Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että lääkäri turhaan pyytäisi jotain tekemään, joten tietenkin riisun. Terkkarilla en koulussa tähän suostunut, koska en kokenut sen olevan tarpeellista. Ole niin rankkaa olla hetki vähemmillä vaatteilla.
Kyllä lääkäreidenkin joukossa on pervoja jotka käyttävät tilannetta hyväkseen kun esim näkevät hyvän näköiset rinnat, sillon on vaan ihan pakko potilaan riisua rintsikat niin että setä tohtori varmaan saa kuunneltua keuhkot tarkkaan.
Lääkäreissä se vasta onkin kummallista porukkaa.
Tämä on tietysti, miten potilas sen kuvittelee: "Minulla on upeat rinnat, en riisu liivejäni". Tosiasia on se, että mitraaliläpän alueelta sivuääntä ei pysty kuulemaan jos liivit on päällä.
Minä olen ammatiltani laboratoriohoitaja. Otan työkseni mm. sydänfilmejä sairaalan laboratoriossa. Kerran oli nuori nainen, oli tulossa johonkin päiväkirurgiseen toimenpiteeseen, jota varten otettiin verikokeet ja sydänfilmi. Sydänfilmissä pitää riisua ylävartalo paljaaksi, liivitkin pois. Tämä ei suostunut riisumaan paitaansa, ei vaikka asiasta keskusteltiin. Sydänfilmiä ei voinut siis ottaa. Ilmoitin asiasta päiväkirurgialle jolloin hänen toimenpideaikansa peruttiin.
Minulta otettiin sydänfilmi ja mennessäni pukemaan hoitajapoika iski silmää.
Vierailija kirjoitti:
Riisun räpiköivän lääkärin ja sitten pyydän reikihoitoa vaivaani.
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keuhkoja kuunnellessa olisi riisuttava housut. En ole riisunut niitä sen vuoksi vielä koskaan.
Joo mutta kun pitäisi tutkia lonkaa, niin sinäkö lasket housuja sen verran, että pakara näkyy?
Asiakkaiden kohdalla yleensä tutkii lonkan vaatteiden läpi, eivät ole pyytäneet riisumaan kaikkia vaatteita. Voisi olla että ei vanhus ilkeäisi kävely näytöstä edes täysin ilkosillaan tehdä. Itselläni en muista edes koskaan lonkaa tutkitun mutta ihmettelisin kyllä jos sitä varten pitäisi alasti riisutua... paitsi ehkä sitten jossain röntgenissä tai jos lonka vaatisi toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Lastenlääkäri kuuntelee aina paidan läpi, miten kummassa se pystyy tekemään niin mutta aikuiselta naiselta ei pysty.
Vaatteet aikaansaavat hankausääntä kuunnellessa, eli ei kuule kunnolla sitä mitä pitäisi kuulla, ei todellakaan hyvä kuuntelulöydös niin aikuisilta kuin lapsiltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keuhkoja kuunnellessa olisi riisuttava housut. En ole riisunut niitä sen vuoksi vielä koskaan.
Joo mutta kun pitäisi tutkia lonkaa, niin sinäkö lasket housuja sen verran, että pakara näkyy?
Asiakkaiden kohdalla yleensä tutkii lonkan vaatteiden läpi, eivät ole pyytäneet riisumaan kaikkia vaatteita. Voisi olla että ei vanhus ilkeäisi kävely näytöstä edes täysin ilkosillaan tehdä. Itselläni en muista edes koskaan lonkaa tutkitun mutta ihmettelisin kyllä jos sitä varten pitäisi alasti riisutua... paitsi ehkä sitten jossain röntgenissä tai jos lonka vaatisi toimenpiteitä.
Farkut jalassa ei kyllä lonkkaa pysty kunnolla tutkimaan, lonkan kiertoliikkeiden tai ison sarvennoisen limapussitulehduksen tutkiminen on mahdotonta housut päälleä. Mutta rtg-kuvan pystyy kyllä ottamaan. Alasti ei toki tarvitse riisutua, mutta pitkät housut on riisuttava.
Talvella menen turkki päällä vastaanotolle ja ei tarvi ottaa kun turkki pois. Kätevää. Oli lunssa tai jalkakipee.
Aihetta etäisesti hipoen; musta on niin koomista kun gyne ohjaa verhon taakse riisuutumaan :D
Kyllä mä riisun tietenkin jos se on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ainakin oman kokemukseni mukaan sanovat, että riittää, että vähän laskee jos meinaan alkaa ottamaan kokonaan pois. Eli eivät turhaan pyydä riisuuntumaan. Ainoa tilanne, jossa mielestäni turhaan jouduin riisua oli se, kun minulta leikattiin luomi nivusesta. Olisin ihan hyvin voinut pitää bokserin lahjetta ylhäällä, mutta lääkäri käski ottaa bokserit pois. Ei varmaankaan luottanut siihen, että pidän niitä siinä ja olisihan ne voineet sotkeutua vereen, mutta ei se minua olisi haitannut.
Siinä ei varmaan ajateltu boksereidesi kohtaloa, vaan leikkausalueen pysymistä steriilinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että lääkäri turhaan pyytäisi jotain tekemään, joten tietenkin riisun. Terkkarilla en koulussa tähän suostunut, koska en kokenut sen olevan tarpeellista. Ole niin rankkaa olla hetki vähemmillä vaatteilla.
Kyllä lääkäreidenkin joukossa on pervoja jotka käyttävät tilannetta hyväkseen kun esim näkevät hyvän näköiset rinnat, sillon on vaan ihan pakko potilaan riisua rintsikat niin että setä tohtori varmaan saa kuunneltua keuhkot tarkkaan.
Lääkäreissä se vasta onkin kummallista porukkaa.
Tämä on tietysti, miten potilas sen kuvittelee: "Minulla on upeat rinnat, en riisu liivejäni". Tosiasia on se, että mitraaliläpän alueelta sivuääntä ei pysty kuulemaan jos liivit on päällä.
No selitäppäs sitten mistä johtuu että kun sama lääkäri tutki ryhmän naisia (yksi kerrallaan kutsuttiin tutkimushuoneeseen ja kaikki tutkittiin samalla tavalla) niin ainoastaan yhden hän pyysi riisumaan liivit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut jalassa ei kyllä lonkkaa pysty kunnolla tutkimaan, lonkan kiertoliikkeiden tai ison sarvennoisen limapussitulehduksen tutkiminen on mahdotonta housut päälleä. Mutta rtg-kuvan pystyy kyllä ottamaan. Alasti ei toki tarvitse riisutua, mutta pitkät housut on riisuttava.
Se voi olla, mutta harvemmin niillä lonkansa kaatuneilla mummoilla on ollut farkut jalassa. Tosin ei siihen hätään on tainnut kyllä kertaakaan osu edes lääkäriä tutkimaan asiaa. Ensihoitajat ovat päällisin puolin tutkineet ja toimittaneet tarvittaessa jatkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ammatiltani laboratoriohoitaja. Otan työkseni mm. sydänfilmejä sairaalan laboratoriossa. Kerran oli nuori nainen, oli tulossa johonkin päiväkirurgiseen toimenpiteeseen, jota varten otettiin verikokeet ja sydänfilmi. Sydänfilmissä pitää riisua ylävartalo paljaaksi, liivitkin pois. Tämä ei suostunut riisumaan paitaansa, ei vaikka asiasta keskusteltiin. Sydänfilmiä ei voinut siis ottaa. Ilmoitin asiasta päiväkirurgialle jolloin hänen toimenpideaikansa peruttiin.
Käyn kerran kuussa ekg:ssa erääseen lääketutkimukseen liittyen. Filmi lähetetään ilmeisesti johonkin ulkomaille lausuttavaksi sen lisäksi että täällä tutkiva lääkäri tarkastaa sen. Joka kerta ollut hyvälaatuinen ja täysin normaali ekg. Kertaakaan en ole riisunut kaarituellisia liivejäni ja hoitaja alkuun erikseen sanoi ettei tarvitse niitä riisua.
Toki silti riisuisin jos pyydettäisiin, mutta pointtina että ekg:n saa liivien kanssakin kyllä.
Jenkeissä on huvittava tapa pyytää pukemaan sairaalakaapu päälle ja lääkäri sitten häveliäästi työntää stetoskoopin kaavun raosta sisään.
Minä menin näön tarkastukseen ajokorttia varten (ikäkausitarkastus). Minä nainen, lääkäri mies, pyysi että otapa paita pois 😀! Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sydänfilmiä voi ottaa, jos on jotain päällä? Rintaliivin reina saattaa olla hionossa paikassa, mutta entä joku löysä toppi? Piuhat saa kyllä kiinni. Rinnat paljaana en ole.
Minulle on aina ollut aika vaikea riisua muiden nähden, esim. koulun pukuhuoneissakin se vaatteiden vaihtaminen, hyrh.
Yläosan riisuminen on onnistunut terkkarilla. Kyseessä oli sellainen lämmin ja ystävällinen naishenkilö, joten se ajatus ei pelottanut niin paljon kuin olisin voinut luulla! Eka kerta kun jouduin tuollaiseen tilanteeseen, että näytän koko yläosani sellaisenaan jollekin (lapsuuden jälkeen). Kyseessä oli siis sellainen, että hän neuvoi miten rinnat tutkitaan (e-pillereiden aloittamisen takia). Siinä siis "sorkki" rintojani, ja hämmentävintä tilanteessa oli se, miten se ei ollut mitenkään kauhistuttavan epämukavaa.
No mutta alapään esilletuonti ei sitten onnistunutkaan. Miespuolinen gynekologi (ekaa kertaa gynellä) ehdotti tutkimusta alakautta ja ajatus oli niin pelottava, etten voinut suostua mitenkään. Tutki sitten sillä ihme laitteellaan vatsan läpi. Pitäis varmaan päästä tästä alapuolen näyttämisen "neitsyydestäkin" eroon, niin sitä ei pitäisi ehkä enää niin kamalan vakavana asiana.
N 25
Olen asunut maassa, jossa keuhkot kuunneltiin paidan päältä tai sairaalakaavun alta. Ja kun piti koputella ja pistellä jalkoja, piti riisua yksin nurkan takana, laittaa päälle maahan asti pitkä kaapu, jota lääkäri raotti aina sentti kerrallaan ettei vahingossakaan kukaan nähnyt mitään. Sääristä.
Kyllä ihmettelin 15-kesäisenä, kun olin nuoren mieslääkärin vastaanotolla, ja hän keuhkoja kuunnellakseen pyysi minua riisumaan toppini pois. Ihmetys tuli lähinnä siitä, että olin tarkoituksella valinnut päälleni sellaisen tuubitopin, missä oli selkä täysin paljaana. No, otin topin pois, mutta ei se lääkäri niitä keuhkoja kuitenkaan kuunnellut kertaakaan sellaisesta kohtaa, missä olisi kangasta ollut, jos olisin jättänyt paidan päälle. No, samapa tuo.