Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleltä loistava juttu lapsivapaista ravintoloista

Vierailija
02.11.2016 |

Onpas virkistävä näkökulma ja mahtava juttu! "– Jos aikuinen mies on ravintolassa paskat housussa, laulaa loilottaa ja tönii tarjoilijaa, hänet poistetaan. Lapset eivät tee näin pahuuttaan tai tyhmyyttään, mutta ei sitäkään sallita, Lappalainen sanoo."

Täällä aina vedotaan siihen, että "humalaiset ne vasta inhottavia onkin" kun fantasioi lapsivapaista paikoista. Kuten jutussa todetaan, paskat housussa istuva aikuinen sentään potkitaan ulos, lasta joutuvat kaikki kärsimään ellei paikka ole lapsivapaa. Hyvä kirjoitus!

http://yle.fi/uutiset/3-9267608

Kommentit (287)

Vierailija
101/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että lapset pidetään poissa ravintoloista. Minulle riittää, että ne pidetään poissa näkyvistä ja aikanaan sitten maksavat eläkkeeni.

Vierailija
102/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta..etelässä lapsia lähestulkoon palvotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko viestiketjua, joten en tiedä, onko asiasta jo mainittu. Mutta mielestäni ravintoloitsijan linjaus on aivan oikea, jos vanhemmille itselleen ei tule mieleen, ettei kaikki ravintolat ole välttämättä sopivia profiililtaan lapsille ja viikonloppuiltaisin. Itse en ainakaan edes harkitsisi vieväni lastani vaikkapa lauantai-iltana paikkaan, jonka nimessä on gastropub. Iltalehden uutisessahan puhutaan viikonloppuilloista ja ko. ravintoloitsijan ravintolat löytyvät osoitteesta gastropub.net, ei siis ensimmäisenä tule mieleen perheravintola/ fine dining, vaan ravintola, jossa juominen näyttelee ratkaisevaa roolia syömisen lisäksi.

Vierailija
104/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolestani lapsiperheet ovat tervetulleita kaikkiin ravintoloihin, kunhan heitä varten rakennetaan erikoispöydät. Tässä ehdotuksia:

A) Äänet ja hajut täysin vaimentava lasihäkki pöydän ympärille. Annokset toimitetaan luukun kautta. Estää myös Niko-Jennikan juoksentelun

B) Kimeät lapsenkiljahtelut aistiva sensori, joka kiljuntaa tai märinää aistiessaan lähettää sähköiskuja vanhempien tuoleihin, kunnes märinä loppuu.

C) Vaihtoehtoisesti märinä voi aktivoida heittoistuimet, joilla koko perhekunta lentää suoraan narikkaan.

Näillä ehdoilla, tervetuloa syömään!

Vierailija
105/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kun luen, niin mielestäni ongelma ei ole lapset vaan tyhmät vanhemmat. Siis kuka ihan oikeasti alkaa ruokapöydässä vaipanvaihtoon - ei sitä taida moni tehdä kotonaankaan. 

Moni lapsi tottelee, kun siihen on pienestä pitäen opeteltu. Puhutaan yhdessä etukäteen, harjoitellaan ja toteutetaan. 

Minusta on typerää leimata kaikki lapset vain sen takia, että on taitamattomia vanhempia.

No nimenomaan lapset eivät ole ongelma, vaan niiden vanhemmat. 

Te ketkä hoette, että ne häiriköivät perheet voidaan poistaa, ettekö oikeasti näe mitään eroa humalaisen aikuisen ihmisen ja lapsiperheen poistamisella? Kukaan ei soita iltikseen humalaisen ravintolasta poistamisen takia, mutta lapsiperheen poistamisesta kyllä. Lapset ovat lapsia, vastuu käytöksestä on vanhemmilla. Jos vanhemmat eivät tätä vastuutaan kanna, niin siitä kyllä kärsivät syyttömätkin osapuolet. Esimerkiksi ravintolan muut asiakkaat, sekä vastuunsa kantavat vanhemmat. Tilanne on aivan sama kuin tämän isoihin hameisiin pukeutuvan etnisen vähemmistön kohdalla; kyllä sieltäkin kunnon työssäkäyviä ihmisiä porukasta löytyy, mutta enemmistö pilaa koko porukan maineen.

Vierailija
106/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien pitäisi itse ottaa vastuu lapsen käyttäytymisestä jos alkaa itku ja kiukku niin silloin pois ravintolasta ja muita häiritsemästä. Huonosti käyttäytyvät lapsiperheet vievät mahdollisuudet myös muilta lapsiperheiltä missä lapset osaavat käyttäytyä (sellaisiakin on ihme ja kumma). Eikö ravintoloissa voisi olla esim loosseja missä lasten kanssa voisi ruokailla muita häiritsemättä? Aika kurjan kuvan antaa suomalaisista jos lasten kanssa ei pääse ulos syömään. Mihin esim turistit jättävät lapset jos koko perhe ei voi ruokailla yhdessä yksin hotellihuoneeseenko? Kaikki lapsiperheet eivät halua syötä pizza hutissa tai burger kingissä. Ravintolat voisivat oikeasti erottaa lasten kanssa ruokaileville oman alueen jolloin muut voivat syödä rauhassa ja lapsi vapaasti. Huonokäytöksiset sekä lapset että aikuiset on oikeus poistaa sillä ei muiden viihtyvyyttä voi pilata yhden henkilön toimesta.

Nyt taas sitten järki käteen. Pikaisella vilkaisulla eat.fi-sivulta, Tampereelta löytyy 86 lapsiystävällistä ravintolaa. Ja nyt kirjoitetaan, että pariin ravintolaan ei pääse ihan kaikkiin kelloaikoihin, niin supermammat ovat barrikaadeilla.

Ja jos tuollainen lapsikielto satuttaa sinua noin pahasti, niin voit kyllä valita jonkun toisen omistamia ravintoloita. Eiköhän Sami pärjää.

Vierailija
107/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!

Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.

Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.

Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.

Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.

On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.

Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin

Ei tuo ole yhtään sen hankalampi toteuttaa kuin vaikkapa häiritsevän humalaisenkaan poistaminen ravintolasta. Onhan noita kovaan ääneen puhuvia känniläisiäkin nähty syömässä, ja kyllähän ne vituttavat ainakin minua. Poistamista voi vaatia siinä vaiheessa, kun käytös oikeasti häiritsee (eikä vain vituta) muita asiakkaita. Minua vituttaa lisäksi mm. kokoomuslaiset, mutta en voi vaatia heidänkään poistamista ravintolasta vain siksi, että henkilökohtaisesti en heistä pidä. Miksi lapsen puhe olisi yhtään häiritsevämpää kuin aikuisenkaan.

Tuossa artikkelissa ja täälläkin esitetyissä esimerkeissä on kyse hieman pahemmasta kuin lapsen puhe. Ongelmahan tulee siitä, kun kädettömät vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin ja/tai eivät viitsi tehdä asialle mitään.

Huomasit varmaan, että lainaamassani kommentissa lapsen kovaääninen puhe nimenomaan luokiteltiin ongelmaksi? Räikeämmät tapaukset olisi helppo käsitellä: Sen kuin pyytäisi poistumaan, jos paskavaipat/ juoksentelu/ tiellä olevat rattaat häiritsisivät muiden asiakkaiden ravintolakokemusta. Ymmärrän täysin tämän näkökulman, että tuollaista ei haluta nähdä ravintolassa, mutta en sitä, että kaikki lapsiperheet luokitellaan samaan (ongelmia aiheuttavaan) kategoriaan. Ja kun se "osuiko omaan nilkkaan" -kommentti olisi kuitenkin tulossa, sanon jo, että ei osunut. Meidän perhe ei käy ravintoloissa kuin poikkeustapauksissa, ja silloinkin menemme aina kahdestaan miehen kanssa. En vain ymmärrä, miksi normaalisti käyttäytyvät toisten lapset häiritsisivät minua ravintolassa millään tavalla. Joku henkilökohtainen ongelma siinä täytyy olla, ellei edes normaalia lapsen käytöstä siedä.

Mutta miksi tämä on näin karmea asia joillekin mammoille? Siis tämä lapsivapaa ravintola. Kyseisiä ravintoloita on erittäin vähän. Mikä siinä on niin karmeaa, että yhteen ravintolaan sadasta ei pääse viikonloppuiltaisin lapsiperheen kanssa.

Vai mitäsikö sitä aina ovella kysyä, että: "osaahan teidän lapset käyttäytyä, eivätkä häiritse muita?".

Todennäköisesti lapsiperheet suuntaavat automaattisesti sellaiseen ravintolaan jossa ilmapiiri on miellyttävämpi ja jättävät suosiolla ne ylikalliit hienostelupaikat väliin. Omasta mielstäni erilaisten ihmisryhmien kieltäminen ei pitäisi olla mahdollista sillä se kuulostaa syrjinnältä ja tällaisen ilmapiirin ei soisi leviävän yhtään. Onko laillista edes?

Vierailija
108/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt pitäis provosoitua...?:D koska se, että minulla on maailman ihanin ha rakkain lapsi tarkoittaa, etten koskaan halua käydä missään ilman häntä...?:D

Vierailija
109/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!

Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.

Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.

Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.

Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.

On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.

Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin

Ei tuo ole yhtään sen hankalampi toteuttaa kuin vaikkapa häiritsevän humalaisenkaan poistaminen ravintolasta. Onhan noita kovaan ääneen puhuvia känniläisiäkin nähty syömässä, ja kyllähän ne vituttavat ainakin minua. Poistamista voi vaatia siinä vaiheessa, kun käytös oikeasti häiritsee (eikä vain vituta) muita asiakkaita. Minua vituttaa lisäksi mm. kokoomuslaiset, mutta en voi vaatia heidänkään poistamista ravintolasta vain siksi, että henkilökohtaisesti en heistä pidä. Miksi lapsen puhe olisi yhtään häiritsevämpää kuin aikuisenkaan.

Tuossa artikkelissa ja täälläkin esitetyissä esimerkeissä on kyse hieman pahemmasta kuin lapsen puhe. Ongelmahan tulee siitä, kun kädettömät vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin ja/tai eivät viitsi tehdä asialle mitään.

Huomasit varmaan, että lainaamassani kommentissa lapsen kovaääninen puhe nimenomaan luokiteltiin ongelmaksi? Räikeämmät tapaukset olisi helppo käsitellä: Sen kuin pyytäisi poistumaan, jos paskavaipat/ juoksentelu/ tiellä olevat rattaat häiritsisivät muiden asiakkaiden ravintolakokemusta. Ymmärrän täysin tämän näkökulman, että tuollaista ei haluta nähdä ravintolassa, mutta en sitä, että kaikki lapsiperheet luokitellaan samaan (ongelmia aiheuttavaan) kategoriaan. Ja kun se "osuiko omaan nilkkaan" -kommentti olisi kuitenkin tulossa, sanon jo, että ei osunut. Meidän perhe ei käy ravintoloissa kuin poikkeustapauksissa, ja silloinkin menemme aina kahdestaan miehen kanssa. En vain ymmärrä, miksi normaalisti käyttäytyvät toisten lapset häiritsisivät minua ravintolassa millään tavalla. Joku henkilökohtainen ongelma siinä täytyy olla, ellei edes normaalia lapsen käytöstä siedä.

Mutta miksi tämä on näin karmea asia joillekin mammoille? Siis tämä lapsivapaa ravintola. Kyseisiä ravintoloita on erittäin vähän. Mikä siinä on niin karmeaa, että yhteen ravintolaan sadasta ei pääse viikonloppuiltaisin lapsiperheen kanssa.

Vai mitäsikö sitä aina ovella kysyä, että: "osaahan teidän lapset käyttäytyä, eivätkä häiritse muita?".

Se on karmeaa siksi, että sillä osoitetaan tällaisen ikäsyrjinnän olevan ihan ok asia, mitä se ei todellakaan ole. Tuo yllä oleva kommentti ravintolan tyypistä on minusta ainoa esimerkki, jolloin tällainen lapsikielteisyys on ihan hyväksyttyä: Siinä kun lähestymistapa on se, että ympäristö ei ole lapselle sopiva, eikä se, että lapsi häiritsisi ympäristöä.

Vierailija
110/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempienko pitäisi sitten tyytyä syömään jossain Rossossa x-vuotta? Me kyllä ymmärrämme fine diningin päälle ja niin itse asiassa lapsemmekin. Haluamme nauttia hyvästä ruoasta ja samalla totuttaa lapsemme tapakulttuuriin ja uusiin makuihin. Niin ja me syömme ravintolassa ainakin 50 kertaa vuodessa, joten 2-vuotias lapsemme osaa myös käyttäytyä asianmukaisesti.

Eivätkö nämä lapsia sietämättömät voisi syödä niitä romanttisia illallisiaan vaikka 20.30 alkaen? Silloin me perheelliset olemme varmasti paenneet jo paikalta lasten iltatoimiin.

Onneksi asumme ulkomailla maassa, jossa rakastetaan lapsia ja eletään perheinä ihan normaalia elämää, eikä mitään eristettyä lapsiperhe-elämää. Kuitenkin säännöllisesti Suomessa käydessämme törmäämme tähän lapsivihamielisyyteen ja ikuiseen ravintolaongelmaan. Vain Suomessa.[/quote]

Juuh, teidän 2 vuotias naperohan ymmärtää varmaan findeiningin päälle ihan helvetisti.

Rossossa on tilaa, eikä kukaan pahoita mieltään.

Vierailija
111/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma siinä on että pienestä lapsen äännähdyksestä tai juoksuaskeleesta nostetaan niin kauhea haloo! Meininki on kuin muumeissa siinä vilijonkan talossa. Lapset saavat näkyä mutta eivät kuulua. Löysätkää nyt tätit nutturoitanne.

Tampereella on 86 (mahdollisesti enemmänkin) ravintoloita, jotka luokitellaan lapsiystävällisiksi. Jos nyt pari ravintolaa kieltää lapset osasta aikaa, niin täällä mammat ovat ihan paniikissa. Löysätkää nyt mammat nutturoitanne.

Vierailija
112/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Tottakai vaihdetaan paskavaippa pöydässä.. Ja lapset juoksee töhrimässä toisten laseja ja ruokaa. Se vaan on sellaista että lapsiperhe muuttuu huonotapaiseksi sikalaumaksi. En tiedä, oisko ne ne hormonit..

Kaksi sanaa: Buffetillallinen - ruotsinlaiva. 

AAAARGH! 

Kärsimys ja kuolema!

10 vuoden tauko Tukholmassa käymisestä laivalla ja  tuntui, että lapsiperheet on tulleet ihan hulluiksi tällä välillä. Lapset tekevät mitä tahtovat ja vanhemmat naputtelevat älyttömyyspuhelimiaan sulkeutunut ilme naamallaan.

Vierailija
113/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän ikärasismiin ja lapsivihaan aletaan puuttumaan jo lailla. Me ei koskaan vaihdeta "paskavaippoja" ravintolapöydissä eikä meidän lapset juokse ravintolassa "lähmimässä muiden laseja". On suorastaan rasistista olettaa niin ja siksi evätä heiltä pääsy ravintolaan. Sama kuin kiellettäisiin kaikilta tummaihoisilta pääsy ravintolaan, koska osa niistä on kovaäänisiä ja haisee oudolle suitsukkeelle.

Jos joku käyttäytyy ravintolassa törkeästi, hänelle voi huomauttaa asiasta ja tarvittaessa pyytää jopa poistumaan. Oli kyseessä aikuinen tai lapsiperhe. Mutta ei se oikeuta syrjimään kokonaista ihmisryhmää ennakkoluuloilla perustellen.

Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne ?

Onko oikeasti lapselle niin suurta väliä missä syö, kun ei kerran ojanpohjassa tarvi syödä. Erottaako lapsi niin syvällisesti fine done ja ei fine done paikat ?

