Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
761/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole suvussa tapana asua vuokralla vaan ihan perinteenä niin, että isäni ensiasunnon osti hänelle hänen isänsä, eli minun ukkini ja vastaavasti samoin teki oma isäni minulle ja veljelleni. Annetaan elämälle siis hyvät eväät jolla pääsee elämässä eteenpäin. Käytetään siis jo olemassa olevaa rahaa eikä tarvitse maksella vuokria taikka pankeille korkoja eikä lainanhoitojuluja. Näin koko suvun varallisuus nousee koska kenelläkään ei ole käytännössä turhia lainoja ja perintökaari toimii rahoittajana perintöjen muodossa sillä kukaan ei elä ikuisesti, eikä vie rahojaan mukanaan hautaan.

Näin meilläkin! Äitini vanhemmat ostivat äidilleni ensimäisen yksiönsä kun äiti kotoa muutti. Äitini taasen antoi omistamansa ison asunnon minun käyttööni, kun kotoa muutin ja myöhemmin lahjoitti sen minulle. Minä taasen olen luopunut omasta perinnöstäni omien lasteni h

Hyvä kai se teillä kultalusikka suussa rikkaaseen perheeseen syntyneillä on. Kaikilla ei käy sellainen tuuri. Nollasta on itse pitänyt lähteä elämää rakentamaan, mutta eipä ole elämä kantanut. Vuokralla asun edelleen vaikka ikää on jo lähes 50v, eipä kannata tässä elämässä enää haaveillakaan omistusasunnosta.

Ensinnäkin saadakseen lainaa pitäisi olla varma työpaikka, mutta sellaisia ei ole ollut enää 80-luvun jälkeen. Nyt menee vielä epävarmemmaksi potkulakien takia.

Vierailija
762/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus on vanha, kannattaa teidän jotka käskette pohtimaan paljonko vuokralla-asujat ovat tuhlanneet vuokriin pohtia sitä kuinka monen vuokralla-asujan vuokran on maksanut sossu tai Kela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, itse asuin nuoruudessa avovaimmon kanssa pari vuotta vuokralla ja sitten omistusasunnon osto(pieni rahalahja appivanhemmilta) rakensin omakotitalon kun olen sen alan ammattilainen, no avioero tuli niin mietin että minähän asun omakotitalossa ja tein toisen, no nyt asun velattomassa talossa ja tilaa on, lapsetkin mahtuvat kyläilemään, asuinmenot versus yhtiövastikkeet niin kyllä halvemmalla pääsen, oma piha ja oma lupa.

Vierailija
764/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen tuhlannut vuokriin älyttömiä summia rahaa. Nykyisin en tuhlaa, koska on oma talo. Se vaan oli omituista, kun 1. puoliso ei halunnut omistusasuntoa, vaikka vakiduuni ja mulla kans.

2. puolison kanssa sitten ostimme talon.

Vierailija
765/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pukukopissa työkaveri mietti että mitä järkeä on omistusasunnossa kun kuolee kuiteskin, no eläkkeellä voi hyvinkin olla 20vuotta ja silloin se vuokra vie lähes koko eläkkeen, no haetaan tukea eli yyhteiskunta vie sinua neuvolasta hautaan ja perillisille ei jää muuta kuin valokuva. Kuka haluaa tuollaisen elämänpolun?

Vierailija
766/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla on monta sijotuskänppää t. Lähäritkin sijottaa #

Vierailija
767/865 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska haluan olla vapaa. Minulle riittää se, että on katto pään päällä, ruokaa, tarvittava määrä vaatteita ja muuta sälää. 

Vierailija
768/865 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pukukopissa työkaveri mietti että mitä järkeä on omistusasunnossa kun kuolee kuiteskin, no eläkkeellä voi hyvinkin olla 20vuotta ja silloin se vuokra vie lähes koko eläkkeen, no haetaan tukea eli yyhteiskunta vie sinua neuvolasta hautaan ja perillisille ei jää muuta kuin valokuva. Kuka haluaa tuollaisen elämänpolun?

Ja kun ison perheasunnon vaihtaa kompaktimpaa senioriasuntoon, siinä kuittaa äkkiä 100 000 € ylimääräistä eläkerahaa säästöjen lisäksi.

Vierailija
769/865 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu? Työnnä nokkasi muiden asioihin. Vai eikö ole varaa asua mukavasti vuokralla hyvällä alueella? 

naapuririvarissa oli justiin kattoremonttianäistä amatöörit tappelee yhtiökokouksissa. Ammattilaiset hoitavat.

tietenkään kenenkään sijoittajan asuntoon ei kannata mennä

Vierailija
770/865 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen mikseivät ihmiset halua asua edullisesti pelkällä vastikkeella vaan maksavat koko loppuelämänsä isoa vuokraa???

Vierailija
771/865 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan vapautta ja muutan usein. Varallisuutta voi kerryttää muillakin tavoilla. Elämä on seikkailu. 

Vierailija
772/865 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta omistava luokka vaurastuisi vielä enemmän. Tyhmiltä rahat pois.

Vierailija
773/865 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tyhmien antaa varallisuutensa omistusasuntosuvuille. :D

Vierailija
774/865 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa asumisesta vain 20 vuoden lainan ajan, kun voi maksaa koko elämän eli n. 70 vuoden ajan. :D

Vierailija
775/865 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap, ensiasunnosta.

Mukavaa, että koet tehneesi onnistuneen valinnan,  mutta muista intosi lomassa, että kaikille sama ratkaisu ei syystä tai toisesta sovi.

Kun olet maksanut yksiösi, on sinullakin mahdollisuus tehdä taas laajempia valintoja:)

Vierailija
776/865 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperhe on maksanut elämänsä aikana jo 370 000 euroa vuokraa... Olisivat maksaneet sillä oman ja nyt selviäsivät pelkällä vastikkeen maksamisella... Ja tarvittaessa voisi myydä ja kuitama muutama satatuhatta euroa rahaa.

Vierailija
777/865 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rahoista.

Vierailija
778/865 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20 vuotta on nyt tässä nykyisessä kodissa asuttu. Alkaa jo kyllästyttää vaikka sijainti on hyvä ja vastike edullinen. Lapsetkin jo aikuisia ja omillaan. Työn takia ei tarvitse asua missään tietyssä paikassa. Olisi kiva olla täysin vapaa asumaan missä vaan. Myydään tämä koti jossain vaiheessa ja muutetaan vuokralle kaupunkiin a ja sitten muutetaan paikkaan b ym. Romuista pitää vaan päästä vielä eroon.  

Vierailija
779/865 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että ovat omia rahojani ja tuhlaan ne miten itse haluan.

Vierailija
780/865 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut vuokraa isosta okt viimeisen 2vuotta 26000€.. nyt aletaan katsella omaa.

Ton 2v aikana okt hinnoista on sulanut tällä alueella 50-70 000€ . Katsellaan 400k€ asuntoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän