Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleltä loistava juttu lapsivapaista ravintoloista

Vierailija
02.11.2016 |

Onpas virkistävä näkökulma ja mahtava juttu! "– Jos aikuinen mies on ravintolassa paskat housussa, laulaa loilottaa ja tönii tarjoilijaa, hänet poistetaan. Lapset eivät tee näin pahuuttaan tai tyhmyyttään, mutta ei sitäkään sallita, Lappalainen sanoo."

Täällä aina vedotaan siihen, että "humalaiset ne vasta inhottavia onkin" kun fantasioi lapsivapaista paikoista. Kuten jutussa todetaan, paskat housussa istuva aikuinen sentään potkitaan ulos, lasta joutuvat kaikki kärsimään ellei paikka ole lapsivapaa. Hyvä kirjoitus!

http://yle.fi/uutiset/3-9267608

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lasten kuuluu päästä kaikkiin ruokaravintoloihin. Mutta vastapainoksi vanhempien on kasvatettava lapsensa käyttäytymään hyvin ja lisäksi osattava myös itse käyttäytyä. Huonosti käyttäytyvät saa poistaa ravintolasta. Suomessa on se vika, että useimmat vanhemmat eivät osaa tai viitsi kasvattaa lapsiaan käyttäytymään hyvin, väitetään, että "on kasvatettu, se ei vaan opi..on uhmaikä, väsymys tms". Kumma kun esim. Ranskassa jo pikkulapset jaksavat istua ruokapöydässä kaikessa rauhassa pitkäänkin. Meillä on 3 nyt jo teini-ikäistä lasta ja ovat olleet meidän mukana ravintoloissa pienestä asti ja pöytätavat on opetettu suunnilleen vauvasta. Yhden kerran jouduttiin lapsen kiukuttelun takia poistumaan ravintolasta hetkeksi, siis omasta aloitteestamme, sen jälkeen ei uhmaikäinenkään enää kiukutellut. Ja tämän saavuttaa kyllä ihan puhumalla, näyttämällä esimerkkiä ja tuomitsemalla huonon käytöksen. Ei tarvita tukkapöllyjä, huutamista ja luunappeja.

Vierailija
82/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tätä mitä työssäni jatkuvasti näen. Oikeuksia vaaditaan oikeuksien perään, velvollisuuksista ei ole niin väliksi.

Lapsille ehtii sitä ravintolakulttuuria opettaa sittenkin, kun ovat riittävän vanhoja että jaksavat ravintolassa käyttäytyä. Ei kenenkään lapsi ole oppimatta oikeaa ravintolakäytöstä vain sen takia ettei viiden ensimmäisen elinvuotensa aikana hienoihin fine dining paikkoihin päässyt, typerä ajatus ja huono argumentointia. Minä en lapsena päässyt edes niihin roskaruokapaikkoihin, ja siltikin osaan ravintolassa käyttäytyä nyt aikuisena. Pienten lasten vanhemmilta ikävää muiden ihmisten huomioon ottamattomuutta on se, että annetaan lasten käyttäytyä kuin apinat ravintolassa, ja sitten loukkaannutaan jos siitä huomautetaan. Itse olette huonolla kasvatuksella pilanneet tämänkin itseltänne. Lapset ovat lapsia, eivätkä jaksa aina käyttäytyä niin hienosti kuin on opetettu, se on selvää. Itse kun olin lapsi, oli päivänselvää, että vanhemmat lähtivät meidän kanssa pois, jos emme jaksaneet käyttäytyä hyvin, eikä missään istuttu kuin tatit ja annettu kakaroiden (minun ja siskoni) häiriköidä muita ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi juttu oli harvinaisen typerä. Jotkut ihmiset ei osaa käyttäytyä, jotkut lapset riehuvat ja vanhemmat katsovat sitä sormiensa läpi ja se on törkeää. Jotkut aikuiset taas puhuvat kovaan ääneen, eivät huolehdi hygieniastaan, hengitys haisee ja sekin häiritsee. Ei heitäkään silti voi heittää ravintolasta ulos. Ainahan voi vaihtaa pöytää tai mitäpäs jos jokainen keskittyisi ihan vaan siihen omaan ruokaansa ja seuraansa ja antaisi muiden ihmisten olla. Aina ei kaikki puitteet ole täydellisiä ja joskus vaan vituttaa, vaikka ei mitään syytä olisikaan. Se on elämää.

Vierailija
84/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lasten kuuluu päästä kaikkiin ruokaravintoloihin. Mutta vastapainoksi vanhempien on kasvatettava lapsensa käyttäytymään hyvin ja lisäksi osattava myös itse käyttäytyä. Huonosti käyttäytyvät saa poistaa ravintolasta. Suomessa on se vika, että useimmat vanhemmat eivät osaa tai viitsi kasvattaa lapsiaan käyttäytymään hyvin, väitetään, että "on kasvatettu, se ei vaan opi..on uhmaikä, väsymys tms". Kumma kun esim. Ranskassa jo pikkulapset jaksavat istua ruokapöydässä kaikessa rauhassa pitkäänkin. Meillä on 3 nyt jo teini-ikäistä lasta ja ovat olleet meidän mukana ravintoloissa pienestä asti ja pöytätavat on opetettu suunnilleen vauvasta. Yhden kerran jouduttiin lapsen kiukuttelun takia poistumaan ravintolasta hetkeksi, siis omasta aloitteestamme, sen jälkeen ei uhmaikäinenkään enää kiukutellut. Ja tämän saavuttaa kyllä ihan puhumalla, näyttämällä esimerkkiä ja tuomitsemalla huonon käytöksen. Ei tarvita tukkapöllyjä, huutamista ja luunappeja.

Hei sanot että Sun mielestä huonosti käyttäytyvät voi poistaa ravintolasta. Arvaa toimiiko!! se vanhempi tulee silmille jos tarjoilija menee sanomaan että teidän villepetterinne ei saa juossa pitkin ravintolaa tai että tuo äänekäs metelöinti on loputtava. Se URPO vanhempi soittaa polisiit paikalle jos muu ei auta tukkimaan tarjoilijan turpaa. Tähän on menty ja sen takia ravintolan sitten pitää kieltää kaikkien lasten tuleminen koska haluavat tarjota lounasta ja päivällistä myös aikuisille hyvinkäyttäytyville ihmisille ja pitää paikkansa asiallisena. Kiva että sulla on noin ruusunpunainen kuva - että kun vain käy sanomassa vanhemmllle että nyt soo soo.

Vierailija
85/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien pitäisi myös osata ennakoida tiettyjä asioita kuten, että nälkäinen tai väsynyt lapsi on usein kiukkuinen.

Vierailija
86/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte syödä kirkuvien pentujen seurassa, menkää hoploppiin. Jos haluatte pennut mukaan syömään ja kiljuun, eväät mukaan ja hoploppiin.

Ravintola ei ole kasvatuspaikka eikä kirkumistehdas.

Vierailija
87/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mä en ole ikinä nähnyt a la carte ravintoloissa lasten riehumista, sotkemista tai muutakaan epäsoveliasta käytöstä perheiden osalta. Ja käymme itse lasten kanssa noissa ravintoloissa 1-2 kertaa/kk syömässä. Heset, Rossot, Amarillot ja Raxit taas jäävät meiltä väliin.

Sama täällä! Ja se kuinka tämä kyseinen ravintoloitsija asiansa esittää, on minusta todella pöyristyttävää!!

Samaa mieltä. Puhutaan paskavaipoista ja ties mistä. Ei ne liity ainakaan meidän esim. 5-vuotiaaseen enää yhtään mitenkään. Kovin yritetään niputtaa kaikkia lapsia ja lapsiperheitä samaan muottiin, ja sitten vielä kehdataan odottaa että muut hyväksyy tämän leimaamisen ja syrjimisen. Ei ole minun 5-vuotiaan vika, jos joku isä vaihtoi puolivuotiaan vaipat ravintolapöydällä. Katse sinne peiliin vaan reippaasti ja suu auki siellä työpaikalla, ennenkuin kukaan ehtii tuollaista toimintaa ravintolassa edes aloittamaan. Ainiin mutta kun eihän näissä paikoissa enää edes ole sitä henkilökuntaa joka palvelisi ja pitäisi asioista huolen

Kylläpä taas on asiallinen vanhempi. Toisaalta on varmasti kaikille parempi, että teidän perhe kokkailee vain kotona.

Vierailija
88/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!

Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.

Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.

Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.

Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.

On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.

Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin

Ei tuo ole yhtään sen hankalampi toteuttaa kuin vaikkapa häiritsevän humalaisenkaan poistaminen ravintolasta. Onhan noita kovaan ääneen puhuvia känniläisiäkin nähty syömässä, ja kyllähän ne vituttavat ainakin minua. Poistamista voi vaatia siinä vaiheessa, kun käytös oikeasti häiritsee (eikä vain vituta) muita asiakkaita. Minua vituttaa lisäksi mm. kokoomuslaiset, mutta en voi vaatia heidänkään poistamista ravintolasta vain siksi, että henkilökohtaisesti en heistä pidä. Miksi lapsen puhe olisi yhtään häiritsevämpää kuin aikuisenkaan.

Vierailija
89/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin mammat loukkaantuu noin verisesti? Se, että SINÄ et vaihda paskavaippaa ruokapöydässä niin joku muu vaihtaa koska olettaa että hänellä on siihen oikeus. Se, että SINUN lapsesi ei riehu ravintolassa niin aika monen muun riehuu. Kaikki ravintolat eivät ole "lapsikielteisiä" joten miksi valitetaan? Aikuisilla on oikeus syödä kalliit annoksensa ilman paskanlemua ja rääkymistä. Tekeekö vanhemmuus oikeasti niin itsekkääksi että minä minä minä ja mun lapset? Teidän tasollenne on sitten Mäkkärit. Multa iso kiitos lapsivapaille ruokapaikoille, pitääkin käydä testaamassa.

Samaa tässä naureskelin. Kauheaa tilitystä, kun Nico-Petteriä ei saa viedä ihan jokaiseen ravintolaan. Suomessa on kuitenkin monta ravintolaa ja on vain ihan murto-osassa on tällainen kielto olemassa. Vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka, mutta kun nyt on kirjoitettu, että joku on vaihtanut vaipat ruokapöydässä, niin ketju täyttyy rasismiväitteistä ja tarinoista kuinka se oma mussukka on maailman ihanin lapsi.

Vierailija
90/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma siinä on että pienestä lapsen äännähdyksestä tai juoksuaskeleesta nostetaan niin kauhea haloo! Meininki on kuin muumeissa siinä vilijonkan talossa. Lapset saavat näkyä mutta eivät kuulua. Löysätkää nyt tätit nutturoitanne.

Vierailija
91/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!

Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.

Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.

Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.

Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.

On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.

Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin

Ei tuo ole yhtään sen hankalampi toteuttaa kuin vaikkapa häiritsevän humalaisenkaan poistaminen ravintolasta. Onhan noita kovaan ääneen puhuvia känniläisiäkin nähty syömässä, ja kyllähän ne vituttavat ainakin minua. Poistamista voi vaatia siinä vaiheessa, kun käytös oikeasti häiritsee (eikä vain vituta) muita asiakkaita. Minua vituttaa lisäksi mm. kokoomuslaiset, mutta en voi vaatia heidänkään poistamista ravintolasta vain siksi, että henkilökohtaisesti en heistä pidä. Miksi lapsen puhe olisi yhtään häiritsevämpää kuin aikuisenkaan.

Tuossa artikkelissa ja täälläkin esitetyissä esimerkeissä on kyse hieman pahemmasta kuin lapsen puhe. Ongelmahan tulee siitä, kun kädettömät vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin ja/tai eivät viitsi tehdä asialle mitään.

Vierailija
92/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismikortti heitetty 😂😂😂😂

Teon rasistisuus ei vähene sillä, että sinä koitat irvailla asialla ja täten nousta toisten mielipiteiden yläpuolelle. Osoittaa vain sen ettet ole kykenevä vastavuoroiseen keskusteluun ja perustelemaan miksi teko ei mielestäsi ole rasistinen. Oletko sitä mieltä että ihmisoikeudet ei koske lapsia?

Rasismi = rotuun/ihmisen syntyperään perustuva syrjintä. Ovatko lapset mielestäsi ROTU?! Puhu hemmetti vie SYRJINNÄSTÄ jos sitä tarkoitat, rasismi on täysin väärä sana. 

No voi anteeksi etten ole sanakirjasta selvittänyt täysin oikeaa termiä, kun kuitenkin puhekielessä jokainen ymmärtää mitä tässä kohtaa rasismilla tarkoitetaan.

No, muutanpa nyt kaikki ketjussa käyttämäni rasismi- sanat sanalla syrjintä, niin kykenetkö nyt vihdoin ja viimein siirtymään itse asiaan ja perustelemaan miksi tuo mielestäsi ei ole syrjintää?

Siksi, koska lapset eivät ole aikuisia. Lapset käyttäytyvät erilailla kuin aikuiset. Lapsilla on erilaiset tavat käsitellä informaatiota ja säädellä käyttäytymistään kuin aikuisilla. Siksi on olemassa aikuisten elokuvia, aikuisten tanssipaikkoja, aikuisten työpaikkoja, aikuisten yökerhoja ja aikuisten ravintoloita. Se, että lapsella ei ole kaikkia aikuisen oikeuksia (eikä velvollisuuksiakaan), ei ole syrjintää. 

Mä odottelinkin jo tätä argumenttia, tämähän on jo klassikko näissä vastaavissa keskusteluissa. :D Kyllä, lapsen itsesäätelytaidot ovat kehitystasosta riippuen huomattavasti heikommat kuin aikuisella, mutta niin ne ovat esimerkiksi monilla kehitysvammaisillakin. Minä en näe "lapsivapaissa" ravintoloissa yhtään sen enempää oikeutusta kuin olisi siinäkään, jos vastaavat paikat kiellettäisiin esim. juuri kehitysvammaisilta.

Onko sinun mielestäsi syrjintää, etteivät lapset pääse yökerhoihin? Jos ei, niin miksi heidän pitää päästä joka ikiseen ruokaravintolaan? 

Älä viitsi. Tämä sama epälooginen vertaus toistuu joka kerta näissä keskusteluissa, ja on joka kerta yhtä järjenköyhä. Yökerho on lapselle potentiaalisesti hyvin vahingollinen ympäristö: Siellä ihmiset juovat itsensä känniin, musiikki pauhaa ja meno on kaikkiaan lapselle hyvin epäsopivaa mm. turvallisuudentunteen näkökulmasta asiaa ajatellen. Ruokaravintola taas on ympäristönä lapselle paljon sopivampi, siellä kun ei edellämainittua käytöstä edes sallittaisi. Joten voisitteko jo lopettaa tämän yökerho-mantran toistamisen näissä keskusteluissa? Se kun ei ole millään muotoa pätevä vertaus.

Vierailija
93/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän ikärasismiin ja lapsivihaan aletaan puuttumaan jo lailla. Me ei koskaan vaihdeta "paskavaippoja" ravintolapöydissä eikä meidän lapset juokse ravintolassa "lähmimässä muiden laseja". On suorastaan rasistista olettaa niin ja siksi evätä heiltä pääsy ravintolaan. Sama kuin kiellettäisiin kaikilta tummaihoisilta pääsy ravintolaan, koska osa niistä on kovaäänisiä ja haisee oudolle suitsukkeelle.

Jos joku käyttäytyy ravintolassa törkeästi, hänelle voi huomauttaa asiasta ja tarvittaessa pyytää jopa poistumaan. Oli kyseessä aikuinen tai lapsiperhe. Mutta ei se oikeuta syrjimään kokonaista ihmisryhmää ennakkoluuloilla perustellen.

Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne ?

Onko oikeasti lapselle niin suurta väliä missä syö, kun ei kerran ojanpohjassa tarvi syödä. Erottaako lapsi niin syvällisesti fine done ja ei fine done paikat ?

Minun koululainen käyttäytyy pääasiallisesti ok, mutta kyllästyessä on suoraan sanoen rasittava.

Ei me edes miettiä muita paikkoja kuin pizzerioita tai ihan perushampurilaisilla.

Jos meno yhtäkkiä villiintyisi, saa ruuat nopeasti mukaan.

Itse käy paremmin syömässä max 2 krt vuodessa ja en todellakaan halua silloin kuunnella lasten höpinöitä . Vaikka lapset osaakin käyttäytyä, se höpinä, on josta en tykkää. Äiti, mikä tää on, äiti, miksi tädillä on noin hassu hattu jne jne, äiti yrittää ehkä parhaansa keskustella lapsensa kanssa, mutta mä en halua sitä kuunnella.

Entä jos joitain muita taas häiritsee sinun keskustelusi miehesi kanssa? Tai vaikka huono ulkonäkösi? Tai ihan vain vaikka köyhä olemuksesi? Eikö sitä voisi mennä suoraan halpoihin rupuravintoloihin, miksi täytyy ehdoin tahdoin mennä hienoon paikkaan? Vai saako tällaisia vaatimuksia asettaa ainoastaan lapsia vastaan? Sairaaksi on mennyt lapsiviha, jos ei lasten läsnäoloa kestä. Edes omansa.

Laitatko vielä linkin siihen uutiseen, jossa on ehdotettu lapsille kiellettyä ravintolaa sen perusteella, että joku ei ehkä pidä lapsen ulkonäöstä, kiitos?

Vierailija
94/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Tottakai vaihdetaan paskavaippa pöydässä.. Ja lapset juoksee töhrimässä toisten laseja ja ruokaa. Se vaan on sellaista että lapsiperhe muuttuu huonotapaiseksi sikalaumaksi. En tiedä, oisko ne ne hormonit..

Olipa hyvä juttu. Tietää välttää tän tyypin rafloja.

Ristus mikä idiootti.

Oletko sinä täysi provo vai muuten vain yksinkertainen? Luitko sinä tuota kirjoitusta? Otetaampa pari esimerkkiä:

Meillä toisiin ravintoloihin lapset ovat tervetulleita tiettyinä kellonaikoina ja toisina taas ei.

Saamme ihan älyttömästi hyvää palautetta siitä, että emme ota viikonloppuiltaisin lapsia vastaan.

Sami Lappalainen kannustaa perheitä aloittamaan ravintolakokeilut lapsille ja perheille suunnatuista paikoista.

Meidän ravintoloissa käy paljon lapsiasiakkaita, jotka käyttäytyvät paremmin kuin monet aikuiset.

Mielestäni Sami asennoituu lapsii aika hienosti. Ja jos nyt tiettyinä aikoina ei pääse juuri tiettyyn ravintolaan, niin ei siitä voi kukaan ottaa hernettä nenään. Tai näköjään voi, mutta ilman mitään järkevää syytä. Tämä on taas oikein mielensäpahoittajien superaihe.

Vierailija
95/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kun luen, niin mielestäni ongelma ei ole lapset vaan tyhmät vanhemmat. Siis kuka ihan oikeasti alkaa ruokapöydässä vaipanvaihtoon - ei sitä taida moni tehdä kotonaankaan. 

Moni lapsi tottelee, kun siihen on pienestä pitäen opeteltu. Puhutaan yhdessä etukäteen, harjoitellaan ja toteutetaan. 

Minusta on typerää leimata kaikki lapset vain sen takia, että on taitamattomia vanhempia.

Vierailija
96/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma siinä on että pienestä lapsen äännähdyksestä tai juoksuaskeleesta nostetaan niin kauhea haloo! Meininki on kuin muumeissa siinä vilijonkan talossa. Lapset saavat näkyä mutta eivät kuulua. Löysätkää nyt tätit nutturoitanne.

