Downshiftaaminen, olenko hullu?
Olen ollut johtohommissa 4v ja olen aivan kypsä mikromanageroivaan esihenkilööni, paineisiin ja vaatimuksiin mitä tulee muualta firmasta ja siihen, että mun alaisiin ei luoteta. Olen viimeiset kaksi vuotta kuin unohtanut itseni: en ole jaksanut enää töiden jälkeen liikkua, en ole jaksanut huolehtia muutenkaan itsestäni tai kodista kovin kummoisesti.
Hain nyt firman sisällä asiantuntijan paikkaa ja näyttää siltä, että tulen sen myös saamaan. Mietin, että olenko hullu kun vaihdan hyväpalkkaisesta työstä tähän? Palkka siis laskee n. 500€/kk.
Muita, jotka tehneet saman? Kokemuksia?
Kommentit (25)
Kiitos vastauksesta. Mulle raha on ollut iso juttu, nyt on pakko miettiä jo muitakin asioita
t.ap
no et ole hullu ja johtajatason liksassa se 500e pudotus ei edes niin kauheasti tunnu kun verotus kevenee samalla. Itse vähän samassa kierteessä, vaan sitä asiantuntijahommaa ei ole näköpiirissä, vaihtaisin kyllä heti. Ei se ole pitkällä tähtäimellä mitään elämää että arki-iltoina jaksa paljon mitään eikä kyllä huimasti viikonloppuisinkaan.
ei toi oo ees mitään kunnon downsiftaamista vielä
Lisäksi on hyvä meriitti, olet ollut johtotehtävissä. Voit taas myöhemmin hakea niihin, kun mikromanageroiva esihenkilö vaihtunut.
Pieni kevennys tässä vaiheessa tekee hyvää!
Jaksaa paremmin, kun elämää on työn ulkopuolellakin!
Et ole hullu, Ja tuo 500€ pudotus palkassa (jos siis tarkoitit bruttopalkkaa) ei ole edes kovin paha, koska progressiivisen verotuksen ansiosta myös veroprosenttisi pienenee. Mä kun aloin "downshiftaamaan" eli tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa, bruttopalkka tippui 2000€/kk, mutta nettopalkka vain 1000€/kk. Kiitos progressiivisen verotuksen.
Käteen jäävä palkka laskee 250 euroa ja sillä hinnalla nukut yösi. Hyvä kauppa.
Katsotaan asiaa uusiksi kun oikeasti downsiftaat.
tuollaista se on noissa hommissa. ja aina voi tulla seuraavia mulkeroita esihenkilöksi. jos et koe oloasi mukavaksi noissa valtamittelöissä, on syytä vaihtaa tehtävää. en itsekään sopeutunut, luonnekysymys. on ehdottomasti sen rahan arvoista.
Minä lähdin pois hoiva-alalta, jossa palkka oli n. 1700-2000 e nettona, riippuen työstä. Nyt olen osa-aikaisena henk-koht. avustajana, jossa on kyllä parempi tuntipalkka, mutta vähäisen tuntimäärän takia kk-palkka on surkea. Eihän se aina herkkua ole, kun ei ole varaa siihen taikka tähän asiaan, mutta itsellä painaa kuitenkin jaksaminen ja viihtyminen niin paljon vaakakupissa, että mieluummin sitten elän nuukemmin kuin näännytän itseni henkisesti ja fyysisesti.
Jos pärjäät taloudellisesti tuolla pienemmällä liksalla (ja eihän netto pienene välttämättä lähellekään saman verran - koska verotus) niin ehdottomasti vaihda
Henkinen hyvinvointi vai eurot, itsekin ollut tilanteessa missä tuo vertailu piti tehdä ja menin henkisen hyvinvoinnin suuntaan enkä ole tätä päätöstä katunut
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan asiaa uusiksi kun oikeasti downsiftaat.
Se on oikeasti sitä, että vaihtaa elämässä ns. pienemmälle vaihteelle. Termi tulee auton vaihteiston käyttämisestä.
Downshifting on elämäntapa, jossa korostetaan yksinkertaisuutta, mutkattomuutta ja hidasta elämää vastakohtana urakeskeisyydelle ja kiireiselle elämäntavalle. Englannin shift down merkitsee auton vaihteen vaihtamista pienempään, ja siitä on saatu kuvallinen ilmaus downshifting. (Kielikello-sivulta)
Onpa hienoa sana. Tulee ihan mieleen Unelmien poikamies jossa joka kolmannen sanan piti olla jotain muuta kuin ensimmäistä kotimaista :D
Itse downshiftasin 4 vuotta sitten, palkka putosi tonnilla, mutta olen nyt paljon onnellisempi.
Ap on korkeintaan harhaanjohtaja.
Ehdottomasti kannattavaa, kun käteen jäävä palkka putoaa vain sen noin 250 euroa.
Lisäksi esimiestehtävissä asiantuntijalta usein katoaa se oikea työnteon osaaminen pikkuhiljaa. Sitten ei enää lopulta kelpaa asiantuntijaksi. Oletkin jumissa esimiehen hommissa.
Asiansa tunteva asiantuntija on kuitenkin se, joka voisi aidosti perustaa vaikka oman firman, jos työpaikka lähtee alta.
500€ vaikka nettonakin on mitätön summa mielenrauhaan verrattuna. Oma päätös, itse en edes hakisi koskaan johtajaksi, koska miksei mieluummin mukava ja helppo elämä.
asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mulle raha on ollut iso juttu, nyt on pakko miettiä jo muitakin asioita
t.ap
Jos on hyväpalkkainen työ, niin tuo 500€ ei tunnu missään. Eli ehkei ollutkaan oikeasti kovin hyväpalkkainen, jos tuo vaikuttaa muuten itsestäänselvään päätökseen?
Ahneutta en ymmärrä ollenkaan. Tyhmyyttä haalia sitä koko muun elämän kustannuksella.
No jos tuossa tehtävässä jaksat myös tehdä jotain vapaa-ajalla niin kuulostaa hyvältä diililtä. Ei voi aina ajatella vain rahaa.