Auttakaa neuvotonta! Yskä kestänyt 4 kk
Elokuun lopulla mulla oli flunssa joka parani kyllä viikossa mutta yskä jäi. Olen siis yskinyt 4,5 kk - välillä niin että oksennus tulee ja varsinkin öisin todella rajusti. Kuumetta on aina silloin tällöin päivän tai kaksi ja sitten menee ohi.
Marraskuussa menin lääkäriin ja kerroin tilanteesta, CRP ja muut veriarvot ihan normaalit, lekuri neuvoi ottamaan hunajaa josta ei ollut oikein mitään hyötyä. Yskä ja satunnainen kuumeilu senkun jatkui ja jatkui. Sain sairaslomaa.
Joulukuussa menin taas lääkäriin koska minulta ei lähtenyt enää ääntä yskimisen takia ja olin tyystin uupunut koska yöt meni yskiessä. Lääkäri epäili sitkeää virusta ja antoi keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Lisää saikkua.
Äsken tulin taas lääkäristä. CRP normaali, kuten kaikki veriarvot, lämpöä 37.5,sain lähetteen astmatutkimuksiin ja kehoituksen vaan lepäillä, reseptillä cocillaana-liuosta ja limaairroittavia tabletteja ja sairaslomaa.
Töissä alkaa esimies olla "hiukan" kypsä, kun olen kokoajan sairaslomalla ja silloin kun en ole, yskin ihan hulluna. Tuntuu tosi inhottavalta sillä en voi tälle mitään ja tekisin mitä vaan että pääsisin tästä ihmeellisestä satunnaisesta kuumeilusta ja non stop yskästä eroon. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ja onko mitään mitä voisin tehdä? Olen lievästisanoen epätoivoinen.
Kommentit (56)
Työterveyteen?
Toihan alkaa oikeasti jo vaikuttaan töissäkin.
Luulis että esihenkilöäkin kiinnostelis kunntyöntekijä pitkään kipee.
Nyt varaat ajan työterveyslääkärille ja vaadit parempia tutkmuksia
Kuulostaa kuormittavalta tilanteelta. Viime syksynä mulla oli vähän samantapainen tilanne. Kaikki arvot ok, mutta olo oli vähän väliä kuumeinen, yskä ei helpottanut, ääni lähti ja limaa nousi kurkkuun ja kurkku oli todella kipeä. Tämän lisäksi rinnassakin oli omituisia tuntemuksia, soitin kerran jopa ambulanssin, kun luulin saaneeni sydänkohtauksen.
Lopulta kuukausien jälkeen terveyskeskuslääkäri heitti ilmoille ajatuksen refluksista, johon kaikki oireeni sopivat. Eipä ollu tullut mieleen, kun varsinaista polttavaa tunnetta rintalastassa tai närästystä en ollut huomannut. Sain lääkityksen, jota söin 2 kuukautta. Vedin ruokavalion todella köyhäksi: mustikkakeittoa, banaania ja piimää. Liityin facessa kaikkiin mahdollisiin refluksi -ryhmiin ja imin tietoa. 2 viikkoa olin tiukalla ruokavaliolla (eniten otti päähän kahvin ja suklaan heivaaminen, ne ovat ehdottomasti pahimmat aiheuttajat!) ja oireet alkoivat lopulta helpottamaan. Aloin lisäämään syömisiä yksi kerrallaan ja huomasin välittömästi, jos joku asia ei toiminut. Tällä hetkellä tilanne kohtuullisen rauhallinen ja juon välillä kahvia, vaikka tiedän, että seurauksia tulee.
Voisiko sinunkin tapauksessa ollakin kyse refluksista? Eli mahahappo nousee ruokatorvea pitkin ylös ja ärsyttää kurkkua. Minullakin tilanne alkoi ihan oikeasta flunssasta. Ja kyllä, refluksikohtaus voi aiheuttaa jopa rytmihäiriöitä ja lämmön nousua. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
Paljon jaksamista. Olen sitä mieltä, että sinun tilanteessasi ei ruokavalion siivoamisesta haittaakaan olisi. Kannattaa testata, sillä mieti jos se helpottaa oloa. On silloin ollut vaivan arvoista.
Käytitkö hunajaa vai hunajatuotetta, mikä ei sisällä kuin osittain hunajaa?
Lisää hunjaveteen inkivääriä ja sitruunamehua.
Kokeile nenäkannua. Syö valkosipulia.
Itselläni samoilla oireilla oli poskiontelontulehdus. Siitä pääsin eroon kun lääkäri päätti kirjoittaa antibioottikuurin. Yleensä en mene lääkäriin jos tulee poskiontelontulehdus, sillä se on yleensä vain lievillä oireilla eikä kestä pitkään. Mutta kerran tosiaan oli tuota jatkuvaa yskimistä pitkin yötä sekä oksennus nousi yskiessä, niin menin lääkäriin. Mutta riippuu ihan lääkäristä, uskooko noilla oireilla olevan poskiontelontulehdus vai ei ja haluaako määrätä antibioottia, saati haluatko itse kuurin syödä.
Työterveydessä olenkin käynyt! Joka kerta vaan otetaan CRP ja verenkuva jotka on aina normaalit.
Sinulle joka kommentoit että työnantaja irtisanoo minut niin kerro vielä perusteet tähän? Eli millä perusteella ajattelet että minut irtisanotaan? Onneksi olen isossa pörssiyhtiössä töissä niin tuskin tulee kuitenkaan irtisanomislappua kouraan jossa syynä "yskä" 😊😊
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kuormittavalta tilanteelta. Viime syksynä mulla oli vähän samantapainen tilanne. Kaikki arvot ok, mutta olo oli vähän väliä kuumeinen, yskä ei helpottanut, ääni lähti ja limaa nousi kurkkuun ja kurkku oli todella kipeä. Tämän lisäksi rinnassakin oli omituisia tuntemuksia, soitin kerran jopa ambulanssin, kun luulin saaneeni sydänkohtauksen.
Lopulta kuukausien jälkeen terveyskeskuslääkäri heitti ilmoille ajatuksen refluksista, johon kaikki oireeni sopivat. Eipä ollu tullut mieleen, kun varsinaista polttavaa tunnetta rintalastassa tai närästystä en ollut huomannut. Sain lääkityksen, jota söin 2 kuukautta. Vedin ruokavalion todella köyhäksi: mustikkakeittoa, banaania ja piimää. Liityin facessa kaikkiin mahdollisiin refluksi -ryhmiin ja imin tietoa. 2 viikkoa olin tiukalla ruokavaliolla (eniten otti päähän kahvin ja suklaan heivaaminen, ne ovat ehdottomasti pahimmat aiheuttajat!) ja oireet alkoivat lopulta helpottamaan. Aloin lisääm
Kiitos todella paljon vastauksestasi! Refluxi tauti ei ole edes käynyt mielessä, pyydän ehdottomasti että tätä tutkitaan!
Ap
Sulla voi olla mykoplasma tai hinkuyskä. Molempiin ei aikuisella irtoa diagnoosia helposti, mikä on tosi ärsyttävää. Kyllä sut pitää tutkia kunnolla eikä määrät mitään hunajaa hyvä tavaton.
Oletko kokeillut sstmalääkkeitä yskänlääkkeinä. Viime kädessä kortisonia sisältäviä. Mutta ensin avaavaa esim. ventoliinia.
Minulle jäi mykoplasmasta kuukausien kylkiluut murtava yskä. Noilla tokeni muutamassa päivässä.
Pulloyskänllääkkeistä ei mitään apua. Paitsi yhdestä, jossa oli niin paljon efedriiniä, että en voinut käyttää. Pää sekaisin, sudän hakkasi ja nikkumaan ei pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyteen?
Toihan alkaa oikeasti jo vaikuttaan töissäkin.
Luulis että esihenkilöäkin kiinnostelis kunntyöntekijä pitkään kipee.
Nyt varaat ajan työterveyslääkärille ja vaadit parempia tutkmuksia
Minimisopparilla ei aikoja niin vain varailla. Päivystysjono on meidän työterveyslääkäri.
t.erveiset vuokrafirmasta.
Mykoplasma. Mee lääkäriin. Kunnon lääkekuuri.
Hinkuyskä. Mä aloitin elokuun alussa, monta kuukautta oksensin mutta vähitellen alkaa helpottaa. Ei auta muu kuin yskiä. Lääkäri sanoi, ettei tämän jälkeen ainakaan puoleen vuoteen tutkita tarkemmin, koska hinkuyskä tosiaan voi vaikuttaa niin pitkään. Tämän jälkeen voi kuulemma vielä vuoden tulla yskäkohtaus kylmästä, kuumasta, nauramisesta jne. Kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla mykoplasma tai hinkuyskä. Molempiin ei aikuisella irtoa diagnoosia helposti, mikä on tosi ärsyttävää. Kyllä sut pitää tutkia kunnolla eikä määrät mitään hunajaa hyvä tavaton.
Hinkuyskään ei ole mitään lääkettä, t: aiemmin vastannut. Antibiootin saa alle kuukauden yskineet, muut ei mitään. Pertussis bakteeri vaurioittaa keuhkoja ja keuhkoputkia niin pahasti, että täydellinen toipuminen vie yli vuoden.
Et ole saanut antibiootteja? Mulla kesti raju yskä 8 vko ja lääkäri määräsi antibiootit kun ei voi olla kyse enää viruksesta. Yskä loppui kahdessa päivässä
Vierailija kirjoitti:
Hinkuyskä. Mä aloitin elokuun alussa, monta kuukautta oksensin mutta vähitellen alkaa helpottaa. Ei auta muu kuin yskiä. Lääkäri sanoi, ettei tämän jälkeen ainakaan puoleen vuoteen tutkita tarkemmin, koska hinkuyskä tosiaan voi vaikuttaa niin pitkään. Tämän jälkeen voi kuulemma vielä vuoden tulla yskäkohtaus kylmästä, kuumasta, nauramisesta jne. Kivaa.
Te jotka olette ehdottaneet diagnoosiksi hinkuyskää tai mykoplasmaa. Molemmat voidaan sulkea testeillä pois, ja näin on todennäköisesti ap:n kohdalla jo tehty, sillä näitä molempia tauteja nyt paljon liikkeellä.Lainaus HusLabin sivuilta:
"Hinkuyskää voidaan testata laboratoriossa taudin alkuvaiheessa nenänielusta PCR-testillä tai myöhemmässä vaiheessa verinäytteestä vasta-ainemäärityksellä.8.5.2024"
Antibiootit tai astmalääkkeet kokeiluun vaan eikä mitään v*tun hunajaa!
Tuollaisessa kroonistuneessa yskässä fiksuinta on katkaista se fyysinen impulssi. Eli sen sijaan että yskit kun alkaa kutittamaan, koita juoda vaikka lasi vettä, tai jos pystyt hillitsemään impulssin muuten. Tuo ei ole enää nimittäin todennäköisesti fyysinen, vaan psykosomaattinen oire. Yskään kuten hikkaankin auttaa se, että aktivoi kyseisiä lihaksia jollain muulla, siksi veden juominen on niin tehokas katkaisija ja hillitsijä
Terveisin: ei yskää 15 vuoteen, koska hillitsen jo ensimmäisen yskän
Jos olet pienessä yrityksessä töissä, työnantaja irtisanoo sinut.