Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?
En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!
Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.
Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.
Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.
Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?
Kommentit (865)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu perhe laski että ovat työntäneet jo 100 000 euroa vuokraisännän taskuihin. Vuokraisäntä tietysti kiittää ja kumartaa 100 000 eurosta, mutta sillä olisi maksanut omaa taloa jo melkoisesti...
Tämä! Ihan järjetöntä asua vuokralla.
Omavastuuni on vuokrasta 319e koska saan asumistukea, vesi sisältyy tuohon. Saman ikäisen ja kokoisen asunnon vastike on naapuritalossa 280e+vesi 25e. En nyt ymmärrä millä tavalla tässä erityisesti häviäisin. Tuskin sillä muutaman euron erotuksella mitä kuukaudessa on näillä asunnoilla saisin vuosisadassakaan mitään asuntoa.
Asumistuen kanssa maksan vuokraa 360€ iso kaksio eikä vesimaksua, ei paha. Vuokra-asunto on turvallinen (en ole yksityisellä) valinta, ei tarvitse huolehtia remonteista, omistusasunnossa pitää päivittää keittiötä ym jotta asunnon arvo säilyy, vuokralla jos joku menee rikki esim hella tai jääkaappi niin uusi tulee tilalle ihan ilmaiseksi. Lisäksi kaikki eivät saa asuntolainaa vaikka haluaisivat, pienet tulot josta ei säästöjä kerry eikä ole tulossa perintöjä. Osakkeen omistaja ei myöskään omista asuntoa vaan hänellä on asumisoikeus huoneistoonsa, sen asunnon omistaa taloyhtiö ja jos se konkkaa (näitäkin on tapahtunut) niin se oma asuntokin katoaa saman tien etkä saa euroakaan takaisin, ainoa oikea omistusasunto on maksettu omakotitalo kuten tutulla jolla se tapahtuu pitkällä maksuajalla hänen ollessaan 78v :D
Kaikki riippuu olosuhteista. Seuraavan muuttoni tapahtunee toiseen kaupunkiin, joten hyvinkin voisin ensin muuttaa vuokralle ja rauhassa tutustua uuteen kaupunkiin valiten missä oikeasti haluan asua. Mikäli menisin 1-2 vuoden työkomenukselle johonkin kaupunkiin, niin vuokraaminen olisi helpoin tapa toimia. Mikäli asuto olisi sellaisella alueelle, että olisi epävarmaa saanko aikanaan asunnon myytyä tai minkä verran asunnosta saisin rahaa, niin vuokraaminen voi olla järkevämpi vaihtoehto.
Ei ole järkevää ottaa 250 000 euroa lainaa ja ostaa asuntoa ja sitten maksaa lainaa takas 25 vuotta. Olen tehnyt niin että olen säästänyt rahaa jo 25 vuotta sen 250 000 euroa. Näin rahaa on jäänyt muuhun elämiseen eikä ole tarvinnut miettiä lainakuluja ollenkaan vaan siinäkin on rahaa säästynyt.
Kerrostalokolmiosta 1300 euroa/kk täällä Lontoossa saa vain haaveilla. Hyvä jos yksiön saat tuolla rahalla.
47mies kirjoitti:
Ei ole järkevää ottaa 250 000 euroa lainaa ja ostaa asuntoa ja sitten maksaa lainaa takas 25 vuotta. Olen tehnyt niin että olen säästänyt rahaa jo 25 vuotta sen 250 000 euroa. Näin rahaa on jäänyt muuhun elämiseen eikä ole tarvinnut miettiä lainakuluja ollenkaan vaan siinäkin on rahaa säästynyt.
Missä olet asunut ilmaiseksi? :O
Ja kai sait rahoille yhtä hyvän tuoton kuin hyvällä paikalla sijaitsevasta omistusasunnosta.
Vuokralainen elää itsepetoksessa, Aivovammainen apinakin tietää missä mennään.
Kenestä sinä oletkaan huolissasi ja pelkäät, ystäväsi puolesta, jotka asuvat vuokralla vai odotatko kauhun sekaisin tuntein, miten sinun käy? Joku tuon taustalla on.
Taidan olla tosi urpo, kun olen myynyt omistusasunnon ja muuttanut vuokralle. Vuokralle siksi, että kyseessä oli muutto toiselle paikkakunnalle. Haen koko ajan uutta työtä muualta, koska en viihdy täällä.
Paikkakunnalla on vuokralaisen markkinat. Asuntokauppojen määrä on koko ajan laskenut ja uudisrakentamista on liikaa. Oma vuokrani on 750 euroa/kk.
Enpä siitä omistusasunnon myynnistä kaksisesti netonnut, kun otan huomioon teettämäni pakolliset korjaustyöt (esimerkiki pesutilat, salaojitus) ja maksamani lainan korot. Tyytyväinen olen kuitenkin, että pääsin eroon hyvissä ajoin. Suora sähkölämmitys näetsen.
Ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat ja asumisvalintoihin on monia syitä. Elämän varrelle mahtuu kaksi omaa omakotitaloa, oma rivarin pätkä ja välillä vuokralla-asumista esimerkiksi avioeron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hys hys, on ihan hyvä että riittää näitä jotka ovat valmiita maksamaan meidän omistamia asuntoja meidän puolesta. :D Ja vielä sen jälkeenkin vuokranmaksu jatkuu ja jatkuu... :D
Vierailija kirjoitti:
Omavastuuni on vuokrasta 319e koska saan asumistukea, vesi sisältyy tuohon. Saman ikäisen ja kokoisen asunnon vastike on naapuritalossa 280e+vesi 25e. En nyt ymmärrä millä tavalla tässä erityisesti häviäisin. Tuskin sillä muutaman euron erotuksella mitä kuukaudessa on näillä asunnoilla saisin vuosisadassakaan mitään asuntoa.
jos maksaisit asumisesi itse, ajattelisit kenties eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos maksaisit asumisesi itse, ajattelisit kenties eri tavalla.
Tässä maassa ei tarvitse maksaa itse kulujaan jos ei halua. Se on poliitikkojen tahtotila joten älä mussuta.
T: Eri
Asunnon ostaminen on iso stressi ja myös riski sitten kun tuolta löytyy jotain homekasvustoa. Monista löytyy. Asunnot eivät myöskään ole ikuisia. Remontoimaan joutuu aina välillä ja siihen pitää olla varaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hys hys, on ihan hyvä että riittää näitä jotka ovat valmiita maksamaan meidän omistamia asuntoja meidän puolesta. :D Ja vielä sen jälkeenkin vuokranmaksu jatkuu ja jatkuu... :D
Itsehän ne maksatte. Verojen ja Kelan kautta.
Oikein on ollut hyvä asua tämä talvi vuokralla. Sähkö kuuluu vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Oikein on ollut hyvä asua tämä talvi vuokralla. Sähkö kuuluu vuokraan.
Sekä omistusasunnossa. 2020 valmistunut rivarineliö 30€sähkölasku. 700€ /kk yhtiövastikkeineen, lananlyhennyksineen sekä vesimaksuineen. Ei paha🙃
Vierailija kirjoitti:
Miten joillekin ei miene jakeluun, että ei ole kannattavaa. Ollaan viiskymppinen pariskunta ja 4 lasta joista kaksi täysikäisiä. Ei perintöjä tai takaajia, pätkätöitä, apurahoja jne suht iäkkääksi. Ei ikinä olis saatu perheasuntoa varten lainaa. Asumme Helsingissä. Asoasunnon kulut tonni kuussa. Perheasunnot on se 400000 vähintään täällä jossa asutaan. Minkä laskuopin mukaan saisin asunnon täältä. Sijoituksia on ja ehkä ostetaan kaksio kun ei ole lapsia enää nurkissa. Tulomme ovat keskivertoa paremmat tällä hetkellä ja aina oltu keskituloisia joten ihmettelen millä ihmiset ostelee jos tapaavat esim. vähän vanhemmalla iällä. On myös uusperheitä ja vaaditaan tilaa jne. Joku Tyrnävä tai Sotkamo nyt on tietty eri asia.[/quote
Jos vanhemmalla iällä tapaa, niin monilla on usein pieni oma asunto maksettu ja jos apurahoilla pätkätöissä viisikymppiseksi elää ja neljä lasta tähän hankkii, niin voisi ehkä asua myös halvemmalla paikkakunnalla.
kiitos rahoista. t. lihava vuokraisäntä
Asumistapa on itseasiassa the älykkyystesti.
Vuokralainen, on pöljä koska raha menee hukkaan. Muut rikastuu, hän köyhtyy.
Omistaja, on fiksu koska maksaa itselleen eli lisää omaisuuttaan.
Okt omistaja, kaikkein viisain, koska voi parhaiten vaikuttaa kuluihinsa itse.
Ps jopa etelä suomi on täynnä halpoja asuntoja ja taloja. Vain kuplauuno katselee asuntoja alueelta missä hinnat on sen 300 000...800 000 euroa.
50 000 ...150 000 e saa oman asunnon tai talon myös eteläsuomesta, ihan uudeltamaaltakin.