Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki: tee vain niin monta lasta kuin juuri sinulla on varaa elättää!

Vierailija
07.11.2016 |

Kun lastenhankintaan liittyvistä asioista on puhe, on tärkeää muistaa, että yli puolet avo- sekä avioliitoista päättyvät eroon, ja toisinaan kumppani myös ikävä kyllä menehtyy, alkoholisoituu tai käyttäytyy väkivaltaisesti ennen kun lapset on kasvatettu itsenäiseen aikuisuuteen. Lapsiluku on nykyisin pääsääntöisesti kiinni omasta valinnasta (lukuun ottamatta tahatonta lapsettomuutta) ja kaikin puolin juuri sinun vastuullasi. Käyttäkää ehkäisyä, ja jos vahinko tapahtuu, kantakaa molemmat vastuu elämäntilanteisiinne sopivalla tavalla, ja huolehtikaa ehkäisystä tarkemmin tulevaisuudessa.

Olen liian usein työssäni törmännyt aikuisiin, jotka tekevät lapsia vahingossa/ tulevaisuuden turvaksi/ liiton pelastukseksi/ varmuuden vuoksi. Ennen lapsentekoa mieti mahdollisimman realistisesti motiivejasi ja kartoita mieluusti myös toisen vanhemman edellytyksiä huolehtia jälkikasvustaan. Keskustelkaa lapsensaannista ja yhteisistä kasvatusideologioista. Huomioikaa, ettei lapsi ole välttämättä se täydellinen pikku ihminen, josta aina haaveilitte.

Kokemukseni mukaan suurin osa vanhemmista toki on kaikki nämä asiat käyneet läpi, mutta liian usein joudun tapaamaan niitä, jotka ovat toimineet fiilispohjalta. Jos olet köyhä, kouluttamaton ja työtön, älä tee ainakaan useampia lapsia, jotka joutuvat elämään yhteiskunnan vaihtelevan mielivaltaisilla tulonsiirroilla. Mieti. Suunnittele. Älä laske miehen/ vaimon/ äidin/ isän / sisaren/ yhteiskunnan varaan. Tee vain niin monta lasta, kun sinulla on varaa elättää, vaikka avioero tai työttömyys koittaisi.

Terkuin surullinen ja turhautunut sossutäti

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain niin monta, kuin jaksat elättää yksinkin, jos parisuhde loppuu.

2/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaa plaa plaa, plaa plaa, plaa plaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas, sossutäti 

Meillä hankittiin seitsemän lasta. Emme ole muistaneet likviä tehdä heistä ennen alulle laittoa, mutta nyt on jo neljä saatu aikuiseksi. Jokaisella on ammatti ja he elättävät itsensä. Nyt minulle jäi kolme heitä elätän suhteellisen pienillä tuloilla, mutta ainoatakaan kertaa en ole sossusta apua hakenut. Olemme nitkutellen pärjänneet, osittain jopa siksi, että asun vanhimman pojan nurkissa näiden nuorempien kanssa. Mies otti ja lähti, hän ei ole pystynyt itseään elättämään eron jälkeen, joten hän on hakenut apua sossusta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun nyt laittaa entiselle miehellekkin hiukan evästä, jotta selviäisi. En arvannut erotessa, että hän olikin täysin riippuvainen minun tuloistani. Vai pitäisikö aikuisen ihmisen kuitenkin kyetä itsensä elättämään?

Miten tässä nyt menetellään? Vai olisiko se eutanasia nyt tällaisessa tapauksessa vaihtoehto?

Vierailija
4/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa lapsi per kk? 500 vai 600 euroa? Yksi lapsi on hyvä mutta yksinäinen voi olla.

Vierailija
5/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tärkeämpää ole kuitenkin se, kuinka monta lasta mielenterveys kestää (eikä sitä ole tarkoitus venyttää äärimmilleen) ja kuinka monta jaksaa kasvattaa ja huolehtia yksin, vaikka ero tulisi? Monilla olisi varmaan varaa moneenkin, mutta jo yhden jälkeen masennus iskee ja lapsi on viikot päiväkodissa ja viikonloput mummolassa... Mitäs sanot, sossutäti?

Vierailija
6/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuolla logiikalla Suomessa syntyisi 1/10 nykyisestä lapsimäärästä. Jos siis pitäisi kyetä ilman tukia ja apua elättämään kaikki lapsensa yksinkin.

Jo nyt väestö vanhenee kovaa vauhtia ja huoltosuhde on todella heikko.

Mä sanoisin pikemminkin, että "synnyttäkää lapsia ihan niin paljon, kuin jaksatte hoitaa ja lain teille takaamia tukia hyödyntäen pystytte elättämään. Ja muistakaa äänestää vasemmistoa, joka ei ole leikkamassa lapsiperheiden etuuksia."

7/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule sossutäti. Kuluta toi paska energiasi siihen että varmistat ettei yksikään tehdas siirrä tuotantoaan halpistyövoimamaihin ettei isät jää työttömäksi. Ja siihen että tarhat rupeis joustaan kun äiteet on prisman kassoilla 24/7. Ja vittu siihen että perhetyötekijöille ei olisi kahden vuoden jonot-- jotta ihmiset ja perheet saa apua jos ne tarvii!!! Aivan saatanan hyvä

huudella kun on suojatyöpaikassa veronmaksajien rahoilla!!!!

Aivan kuin omistasi joutuisit jakamaan.

Haista paska!

8/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päädyttiin lopulta 7 lapseen,kolmella koulutus ja omat elämät,sossusta ei oo ikinä haettu mitään.4 nuorintakin koulutetaan niin pitkälle kuin he haluavat.tänä päivänä on hyvin epävarmaa perustaa perhettä vaikka olisi vakityötkin,avioerot tuntuu vaan lisääntyvän ja uusioperheet on tätä päivää jolloin lapsiluku lisii omien lisäksi.sitäkään ei kukaan osaa ennakoida etukäteen.meillä on ydinperhe,yrittäjiä oltu 20v.kolmea paria lukuunottamatta kaikki lapsuudenystävät ja lähisukulaiset ovat eronneet ja perustaneet uusioperheen. Lähes kaikki joiden uskoimme olevan aina yhdessä päätyi eroon.perusasiat oli useimmilla hyvin,oli työtä,yhdessä hoidetut lapset,talous asiat kunnossa.silloin päädyimme tekemään avioehdon,puolitimme omaisuutemme ,jos ero tulee ei tule riitaa omaisuudesta ja lisäksi lasten puolisot suljettiin testamentilla pois eli heillä ei ole osuutta lasten aikanaan perimiin mökkeihin taloihin tai yritykseen.jokaiselle lapselle jää joku paikka minkä on vain heidän.

9/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistaakseni yhteiskunnassa maksetaan veroja juuri siksi että jos tulee joku hätä, täällä saa apua.. VÄLIAIKAISESTI. Tehän olette tottuneet elättämään niitä elämäntapaluusereita. Ja nähtävästi olette vajonneet niiden maailmaan.

Vierailija
10/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas sossutäti vaikutti sohaisevan muurahaispesään... Tulee niin kärkeviä kommentteja. Pystyn osin samaistumaan tähän näkemykseen työni puolesta ( psykiatrinen sh). Ehkä eniten ihmettelen, että uusioperheeseen pitää tehdä uusi vauva, vaikka entiset lapset ehkä suree vielä eroa ja oireilee. Yhdellä on vaikeuksia koulussa, toinen vetäytyy. Yks on Adhd jolla on oppimisvaikeuksia ja terapia 2xvkossa. Siinä vaiheessa pitäisi miettiä, onko järkevää tehdä uusi huollettava, vai suunnata aikaa ja voimia niihin jo olemassa oleviin.

11/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos täällä sossutäti nimikkeellä kehtoo esiintyä, joka siis on kunnan virassa ja jonka palkan maksaa veronmaksajat, niin ehkä teillä on niin paljon kritisoitavaa siinä omassa puljussanne ettei lapsiperheiden kimppuun kannata käydä.

Toi nyt kuulostaa siltä että teillä käy jokainen suomen monilapsinen perhe kerjuulla..

Vierailija
12/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos. Mulle riittää vaan yksi vaikka olisikin varaa enempään.

Vierailija
13/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Meillä hankittiin seitsemän lasta. Emme ole muistaneet likviä tehdä heistä ennen alulle laittoa, mutta nyt on jo neljä saatu aikuiseksi. Jokaisella on ammatti ja he elättävät itsensä. Nyt minulle jäi kolme heitä elätän suhteellisen pienillä tuloilla, mutta ainoatakaan kertaa en ole sossusta apua hakenut. Olemme nitkutellen pärjänneet, osittain jopa siksi, että asun vanhimman pojan nurkissa näiden nuorempien kanssa. Mies otti ja lähti, hän ei ole pystynyt itseään elättämään eron jälkeen, joten hän on hakenut apua sossusta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun nyt laittaa entiselle miehellekkin hiukan evästä, jotta selviäisi. En arvannut erotessa, että hän olikin täysin riippuvainen minun tuloistani. Vai pitäisikö aikuisen ihmisen kuitenkin kyetä itsensä elättämään?

Miten tässä nyt menetellään? Vai olisiko se eutanasia nyt tällaisessa tapauksessa vaihtoehto?

Kiitos vastauksestasi. Olet selvästi kasvattanut hienosti aikuisuuteen monta lasta, eikä avaukseni siten koskekaan sinua. Sekä sosiaalitoimessa että minulla henkilökohtaisesti on todella suuri myötätunto tilanteeseesi liittyen. Et tietenkään ole vastuussa entisen miehesi elinkustannuksista, erityisestikään, ellei hän olemattomilla tuloillaan asuta luonaan ja elätä yksinään yhtäkään yhteisistä lapsistanne. Ellei hän ole ollut kotona suurimpaa osaa yhteisten lapsienne lapsuusiästä (luopuen omista tuloistaan ja tulevaisuuden uranäkymistään) ei hän tietenkään ole oikeutettu saamaan muita vastaavassa tilanteessa olevia suurempaa taloudellista tukea paitsi yhteiskunnalta.

En tietenkään kiistä kenenkään oikeutta hakea apua väliaikaiseen taloudelliseen sudenkuoppaan, juuri sellaiseen, joka sinulla on meneillään. Sinulla ja lapsillasi on täysi oikeus saada yhteiskunnan tukia. Jos niin teet väliaikaisesti, toivottavasti pystyt nousemaan ikävästä tilanteesta ja jatkamaan eteenpäin. Toivottavasti saatte asianne kuntoon ja ette joudu huolehtimaan liikaa lasten isän ja oman tilanteenne suhteen!

14/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Kiitos vastauksestasi. Olet selvästi kasvattanut hienosti aikuisuuteen monta lasta, eikä avaukseni siten koskekaan sinua. Sekä sosiaalitoimessa että minulla henkilökohtaisesti on todella suuri myötätunto tilanteeseesi liittyen. Et tietenkään ole vastuussa entisen miehesi elinkustannuksista, erityisestikään, ellei hän olemattomilla tuloillaan asuta luonaan ja elätä yksinään yhtäkään yhteisistä lapsistanne. Ellei hän ole ollut kotona suurimpaa osaa yhteisten lapsienne lapsuusiästä (luopuen omista tuloistaan ja tulevaisuuden uranäkymistään) ei hän tietenkään ole oikeutettu saamaan muita vastaavassa tilanteessa olevia suurempaa taloudellista tukea paitsi yhteiskunnalta.

En tietenkään kiistä kenenkään oikeutta hakea apua väliaikaiseen taloudelliseen sudenkuoppaan, juuri sellaiseen, joka sinulla on meneillään. Sinulla ja lapsillasi on täysi oikeus saada yhteiskunnan tukia. Jos niin teet väliaikaisesti, toivottavasti pystyt nousemaan ikävästä tilanteesta ja jatkamaan eteenpäin. Toivottavasti saatte asianne kuntoon ja ette joudu huolehtimaan liikaa lasten isän ja oman tilanteenne suhteen!

" en tietenkään kiistä"... Voi kettu, eikun toimeentulotukihakemusta vetämään. Onko sossun tädillä laittaa linkkiä? Eikös sen saa tulostettua netistä? Ja kuis, sanoppa, paljollako tälläisen 2+4 perheen pitää tulla toimeen teidän taulukoissa?? Et paljonko pitäisi olla tulot että me saadaan sun siunaus noille neljälle lapselle?

15/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne edelleen on yhteisiä lapsia, vaikka parisuhde loppuisikin. Ei ehkä kannata tehdä lapsia ihmisen kanssa, jolle tämä ei ole itsestäänselvyys. Jos mä joutuisin tosissani miettimään noin, en tekisi lapsia ko ihmisen kanssa ollenkaan. Kannattaa vähän ennakoida sen lapsen takia asioita.

Vierailija
16/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Hyvä kun kerrot tarinaasi, ehkä se hillitsee joitakin vauvakuumeisia. Oikeasti lapset tulevat kalliiksi jos niistä hyvin haluaa huolehtia. Nykyään kun ei riitä enää vain ruoka ja peti, vaan hyvää tulevaisuutta varten pitäisi olla varaa ostaa tietotekniikkaa  ja tutustuttaa maailmaan sen kotikylän/lähiön ulkopuolellakin.

Vierailija
17/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne edelleen on yhteisiä lapsia, vaikka parisuhde loppuisikin. Ei ehkä kannata tehdä lapsia ihmisen kanssa, jolle tämä ei ole itsestäänselvyys. Jos mä joutuisin tosissani miettimään noin, en tekisi lapsia ko ihmisen kanssa ollenkaan. Kannattaa vähän ennakoida sen lapsen takia asioita.

Nimenomaan kannatta parhaiden kykyjensä mukaan ennakoida, mutta elämässä valitettavasti tulee tietenkin tilanteita, jossa tarkka ennakointi ja tulevaisuuden arviointi ei sinänsä ole ollut mahdollista. Pettäminen, alkoholismi, väkivalta ja henkinen kiusaaminen voivat hyvin astua kuvaan vasta lapsen syntymän jälkeen. Siksi onkin mielestäni tärkeää huomioida surullinen ja epätoivottava mahdollisuus, ettei kumppania kiinnostakaan pitää huolta lapsista, ei yhdessä tai edes eron jälkeen. Ennakointia on se, ettei tosiaan tee niitä muksuja enempää kuin on itse varaa elättää. Vaikka vaimo/mies olisi ollut täydellisen ihana partneri ennen, nykyään on suurehko mahdolisuus, että (kusipäinen ja itsekäs) entinen kumppani vain häipyy kuvioista. Valitettavasti tämähän on aina mahdollista, mikä on hyvä huomioida jo ennen lapsen tekemistä.

-ap

Vierailija
18/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö ei sellaista kukaan wt mieti ja jännämiehet ei mitään kumeja käytä tai edes kysele sellaisia vaan painaa aina paljaalla mansikalla ja creampie ..taas uus äpärä tulossa ja suomen valtio ( muut veronmaksajat maksavat ja elättävät ) 👍

Vierailija
19/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika vähän lapsia jos se noin olisi.

Tietysti rikkailla niitä olisi monia.

Vierailija
20/77 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas sossutäti vaikutti sohaisevan muurahaispesään... Tulee niin kärkeviä kommentteja. Pystyn osin samaistumaan tähän näkemykseen työni puolesta ( psykiatrinen sh). Ehkä eniten ihmettelen, että uusioperheeseen pitää tehdä uusi vauva, vaikka entiset lapset ehkä suree vielä eroa ja oireilee. Yhdellä on vaikeuksia koulussa, toinen vetäytyy. Yks on Adhd jolla on oppimisvaikeuksia ja terapia 2xvkossa. Siinä vaiheessa pitäisi miettiä, onko järkevää tehdä uusi huollettava, vai suunnata aikaa ja voimia niihin jo olemassa oleviin.

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Pojan kaverin vanhemmat erosivat, pikkupoika tuli meille leikkimään joskus silloinkin kun oma poikani oli harkoissa, ei ollut kummallakaan vanhemmalla ilmeisesti aikaa hänelle? Molemmilla heti uusiosuhteet joihin vauvat lähes peräkanaa. Nyt nuo uudet lapset ovat 3-4 vuotiaita - ja molemmat vanhemmat uudestaan eronneet. Lapet seilaavat erilaisissa kokoonpanoissa äitien ja isien välejä, kaikki näyttävät olevan yhtä hukassa.