Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki: tee vain niin monta lasta kuin juuri sinulla on varaa elättää!

Vierailija
07.11.2016 |

Kun lastenhankintaan liittyvistä asioista on puhe, on tärkeää muistaa, että yli puolet avo- sekä avioliitoista päättyvät eroon, ja toisinaan kumppani myös ikävä kyllä menehtyy, alkoholisoituu tai käyttäytyy väkivaltaisesti ennen kun lapset on kasvatettu itsenäiseen aikuisuuteen. Lapsiluku on nykyisin pääsääntöisesti kiinni omasta valinnasta (lukuun ottamatta tahatonta lapsettomuutta) ja kaikin puolin juuri sinun vastuullasi. Käyttäkää ehkäisyä, ja jos vahinko tapahtuu, kantakaa molemmat vastuu elämäntilanteisiinne sopivalla tavalla, ja huolehtikaa ehkäisystä tarkemmin tulevaisuudessa.

Olen liian usein työssäni törmännyt aikuisiin, jotka tekevät lapsia vahingossa/ tulevaisuuden turvaksi/ liiton pelastukseksi/ varmuuden vuoksi. Ennen lapsentekoa mieti mahdollisimman realistisesti motiivejasi ja kartoita mieluusti myös toisen vanhemman edellytyksiä huolehtia jälkikasvustaan. Keskustelkaa lapsensaannista ja yhteisistä kasvatusideologioista. Huomioikaa, ettei lapsi ole välttämättä se täydellinen pikku ihminen, josta aina haaveilitte.

Kokemukseni mukaan suurin osa vanhemmista toki on kaikki nämä asiat käyneet läpi, mutta liian usein joudun tapaamaan niitä, jotka ovat toimineet fiilispohjalta. Jos olet köyhä, kouluttamaton ja työtön, älä tee ainakaan useampia lapsia, jotka joutuvat elämään yhteiskunnan vaihtelevan mielivaltaisilla tulonsiirroilla. Mieti. Suunnittele. Älä laske miehen/ vaimon/ äidin/ isän / sisaren/ yhteiskunnan varaan. Tee vain niin monta lasta, kun sinulla on varaa elättää, vaikka avioero tai työttömyys koittaisi.

Terkuin surullinen ja turhautunut sossutäti

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö miljonäärien hankkia koko ajan lapsia?

Vierailija
62/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä sävyero, tekevätko ekonomi ja juristi kolme lasta, vai laitoshuoltaja ja työtön sen kolme. Vai mitä mieltä olette?

Niin, kuulostat melko syrjivältä. Eli parempi kansanosa saisi tehdä lapsia. Ne ei kuole, ei eroa, ei hakkaa lapsiaan ja pitävät niistä AINA huolta. Huono kansanosa kaasukammioon.

Suomessa ei pitäisi kuule olla tuollaisia eroja että kuka täällä uskaltaa tehdä ja mitä ammattinsa perusteella.

Toisekseen noilla teidän rakastamilla mamuilla on ilman kirjoitustaitoa kymmenen lasta ja mamma vankina kotonaan.

Minä olen se laitoshuoltaja ja mies on työtön. Lapsia on vain yksi, hänet pystymme elättämään ja hänelle pystymme antamaan välillä jotain ekstraa. Ei tarvitse miettiä haluammeko lisää lapsia, tässä tilanteessa emme pystyisi elättämään yhtään enempää.

Toki "paremmissakin piireissä" tulee eroja ja jäädään työttömäksi, mutta se on mielestäni edelleen eri asia tehdä lapsia hyvään taloudelliseen tilanteeseen, kuin jo lähtökohtaisesti heikompaan. 

Ja sittem realiteetteihin, paljonkos ne teidän kk tulot on?

Meillä tehtiin neljä lasta kun suomiäiti lupasi meille kaiken. Oltiin nuoria ja kauniita ja valmiita tekemään veronmaksajina kaiken. No peruspalkka huono, punikit järjesti niin, ettei tuota meidän kultavarastoa, ylitöitä ole. Ennen meillä meni helvetin hyvin, nyt ei niinkään hyvin. Luvattiin paljon ja me uskottiin. Nyt herrat helsingissä kyykyttää kansaa ja elää omassa kuplassaan.

Vanha talo ja vanhat autot, tehdään töitä niska limassa ja saadaan se jokapojan perus, 1600 € nokka kuussa.

Ennen tää riitti, oli toivoa paremmasta kunhan itse ottaa vastuuta ja tekee kovasti!!!

Nyt on lyöty nyrkillä maahan ja päättäjät pelaa pelejään.

Keskiluokka tapetaan jo nälkään...

Koska on köyhien vuoro????

Ohis, mutta minäkin olin aiemmin laitoshuoltaja, ja siinäkin hommassa sain sen perus 1600 käteen, ilman vuoroja. Onhan se tylsä, mutta stressitön työ moneen muuhun verrattuna. Sellainenkin ajanjakso oli, että mies oli työtön, ja silti tuli asuntolaina maksettua ja lapsi (1 kpl) kasvatettua.

Pienillä tuloilla elävillä on yksinkertaisesti etu: he eivät putoa niin korkealta kuin ne keskiluokkaiset, jotka joutuvat syystä tai toisesta laskemaan elintasoaan kun leikkuri viuhuu. Keskiluokan kurjistuminen on globaali ilmiö. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä sävyero, tekevätko ekonomi ja juristi kolme lasta, vai laitoshuoltaja ja työtön sen kolme. Vai mitä mieltä olette?

Niin, kuulostat melko syrjivältä. Eli parempi kansanosa saisi tehdä lapsia. Ne ei kuole, ei eroa, ei hakkaa lapsiaan ja pitävät niistä AINA huolta. Huono kansanosa kaasukammioon.

Suomessa ei pitäisi kuule olla tuollaisia eroja että kuka täällä uskaltaa tehdä ja mitä ammattinsa perusteella.

Toisekseen noilla teidän rakastamilla mamuilla on ilman kirjoitustaitoa kymmenen lasta ja mamma vankina kotonaan.

Minä olen se laitoshuoltaja ja mies on työtön. Lapsia on vain yksi, hänet pystymme elättämään ja hänelle pystymme antamaan välillä jotain ekstraa. Ei tarvitse miettiä haluammeko lisää lapsia, tässä tilanteessa emme pystyisi elättämään yhtään enempää.

Toki "paremmissakin piireissä" tulee eroja ja jäädään työttömäksi, mutta se on mielestäni edelleen eri asia tehdä lapsia hyvään taloudelliseen tilanteeseen, kuin jo lähtökohtaisesti heikompaan. 

Meillä tehtiin neljä lasta kun suomiäiti lupasi meille kaiken. Oltiin nuoria ja kauniita ja valmiita tekemään veronmaksajina kaiken. No peruspalkka huono, punikit järjesti niin, ettei tuota meidän kultavarastoa, ylitöitä ole. Ennen meillä meni helvetin hyvin, nyt ei niinkään hyvin. Luvattiin paljon ja me uskottiin. Nyt herrat helsingissä kyykyttää kansaa ja elää omassa kuplassaan.

Vanha talo ja vanhat autot, tehdään töitä niska limassa ja saadaan se jokapojan perus, 1600 € nokka kuussa.

Ennen tää riitti, oli toivoa paremmasta kunhan itse ottaa vastuuta ja tekee kovasti!!!

Ohis, mutta minäkin olin aiemmin laitoshuoltaja, ja siinäkin hommassa sain sen perus 1600 käteen, ilman vuoroja. Onhan se tylsä, mutta stressitön työ moneen muuhun verrattuna. Sellainenkin ajanjakso oli, että mies oli työtön, ja silti tuli asuntolaina maksettua ja lapsi (1 kpl) kasvatettua.

Pienillä tuloilla elävillä on yksinkertaisesti etu: he eivät putoa niin korkealta kuin ne keskiluokkaiset, jotka joutuvat syystä tai toisesta laskemaan elintasoaan kun leikkuri viuhuu. Keskiluokan kurjistuminen on globaali ilmiö. -eri

Jaha, autocorrect. Yksi etu, ei yksinkertaisesti

Vierailija
64/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerta vielä: on eri asia tehdä monta lasta silloin kun menee taloudellisesti hyvin, kuin silloin kun menee huonosti. Kirjoittamasi perusteella te teitte neljä lasta silloin kun meni hyvin, niin en nyt saa kiinni siitä miten teidän tilanteenne olisi mitenkään verrannollinen siihen kuin jos pienituloinen pariskunta tekisi tuloihin nähden liikaa lapsia.

Ja kun tulojamme kyselit niin minun nettopalkkani on 1200e pintaan, miehen peruspäiväraha, lapsilisä. Talouden nettotulot siis alle 1900e ja tästä maksamme asuntolainaa (joka otettiin kun mies oli töissä) 650e ja muut pakolliset menot. Rahaa on siis kolmen elättämiseen riittävästi, mutta pointti onkin ettemme halua tehdä lisää lapsia, koska näemme sen niin, että siinä tilanteessa huonontaisimme jo olemassaolevan lapsen elämää. 

Vierailija
65/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Plaa plaa plaa, plaa plaa, plaa plaa...

1, 2, 3, ...

Anna kun mä arvaan. Sulla on 7 lasta 7 eri miehen kanssa ja pärjäilet aika hyvin tukiaisten varassa. Eikä töihinmenosuunnitelmia suuremmin ole.

Vierailija
66/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta ja bruttotulot noin 8000€/kk ja tiukkaa on aina välillä. Nyt lapset jo isoja ja menotkin 4:n teinin kanssa isompia kuin ennen. Myös oma elämäntapamme on muuttunut. Ruuasta ei tingita syödään hyvin ja laadukkaita raaka-aineita. Eineksiä emme osta koskaan. Muutenkin haluamme matkustella ja tehdä kaikkea erilaista kuin silloin kun lapset oli pieniä. Tiukkaa oli silloinkin välillä ja tulotkin oli puolet pienemmät, mutta koskaan ei mekään ole muita tukia saatu kuin lapsilisä ja kotihoidontuki. Mutta pointti on se, että koskaan sitä rahaa ei tunnu olevan liikaa. Sitä elää omiin tuloihin suhteutettua elämää ja valintojahan nämä on. Tiedän, että olemme onnellisia ja monen mielestä suht hyvätuloisiakin, mutta ei sitä meidän elämäntavalla rahaa juuri sukanvarteen jää, mutta tuleehan elettyä elämä, eikä tarvi sitten vanhata katua, että kun koko elämä meni vaan ohi! Niin ja emme omista asuntoa, asuntolainahelvettiin emme lähteneet mukaan.

67/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta ja ollaan miehen kanssa oltu 17 vuotta yhdessä. Ollaan keskiluokkaa ja hyvin menee mutta menköön. Pystyn silti olemaan arvostelematta ihmisten tilanteita. Moni pieni tuloinen voi olla sata kertaa parempi äiti kuin se uraohjus jonka lapsi on aina hoidossa tai äidin joka tekee aina töitä.

En usko oikein köyhyyteenkään. Täällä onneksi tuetaan kaikkia ja kaikille taataan hyvä toimeentulo.

Itse köyhyydessä kasvaneena, ja ihan ainokaisena, voin sanoa että ei se vaikuta.

On tietysti eri asia tehtailla lapsia työttömänä ja huonoihin oloihin kuin tehdä niitä vakavaraiseen perheeseen, mutta on turhaa väittää että kaikkea pystyy ennakoimaan.

Että jos meillekin kävisi tässä huonosti niin joku sossuntäti tulisi sormi ojossa osoittelemaan että " häh häh hää, kannattiko?"

Nuo aikaisemmat kommentit, tehköön sossuntäti oman työnsä ja älköön tulko tänne jeesustelemaan minkään tittelin takaa.

Täytyy sen verran olla empatiakykyä että tajuaa ihmisten elämässä olevan erilaisia tilanteita.

