Mikä on mielestänne ruma kieli? Saa luetella useita.
Viro (anteeksi vaan vieressä kouhottavat eestiläiset, aarghh), somali, riikinruotsi ja arabia.
Venäjä harvoin poikkeuksin (esim.sellainen vanhojen miesten selkeä ja rauhallinen Bim mustakorva -venäjä kuulostaa kauniilta.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee eniten suomenruotsi, johtuu kai siitä että olen asunut Tukholmassa aikoinani. Jotenkin uskomattoman tuntuista että eksoottiset tummat afrikkalaiset, arabit sekä aasialaiset puhuvat täydellisen kaunista ruotsia ja sitten on porukkaa puku tai jakkupuku päällä, joka näyttää etniseltä ruotsalaiselta, mutta puhuvat muumienkieltä.
Venäjä on kauniskieli viro myös, vaikka jotkut murteet ärsyttävät, lähinnä siksi, että en ymmärrä.
Mutta suomea osaavat virolaisetkaan eivät ymmärrä juurikaan savoa. Olen joutunut tulkkaamaan, mutta tulkkaan siis savon suomeksi. Ensimmäinen pidempiaikainen kumppanini oli savolainen, mutta osasi hyvin suomeakin. Puhelimessa kuuli heti jos puhui sukulaisilleen tai jollekin savolaiselle tutulle, mutta hänestä ei mitenkään normaalipuheesta voinut huomata savolaisuutta.Aika törkeän alentava asenne sinulla suomenruotsia kohtaan, joka on ruotsin murre (jotkut suomenruotsin murteet ovat oikeastaan omia kieliään), ja jolla on virallinen asema täällä Suomessa. Pitäisikö mielestäsi suomenruotsalaisten hylätä äidinkielensä, jotta kuulostaisivat hyvältä joidenkin tukholmalaisten korviin?
Suomenruotsi tulisi hylätä ainakin suomenkielisten opetuskielenä. Ruotsin pakollisuutta perustellaan edelleen pohjoismaisella yhteistyöllä, vaikka muumikieltä ei voi edes käyttää Ruotsissa. Ruotsalaiset on tunnettuja suvaitsevaisuudestaan. Se lienee totta, paitsi että suomalaisia ei juuri suvaita, he ovat ainoa kansa, josta voi kertoa rasistisia vitsejä, ilman että kukaan triggeröityy. En finn igen - aika on vielä muistissa.
Tiedän yhden suomenruotsalaisen miehen joka käy paljon työasioissa Ruotsissa. Hän kertoo, että nopeasti alkoi noilla reissuilla käyttämään englannin kieltä, koska ruotsalaiset suhtautuivat häneen muutoin hyvin alentuvasti.
Hän kertoi monien suomenruotsalaisten puhuvan mielummin englantia kuin äidinkieltään Ruotsissa. Pohjoismaat käyttävät yhteistyökielenä ei englannin kielistä maista parhaiten englantia osataan Ruotsissa, Hollannissa ja Suomessa, muut Pohjoismaat on ihan kintereillä.Just joo. Itse olen ollut Ruotsissa töissä ja muumiruotsiani on ymmärretty ihan hyvin. Ja ei minulla olisi mitään ongelmaa puhua riikinruotsalaisella aksentilla jos haluaisin, mutta siihen ei ole ollut tarvetta. Onhan se kumma että ruotsia muka ei voisi puhua eri aksenteilla mutta muita kieliä voi kyllä esim. englanti. Ja parhaiten englantia Pohjoismaissa taitaa osata juuri suomenruotsalaiset.
Ei ollut kyse siitä ymmärtämisestä vaan ruotsalaisten suhtautumisesta. Tämä englantiin vaihtanut tuttuni kertoi että olivat saman porukan kanssa iltaa viettämässä, jonka kanssa oli hoitanut työjuttuja ja yksi nainen oli kysellyt, en muista tarkka mitä, mutta jotakin metsän eläinten nussimisesta ja kaikilla oli hauskaa.
Ranska - en todella ymmärrä kielen hehkutusta. Ärsyttää, miten lausuvat r:n ja muutenkin on ihme nasaalia ynähtelyä.
Hollanti ja tanska - ne kurkkuäänet ja epämääräinen ölinä, ugh
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kielet, jotka ovat sellaista ihme "älähtelyä, mölinää ja ähkimistä". Kyseisiä kieliä ei voi myöskään havaintojeni mukaan puhua alle 80 desibelin voimakkuudella.
tämä minullakin oli mielessä, mutta en ehkä noin suorasukaisesti olisi muotoillut... Mutta kuvasit niin hyvin miltä arabia ja somalian kieli kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumimpia espanja ja portugali. Lisäarvoa tuo vielä se, että suurin osa latinalaisen Amerikan väestöstä on silkkoja idiootteja.
Lisäksi hollanti on puhuttuna aika karskin kuuloista.
Gracias 👍🏻
Espanjan espanja kuulostaa muuten ihan erilaiselta kun latinomaissa puhuttu espanja. Joka maassa puhutaan omalla murteella tai aksentilla, paikallisia eroja on paljon. Venezuelassa kirjoitusmuotokin on selvästi erilainen kuin muissa latinomaissa.
Mun mielestä suomi, ruotsi ja ranska ovat kauniita kieliä.
M29 ja latino
Ps. Onko Suomessa nyt lunta? Kuulin, että ensilumi tuli jo.
Tampereelle tuli lunta eilen, pari senttiä näyttäisi olevan maassa.
Mun kuubalainen kaverini sanoo, että suomi kuulostaa laulavalta, ja että siitä on vaikea erottaa sanojen välejä. Minä puhun hämettä, mutta olen samaa mieltä savon murteesta :)
Vierailija kirjoitti:
Somalia, arabia, varsinkin kovalla äänellä kailottaen, Hyi!
.
Etenkin kun noista maista tullut jostakin syystä polttaa päreensä, eli niinsanotusti tulistuu.
Peräti vittumaista ulinan ja uhoamisen nuotti puhutumastaan kielestä riippumatta. Tulee oikein huono olo milloin kuulee tuota.
Joskus joka toinen sana ainakin suomenkielellä esitettynä liittyy naisen sukupuolielimeen jota pitävät ehkä kovin saastaisena esineenä (nimenomaan esineenä), koska tuollaisessa yhteydessä heillä niin kovin suosittu sanavalinta.
.
Tanska ja ruotsin kieli nyt ainakin.
Saksa
Suomenruotsi...ihan oikeasti lausutte ne sanat ihan päin helvettiä. Koittakaa päättää kumpaa kieltä puhutte, jättekiva tack
Somalia
Tsekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumimpia espanja ja portugali. Lisäarvoa tuo vielä se, että suurin osa latinalaisen Amerikan väestöstä on silkkoja idiootteja.
Lisäksi hollanti on puhuttuna aika karskin kuuloista.
Gracias 👍🏻
Espanjan espanja kuulostaa muuten ihan erilaiselta kun latinomaissa puhuttu espanja. Joka maassa puhutaan omalla murteella tai aksentilla, paikallisia eroja on paljon. Venezuelassa kirjoitusmuotokin on selvästi erilainen kuin muissa latinomaissa.
Mun mielestä suomi, ruotsi ja ranska ovat kauniita kieliä.
M29 ja latino
Ps. Onko Suomessa nyt lunta? Kuulin, että ensilumi tuli jo.
Tampereelle tuli lunta eilen, pari senttiä näyttäisi olevan maassa.
Mun kuubalainen kaverini sanoo, että suomi kuulostaa laulavalta, ja että siitä on vaikea erottaa sanojen välejä. Minä puhun hämettä, mutta olen samaa mieltä savon murteesta :)
Kiitos! Lennän ensi yönä Suomeen ja nyt osaan (ainakin vähän) varautua. Olen ollut melkein kuukauden pois ja uskon että tulen täysin eri säähän kuin mistä lähdin...
Kuubalainen ystäväsi kuvailee suomenkieltä osuvasti :)
M29 ja latino
Ei kovin lingvistinen lähestymistapa...
Ykkösijan rumuudessa jakavat tanska ja hollanti, norja eivätkä ruotsi myöskään ole mitään iloja kuunnella.
Ranska on ruma. Saksa ja Venäjä kauniita.
Lehmällä on mielestäni ruma kieli, varsinkin lihatiskillä. Oksennus.
Teinien ja av-mammojen käyttämä vsp-kieli.
Hollanti ja tanska. Myös amerikanenglanti on monesti aika kamalaa kuultavaa.
Muumiruotsi on kyllä ihan hirveätä. Ruotsalaisethan luulevat, että suomalaisuus on kehitysvamma joka estää suomalaista oppimasta ääntämään ruotsia kuin riikinruotsalainen, koska täällä opetetaan vajaamieliseltä kuulostavaa muumiruotsia.
Ajatelkaa nyt kuinka tyhmältä rallienglantikin kuulostaa, pitäiskiö siitäkin tehdä virallinen suamenmurre?
Hollanti on ehdottomasti hirvein! Myös somalia ei korvia hivele.
Somali, flaami, afrikaans ja portugali särähtävät mun korviini.