Tässä vähättelystä loistoesimerkki...   :)

Vierailija
97/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa artikkelissa ja täälläkin esitetyissä esimerkeissä on kyse hieman pahemmasta kuin lapsen puhe. Ongelmahan tulee siitä, kun kädettömät vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin ja/tai eivät viitsi tehdä asialle mitään.

Huomasit varmaan, että lainaamassani kommentissa lapsen kovaääninen puhe nimenomaan luokiteltiin ongelmaksi? Räikeämmät tapaukset olisi helppo käsitellä: Sen kuin pyytäisi poistumaan, jos paskavaipat/ juoksentelu/ tiellä olevat rattaat häiritsisivät muiden asiakkaiden ravintolakokemusta. Ymmärrän täysin tämän näkökulman, että tuollaista ei haluta nähdä ravintolassa, mutta en sitä, että kaikki lapsiperheet luokitellaan samaan (ongelmia aiheuttavaan) kategoriaan. Ja kun se "osuiko omaan nilkkaan" -kommentti olisi kuitenkin tulossa, sanon jo, että ei osunut. Meidän perhe ei käy ravintoloissa kuin poikkeustapauksissa, ja silloinkin menemme aina kahdestaan miehen kanssa. En vain ymmärrä, miksi normaalisti käyttäytyvät toisten lapset häiritsisivät minua ravintolassa millään tavalla. Joku henkilökohtainen ongelma siinä täytyy olla, ellei edes normaalia lapsen käytöstä siedä.

Vierailija
98/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien pitäisi itse ottaa vastuu lapsen käyttäytymisestä jos alkaa itku ja kiukku niin silloin pois ravintolasta ja muita häiritsemästä. Huonosti käyttäytyvät lapsiperheet vievät mahdollisuudet myös muilta lapsiperheiltä missä lapset osaavat käyttäytyä (sellaisiakin on ihme ja kumma). Eikö ravintoloissa voisi olla esim loosseja missä lasten kanssa voisi ruokailla muita häiritsemättä? Aika kurjan kuvan antaa suomalaisista jos lasten kanssa ei pääse ulos syömään. Mihin esim turistit jättävät lapset jos koko perhe ei voi ruokailla yhdessä yksin hotellihuoneeseenko? Kaikki lapsiperheet eivät halua syötä pizza hutissa tai burger kingissä. Ravintolat voisivat oikeasti erottaa lasten kanssa ruokaileville oman alueen jolloin muut voivat syödä rauhassa ja lapsi vapaasti. Huonokäytöksiset sekä lapset että aikuiset on oikeus poistaa sillä ei muiden viihtyvyyttä voi pilata yhden henkilön toimesta.

Melko koomista lässytystä taas. Sinun mielestä kaikkien lapsien on ihan pakko päästä jokaikiseen ravintolaan? En nyt äkkiseltään löytänyt tietoa, että kuinka monta ravintolaa on, joihin lapset eivät pääse, mutta niitä on erittäin vähän. Me käymme noin pari kertaa kuukaudessa ravintolassa syömässä koko perheen voimin ja itse en ole koskaan edes törmännyt ravintolaan, jossa tuollainen kielto olisi. Joten aika marginaalisesta tilanteesta puhutaan.

Ja sinun mielestä kaikkiin ravintoloihin pitää rakentaa lapsiparkki? Salli minun nauraa.

Vierailija
99/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tähän ikärasismiin ja lapsivihaan aletaan puuttumaan jo lailla. Me ei koskaan vaihdeta "paskavaippoja" ravintolapöydissä eikä meidän lapset juokse ravintolassa "lähmimässä muiden laseja". On suorastaan rasistista olettaa niin ja siksi evätä heiltä pääsy ravintolaan. Sama kuin kiellettäisiin kaikilta tummaihoisilta pääsy ravintolaan, koska osa niistä on kovaäänisiä ja haisee oudolle suitsukkeelle.

Jos joku käyttäytyy ravintolassa törkeästi, hänelle voi huomauttaa asiasta ja tarvittaessa pyytää jopa poistumaan. Oli kyseessä aikuinen tai lapsiperhe. Mutta ei se oikeuta syrjimään kokonaista ihmisryhmää ennakkoluuloilla perustellen.

Mutta kun on erikseen ravintoloita, jotka ovat perheravintoloita. Miksi ei voi mennä suoraan lasten kanssa sinne ?

Onko oikeasti lapselle niin suurta väliä missä syö, kun ei kerran ojanpohjassa tarvi syödä. Erottaako lapsi niin syvällisesti fine done ja ei fine done paikat ?

Minun koululainen käyttäytyy pääasiallisesti ok, mutta kyllästyessä on suoraan sanoen rasittava.

Ei me edes miettiä muita paikkoja kuin pizzerioita tai ihan perushampurilaisilla.

Jos meno yhtäkkiä villiintyisi, saa ruuat nopeasti mukaan.

Itse käy paremmin syömässä max 2 krt vuodessa ja en todellakaan halua silloin kuunnella lasten höpinöitä . Vaikka lapset osaakin käyttäytyä, se höpinä, on josta en tykkää. Äiti, mikä tää on, äiti, miksi tädillä on noin hassu hattu jne jne, äiti yrittää ehkä parhaansa keskustella lapsensa kanssa, mutta mä en halua sitä kuunnella.

Meidän vanhempienko pitäisi sitten tyytyä syömään jossain Rossossa x-vuotta? Me kyllä ymmärrämme fine diningin päälle ja niin itse asiassa lapsemmekin. Haluamme nauttia hyvästä ruoasta ja samalla totuttaa lapsemme tapakulttuuriin ja uusiin makuihin. Niin ja me syömme ravintolassa ainakin 50 kertaa vuodessa, joten 2-vuotias lapsemme osaa myös käyttäytyä asianmukaisesti.

Eivätkö nämä lapsia sietämättömät voisi syödä niitä romanttisia illallisiaan vaikka 20.30 alkaen? Silloin me perheelliset olemme varmasti paenneet jo paikalta lasten iltatoimiin.

Onneksi asumme ulkomailla maassa, jossa rakastetaan lapsia ja eletään perheinä ihan normaalia elämää, eikä mitään eristettyä lapsiperhe-elämää. Kuitenkin säännöllisesti Suomessa käydessämme törmäämme tähän lapsivihamielisyyteen ja ikuiseen ravintolaongelmaan. Vain Suomessa.

Vierailija
100/287 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasit varmaan, että lainaamassani kommentissa lapsen kovaääninen puhe nimenomaan luokiteltiin ongelmaksi? Räikeämmät tapaukset olisi helppo käsitellä: Sen kuin pyytäisi poistumaan, jos paskavaipat/ juoksentelu/ tiellä olevat rattaat häiritsisivät muiden asiakkaiden ravintolakokemusta. Ymmärrän täysin tämän näkökulman, että tuollaista ei haluta nähdä ravintolassa, mutta en sitä, että kaikki lapsiperheet luokitellaan samaan (ongelmia aiheuttavaan) kategoriaan. Ja kun se "osuiko omaan nilkkaan" -kommentti olisi kuitenkin tulossa, sanon jo, että ei osunut. Meidän perhe ei käy ravintoloissa kuin poikkeustapauksissa, ja silloinkin menemme aina kahdestaan miehen kanssa. En vain ymmärrä, miksi normaalisti käyttäytyvät toisten lapset häiritsisivät minua ravintolassa millään tavalla. Joku henkilökohtainen ongelma siinä täytyy olla, ellei edes normaalia lapsen käytöstä siedä.

Mutta miksi tämä on näin karmea asia joillekin mammoille? Siis tämä lapsivapaa ravintola. Kyseisiä ravintoloita on erittäin vähän. Mikä siinä on niin karmeaa, että yhteen ravintolaan sadasta ei pääse viikonloppuiltaisin lapsiperheen kanssa.

Vai mitäsikö sitä aina ovella kysyä, että: "osaahan teidän lapset käyttäytyä, eivätkä häiritse muita?".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän