiot samalla muka huolehtia lapsistasi parhaan mukaan. Säälin lapsiasi, oikeasti, onneksi mulla oli raittiit vanhemmat ja absolutisti äiti. En ole koskaan nähnyt kotona kaljapulloja lapsena, mutta isän työn kautta näin humalaisia ihmisiä joskus ja kaverin vanhemmat ottivat viiniä usein, se tuntui ahdistavalta ja tuli aina koti-ikävä. Ei pelottanut koskaan humalaiset, koska omat vanhemmat oli selvinpäin tukena ja turvana.
Itse aikuisena en ole absolutisti, mutta alkoholi ei kuulu perhejuhliin eikä arkeen, eikä missään nimessä jouluun mikä on LASTEN juhla. En yksinkertaisesti näe mitään syytä, miksi altistaisin omat lapseni minun alkoholin kittaamiselleni.
Osaan kyllä bilettää, me käydään tyttökavereiden kanssa kerran vuodessa laivalla juhlimassa, ehdottomasti alkoholi on tärkeä osa AIKUISTEN juhlaa, silloinkin kohtuudella. En silti vedä övereitä silloinkaan, en oksentele tai ole konttauskunnossa. Koko ajan syödään jotain (buffet laivalla) ja tanssitaan paljon, ollaan liikkeessä. Ei myöskään istuta hytissä niin kun monet tuntuu tekevän, vaan kun harvoin käy, raaskii juoda ihan baarissa. :D.
Joskus olen ajanut illalla jonkun festarin ohi ja nähnyt aikuisia ihmisiä (siis yli 40v) KONTTAAMASSA ojassa, naisia ja miehiä päällekäin ristiin rastiin ja seassa teinejä.
Lisäksi ihan selvästi tässäKIN ketjussa huomaa ne, keiden täytyy kaunistella omia juomisiaan ja selitellä niitä osaksi jotain eurooppalaista juomakulttuuria. Ei kreikkalaisesta tule saamelaista vaikka se vetää neljän tuulen hatun päähän ja syö poroa, kyllä se on meillä suomalaisilla ihan eri alkoholikulttuuri. Haluatteko tietää, mistä huomaa piiloalkoholistin? Se käyttää epämääräisiä lukuja kuvaillessaan juomistaan. "Muutama lasillinen" tai "pari lasillista". Hupsista, vai olikos se viisi vai kuusi lasia viiniä, ja kuinka monta senttiä on lasissa? Yksi viinilasillinen täynnä on jo käytännössä aika monta kertaa enemmän kuin mitä sen kalan ja kinkun alashuuhtomiseen tarvitaan. :D Olisitte edes rehellisiä ja sanoisitte, että ette voi olla ilman sitä alkoholia.
5 annosta päivän aikana ei riitä känniin. Ei sitten mitenkään. Eri asia jos hörppää noi tunnin sisään.
Itse juon yleensä jouluna saunassa 0.5l siiderin, ruoan kanssa pepsiä tai 0.5l siideri, lasin konjakkia ja lasin viskiä, eli yhteensä 6 annosta.
Tuon laskurin mukaan mulla ei promillet nouse ees lähellekään rattijuopumusrajaa (0,5 promillea, jolloin estot vähenee ja puheliaisuus lisääntyy), missään vaiheessa.
Olen alkoholistin lapsi eikä äitini olisi pilannut meidän lasten joulua yhdellä eikä edes muutamalla lasillisella. Kyllä siinä meni sitä viiniä pullokaupalla ja väkevät päälle jolloin joulu tosiaan meni pilalle. Meillä otetaan alkoa kohtuullisesti jouluna, siis sauna-ja ruokajuomat eikä lapset siitä varmastikaan kärsi.
Sitten ei kannata ottaa lasillistakaan jos lähtee käsistä.
Täällä Sveitsissä on aina koulun juhlissa tarjolla viiniä tai olutta aikuisille. Joulujuhlissakin. Iltaa istutaan (koulun jumppasalissa/kesäisin ulkona) ja ihan normikäytäntö on, että se pullollinen viiniä ostetaan perhekunnittain - opettajat omaan pöytäänsä. Kaikki viihtyvät ja lapsilla on kivaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 annosta päivän aikana ei riitä känniin. Ei sitten mitenkään. Eri asia jos hörppää noi tunnin sisään.
Itse juon yleensä jouluna saunassa 0.5l siiderin, ruoan kanssa pepsiä tai 0.5l siideri, lasin konjakkia ja lasin viskiä, eli yhteensä 6 annosta.
Tuon laskurin mukaan mulla ei promillet nouse ees lähellekään rattijuopumusrajaa (0,5 promillea, jolloin estot vähenee ja puheliaisuus lisääntyy), missään vaiheessa.
Raivokkaita kaiken alkoholin käytön vastustajia ärsyttää varmasti tieto, että Suomessa ei ole nolla toleranssi liikenteessä. Fakta on, että voi juoda 3 pitkää tuoppia ja ajaa parin tunnin päästä, promillet alle rajojen.
Ok. Juon sitten laatikollisen A-olutta.
Taasko nämä samat aloitukset alkaa? Joulu alkaa selvästi lähestymään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon laskurin mukaan mulla ei promillet nouse ees lähellekään rattijuopumusrajaa (0,5 promillea, jolloin estot vähenee ja puheliaisuus lisääntyy), missään vaiheessa.Raivokkaita kaiken alkoholin käytön vastustajia ärsyttää varmasti tieto, että Suomessa ei ole nolla toleranssi liikenteessä. Fakta on, että voi juoda 3 pitkää tuoppia ja ajaa parin tunnin päästä, promillet alle rajojen.
3 annosta mietoa ja tunnin päästä ensimmäisestä miedosta promillemäärä olisi 0.39...
Kai nyt alkoholistin lapsi on tuntosarvet pystyssä ja ahdistunut yhdenkin lasillisen jälkeen, kun hänen kokemuksellaan se ei jää siihen. Oma äitini on alkoholisti ja tiedän, ettei hänelle ole olemassa alkoholin kohtuukäyttöä. Olihan se lapsena pelottavaa ja kamalaa, mutta iskän saunakaljat tai muu satunnainen alkoholin nauttiminen ei haitannut yhtään eikä pelottanut. Hän ei silti koskaan ollut humalassa ja oli aina turvallinen aikuinen.
Itse käytän alkoholia mielestäni kohtuudella, ja jos joskus saan lapsia, aion kyllä halutessani nauttia lasin tai pari viiniä myös heidän aikanaan. Joulunakin.