Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talonmiehen tytär väitteli tohtoriksi- viikon mielensäpahoittaja?

Vierailija
03.11.2016 |

Olenko ainoa jonka mieledtä tästä koko uutisoinnista pastoi jotenkin akateeminen ylemmyydentuntoisuus ja sanon tämän itsekin akateemisena. Eihän Marin vanhemmat edes mitenkään estelleet opiskeluja, hirveä valitus taas täysin turhasta. Kieltämättä eniten näitä luokkaeroja pyrkivät pitämään akateemiset itse. Marikin jopa alentuu joskus niin rahvaan tasolle, että lukee sisustuslehtiä. Huooh.
Http://www.hs.fi/m/elama/a1478062146917

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko olette keksineet niitä esimerkkejä nykyisistä akateemisista menestyjistä (huom: menestyjistä, ei rivitoopeista), jotka ovat nousseet huonoista lähtökohdista? Ai ette vai? No niin arvelinkin. 

Mitä tarkoitat menestyjällä? Kyllä itse tunnen montakin duunariperheestä ponnistanutta menestyjää. 

Sellaista johon voidaan nettikeskustelussa viitata muulla epiteetillä kuin "yksi tyyppi jonka tunnen".

No en nyt ainakaan omalta alaltani tuntemiani menestyjiä ala nettikeskustelussa mainitsemaan nimeltä, sehän nyt olisi aivan idioottimaista. Sitäpaitsi en usko että tietäisit yhdenkään nimeä, vaikka ovatkin palkittuja, julkaistuja ja tietyissä piireissä hyvinkin tunnettuja. Ja useimmat duunarivanhempien lapsia. Itse olen myös ikääni nähden menestynyt jo hyvin, ja sukuni ensimmäinen ylioppilas, maisteri tai tohtori.

Pakkoko sinun on mainostaa että ne ovat omalta alaltasi? Jos ne ovat oikeasti menestyneitä tyyppejä niin niistä on tietoja googlessa. Muuten puhut paskaa.

Vierailija
282/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko olette keksineet niitä esimerkkejä nykyisistä akateemisista menestyjistä (huom: menestyjistä, ei rivitoopeista), jotka ovat nousseet huonoista lähtökohdista? Ai ette vai? No niin arvelinkin. 

Mitä tarkoitat menestyjällä? Kyllä itse tunnen montakin duunariperheestä ponnistanutta menestyjää. 

Sellaista johon voidaan nettikeskustelussa viitata muulla epiteetillä kuin "yksi tyyppi jonka tunnen".

Mikä on sinulle menetyjä? Julkisuuden henkilö?

Onko pienviljelijäkodista lähteneet suuryritysten talous- ja tuotantojohtajat menestyjiä?

Sen verran varmasti ymmärrät ettei kukaan ei-julkisuuden henkilö halua täällä nimeään lueteltavan :D

Jos on oikeasti menestynyt, on siinä vaiheessa automaattisesti julkisuuden henkilö. Ei sitä voi silloin enää itse päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on akateeminen menestyjä ylipäätään? Ihan ilman mitään lähtökohtien erottelua? Professorit eivät palstan mukaan ole menestyjiä jos eivät ole julkkiksia.

Professorit ovat julkisia henkilöitä julkisissa viroissa, heillä on paljon julkaisuja laajalti viitatusissa lähteissä. Sinulle julkisuus tarkoittaa ilmeisesti vain seiskaa ja empuske veitola shouta, eli et mikään kovin sivistynyt taida olla itsekään.

Vierailija
284/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä mitä vanhemmat tekee vaikka itse on esim Tekniikan tohtori. Vanhemmat on mitä on ja vanhemmat on kasvattaneet lapsen ja ilmeisesti myös kannustaneet lasta ja motivoineet matkan varrella. 

Sinä nyt et ymmärtänyt käsiteltävää asiaa lainkaan. Lopputulemalla ei ole mitään merkitystä sen kannalta etteikö luokkaeroja olisi. Ymmärrätkö, että puhutaan nyt aiheesta, jonka takia monet akateemisesti kouluttautuneet ihmiset tuntevat esim. ahdistusta koska jäävät tavallaan maailmojen väliin. Se maailma, johon syntyi on eri kuin se, johon pääsi koulutuksen kautta eja se, jonne koulutus oikeuttaisi ei oikeastaan otakaan avosylin vastaan, koska ei osaa toisille synnynnäisiä nyansseja, joita akateemisissa perheissä hyvinkin voi olla. Monelle työläisluokkaiselle tutkijalle, jopa niille vähille professoreille ahdistus ryhmään kuulumattomuudesta lyö niin lujaa vastaan, että sitä voidaan paeta vaikkapa alkoholismiin.

Vierailija
285/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on professori. On ensimmäinen akateeminen suvussamme, sen jälkeen tullut muitakin kyllä. Sahaduunarin ja kotiäidin lapsi, sekä hyvin vasemmistolainen oli isänsä. En ole koskaan pitänyt sitä outona. Meidän suvussa on kannustettu lukemaan läksyt ja opiskelemaan. Toinen serkku on myös akateeminen, hänellä juoppo isä ja äiti sairastui jo nuorena vaikeaan sairauteen. Äitinsä ehti kuolla ennenkuin hän edes aloitti opintojaan. Minä en ole akateeminen, olen vain opistotaustainen, mutta veljeni on ja hän suunnittelee väitöskirjaa. Myös meidän isä talonmies/varastomies, äiti on ollut siivoojana ja yksinyrittäjänä alallaan. 

Vierailija
286/288 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo luokkakriisi on tavallaan aivan luonnollinen kokemus. Varmasti sitä on koettu aina; ovathan jopa jotkut Suomen presidentit ponnistaneet jostain pystymetsästä valtion johtoon. Suomalaisuuden tarina on myös melko lyhyt. Ei täällä ole kuin nimeksi sellaista vanhaa yläluokkaa. Suomalaisen keskiluokan juuret ovat maatalousväestössä. Useimmat nykyisin keskiluokkaiset ihmiset ovat entisten talollisten jälkeläisiä, mutta vaikkapa 70-luvulla työläistaustaisiakin pääsi paljon yliopistoon. Eli toisin sanoen pari sukupolvea taakse päin aika monet ovat kokeneet tuon saman kriisin.

Aika monet tuntuvat suomalaiseen tyyliin vierastavan noita luokkaeroja. Varsinkaan alle parikymppiset suomalaiset aistivat huonosti sosiaalisia eroja. Jossain 25+ ihminen alkaa vasta ymmärtää, millaisia sosiaalisia ryhmiä Suomessakin on olemassa.

Tunnistan itse paljon tuota kuilua. Olen kuitenkin paljon kasvanut siitä eteen päin. Siihen on liittynyt turhautumista ja häpeällisiäkin tunteita. Nykyisin olen iloinen vanhempieni puolesta, että he ovat onnistuneet työläistaustaisina kasvattamaan 4 akateemista lasta. Kyllähän se kotona käyminen tuntuu välillä hassulta, kun ainoa kotiin tilattu aikakauslehti on seiskapäivää, ja telkkarista katsotaan Huutokauppakeisarinnaa ja Hanibööböötä. Siltikään minunsta ei ole tullut mikään kulttuuri-intellektuelli. Rakastan edelleen kaikkia alaluokkaisia juttuja, kuten perskännien vetämistä, vauva.fi -palstaa ja Cheekin hölmöjen biisien kuuntelua autossa nappulat kaakossa. Tiedän myös vaikkapa, kuka on J-Lo ja Kim K. Olen siis omituinen yhdistelmä alakulttuureja ja keskiluokkaisuutta.

Vierailija
287/288 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
288/288 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinulle menetyjä? Julkisuuden henkilö?

Onko pienviljelijäkodista lähteneet suuryritysten talous- ja tuotantojohtajat menestyjiä?

Sen verran varmasti ymmärrät ettei kukaan ei-julkisuuden henkilö halua täällä nimeään lueteltavan :D

Jos on oikeasti menestynyt, on siinä vaiheessa automaattisesti julkisuuden henkilö. Ei sitä voi silloin enää itse päättää.

Oliko tämä tuorein suomalaisnobelisti sinulle ennestään tuttu? Nobel-palkinto lienee ainakin todiste menestyksestä ja johtaa julkisuuteen. 

Kuinkas moni meistä muuten muistaa tällä hetkellä hänen nimensä, ja kuinka moni on googlannut hänen perhetaustansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi