Apua, nukahdin kerrostalokämpässä ikkuna auki!
Olen siis muuttanut omaan asuntoon kaksi viikkoa sitten ja nyt jo kävi aamulla ensimmäinen taloyhtiön tyyppi valittamassa siitä että olin pitänyt ikkunaa auki koko yön. En ihan oikeasti ollut tarkoittanut sitä niin, mutta tuuletusikkuna jäi auki kun tulin kotiin iltavuorosta. Olin vain niin uuvuksissa että nukahdin ennen kuin kerkesin ikkunaa sulkea.
Mies oven takana oli tosi vihainen ja vaikka pahoittelin ja sanoin sulkevani ikkunan heti hän vain jatkoi tylytystä. Siitä päättelin että tää on vakava asia. Voinko saada varoituksen tai häädön? Tämä asunto on mulle todella tärkeä. :(
Muilla kokmuksia ikkunan aukipitämisestä? Taloyhtiön säännöissä ei lukenut mitään mutta maalaisjärjellä ymmärrän että yöpakkasella tulee lämpöhukkaa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori nainen ja vieläpä koiranomistaja joten täytyy kai ryhtyä superkovaksi. Pelästyin vain että nyt lähtee ekat valitukset vaikka olen muuten ihan rauhallinen naapuri, mitä nyt eläväisiä kavereita käy kylässä.
AP
VINKKI
Tarkista taloyhtiön säännöt ja sanotaanko niissä mitään ikkunoista.
Jos LED-hemmoa näkyy uudelleen niin ensimmäinen kysymys: "Anteeksi, mutta en tainnut kuulla kuka olet."
Jos on isännöitsijän edustaja tolla asenteella niin siitä asiakaspalaute isännöitsijälle.
Jos on asukas niin antamassa "suoraa palautetta" niin itse pitäisin keskustelun lyhyenä. Mikään ei velvoita sinua kuuntelemaan urpon saarnoja.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua? Minä nukun aina paitsi tuuletusikkuna auki, myös makuuhuoneeseeni avautuva terassin ovi raollaan. Minä vaan tykkään nukkua viileässä ja raikkaassa. Jos joku tulisi valittamaan, käskisin osoittaa talon järjestyssäännöissä kohdan jossa tämä kielletään. Ja siellähän ei semmoista ole. Joten toteaisin että en aio muuttaa tapojani jatkossakaan.
Mit vit? Melkoista energian haaskausta. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka toimit siinä kohtaa, kun maksat lämmityksen kokonaan itse asunnossasi.
Onko myös kiinteä vesimaksu ja sitä kautta tunnin suihkuja?
Meillä on ainakin patterit kytketty niin alas kuin mahdollista. Siitä huolimatta asunnossa on kuuma ja nukumme parvekkeet auki. Maksankin lämmityksen kokonaan, samoin vesimaksun maksan kulutuksen mukaan.
Kannattaa tarkastaa termostaattien toiminta. On täysin järjenvastaista lämmittää huonetta ja samaan aikaan jäähdyttää sitä pitämällä ovea auki. Menee kirjaimellisesti se lämpö harakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tajuatte säätää pattereita kun ikkunat ovat auki. Jos ette, niin kyse on suuremmanluokan välinpitämättömyydestä ja ylimielisyydestä.
Säädin patterit kiinni, mutta ne lämpeää automaattisesti jos huoneilma kylmenee. Siksi täällä onkin kuin saunassa joten avaan ikkunan, ilma viilenee ja kierre jatkuu...
AP
Miten ihmeessä patterit lämpeää automaattisesti, jos patteriventtiilit on kiinni?
Mulla on öisin levottomat jalat ja ne kuumenee välillä sietämättömäksi joten pidän ikkunaa auki. Nyt on ollut ihanan viileää eikä tullut edes mieleen, että joku voisi valittaa avoimesta ikkunasta.
Siis oikeastiko aikuiset ihmiset pitää ikkunoita auki ja lämpöpattereita päällä koko yön? Keskustelusta tulee mieleen lähinnä joku 11-vuotias, joka ei ole tajunnut että se energia maksetaan jotenkin, ja on ihan sama vaikka sitä ei maksaisi suoraan itse vaan vastikkeena tai vuokrana.
Mä olen lukenut täältä ennenkin ihan saman aloituksen.