Minun koululainen käyttäytyy pääasiallisesti ok, mutta kyllästyessä on suoraan sanoen rasittava.

Ei me edes miettiä muita paikkoja kuin pizzerioita tai ihan perushampurilaisilla.

Jos meno yhtäkkiä villiintyisi, saa ruuat nopeasti mukaan.

Itse käy paremmin syömässä max 2 krt vuodessa ja en todellakaan halua silloin kuunnella lasten höpinöitä . Vaikka lapset osaakin käyttäytyä, se höpinä, on josta en tykkää. Äiti, mikä tää on, äiti, miksi tädillä on noin hassu hattu jne jne, äiti yrittää ehkä parhaansa keskustella lapsensa kanssa, mutta mä en halua sitä kuunnella.

Entä jos joitain muita taas häiritsee sinun keskustelusi miehesi kanssa? Tai vaikka huono ulkonäkösi? Tai ihan vain vaikka köyhä olemuksesi? Eikö sitä voisi mennä suoraan halpoihin rupuravintoloihin, miksi täytyy ehdoin tahdoin mennä hienoon paikkaan? Vai saako tällaisia vaatimuksia asettaa ainoastaan lapsia vastaan? Sairaaksi on mennyt lapsiviha, jos ei lasten läsnäoloa kestä. Edes omansa.

Laitatko vielä linkin siihen uutiseen, jossa on ehdotettu lapsille kiellettyä ravintolaa sen perusteella, että joku ei ehkä pidä lapsen ulkonäöstä, kiitos?

No, unohda sitten se ulkonäkö, jos meni liian monimutkaiseksi, ja keskity vaikka tuohon kommunikaatio- ja keskustelukohtaan. Se, että tuota yhtä ärsyttää lasten pölinä ei eroa mitenkään siitä, että minua rasittaa ravintoloissa esim. typerien ihmisten keskustelut turhista asioista.

Vierailija
114/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on karmeaa siksi, että sillä osoitetaan tällaisen ikäsyrjinnän olevan ihan ok asia, mitä se ei todellakaan ole. Tuo yllä oleva kommentti ravintolan tyypistä on minusta ainoa esimerkki, jolloin tällainen lapsikielteisyys on ihan hyväksyttyä: Siinä kun lähestymistapa on se, että ympäristö ei ole lapselle sopiva, eikä se, että lapsi häiritsisi ympäristöä.

Ei se ikä ole ongelma, vaan ne vanhemmat, jotka eivät osaa kasvatta lapsiaan. Ja kun osa perheistä ovat tällaisia, niin on helpompi sanoa, että lapset eivät pääse tiettyihin aikoihin ravintolaan.

Vierailija
115/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismikortti heitetty 😂😂😂😂

Teon rasistisuus ei vähene sillä, että sinä koitat irvailla asialla ja täten nousta toisten mielipiteiden yläpuolelle. Osoittaa vain sen ettet ole kykenevä vastavuoroiseen keskusteluun ja perustelemaan miksi teko ei mielestäsi ole rasistinen. Oletko sitä mieltä että ihmisoikeudet ei koske lapsia?

Rasismi = rotuun/ihmisen syntyperään perustuva syrjintä. Ovatko lapset mielestäsi ROTU?! Puhu hemmetti vie SYRJINNÄSTÄ jos sitä tarkoitat, rasismi on täysin väärä sana. 

No voi anteeksi etten ole sanakirjasta selvittänyt täysin oikeaa termiä, kun kuitenkin puhekielessä jokainen ymmärtää mitä tässä kohtaa rasismilla tarkoitetaan.

No, muutanpa nyt kaikki ketjussa käyttämäni rasismi- sanat sanalla syrjintä, niin kykenetkö nyt vihdoin ja viimein siirtymään itse asiaan ja perustelemaan miksi tuo mielestäsi ei ole syrjintää?

Siksi, koska lapset eivät ole aikuisia. Lapset käyttäytyvät erilailla kuin aikuiset. Lapsilla on erilaiset tavat käsitellä informaatiota ja säädellä käyttäytymistään kuin aikuisilla. Siksi on olemassa aikuisten elokuvia, aikuisten tanssipaikkoja, aikuisten työpaikkoja, aikuisten yökerhoja ja aikuisten ravintoloita. Se, että lapsella ei ole kaikkia aikuisen oikeuksia (eikä velvollisuuksiakaan), ei ole syrjintää. 

Mä odottelinkin jo tätä argumenttia, tämähän on jo klassikko näissä vastaavissa keskusteluissa. :D Kyllä, lapsen itsesäätelytaidot ovat kehitystasosta riippuen huomattavasti heikommat kuin aikuisella, mutta niin ne ovat esimerkiksi monilla kehitysvammaisillakin. Minä en näe "lapsivapaissa" ravintoloissa yhtään sen enempää oikeutusta kuin olisi siinäkään, jos vastaavat paikat kiellettäisiin esim. juuri kehitysvammaisilta.

Onko sinun mielestäsi syrjintää, etteivät lapset pääse yökerhoihin? Jos ei, niin miksi heidän pitää päästä joka ikiseen ruokaravintolaan? 

Älä viitsi. Tämä sama epälooginen vertaus toistuu joka kerta näissä keskusteluissa, ja on joka kerta yhtä järjenköyhä. Yökerho on lapselle potentiaalisesti hyvin vahingollinen ympäristö: Siellä ihmiset juovat itsensä känniin, musiikki pauhaa ja meno on kaikkiaan lapselle hyvin epäsopivaa mm. turvallisuudentunteen näkökulmasta asiaa ajatellen. Ruokaravintola taas on ympäristönä lapselle paljon sopivampi, siellä kun ei edellämainittua käytöstä edes sallittaisi. Joten voisitteko jo lopettaa tämän yökerho-mantran toistamisen näissä keskusteluissa? Se kun ei ole millään muotoa pätevä vertaus.

Miksi ei voi ajatella myös joskus aikuisten parasta? Aikuisten on kivempi käydä ravintolassa, jossa ei ole lapsia. Perustele, miksi AINA lasten etu pitää olla ensimmäisenä? Tai, onko edes lapsen etu että he pääsevät ihan joka paikkaan? Vaikka lapsi ei vahingoittuisikaan ravintolassa, niin vahingoittuuko hän siitä että ei pääse jokaiseen ravintolaan? Millä lailla?

Vai olisiko tässä sittenkin kyse siitä, että lapsen VANHEMMAT pahoittavat mielensä kun eivät pääse ihan mihin tahansa lasten kanssa? Elämä ei jatkunutkaan samanlaisena kuin ennen lapsia - lapset rajoittavat elämää, ja se on niinqqu hei niiiin epistä!!!11 Heidän elämänsä rajoittuu, ja he pitävät itseään tärkeämpinä kuin niitä muita asiakkaita, jotka häiriintyvät lapsista. Myöntäkää pois, että tässä taustalla on vain TEIDÄN itsekäs halunne, joka jyrää muiden mukavuuden. "Lasten paras" kun ei sitä joka paikkaan pääsyä vaadi millään lailla!

Vierailija
116/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu. Itselläni on kolme nyt jo isoa lasta, ja kyllä täytyy myöntää että ärsyttää joka kerran kun saa väistellä mammoja tenavineen ja vankkureineen milloin missäkin, kuunnella käninää ja parkua ja kälkätystä ja haistella juoksettuneen maidon ja vaippakakan döfää. Ei näin, naiset. Ja pankaa se puhelin pois bussissa ja keskittykää viihdyttämään jälkikasvuanne.

Vierailija
117/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lasten kuuluu päästä kaikkiin ruokaravintoloihin. Mutta vastapainoksi vanhempien on kasvatettava lapsensa käyttäytymään hyvin ja lisäksi osattava myös itse käyttäytyä. Huonosti käyttäytyvät saa poistaa ravintolasta. Suomessa on se vika, että useimmat vanhemmat eivät osaa tai viitsi kasvattaa lapsiaan käyttäytymään hyvin, väitetään, että "on kasvatettu, se ei vaan opi..on uhmaikä, väsymys tms". Kumma kun esim. Ranskassa jo pikkulapset jaksavat istua ruokapöydässä kaikessa rauhassa pitkäänkin. Meillä on 3 nyt jo teini-ikäistä lasta ja ovat olleet meidän mukana ravintoloissa pienestä asti ja pöytätavat on opetettu suunnilleen vauvasta. Yhden kerran jouduttiin lapsen kiukuttelun takia poistumaan ravintolasta hetkeksi, siis omasta aloitteestamme, sen jälkeen ei uhmaikäinenkään enää kiukutellut. Ja tämän saavuttaa kyllä ihan puhumalla, näyttämällä esimerkkiä ja tuomitsemalla huonon käytöksen. Ei tarvita tukkapöllyjä, huutamista ja luunappeja.

Ihan vain btw: Ranskassa, siellä lasten kasvatuksen luvatussa maassa on hierarkinen kulttuuri ja lasten fyysinen kuritus laillista ja erittäin yleistä.

Vierailija
118/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa perustaa ravintola ja eteen kyltti:

- ei vanhuksille

- ei vammaisille

- ei homoille

Ei tarvi kauaa pyörittää tällaista ravintolaa kun on viranomaiset ovella. Sillä sehän on syrjintää. Jos joku ravintola ei halua lapsiperheitä niin se on helppo toteuttaa kun nostaa annoksen hinnan tarpeeksi korkealle.

Mutta huomaa, homot, vanhukset ja vammaiset ei kirmaile pitkin ravintolaa muiden riesana. Lapsivapaa ravintola on lapsivapaa siksi, että osa vanhemmista ei kykene kasvattamaan lapsiaan. Ei ne toiveet oikeastaan ole lapsivapaita lainkaan, lapset olisi tervetulleita, mutta ei ne aikuiset, jotka ei kykene vahtimaan lapsiaan ja ottamaan muita huomioon.

En ole vielä koskaan joutunut ravintolassa tilanteeseen, jossa vanhus yrittää pyyhkiä suklaamoussea hameenhelmaani. Viime viikolla yksi noin 2v yritti ja loukkaantui pahanpäiväisesti, kun kielsin.

Ei minunkaan lapseni tee tuollaista. Koskaan. Ymmärrätkö. On siis siten väärin olettaa, että he tekevät niin vain koska ovat tietyn ikäisiä. Ja syrjintää sillä perusteella estää heidän pääsynsä ravintolaan. 

Ruokaravintolaa ei voida myöskään verrata esim. yökerhoihin siinä mielessä, että yökerhoihin lapset ei pääse heidän omaan parhaaseensa perustuen (esim. yökerhoissa esiintyy asioita ja tapahtumia jotka voi olla haitallista lapsen kehitykselle). Kun taas sille ei ole mitään kestävää perustetta, miksi hyvinkäyttäytyvä ihminen ei pääsisi sisälle johonkin tavalliseen ruokaravintolaan, vain siksi että on x-ikäinen. 

Minunkaan 16v lapseni ei juo viinaa. Siksi on väärin olettaa, että hän anniskeluravintolassa tai yökerhossa nauttisi alkoholia. Kuitenkin näihin on ikärajat, jotka ravintola saa itse päättää (anniskelua ei saa olla alle 18v/20v ikäisille, mutta se ei rajaa sisäänpääsyä). Yökerhossa ei välttämättä ole mitään sellaista, mikä olisi haitallista 16v:lle, joten ei ole mitään kestävää perustetta, miksi hän ei sinne sisään pääsisi.

On väärin olettaa, että joku tietty ikä aiheuttaisi jotain - niinhän?

Ja voihan siellä ruokaravintolassa olla pöydissä aidot kynttilät, jotka ovat vaarallisia lapsille. Lapsivapaa ravintola haluaa vain estää lapsia polttamasta itseään.

Yökerhossa on hyvin todennäköisesti paljonkin sellaista, mikä ei ole sopivaa sinun 16-vuotiaasi silmille. Pahoittelen jos et tätä ymmärrä ja lapsellisesti vertaat asiaa kynttilöihin. Eihän tommosen kanssa viitsi edes keskustella. Vaikka huolettaakin, miten sunkaltaisesi on pätevä toimimaan 16-vuotiaan huoltajana. Tuossa iässä pitäisi suusta tulla jo jotain järkevääkin kommentointia tähän asiaan liittyen. 

Toivottavasti olet vain huono koomikko. 

Mitenkäs se kun yökerhoihin on monenlaisia ikärajoja. Joihinkin on 18 ikäraja ja toisiin jopa 24. Eikö tämä ole syrjintää? Mitä siellä K24 yökerhossa on niin sopimatonta, että se ei sovi 22-vuotiaille, mutta 24-vuotiaille sopii?

Ja oikea vastaus on, että ei mitään. Päinvastoin meno voi olla rauhallisempaa siellä K24 paikassa kuin K20 paikassa. Yökerho vain haluaa tarjota palvelua aikuisempaan makuun ja ikäraja on yksi keino siihen. Ja koko sen lähes 30 vuoden aikana, kun itse olen täysi-ikäinen ollut, en ole kuullut kenenkään kitisseen ikäsyrjinnästä sen vuoksi, että oma ikä ei riitä kadun vasemmalla puolella olevaan yökerhoon, mutta riittää siihen oikealla puolella olevaan.

Vierailija
119/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään halua ruokailla paikassa, jossa lapsia juoksee ja meluaa. Siksi valitsen aina sellaisen paikan ja ajan, että on vain pieni todennäköisyys, että siellä terrorisoi joku lapsiperhe. Se ei ole itseasiassa mitenkään vaikeaa. Jotkut ravintolat ovat jo nyt selkeästi profiloituneet niin, että niihin ei ole lapsiperheiden kiinnostavaa tulla. Niissä ei suoraan kielletä lapsia, mutta eihän se tietenkään houkuttele, jos listalla ei ole muumimamman lihapullia eikä nuuskamuikkusen nakkeja eikä muutakaan ns. lasten ruuaksi miellettyä. Myös leikkinurkkausten puuttuminen, ravintolan ahdas sisäänkäynti tai portaat (= ei pääse vaunuilla), syöttötuolien puute jne. ovat sellaisia asioita, jotka karkottavat lapsiperheitä. Siksi kannattaa syödä tällaisissa paikoissa eikä mennä minnekään Rossoon. 

Jos joskus joudun syömään paikassa, jossa on esimerkiksi se leikkinurkka, menen mahdollisimman kauas siitä nurkasta. Samoin valitsen paikan aina mahdollisimman etäältä lapsiperheistä. Itsekin voi tosiaan vaikuttaa omaan viihtyvyyteensä.

Omat lapseni ovat jo teinejä enkä jaksa enää kuunnella vieraiden pikkulasten mekastusta. Siihen minulla on täysi oikeus, joten pyrin aina valitsemaan ravintolankin sen mukaan, ettei minun ole pakko. Ymmärrän kyllä, että joillekin mammoille on mahdoton ajatus, että joku ei pitäisi hänen ipanastaan ja sen takia nyt tässä ketjussa vedetään hernettä nenään. 

Vierailija
120/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti lapsiperheet suuntaavat automaattisesti sellaiseen ravintolaan jossa ilmapiiri on miellyttävämpi ja jättävät suosiolla ne ylikalliit hienostelupaikat väliin. Omasta mielstäni erilaisten ihmisryhmien kieltäminen ei pitäisi olla mahdollista sillä se kuulostaa syrjinnältä ja tällaisen ilmapiirin ei soisi leviävän yhtään. Onko laillista edes?

Tuossa artikkelissa, josta siis ketju lähti liikkeelle, on kerrottu Sami Lappalaisen ravintoloista ja tarkemmin sanottuna osasta niistä. Ne löytyvät täältä:

http://www.gastropub.net/

Voisitko kertoa minulle, mitkä noista ravintoloista ovat ylikalliita hienosteluravintoloita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi