Yleltä loistava juttu lapsivapaista ravintoloista
Onpas virkistävä näkökulma ja mahtava juttu! "– Jos aikuinen mies on ravintolassa paskat housussa, laulaa loilottaa ja tönii tarjoilijaa, hänet poistetaan. Lapset eivät tee näin pahuuttaan tai tyhmyyttään, mutta ei sitäkään sallita, Lappalainen sanoo."
Täällä aina vedotaan siihen, että "humalaiset ne vasta inhottavia onkin" kun fantasioi lapsivapaista paikoista. Kuten jutussa todetaan, paskat housussa istuva aikuinen sentään potkitaan ulos, lasta joutuvat kaikki kärsimään ellei paikka ole lapsivapaa. Hyvä kirjoitus!
Kommentit (287)
Tosi erikoisiin ilmiöihin ihmiset törmää ravintoloissa, jossa asiakkaina on myös lapsia. Itse syön ulkona suhteellisen usein, eikä kukaan _ikinä_ ole vaihtanut paskavaippaa mun vieressä tai imettänyt niin, että maito roiskuu ravintolan toiseen päähän saakka. Kukaan lapsi ei myöskään ole tullut ikinä juttusille räkätapit nenästä valuen pöytään - samaa ei voi aikuisista sanoa.
Ja minut on kasvatettu niin, että hyväksyn sen faktan, että kun kotonani poistun, niinvastaan vou tulla monenlaista hiihtäjää. Ravintolassakin todennäköisesti on syömässä monia perheitä, vanhuksia, joitakin känniläisiä ja yksinäisiä. Kaikesta ei tarvitse välittää. Asenne ja käytöstavat on se mikä opitaan kotona, niiden avulla sitä sitten me jokainen yritetään kotiovien ulkona pärjätä. Toiset paremmin kun toiset...
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Tottakai vaihdetaan paskavaippa pöydässä.. Ja lapset juoksee töhrimässä toisten laseja ja ruokaa. Se vaan on sellaista että lapsiperhe muuttuu huonotapaiseksi sikalaumaksi. En tiedä, oisko ne ne hormonit..
Kaksi sanaa: Buffetillallinen - ruotsinlaiva.
AAAARGH!
Kärsimys ja kuolema!
10 vuoden tauko Tukholmassa käymisestä laivalla ja tuntui, että lapsiperheet on tulleet ihan hulluiksi tällä välillä. Lapset tekevät mitä tahtovat ja vanhemmat naputtelevat älyttömyyspuhelimiaan sulkeutunut ilme naamallaan.
Tuskaaaaaa
Viime kesänä meillä oli 2 hengen pöytä (tai oikeastaan siinä oli 2+2 paikkaa) ikkunan vieressä. Hain juotavaa ja palasin pöytään, niin siinä oli jonkun Minttu-Elmeri vallannut tuolini (seisoi siinä) nojaten ikkunaan. Ilmoitin, että hei, voitko siirtyä, se on minun paikkani, ja lapsi toljottaa minua kuin olisin pyöveli ja puhkeaa sitten karmeaan huutoon. Jostain 15 metrin päästä tulee tatuoitu isä katsomaan, että mikä hätänä ja sättii sitten minua siitä, että kiellän lasta. Aikuisena minun tulee ymmärtää, että lasta kiehtoo se näköala.
Ja hän jättää lapsen siihen! Koska lapsi haluaa!
Onneksi tarjoilija tuli paikalle ja käski lapsen lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Musta toi juttu oli harvinaisen typerä. Jotkut ihmiset ei osaa käyttäytyä, jotkut lapset riehuvat ja vanhemmat katsovat sitä sormiensa läpi ja se on törkeää. Jotkut aikuiset taas puhuvat kovaan ääneen, eivät huolehdi hygieniastaan, hengitys haisee ja sekin häiritsee. Ei heitäkään silti voi heittää ravintolasta ulos. Ainahan voi vaihtaa pöytää tai mitäpäs jos jokainen keskittyisi ihan vaan siihen omaan ruokaansa ja seuraansa ja antaisi muiden ihmisten olla. Aina ei kaikki puitteet ole täydellisiä ja joskus vaan vituttaa, vaikka ei mitään syytä olisikaan. Se on elämää.
Kovasti moni haluaisi keskittyä omaan ruokaansa ja antaisi muiden olla rauhassa, mutta jos se Nico-Petteri käy siinä pöydän vieressä kiljumassa kovaan ääneen, niin kyllä siinä hieman keskittyminen herpaantuu. Eikä auta pöydän vaihtaminenkaan, kun sama jamppa tulee senkin pyödän viereen riekkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Tottakai vaihdetaan paskavaippa pöydässä.. Ja lapset juoksee töhrimässä toisten laseja ja ruokaa. Se vaan on sellaista että lapsiperhe muuttuu huonotapaiseksi sikalaumaksi. En tiedä, oisko ne ne hormonit..
AAAARGH!
Kärsimys ja kuolema!
10 vuoden tauko Tukholmassa käymisestä laivalla ja tuntui, että lapsiperheet on tulleet ihan hulluiksi tällä välillä. Lapset tekevät mitä tahtovat ja vanhemmat naputtelevat älyttömyyspuhelimiaan sulkeutunut ilme naamallaan.
Minäkin kauhistelin laivalla samaa buffet-meininkiä mutta lähinnä sitä että 50-v miehet tyhjentivät lasten lihapulla-ja nakkipöydän kiilaamalla röykeästi jonon eteen. Noloa ja törkeää käytöstä. Ihmettelen myös eikö mitään muuta löytynyt että piti oikeesti syödä ne lapsille tarkoitetut nakit!
V...u mitä paskaa täällä taas jälleen.
Jos kuvitellaan, että päästetään Wiljami ja Pikku-Myy ravintolaan ja on tehty selväksi, että ei mitään häiriköintiä niin arvatkaa nouseeko se paskamyrsky jos Wiljami päästää ensimmäisen kiljahduksen ja perhe potkitaan kesken alkuruokien pois? Tai jos ei sittenkään heti ensimmäisen kiljahduksen jälkeen, mutta sitten jokainen vieressä oleva vaan odottaa koska se ininä taas sieltä alkaa ja koskakohan ne heitetään ulos ja ei kukaan ( ei vanhemmat eikä muut ) voi nauttia ateriasta täysillä kun kaikki odottaa kiljuntaa.
Onko se niin helvetin vaikeaa mennä sellaiseen kellon aikaan ja/tai sellaiseen paikkaan, missä lapsia voi olla? Ja jos syrjintä otetaan esiin niin miksi minä en 23-vuotiaana pääse lasten leikkipaikkaan ravintolassa? Olen vetreässä iässä ja pieni liikunta lisää ruokahalua, mutta silti voi olla kyltti missä lukee, että vain alle 12-vuotiaille. Miksi kukaan ei heitä syrjintä-korttia tähän? Jos ipanat pääsee kiljumaan mun viereen, kun maksan ylihintaisesta pihvistä, niin miksi minä en pääse heidän viereen kiljumaan kun ovat ilmaisella leikkipaikalla?
Terveisin aivan helvetin triggeröitynyt ravintoloiden harrastaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!
Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.
Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.
Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.
Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.
Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin
Ei tuo ole yhtään sen hankalampi toteuttaa kuin vaikkapa häiritsevän humalaisenkaan poistaminen ravintolasta. Onhan noita kovaan ääneen puhuvia känniläisiäkin nähty syömässä, ja kyllähän ne vituttavat ainakin minua. Poistamista voi vaatia siinä vaiheessa, kun käytös oikeasti häiritsee (eikä vain vituta) muita asiakkaita. Minua vituttaa lisäksi mm. kokoomuslaiset, mutta en voi vaatia heidänkään poistamista ravintolasta vain siksi, että henkilökohtaisesti en heistä pidä. Miksi lapsen puhe olisi yhtään häiritsevämpää kuin aikuisenkaan.
Tuossa artikkelissa ja täälläkin esitetyissä esimerkeissä on kyse hieman pahemmasta kuin lapsen puhe. Ongelmahan tulee siitä, kun kädettömät vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin ja/tai eivät viitsi tehdä asialle mitään.
Huomasit varmaan, että lainaamassani kommentissa lapsen kovaääninen puhe nimenomaan luokiteltiin ongelmaksi? Räikeämmät tapaukset olisi helppo käsitellä: Sen kuin pyytäisi poistumaan, jos paskavaipat/ juoksentelu/ tiellä olevat rattaat häiritsisivät muiden asiakkaiden ravintolakokemusta. Ymmärrän täysin tämän näkökulman, että tuollaista ei haluta nähdä ravintolassa, mutta en sitä, että kaikki lapsiperheet luokitellaan samaan (ongelmia aiheuttavaan) kategoriaan. Ja kun se "osuiko omaan nilkkaan" -kommentti olisi kuitenkin tulossa, sanon jo, että ei osunut. Meidän perhe ei käy ravintoloissa kuin poikkeustapauksissa, ja silloinkin menemme aina kahdestaan miehen kanssa. En vain ymmärrä, miksi normaalisti käyttäytyvät toisten lapset häiritsisivät minua ravintolassa millään tavalla. Joku henkilökohtainen ongelma siinä täytyy olla, ellei edes normaalia lapsen käytöstä siedä.
Mutta miksi tämä on näin karmea asia joillekin mammoille? Siis tämä lapsivapaa ravintola. Kyseisiä ravintoloita on erittäin vähän. Mikä siinä on niin karmeaa, että yhteen ravintolaan sadasta ei pääse viikonloppuiltaisin lapsiperheen kanssa.
Vai mitäsikö sitä aina ovella kysyä, että: "osaahan teidän lapset käyttäytyä, eivätkä häiritse muita?".
Todennäköisesti lapsiperheet suuntaavat automaattisesti sellaiseen ravintolaan jossa ilmapiiri on miellyttävämpi ja jättävät suosiolla ne ylikalliit hienostelupaikat väliin. Omasta mielstäni erilaisten ihmisryhmien kieltäminen ei pitäisi olla mahdollista sillä se kuulostaa syrjinnältä ja tällaisen ilmapiirin ei soisi leviävän yhtään. Onko laillista edes?
Tuossa artikkelissa, josta siis ketju lähti liikkeelle, on kerrottu Sami Lappalaisen ravintoloista ja tarkemmin sanottuna osasta niistä. Ne löytyvät täältä:
Voisitko kertoa minulle, mitkä noista ravintoloista ovat ylikalliita hienosteluravintoloita.
Olen käynyt noissa melkein kaikissa ja joissain useastikin. Ei niissä juuri lapsia näy, ei ainakaan iltaisin.
Tampereelta jos otetaan esimerkkejä niin enemmän lapsiperheitä käy esim. Saludissa, Bella Romassa, Rossossa, Amarillossa ja muissa Ilveksen alapuolella olevissa ravintoloissa (en muista nimiä kun en käy). Noissa mainituissa paikoissa olen kyllä nähnyt jos jonkinlaista käytöstä joiltakin lapsiperheiltä. Varsinkin Saludissa näkee usein sukulaisporukoita, jotka ovat juhlistamassa äitienpäivää, syntymäpäiviä tms. ja ilmeisesti osa lapsista ei ole koskaan käynyt ihmisten ilmoilla käytöksestä päätellen. Pahin oli ehkä Tiiliholvissa muutama vuosi sitten, kun naapuripöydässä nainen todellakin vaihtoi paskavaipan vauvalle ihan siinä vieressä olevalla vapaalla pöydällä. Niin että ei tuo mitään urbaanilegendaa ole. Olen myös nähnyt kun laitetaan kävelytaitoisen lapsen kengät ruokapöydälle ravintolassa, sitä en enää muista mikä ravintola se oli.
Jopa minä olen törmännyt ruokapöydällä paskavaippaa vaihtavaan äitiin ja isään, vaikka hyvin harvoin käyn missään ulkona syömässä.
Wc-tilat olivat ihan viiden askeleen päässä tämän perheen pöydästä katsottuna. Henkilökunta oli melko tyrmistyneen näköistä enkä tiedä uskalsiko/kehtasiko/viitsikö kukaan käydä heille sanomassa asiasta.
Tämäkin tapahtui - yllätys yllätys - Tampereella!
Olisko kuitenkin niin että ne leikkipaikkojen liukumäet eivät kestä sitä sata - sataviiskytkiloista aikuista. Saattaisi peffa jäädä jumiin siihen mäkeen heti alkuunsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
AAAARGH!
Kärsimys ja kuolema!
Tuskaaaaaa
Viime kesänä meillä oli 2 hengen pöytä (tai oikeastaan siinä oli 2+2 paikkaa) ikkunan vieressä. Hain juotavaa ja palasin pöytään, niin siinä oli jonkun Minttu-Elmeri vallannut tuolini (seisoi siinä) nojaten ikkunaan. Ilmoitin, että hei, voitko siirtyä, se on minun paikkani, ja lapsi toljottaa minua kuin olisin pyöveli ja puhkeaa sitten karmeaan huutoon. Jostain 15 metrin päästä tulee tatuoitu isä katsomaan, että mikä hätänä ja sättii sitten minua siitä, että kiellän lasta. Aikuisena minun tulee ymmärtää, että lasta kiehtoo se näköala.
Mä olisin vaan keikauttanut tuolia ja antanut painovoiman tehdä tehtävänsä. Jos märisi jo valmiiksi, saakoon jotain märisemisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne .
Kaikki ravintolat ovat perheravintoloita, ellei niitä ole erikseen lapsilta kielletty. Jos on kielletty, niin silloinhan siellä ei ole lapsia.
Mitä järkeä olisi tehdä tällainen jako:
1. Tavallinen ravintola (kielletty lapsilta)
2. Lapsivapaa ravintola (kielletty lapsilta)
3. Perheravintola (lapset tervetulleita)
Että teeskentelyn ja huijauksen takia joku ei luokittelisi ravintolaansa lapsivapaaksi, mutta ei sitten kuitenkaan lapsia huolisi sisälle?
Mitäh? Eikö lapsiperheet ole saaneet tarpeeksi etuja ja myötätuntoa? Nyt pian keksimään lisää saatavia!
Ja huudetaan pontimeksi: LAPSIVIHAA, LAPSIVIHAA, LAPSIVIHAA!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tähän ikärasismiin ja lapsivihaan aletaan puuttumaan jo lailla. Me ei koskaan vaihdeta "paskavaippoja" ravintolapöydissä eikä meidän lapset juokse ravintolassa "lähmimässä muiden laseja". On suorastaan rasistista olettaa niin ja siksi evätä heiltä pääsy ravintolaan. Sama kuin kiellettäisiin kaikilta tummaihoisilta pääsy ravintolaan, koska osa niistä on kovaäänisiä ja haisee oudolle suitsukkeelle.
Jos joku käyttäytyy ravintolassa törkeästi, hänelle voi huomauttaa asiasta ja tarvittaessa pyytää jopa poistumaan. Oli kyseessä aikuinen tai lapsiperhe. Mutta ei se oikeuta syrjimään kokonaista ihmisryhmää ennakkoluuloilla perustellen.
Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne ?
Onko oikeasti lapselle niin suurta väliä missä syö, kun ei kerran ojanpohjassa tarvi syödä. Erottaako lapsi niin syvällisesti fine done ja ei fine done paikat ?
Minun koululainen käyttäytyy pääasiallisesti ok, mutta kyllästyessä on suoraan sanoen rasittava.
Ei me edes miettiä muita paikkoja kuin pizzerioita tai ihan perushampurilaisilla.
Jos meno yhtäkkiä villiintyisi, saa ruuat nopeasti mukaan.Itse käy paremmin syömässä max 2 krt vuodessa ja en todellakaan halua silloin kuunnella lasten höpinöitä . Vaikka lapset osaakin käyttäytyä, se höpinä, on josta en tykkää. Äiti, mikä tää on, äiti, miksi tädillä on noin hassu hattu jne jne, äiti yrittää ehkä parhaansa keskustella lapsensa kanssa, mutta mä en halua sitä kuunnella.
Entä jos joitain muita taas häiritsee sinun keskustelusi miehesi kanssa? Tai vaikka huono ulkonäkösi? Tai ihan vain vaikka köyhä olemuksesi? Eikö sitä voisi mennä suoraan halpoihin rupuravintoloihin, miksi täytyy ehdoin tahdoin mennä hienoon paikkaan? Vai saako tällaisia vaatimuksia asettaa ainoastaan lapsia vastaan? Sairaaksi on mennyt lapsiviha, jos ei lasten läsnäoloa kestä. Edes omansa.
Laitatko vielä linkin siihen uutiseen, jossa on ehdotettu lapsille kiellettyä ravintolaa sen perusteella, että joku ei ehkä pidä lapsen ulkonäöstä, kiitos?
No, unohda sitten se ulkonäkö, jos meni liian monimutkaiseksi, ja keskity vaikka tuohon kommunikaatio- ja keskustelukohtaan. Se, että tuota yhtä ärsyttää lasten pölinä ei eroa mitenkään siitä, että minua rasittaa ravintoloissa esim. typerien ihmisten keskustelut turhista asioista.
Mutta siis käsittääkseni näitä lapsivapaita ravintoloita ei ole perustettu silläkään perusteella, että lasten normaali jutustelu saattaa häiritä jotakuta. Kyllä ne perusteet isommat ovat, joten ihan turhaan vaahtoat.
On olemassa tapoja toimia, joiden voidaan katsoa olevan yleisellä tasolla häiritseviä sekä sellaisia tapoja, jotka eivät ole yleisellä tasolla häiritseviä, vaikka varmasti joka asiaa kohden löytyy pari yksittäistä henkilöä, joita ne nyt rasittaa. Tässä ravintola-asiassa kyse on nyt lähinnä niistä yleisellä tasolla häiritsevistä tavoista, ei siitä, että yhtä rasittaa kyselyikäisten lasten kyselyt ja toista typerien aikuisten jutustelut.
Ongelma esim. juuri ravintolakäyttäytymisen suhteen on siinäkin, että käytösnormit eivät usein ole yhtäläiset lasten ja aikuisten kesken. Monesti sellainen käytös, mikä taaperolle on normaalia ja ikään kuuluvaa, olisi aikuisen kohdalla selkeästi huonoa ja yleisesti ottaen häiritsevää käytöstä. Silti se sama asia taaperonkin tekemänä voi häiritä muita ihmisiä ihan yhtä lailla, mutta kynnys puuttua taaperon ikätasoisesti normaaliin käytökseen on hurjan paljon suurempi kuin kynnys puuttua vastaavaan aikuisen kohdalla.
Jos aikuinen saa äänekkään huutoraivarin pöytäseurueelleen, kukaan ei hämmästele jos hänet poistetaan ravintolasta. Jos taapero poistetaan huutoraivarin vuoksi, seuraa someraivo. Jos aikuinen kiljahtelee läpitunkevan kimeällä äänellä joka toinen minuutti, hänet poistetaan ekan kehotuksen jälkeen ja kaikki huokaisevat vain helpotuksesta. Jos innosta kiljahteleva taapero poistetaan ekan kehotuksen jälkeen, seuraa someraivo.
Periaatteessa se someraivo olisi ihan oikeutettuakin, koska tietenkään ei tunnu kivalta tulla poistetuksi ravintolasta siksi, että lapsi on käyttäytynyt kuten hänen ikätasolleen on luonteenomaista. Mutta kuitenkaan ihan kaiken ei tässä maailmassa tarvitse olla lasten ehdoilla tapahtuvaa. Kyllä minusta on ihan hyvä, jos edes muutama ravintola on sellainen, jossa aikuisten rauha menee lasten edelle. Kyse nyt kuitenkaan ei ole siitä, etteikö lapsille sopivia paikkoja löytyisi yllin kyllin ja huomattavasti enemmän kuin niitä ainoastaan aikuisille tarkoitettuja.
Toisaalta kannatan, toisaalta en. Miksi en kannata? En halua viedä lapsiani syömään ravintolaan, jossa mennään huonokäytöksisten lasten ehdoilla. En halua antaa lapsilleni sitä kokemusta, että on ihan ok huutaa ravintolapöydässä, juosta pitkin ravintolasalia, kiljua, inttää, vängätä ja vääntää. Tällä hetkellä tuollaisen on pystynyt suht hyvin välttämään menemällä "parempiin" ravintoloihin, mutta kyllä meidän perheen ravintolareissut loppuu, jos täytyy Rossoissa alkaa istua vaan sen vuoksi, että joku ei osaa kasvattaa lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
AAAARGH!
Kärsimys ja kuolema!
Tuskaaaaaa
Mä olisin vaan keikauttanut tuolia ja antanut painovoiman tehdä tehtävänsä. Jos märisi jo valmiiksi, saakoon jotain märisemisen aihetta.
Hahahahaaa tää on ihan paras. Saapahan märisemiselleen aihetta. Hitsi kun kehtaiskin tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tähän ikärasismiin ja lapsivihaan aletaan puuttumaan jo lailla. Me ei koskaan vaihdeta "paskavaippoja" ravintolapöydissä eikä meidän lapset juokse ravintolassa "lähmimässä muiden laseja". On suorastaan rasistista olettaa niin ja siksi evätä heiltä pääsy ravintolaan. Sama kuin kiellettäisiin kaikilta tummaihoisilta pääsy ravintolaan, koska osa niistä on kovaäänisiä ja haisee oudolle suitsukkeelle.
Jos joku käyttäytyy ravintolassa törkeästi, hänelle voi huomauttaa asiasta ja tarvittaessa pyytää jopa poistumaan. Oli kyseessä aikuinen tai lapsiperhe. Mutta ei se oikeuta syrjimään kokonaista ihmisryhmää ennakkoluuloilla perustellen.
Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne ?
Onko oikeasti lapselle niin suurta väliä missä syö, kun ei kerran ojanpohjassa tarvi syödä. Erottaako lapsi niin syvällisesti fine done ja ei fine done paikat ?
Minun koululainen käyttäytyy pääasiallisesti ok, mutta kyllästyessä on suoraan sanoen rasittava.
Ei me edes miettiä muita paikkoja kuin pizzerioita tai ihan perushampurilaisilla.
Jos meno yhtäkkiä villiintyisi, saa ruuat nopeasti mukaan.Itse käy paremmin syömässä max 2 krt vuodessa ja en todellakaan halua silloin kuunnella lasten höpinöitä . Vaikka lapset osaakin käyttäytyä, se höpinä, on josta en tykkää. Äiti, mikä tää on, äiti, miksi tädillä on noin hassu hattu jne jne, äiti yrittää ehkä parhaansa keskustella lapsensa kanssa, mutta mä en halua sitä kuunnella.
Entä jos joitain muita taas häiritsee sinun keskustelusi miehesi kanssa? Tai vaikka huono ulkonäkösi? Tai ihan vain vaikka köyhä olemuksesi? Eikö sitä voisi mennä suoraan halpoihin rupuravintoloihin, miksi täytyy ehdoin tahdoin mennä hienoon paikkaan? Vai saako tällaisia vaatimuksia asettaa ainoastaan lapsia vastaan? Sairaaksi on mennyt lapsiviha, jos ei lasten läsnäoloa kestä. Edes omansa.
Laitatko vielä linkin siihen uutiseen, jossa on ehdotettu lapsille kiellettyä ravintolaa sen perusteella, että joku ei ehkä pidä lapsen ulkonäöstä, kiitos?
No, unohda sitten se ulkonäkö, jos meni liian monimutkaiseksi, ja keskity vaikka tuohon kommunikaatio- ja keskustelukohtaan. Se, että tuota yhtä ärsyttää lasten pölinä ei eroa mitenkään siitä, että minua rasittaa ravintoloissa esim. typerien ihmisten keskustelut turhista asioista.
Mutta siis käsittääkseni näitä lapsivapaita ravintoloita ei ole perustettu silläkään perusteella, että lasten normaali jutustelu saattaa häiritä jotakuta. Kyllä ne perusteet isommat ovat, joten ihan turhaan vaahtoat.
On olemassa tapoja toimia, joiden voidaan katsoa olevan yleisellä tasolla häiritseviä sekä sellaisia tapoja, jotka eivät ole yleisellä tasolla häiritseviä, vaikka varmasti joka asiaa kohden löytyy pari yksittäistä henkilöä, joita ne nyt rasittaa. Tässä ravintola-asiassa kyse on nyt lähinnä niistä yleisellä tasolla häiritsevistä tavoista, ei siitä, että yhtä rasittaa kyselyikäisten lasten kyselyt ja toista typerien aikuisten jutustelut.
Ongelma esim. juuri ravintolakäyttäytymisen suhteen on siinäkin, että käytösnormit eivät usein ole yhtäläiset lasten ja aikuisten kesken. Monesti sellainen käytös, mikä taaperolle on normaalia ja ikään kuuluvaa, olisi aikuisen kohdalla selkeästi huonoa ja yleisesti ottaen häiritsevää käytöstä. Silti se sama asia taaperonkin tekemänä voi häiritä muita ihmisiä ihan yhtä lailla, mutta kynnys puuttua taaperon ikätasoisesti normaaliin käytökseen on hurjan paljon suurempi kuin kynnys puuttua vastaavaan aikuisen kohdalla.
Jos aikuinen saa äänekkään huutoraivarin pöytäseurueelleen, kukaan ei hämmästele jos hänet poistetaan ravintolasta. Jos taapero poistetaan huutoraivarin vuoksi, seuraa someraivo. Jos aikuinen kiljahtelee läpitunkevan kimeällä äänellä joka toinen minuutti, hänet poistetaan ekan kehotuksen jälkeen ja kaikki huokaisevat vain helpotuksesta. Jos innosta kiljahteleva taapero poistetaan ekan kehotuksen jälkeen, seuraa someraivo.
Periaatteessa se someraivo olisi ihan oikeutettuakin, koska tietenkään ei tunnu kivalta tulla poistetuksi ravintolasta siksi, että lapsi on käyttäytynyt kuten hänen ikätasolleen on luonteenomaista. Mutta kuitenkaan ihan kaiken ei tässä maailmassa tarvitse olla lasten ehdoilla tapahtuvaa. Kyllä minusta on ihan hyvä, jos edes muutama ravintola on sellainen, jossa aikuisten rauha menee lasten edelle. Kyse nyt kuitenkaan ei ole siitä, etteikö lapsille sopivia paikkoja löytyisi yllin kyllin ja huomattavasti enemmän kuin niitä ainoastaan aikuisille tarkoitettuja.
Hyvin sanottu ja papukaijamerkki.
Tuollainen ei varmaan useimpia häiritse jos vanhemmat ymmärtävät että taaperonsa on ilo ainoastaan heille ja kiljuminen, ja tekevät kaikkensa jotta se pysyy äänten ym osalta heidän pöydässään. Jos taas vanhemmat tyytyväisenä katsovat kun se kiljuu käytävällä toisten pöytien vieressä...tuollaista ei varmaan tapahdu Keski-Euroopassa koska siellä ei joidenkin mielestä "lapsivihaa" ole?
jokainen terve normaali ihminen tietää että tuon ikäinen on haitta kaikille muille, mutta omille vanhemmilleen, jotka kuulevat kirkumisen sulosointuna.
Sitten jos vanhemmat eivät rypistyneistä otsistakaan tee mitään johtopäätöksiä...
Suomessa lapsiviha nostaa päätään koska täällä on totuttu että pennut ovat laumana kun taas muualla Euroopassa ne ovat perheen kanssa. Eivät kirkumassa porukassa.
Ihmekkö tuo on että on lapsivihaa kun ei vanhemmat kasvata niitä pentujaan. Selkeesti laskee ihmisen älykkyys kun se menee lisääntymään.
Inhoan huonosti kasvatettuja tai kokonaan kasvattamatta jätettyjä ipanoita.
Lapsivapaita alueita tarvitaan muuallekin.
Väiti kirjoitti:
Onhan tuo juttu nyt aivan kammottavaa mustamaalaamista. Meillä 4 lasta eikä tasan olla ketään tuolla tavalla häiritty enkä ole ikinä tuollaista nähnyt, vaikka paljon ravintoloissa käydäänkin.
Sami kommentoi: Meidän ravintoloissa käy paljon lapsiasiakkaita, jotka käyttäytyvät paremmin kuin monet aikuiset.
Todella kammottavaa mustamaalaamista... Luitko sinä koko juttua lainkaan, vai tulitko provoilemaan pelkän otsikon perusteella?
En voi muuta sanoa, kuin että tässäpä taas yksi hyvä syy olla onnellinen siitä, että en asu Suomessa. En pystyisi edes kuvittelemaan, että täällä uudessa kotimaassani edes käytäisiin tällaista keskustelua. Ei tulisi kellään mieleenkään. Onneksi täällä ei juurikaan tuollaiseen lapsivihaan törmää.
En ole tavannut julkisissa liikennevälineissä tai kaupoissa tai ravintoloissa häiriöitä tai ei tule mieleen mitään erikoista. Ihmettelenkin missä nämä hirviöt ovat. Ymmärrän että pieni vauva itkee jos itkee ja sitä vanhempienkaan häiriköinti ei häiritse, jos vanhemmat toimivat ja hoitavat osuutensa eli yrittävät kaikin tavoin huolehtia, että ulkopuoliset eivät koe haittaa lastensa takia.
Mutta jos on niin, että naiset työskentelevät julkisella puolella ja miehet yksityisellä puolella, niin naiset joutuvat kärsiä paljon enemmän paskasta ja huonosta kohtelusta koska he eivät voi valita asiakkaita toisin kuin nämä.
Toisaalta harmillista niiden lapsiperheellisten takia, joille on päivänselvää että lapsista ei saa olla toisille haittaa ja kaikenikäisten kanssa tehdään kaikkea aivan vauvasta saakka, mutta jos haittaa tulisi lähdettäisiin. Eli lapset ohjataan huomioimaan muut eikä kuvitella että oma lapsi on muille mitään muuta kuin ihminen. Ja kukaan ei pidä äänekkäistä ihmisistä.