Pomon mielestä se ettei auto lähteny käyntiin
aamulla ei ollu syy olla pois koko päivä. Mutta millä mä sen siellä töissä oisin käynnistänyt?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta saa kyllä juopon maineen kerralla, jos noin huonolla tekosyyllä on maanantaina koko päivän poissa.
Oli Poissa sunnuntain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saitko auton siis myöhemmin kotona käyntiin?
Sain kun olin ensin ettiny kaverin joka anto virtaa. Silloin oli jo 3t päivästä menny.
Avuton vätys olet, jos et osaa akkulaturia käyttää. Tai jos auto on manuaali ja virtaa on vähän, niin työnnä se saatana käymään. Kuinka perseestä täytyy ihmisen olla?
Pienellä akkulaturilla ei edes kunnossa olevaa mutta tyhjää akkua kesällä saa ladattua niin nopeasti että sillä estäisi myöhästymisen töistä. Muutaman tunnin pitää olla ainakin että lähtee käyntiin. Jos on pakkasta ja akku on muutenkin vainaa niin akkulaturilla ei saa siihen henkeä ollenkaan eikä autoa käyntiin.
Jos on laturi jossa on apukäynnistystoiminto niin sillä saa auton käyntiin mutta jos akku on ihan paskana niin ei se lataannu moottorin käydessäkään sen paremmin. Jos on ehjä mutta jäänyt esim. joku sähkölaite päälle niin silloin se kyllä latautuu kun antaa käydä ja paljon nopeammin kuin erillisellä laturilla.
Ainoa tapa saada heti tyhjäakkuinen auto käyntiin on apuvirta toisesta autosta, kunnossa olevasta irtoakusta tai verkkosähköllä toimivasta apukäynnistyslaturista.
WTF. No palkasta sit vähennetään ton päivän palkka kyllä luvattomana poissaolona jos ei ole sairas tai mitään muutakaan hyvää syytä. Kyllä itsekin jos bussia ei näy ei kuulu tai on joku muu tilanne niin pienellä palkallani silti hurautan äkkiä taksilla ja olen liki ajoissa töissä. Maksaa sen 10-17e riippuen hetkestä mutta ei muukaan auta.
Sallitko muille saman kuin itsellesi? Onko sinulle ihan ok, että lapsesi opettaja ei yhtenä päivänä ilmesty kouluun samasta syystä? Odotat pysäkillä turhaan bussia, koska kuski ei tullut töihin? Että kampaaja, jolle olet varannut ajan, ei olekaan koko päivänä paikalla, kun menet kolkuttelemaan ovea?
Työntekijällä on velvollisuus hankkiutua tavalla tai toisella töihin. Sitä varten taksit ovat, että niitä käytetään, kun omaa autoa tai muuta julkista kulkuvälinettä ei ole käytettävissä. Talsimatkan hinta ei ole mikään peruste jäädä koko päiväksi pois. Kaksikymmentä kilometriä ei ole edes pitkä matka. Vasta noin 50 kilometriä on matka, jonka kohdalla voisi ajatella, että töihin on liian hankala päästä.
Opettajat eivät itseasissa tule kouluun jos joku yllättävä este. Ovat usein tuntiopettajia ja asia on jo ohi kun pääsevät paikalle. Näin täällä maalla. Harva ope tulee 8.00 ja on 16.00
Bussitkaan ei aina kulje, vikaa on usein juuri autoissa ja korvaavaa bussia ei tule. Esim jarrujen tai ovien jäätyminen estää bussi kulkemisen koska se ei ole turvallista asiakkaille. Toki nämä molemmat maaseudun riesoja, siellä helsingissä kun joka toinen auto on bussi ja koulussa tuhat lasta niin opettajiakin enemmän.
Mutta täällä on myös maalaisjärkeä. Työ on tärkeää ja sanonpa että maaseudulla on ahkerampia ja vastuullisempia ihmisiä kuin isoissa kaupungeissa. Täällä myös työnantaja tai pomo voi joutua yllättävän esteen takia jäädä tulematta, joskus myös työt "seisoo" tämän takia. Maailma ei ole mustavalkoinen eikä kukaan ole niin tärkeä että joku ei voi korvata. Ainoastaan ehkä se kirurgi, mutta heillä usein työsuhde ajoneuvo tai taksi kortti, joten...
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät itseasissa tule kouluun jos joku yllättävä este. Ovat usein tuntiopettajia ja asia on jo ohi kun pääsevät paikalle. Näin täällä maalla. Harva ope tulee 8.00 ja on 16.00
Bussitkaan ei aina kulje, vikaa on usein juuri autoissa ja korvaavaa bussia ei tule. Esim jarrujen tai ovien jäätyminen estää bussi kulkemisen koska se ei ole turvallista asiakkaille. Toki nämä molemmat maaseudun riesoja, siellä helsingissä kun joka toinen auto on bussi ja koulussa tuhat lasta niin opettajiakin enemmän.
Mutta täällä on myös maalaisjärkeä. Työ on tärkeää ja sanonpa että maaseudulla on ahkerampia ja vastuullisempia ihmisiä kuin isoissa kaupungeissa. Täällä myös työnantaja tai pomo voi joutua yllättävän esteen takia jäädä tulematta, joskus myös työt "seisoo" tämän takia. Maailma ei ole mustavalkoinen eikä kukaan ole niin tärkeä että joku ei voi korvata. Ainoastaan ehkä se kirurgi, mutta heillä usein työsuhde ajoneuvo tai taksi kortti, joten...
Mitä busseihin tulee niin mies on bussikuski ja kovilla pakkasilla jos on aamun ensimmäisinä lähdössä niin joutuu lähtemään tuntia normaalia aikaisemmin töihin että kerkeävät saada autot käyntiin ja vähän lämpimäksi ennen linjalle lähtöä ja varautua ongelmatilanteisiin jos joku auto ei vaikka lähdekään käyntiin.
Tässä ei kaikki taida huomioida sitä, miten erilaisia työpaikkoja on. Esimerkiksi mieheni sai luvalla olla töistä pois auton hajottua ensimmäiseen risteykseen, koska on rakennusalalla - työmaalla on kiire, mutta työ on helppo korvata myöhemmin.
Itse sen sijaan teen vuorotyötä, joten minun on PAKKO olla paikalla. Siksi olen myös mennyt taksilla töihin 20km matkan vaikka olin opiskelija ja kyseessä oli opintojen ohella tekemäni työ. Kyllä kirpaisi opintotuesta, vaikka toisaalta nauratti kruisailla messevästi kaupan pihaan mersun kyydissä... Eli ehkäpä nämä ap:n puolustajat eivät hoksaa, että on oikeasti työpaikkoja joissa poissaolot aiheuttavat akuutimpia ja suurempia ongelmia kuin toisissa, koska silloin pitää löytää joku tuuraamaan tai jopa sulkea kauppa tms. Toisaalta joillain aloilla voi muutenkin pitää palkattomia vapaita halutessaan, ja omat työt odottavat siellä vielä seuraavana päivänä.
Tietenkin töihin mennään taksilla, jos ei muuten pääse. Mulla on käynyt noin muutaman kerran, juna jämähti/myöhässä en kerkee ysin paltsuun/asiakastapaamiseen, joten taksi alle. Yhdessä paikassa työnantaja maksoi taksit takaisin mulle, kolmessa ei.
Mä olen muutaman kerran hypännyt taksiin myös lääkäriin mennessä. Ei sieltä voi myöhästyä 10-20 minuuttia kun seuraava bussi tulee. Tää nyt on ollut lyhyempi matka, mutta silti..
Mulla on myös käynyt niin, että sunnuntai-iltana huomaan, että aamulla lento ja passi on mitä ilmeisemmin työpöydällä Helsingissä. Soittanut pomolle, että mites pääsen duuniin, kun kulkuluvat toimii arkena 06.00-21.00.. Ohje oli hyppää taksiin ja hän lähtee kotoa, treffit toimiston edessä. Maksoi taksin, vaikka ensin meinas, että teen siitä työmatkaan liittyvän matkalasku. tai otan firman piikkiin pikapassin kentältä. No, haettiin passi ja heitti mut vielä himaankin. :)
Sain reissun tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät itseasissa tule kouluun jos joku yllättävä este. Ovat usein tuntiopettajia ja asia on jo ohi kun pääsevät paikalle. Näin täällä maalla. Harva ope tulee 8.00 ja on 16.00.
Siis wtf? Kuinka monesti oikeasti ope on jättänyt tunnit pitämättä, koska auto ei käynnisty? Opettajalle maksetaan palkka oppituntien pitämisestä, eivät ole virastoajassa, ja monesti varsinkin pikkukouluilla muut työt on tehtäväkin kotona, kun ei niissä ole esim. riittävästi tietokoneita tai tilat ovat harrastustoiminnan käytössä iltapäivästä alkaen.
Vastaavassa tapauksessa soitin töihin , että olen palkattomalla vapaalla ja hoidan autoni kuntoon tai toisen kulkuneuvon seuraavaksi päiväksi. Työkaveri otti lomapäivän. Ei tuo ole mikään syy olla kotona!
Työhön mennään silloin kun työvuoro alkaa. Jos auto ei käynnisty, eikä julkiset kulje, varmasti esimies ymmärtää myöhästymisen. Mutta automaattinen "en tule tänään töihin kun auto ei käynnisty" ei ole ok. Ei tarvii kaukaa syyllistä etsiä jos tolla asenteella on pätkätyössä tai ensimmäisenä lähtijöiden listalla yt-neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun pomon mielestä oli.Työmatkani on n. 55 km.
Eihän tuon polkemiseen mene edes puolikasta työpäivää.
Mun työmatka on 80 km. Jos käy niin, ettei auto käynnisty, ihan tasan tarkkaan olen sairas.
Olet työpaikan vastaanottaessasi tiennyt kuinka pitkä työmatka sinulla on ja kuinka sen aiot suoria. Luultavasti työnantajakin on sinulta kysynyt, että ei kai tästä työmatkasta vaan ongelmia tule? Sinulla on työntekijänä velvollisuus ilmaantua työpaikallesi silloin kun sinun on sinne ilmaannuttava, työnantajan ei tarvitse tietää tuletko aamulla toimipisteellesi Indo-Kiinasta, Lapualta vai roskiksesta. Jos sinulla on aamulla ylivoimainen este, sinun tulee ilmoittaa siitä työnantajalle tai esimiehellesi mahdollisimman pian. Työnantaja päättää tapauskohtaisesti onko kyseessä palkallinen vai palkaton poissaolo/myöhästyminen.
Tässä keskustelussa tuntuu tunteet olevan elämänkoulun henki aika vahvana... Työelämässä ei kuitenkaan tunteet tai fiilikset hallitse, ei edes pakkanen. Laki ja sopimukset on ne, millä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sai varoituksen kun myöhästyi kun saapui työmatkalla ensimmäisenä hirvikolaripaikalle ja aloitti ensiaputoimet ja hälytti apua. Helvetti mitali siitä pitäisi tulla eikä huutoja.
Lain mukaan kolaripaikalle tulleella on velvollisuus pelastustoimiin. Työnantaja toimi varoituksen antaessaan laittomasti. Kyseinen varoitus on peruutettava. Tarvittaessa asiassa voi ottaa yhteyden luottamusmieheen, ammattiliittoon jne. Tuollainen työnantaja pitää laittaa järjestykseen.
kai miehesi teki valituksen tuommoisesta idiootti pomosta?
Kannattaisikohan pitää auto kunnossa niin kauan kuin on työpaikka ja vielä varmuuden vuoksi selvittä varakulkuyhteydet työpaikalle jo etukäteen.
En tiedä miten tänne pääsin. Mutta on teillä ongelmat. Silloin kun oli auto niin ajoin taloyhtiön parkkihalliin. Ei ollut tolppaa mutta ei ollut ikinä pakkasta maan alla olevassa hallissa. Eikä ikinä tarvinnut skrabata ikkunoita.
Töihin tulee päästä helposti julkisilla tai pyörällä. Omalla autolla kikkailu on liian vaikeaa ja kallista.
Hei, jos akku on tyhjä soittakaa hinauspslvelu antamaan virtaa. Apu tulee nopeasti ja vakuutus korvaa! Ja sitten aika akun vaihtoon.
Avuton vätys olet, jos et osaa akkulaturia käyttää. Tai jos auto on manuaali ja virtaa on vähän, niin työnnä se saatana käymään. Kuinka perseestä täytyy ihmisen olla?