Päättäjät voisivat keskittyä parantamaan ihmisten oloja ja koittaa huomioida muuttuneet tilanteet Suomessa. Lapsiperheiden elämästä on tehty muutoinkin helkkarin hankalaa ja moni äiti ja isä on aivan poikki töidensä kanssa.

Sitten täällä tulee joku sossuntäti moralisoimaan että jos jonkun pitää hakea rahallista tai henkistä tukea niin se on oma syy???

Ja ei, en ole koskaan käynyt sossussa ja kelasta saadaan KHT ja LLisä. Siinä meidän tulonsiirrot, mutta en koskaan moralisoisi niitä joilla on hankalaa, se voi tulla eteen koska vaan meille kaikille.

Ja että olisin jättänyt lapset tekemättä jos vaikka tulee työttömyys tai sairaus tai jotain..?

Eihän tässä elämässä uskaltaisi tehdä mitään.

Onneksi mulla on mun rakas perhe ja ihanat lapset.

Ja teille kademieliset, pikkusieluiset perheettömät. Mun koti on siellä missä on mun ihana mies ja rakkaat lapset. Mun ihana ihana perhe. Vaikka oltais kiven alla, rakastetaan ja pidetään toisistamme huolta. Ja vielä silloinkin jaksaisin välittää, miten sillä Prisman kassalla menee, joka ei näe lapsiaan kun on yöt töissä...

Vierailija
68/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Meillä hankittiin seitsemän lasta. Emme ole muistaneet likviä tehdä heistä ennen alulle laittoa, mutta nyt on jo neljä saatu aikuiseksi. Jokaisella on ammatti ja he elättävät itsensä. Nyt minulle jäi kolme heitä elätän suhteellisen pienillä tuloilla, mutta ainoatakaan kertaa en ole sossusta apua hakenut. Olemme nitkutellen pärjänneet, osittain jopa siksi, että asun vanhimman pojan nurkissa näiden nuorempien kanssa. Mies otti ja lähti, hän ei ole pystynyt itseään elättämään eron jälkeen, joten hän on hakenut apua sossusta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun nyt laittaa entiselle miehellekkin hiukan evästä, jotta selviäisi. En arvannut erotessa, että hän olikin täysin riippuvainen minun tuloistani. Vai pitäisikö aikuisen ihmisen kuitenkin kyetä itsensä elättämään?

Miten tässä nyt menetellään? Vai olisiko se eutanasia nyt tällaisessa tapauksessa vaihtoehto?

Voitko kertoa miksi niitä lapsia piti tehdä 7? Miksi 2 ei riittänyt?

69/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Meillä hankittiin seitsemän lasta. Emme ole muistaneet likviä tehdä heistä ennen alulle laittoa, mutta nyt on jo neljä saatu aikuiseksi. Jokaisella on ammatti ja he elättävät itsensä. Nyt minulle jäi kolme heitä elätän suhteellisen pienillä tuloilla, mutta ainoatakaan kertaa en ole sossusta apua hakenut. Olemme nitkutellen pärjänneet, osittain jopa siksi, että asun vanhimman pojan nurkissa näiden nuorempien kanssa. Mies otti ja lähti, hän ei ole pystynyt itseään elättämään eron jälkeen, joten hän on hakenut apua sossusta. Nyt kysynkin, pitäisikö minun nyt laittaa entiselle miehellekkin hiukan evästä, jotta selviäisi. En arvannut erotessa, että hän olikin täysin riippuvainen minun tuloistani. Vai pitäisikö aikuisen ihmisen kuitenkin kyetä itsensä elättämään?

Miten tässä nyt menetellään? Vai olisiko se eutanasia nyt tällaisessa tapauksessa vaihtoehto?

Koska lapset on ihania?

Vierailija
70/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakas, sossutäti 

Koska lapset on ihania?

Moni asia on ihanaa mutta terve järkinen ihminen tajuaa että kaikkea ei voi saada tai jos voi saada niin kannattaako se.

Lapsen "tekeminen" on maailman itsekkäin teko, se tehdään koska mä haluan koska lapset on niin ihania etc.

Tää maailma kun menee koko ajan syvemmälle suohon, ihmettelen kyllä kuka tänne enään lapsia haluaa, 6 sukupuutto on jo alkanut. Ei varmaan ole 50 vuoden päästä enään häävit olot maailmassa..

Vierailija
71/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuositulot n 80-85te/v ja nyt on aika tiukkaa kun vaimo on kolmannen ja viimeisen lapsen kanssa hoitovapaalla.

Bruttotulot ovat kovat, mutta netto huomattavasti vähemmän koska jonkun verorahoilla ne työssä käymättömien lapsetkin pitää elättää.

Vierailija
72/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma äitini olisi punninnut asiansa noin kuten ap ehdottaa, en olisi olemassa. Mutta olen kuin olenkin, ja minulla on hyvä koulutus ja maksan runsaahkosti veroja. Ja työni hyödyntää yhteiskuntaa. Ja itselläni on varaa huolehtia jälkikasvustani, ja heistäkin on hyvää vauhtia kasvamassa kunnon kansalaisia ja veronmaksajia. Ap, ei kaikki köyhät perheet ole sitä samaa sakkaa joilla elämänhallinta on ihan hakusassa ja vähät rahat käytetään viinaan. On myös paljon köyhiä perheitä, joissa lapsille annetaan hyvät eväät tulevaisuuteen.

Vierailija
73/77 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/V%C3%A4it%C3%B6s-Koulutuksella-selv%…

Naisilla huono-osainen tausta korreloi korkeaan lapsilukuun ja taipumukseen raskautua nuorena.

Onkohan noille ihmisillekään koskaan missään koulussa opetettu, ettei noin kannata toimia, jos haluaa parantaa elämäänsä? Ei varmaankaan suoraan ainakaan, mutta niin asiat vain menevät. Ja se johtaa ainoastaan huono-osaisuuden periytymiseen.

Vierailija
74/77 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis saa lisääntyä, jos lukuisista hakemuksista huolimatta työpaikkaa ei saa? Ja löytyy amk-koulutus.

Vierailija
75/77 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/V%C3%A4it%C3%B6s-Koulutuksella-selv%…

Naisilla huono-osainen tausta korreloi korkeaan lapsilukuun ja taipumukseen raskautua nuorena.

Onkohan noille ihmisillekään koskaan missään koulussa opetettu, ettei noin kannata toimia, jos haluaa parantaa elämäänsä? Ei varmaankaan suoraan ainakaan, mutta niin asiat vain menevät. Ja se johtaa ainoastaan huono-osaisuuden periytymiseen.

Tämähän se surullista on, erityisesti niiden lasten kannalta. Enkä veronmaksajanakaan tykkää, haluamme huolehtia lapsistani kunnolla, siispä niitä on kaksi vaikka bruttotulomme ovat 160 000 e. Ne huolettomammat sitten lisääntyvät reippaasti, elävät yhteiskunnan varoilla ja hyvin todennäköisesti samoin tekevät ne jälkeläiset. Kannattaisi katsella kuinka systeemi toimii USAssa, kohta tipahtaa taas terveydenhoito kokonaan niiltä köyhiltä, saat sairastaa rauhassa ilman apua. Tuo systeemi on tulossa meille väestön ikääntymisen ja elinkeinoelämän muutoksen (suorittavat työt vähenevät, tarvitaan lähinnä hyvin koulutettuja osaajia) myötä. Siinä ei sitten pelkkä lämpö ja rakkaus riitä elämän eväiksi lapsille.

Vierailija
76/77 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka on lisääntynyt eri miesten kanssa, lapsia riittää ja perse auki ollaan. Kommentit ovat tyyliin "kyllä yhteiskunnan kuuluu pitää lapsiperheistä huolta".

Tietty pikkulasten iPhoneihin riittää rahaa.....

Ikävä kyllä hän ei ole mikään hahmo vaan totisinta totta.

Vierailija
77/77 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvä kasvattaa lapsia ja elää.

Mulla on kolme lasta ja ikinä en oo miettinyt taloudellisia asioita kun oon lasta halunnut.

Mä vaan tein ja hyvin on pärjätty!