Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, nukahdin kerrostalokämpässä ikkuna auki!

Vierailija
04.11.2016 |

Olen siis muuttanut omaan asuntoon kaksi viikkoa sitten ja nyt jo kävi aamulla ensimmäinen taloyhtiön tyyppi valittamassa siitä että olin pitänyt ikkunaa auki koko yön. En ihan oikeasti ollut tarkoittanut sitä niin, mutta tuuletusikkuna jäi auki kun tulin kotiin iltavuorosta. Olin vain niin uuvuksissa että nukahdin ennen kuin kerkesin ikkunaa sulkea.

Mies oven takana oli tosi vihainen ja vaikka pahoittelin ja sanoin sulkevani ikkunan heti hän vain jatkoi tylytystä. Siitä päättelin että tää on vakava asia. Voinko saada varoituksen tai häädön? Tämä asunto on mulle todella tärkeä. :(

Muilla kokmuksia ikkunan aukipitämisestä? Taloyhtiön säännöissä ei lukenut mitään mutta maalaisjärjellä ymmärrän että yöpakkasella tulee lämpöhukkaa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että suurin osa keskustelijoista on vuora-asukkeja kerrostalossa jotka eivät maksa lämmityksen todellisia kustannuksia. Kannattaa muuttaa omakotitaloon niin lämmityskustannukset realisoituu. Jo pelkän välioven aukijättäminen maksaa useamman kympin kuussa lisää. Ikkunan auki pitäminen varsinkin yläkerrassa imee kaiken lämmön pihalle ja maksaa satasia kuussa.

Vierailija
62/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasumisen saisi kieltää vaikka lailla. Ihmiset ovat ihan törkeän välinpitämättömiä. On hyvin vaikeaa uskoa, että kukaan näistä ikkuna auki nukkujista tekisi niin omakotitalossa, jossa maksaa itse lämmityksestä, kun patteri helottaa täysillä lämpöä hukkaan, Samoin nämä puolentunnin suihkuttelut loppuisivat taatusti, kun maksaa itse paitsi vesilaskun, myös esim. Likakaivon tyhjennyksen sekä vielä veden lämmityksen, Ja kun suihkuttelee koko vesivaraajan tyhjäksi. Mistään ylimääräisestä kosteudesta nyt puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moitin kerran erästä ikkunaa auki pitävää. Totesi vain itsevarmasti, että samalla tavalla ne lämpöpatterit hehkuu joka tapauksessa. Kyseessä oli rakennusalalla uransa tehnyt aikamies. Eli ei ihme, jos konttoritytötkään eivät aina hoksaa ongelmaa.

Vierailija
64/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu maksamaan ylimääräinen vastike rikoksesi hyvittämiseksi.

Vierailija
65/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvausilmaventtiilit kehiin jos tuntuu ettei ilma riitä.

Vierailija
66/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko aikuiset ihmiset pitää ikkunoita auki ja lämpöpattereita päällä koko yön? Keskustelusta tulee mieleen lähinnä joku 11-vuotias, joka ei ole tajunnut että se energia maksetaan jotenkin, ja on ihan sama vaikka sitä ei maksaisi suoraan itse vaan vastikkeena tai vuokrana.

Lämmittääkö se patteri enemmän jos ikkuna on auki?

Olen luullut että lämmittää samalla teholla riippumatta siitä mikä lämpötila sisällä on. Siksihän siinä on se säädin. Eli lämmityskulut ei kasva mihinkään jos vertaa tilanteeseen missä ikkunat on kiinni?

Lämmittää tietysti, pöljä. Jos olet säätänyt patterin johonkin lämpöön se pyrkii pitämään huoneen siinä lämmössä. Eli jos aiot ikkunaa patteri päällä se koettaa kuumentua enemmän, kun se aistii, että nyt kylmenee.

Vierailija
67/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko mikä vahinko, ei tuota voi moittia, kun otit opiksesi ja osoitat katumusta. Mutta nämä muut itsekkäät välinpitämättömät tulkoon tuomituksi typeriksi. Samat tyypit sitten varmaan ovat huolissaan hiilijalanjäljestään ruokaostoksilla ym.

Vierailija
68/71 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko aikuiset ihmiset pitää ikkunoita auki ja lämpöpattereita päällä koko yön? Keskustelusta tulee mieleen lähinnä joku 11-vuotias, joka ei ole tajunnut että se energia maksetaan jotenkin, ja on ihan sama vaikka sitä ei maksaisi suoraan itse vaan vastikkeena tai vuokrana.

Lämmittääkö se patteri enemmän jos ikkuna on auki?

Olen luullut että lämmittää samalla teholla riippumatta siitä mikä lämpötila sisällä on. Siksihän siinä on se säädin. Eli lämmityskulut ei kasva mihinkään jos vertaa tilanteeseen missä ikkunat on kiinni?

Lämmittää tietysti, pöljä. Jos olet säätänyt patterin johonkin lämpöön se pyrkii pitämään huoneen siinä lämmössä. Eli jos aiot ikkunaa patteri päällä se koettaa kuumentua enemmän, kun se aistii, että nyt kylmenee.

jaJos jollain ei ole termostaatteja, ikkunasta virtaava kylmä ilma jäähdyttää patterissa kulkevaa kuumaa vettä, jonka jäähtymisen määrä laskutetaan esim. kaukolämmön toimittajan toimesta.

Vierailija
69/71 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl haukkumasi pöljä on puoliks oikeessa. Kirjoittajan kämpässä kun on kaukolämpö niin oli ikkuna auki tai ei patteri työntää kokoajan samaa termarilla säädettyä lämpöä koska mittaus anturi on ulkona. Säätö tapahtuu siten ulkolämpötilan mukaan. Sähköpattereissa joita ei liioin kerrostaloissa näy mittaus on sisätiloissa ja siinä käy juuri niin että kun huoneeseen tulee kylmää niin patteri pistää parastaan. Patterin kuitenkin saa ja kannattaa napsasta täten pois.

Vierailija
70/71 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää olisi tietysi pienentää patterin lämpöä, kuin pitää ikkunaa auki pitkään energian säästön kannalta. Ja siinä venttiilissähän on säätövaraa avata kesäasentoon.

Kyllä mä olisin kysynyt huoltomieheltä paperit.

Vierailija
71/71 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaivetaan esille useita vuosia vanhoja ketjuja? Eiköhän tuokin ap ole jo oppinut läksynsä.