Ainakin ap kysyt led-mieheltä henkkarit seuraavan kerran. Veikkaan, että on Taloyhtiön Alkuperäinen Osakkeenomistaja ja Hallituksen Tärkeä Jäsen. Ihan rasittavimmat kyyläukot, mitä maailmasta löytyy. Niitten muijat on sitten niitä, jotka verhot heiluen kyttää moneltako tulet kotiin ja kenen kanssa. Tätä informaatiota sitten päivitellään pesutuvassa muiden rouvien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko aikuiset ihmiset pitää ikkunoita auki ja lämpöpattereita päällä koko yön? Keskustelusta tulee mieleen lähinnä joku 11-vuotias, joka ei ole tajunnut että se energia maksetaan jotenkin, ja on ihan sama vaikka sitä ei maksaisi suoraan itse vaan vastikkeena tai vuokrana.
Ei meillä ainakaan mikään patteri ole päällä. Kävin koittamassa, ja kaikki ovat kylminä. Ainoastaan kylpyhuoneiden lattialämmitys ja sauna tietysti lämmittää kun sitä käyttää (harvoin). Talo vain on kuuma, on aina ollut - nytkin mittari näyttää 24 astetta, vaikka läpi yön on ollut useampi ovi auki.
Vierailija kirjoitti:
Lämmittääkö se patteri enemmän jos ikkuna on auki?
Olen luullut että lämmittää samalla teholla riippumatta siitä mikä lämpötila sisällä on. Siksihän siinä on se säädin. Eli lämmityskulut ei kasva mihinkään jos vertaa tilanteeseen missä ikkunat on kiinni?
Minä nukun aina ikkuna auki, koska huoneessa haisee kellarilta vaikka kerrostalo onkin. On pakko saada raitista ilmaa.
Olisi hauska kuulla, kuka se valittajamies oli. Ap jos tulee vastaan jossain niin kysy henkilöllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut että lämmittää samalla teholla riippumatta siitä mikä lämpötila sisällä on. Siksihän siinä on se säädin. Eli lämmityskulut ei kasva mihinkään jos vertaa tilanteeseen missä ikkunat on kiinni?
Termostaatti nimenomaan lisää patterin läpi virtaavan kuuman veden määrää eli lämmitystä, kun se havaitsee huonelämpötilan laskevan ikkunan ollessa auki. Sehän juuri on termostaatin tehtävä. Eli lämmityskulut kasvaa ikkunan ollessa auki, jos termostaattia ei ensin ole säätänyt nollaan.
Jos patterissa on vain nuppi, jolla venttiilin saa ruuvattua kiinteästi haluttuun asentoon, niin sellainen patteri ei säädy huonelämpötilan mukaan. Sellaisessa nupissa ei ole mitään numeroita tai asteikkoja, kuten termostaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua? Minä nukun aina paitsi tuuletusikkuna auki, myös makuuhuoneeseeni avautuva terassin ovi raollaan. Minä vaan tykkään nukkua viileässä ja raikkaassa. Jos joku tulisi valittamaan, käskisin osoittaa talon järjestyssäännöissä kohdan jossa tämä kielletään. Ja siellähän ei semmoista ole. Joten toteaisin että en aio muuttaa tapojani jatkossakaan.
Siis sinä et pelkää että joku hullu tulis sisälle yön aikana ku terassin oves on auki??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se lämmittää isommalla teholla silloin kun ikkunat tai ovet ovat auki, koska silloin se ei lämmitä vain asunnon sisätilaa vaan koko ilmakehää. Tietysti lämmityskulut kasvat, jos asunnon lisäksi lämmitetään koko planeettaa.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan mikään patteri ole päällä. Kävin koittamassa, ja kaikki ovat kylminä. Ainoastaan kylpyhuoneiden lattialämmitys ja sauna tietysti lämmittää kun sitä käyttää (harvoin). Talo vain on kuuma, on aina ollut - nytkin mittari näyttää 24 astetta, vaikka läpi yön on ollut useampi ovi auki.
Talo on kuuma ympäri vuoden, vaikka lämmitys ei ole päällä ja ovet auki? Erikoista. Vai tropiikissako asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten patterit lämpenee, jos ne on käännetty nollalle? Kannattaisiko pyytää huoltomies käymään ja selvitellä hänen kanssaan asiaa? Itselläni taas on kylmä asunto. En tiedä vaikuttaako siihen yläkerran aina auki oleva ikkuna. Se asunto on varmaan jäinen, kun meilläkin on ikkunat kiinni joskus 15 astetta.
En tiedä tosiaan. Jos säädän patterin "täysille" ikkunoiden ollessa kiinni, se lämpenee vain haaleaksi. Jos taas avaan ikkunan se helahtaa kuumaksi, oli nollilla tai täysillä.
Keittiön patteri taas helottaa kokoajan kuumana vaikka miten nuppia käännän.
Kyseessä siis 60-luvun kerrostalo.
Hämmentynyt AP
On normaalia, että patteri lämpenee vain haaleaksi ikkunoiden ollessa kiinni. Koska asunnossa lämpötila on jo termostaatin asetuslämpötilassa tai lähellä sitä, ei termostaatti tietenkään avaa venttiiliä paljoakaan. Kun ikkunan avaa ja termostaatti tuntee ikkunasta tulevan kylmän ilman, avaa se tietysti venttiilin täysille. Samalla tietysti ikkunasta karkaa lämpö harakoille ja lämmityskulut kasvavat.
Mutta jos patteri kuumenee silloinkin, kun termostaatti on täysin kiinni, on termostaatissa tai venttiilissä mahdollisesti jotain vikaa, tai sitten termostaatti on sellainen, että se ei koskaan sulje venttiiliä täysin. Tällöin sen "nolla-asento" on todellisuudessa vastaa esimerkiksi jotain 10-15 asteen lämpötilaa.
Termostaatit ja pattteriventtiilit eivät nekään ole mitään ikuisia laitteita.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on kuuma ympäri vuoden, vaikka lämmitys ei ole päällä ja ovet auki? Erikoista. Vai tropiikissako asut?
En tiedä miksi. Etelä-Helsinkiä en vielä kovin tropiikkina pidä. Luntakin on pihalla. Onkohan talo sitten liian tiivis? Ainakaan liikenteen melu ei kuulu sisälle lainkaan kun ikkunat laittaa kiinni. Joka ikinen patteri on kylmä, kävin kaikki läpi, ainoastaan kylppäreiden lattialämmitys on päällä ja sekään ei millään polttavalla. Muilla talossa on ollut myös ongelmia kuumuuden kanssa.
Jos laitan läpivedon, niin totta kai asunto viilenee, mutta kun läpivedon laittaa kiinni ja jättää vain toiselta puolen auki, niin asunto lämpenee jälleen nopeasti. Itse tykkäisin viileämmästä.
Ap, kävikö ledmies luonasi uudemman kerran nuhtelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten patterit lämpenee, jos ne on käännetty nollalle? Kannattaisiko pyytää huoltomies käymään ja selvitellä hänen kanssaan asiaa? Itselläni taas on kylmä asunto. En tiedä vaikuttaako siihen yläkerran aina auki oleva ikkuna. Se asunto on varmaan jäinen, kun meilläkin on ikkunat kiinni joskus 15 astetta.
En tiedä tosiaan. Jos säädän patterin "täysille" ikkunoiden ollessa kiinni, se lämpenee vain haaleaksi. Jos taas avaan ikkunan se helahtaa kuumaksi, oli nollilla tai täysillä.
Keittiön patteri taas helottaa kokoajan kuumana vaikka miten nuppia käännän.
Kyseessä siis 60-luvun kerrostalo.
Hämmentynyt AP
Keittiön patterissa on jotain vikaa. Keittiö on useimmissa asunnoissa se huone, jossa lämmitystä ei juuri tarvita, kun ruuanlaitossakin tulee hukkalämpöä.
Kummallista, kun asukas ei voi itse säätää lämmitystä millään tavalla, vaikka termostaatti säätäisikin lämpöä ulkolämpötilan mukaan.
Minä asun kerrostalossa ja makkarissa on ikkuna aina öisin auki, myös talvella ja kyllä myös -30 asteen pakkasella..
Meillä on ainakin patterit kytketty niin alas kuin mahdollista. Siitä huolimatta asunnossa on kuuma ja nukumme parvekkeet auki. Maksankin lämmityksen kokonaan, samoin vesimaksun maksan kulutuksen mukaan.