Tietääkö mammat, että opettajat ovat ilman kaikkia opetusmateriaaleja, ei kirjoja ja tietokoneita Helsingin yläasteilla?
Että opetusmateriaaleja ei ole ollenkaan saatvilla tällä hetkellä? Niilläreaaliaineissa lähinnä satuillaan, koska niitä kirjoja ei ole ja tabletit ovat myöhässä. Näin lapseni koulussa. Lukiossa tulee olemaan vaikeaa kun ei ole pohjaa.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten tuo. Ja koulun budjetti on mikä on. Meillä kirjoja ei ole koska ei ole rahaa.
- Onko positiivisen diskriminonaation tuoma lisäraha sinulle tuntematon asia? Se on sitä rahaa mitä annetaan kouluille, joissa paljon mamuja. Erityisoppilasta kohden rahaa taas tulee korkeammalla kertoimella kuin normaalioppilasta. On sitten koulun asia miten raha käytetään.
Niillä rahoilla on ostettu digihömppää. E-kirjoja ja tabletteja joiden toimitukset ovat jo 3kk myöhässä. On arveltu toimitusten siirtyvän kevääseen. Jos ovat samsungilta, niin voi mennä pitkään, koska siellä on globaali kriisi note7 johdosta. Eivät jouda paneutumaan piskuisen Suomen tilauksiin. Oulussahan mikkisofta hämmentää ainakin yhdellä koululla. Millaista meno lienee siellä?
Suomi on firmojen koelabra ja lapset rottakokeiden materiaalia.
Helsingissä laitehankinnat menevät eri budjetista kuin kirjat. Toiseksi aiemmalle kommentoijalle, missään koulussa ei yhtäkkiä sattumalta ole luokkaa, jossa 20 mamua ja 5 suomalaista. Miten tämäkin asiallinen keskustelu liittyy mamuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten tuo. Ja koulun budjetti on mikä on. Meillä kirjoja ei ole koska ei ole rahaa.
- Onko positiivisen diskriminonaation tuoma lisäraha sinulle tuntematon asia? Se on sitä rahaa mitä annetaan kouluille, joissa paljon mamuja. Erityisoppilasta kohden rahaa taas tulee korkeammalla kertoimella kuin normaalioppilasta. On sitten koulun asia miten raha käytetään.
Niillä rahoilla on ostettu digihömppää. E-kirjoja ja tabletteja joiden toimitukset ovat jo 3kk myöhässä. On arveltu toimitusten siirtyvän kevääseen. Jos ovat samsungilta, niin voi mennä pitkään, koska siellä on globaali kriisi note7 johdosta. Eivät jouda paneutumaan piskuisen Suomen tilauksiin. Oulussahan mikkisofta hämmentää ainakin yhdellä koululla. Millaista meno lienee siellä?
Suomi on firmojen koelabra ja lapset rottakokeiden materiaalia.Helsingissä laitehankinnat menevät eri budjetista kuin kirjat. Toiseksi aiemmalle kommentoijalle, missään koulussa ei yhtäkkiä sattumalta ole luokkaa, jossa 20 mamua ja 5 suomalaista. Miten tämäkin asiallinen keskustelu liittyy mamuihin?
Ai ei vai? Tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Että opetusmateriaaleja ei ole ollenkaan saatvilla tällä hetkellä? Niilläreaaliaineissa lähinnä satuillaan, koska niitä kirjoja ei ole ja tabletit ovat myöhässä. Näin lapseni koulussa. Lukiossa tulee olemaan vaikeaa kun ei ole pohjaa.
Opettajan ei pitäisi tarvita mitään materiaalia mihinkään. Opettaa ilman niitä. Kyllä opettajan pitää osata opettamansa asiat niin hyvin että sen osaa päästäkin vetää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin niitä kirjoja tarvitaan? Kyllähän opetusmateriaalia on olemassa ihan riippumatta mistään kirjoista ja tableteista. Netissä on kaikki maailman tieto, vaikka kuinka olisi päässyt unohtumaan omat opiskelut tai olisi jokin päävamma estämässä minkä tahansa alan kirjallisuuden käyttämistä.
Millä sä sitä nettiä selaat, jos koululla ei ole tietokoneita ja tabletteja? Onko sulla tukiasema päässäsi kenties?
Mihin se opettajan tietokone on hävinnyt? Tai koulun netti
Luitko: koululla ei ole tietokoneita, tulossa vasta keväällä. Ehkä. Ellei tule lisäsäästöjä. - Tai onhan niillä varmaan pari. Parisataa oppilasta/tietokone. Tajuatko kuinka hyvä yhtälö.
Päätä jo tarkoitatko ettei opettajalla vai oppilailla ole tietokoneita
Ihan jokaisella opettajalla kyllä on. Ihan kuten on ollut jo vuosia
Ihan kuten jokaisella opettajalla on opetusmateriaalia. Sekä uutta että vuosien aikana kertynyttä
Niin. Eli opettaja laittaa jonotuslistan koneelleen ja sitä yhtä kirjaa varten, joka hänellä itsellään on. Tosin sekin kirja on vanha. Tunnissa 20 oppilaan luokalla oppilas saa lukea 2min 10s sitä opettajan vanhaa kirjaa ja etsiä sen saman 2 min 10s tietoa opettajan tietokoneelta. Että joo, hyvin ovat asiat.
Ei nämä pölvästit usko tai tajua vaikka rautalangasta vääntäisi. No, se on turha ihmetellä sitten vuosikymmenen päästä että mitä ihmettä on tapahtunut...
Eivät niin, koska niiden omat jani-petterit pärjäävät kun tohtoriäiti opettaa. Ja sitten ihmetellään että jossain lähiöissä uskotaan, että MV tarjoaa faktoja, että yksisarviset parantavat sairauksia ja että rokottaminen ei kannata. Ei ole faktoja, on vain mielipiteitä netin risteilevässä diskurssiavaruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä jo kolmasluokkalaisella, ei mitään äidinkielenkirjoja edes! Olen päättänyt hankkia kotiin ja opettaa lisää kotona. Suututtaa kyllä jumalattomasti etenkin kun aina vingutaan että koulun tehtävä ei ole huolehtia vanhemmille kuuluvista asioista kuten kasvatus ymv. Onko sitten kodin tehtävä huolehtia opetuksesta?!? Mun lasta kun ei koulun tarvitse kasvattaa eli minä kasvatan JA opetan?! Mun lapsi on fiksu mutta kielioppi ja lukeminen ole sillekään sisäsyntyistä. Suututtaa ja pelottaa miten pärjää jatkossa.
Mene ostamaan ne kirjat ITSE. Ei yhteiskunnan niitä pidä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ei pitäisi tarvita mitään materiaalia mihinkään. Opettaa ilman niitä. Kyllä opettajan pitää osata opettamansa asiat niin hyvin että sen osaa päästäkin vetää
Vaan kun ei osaa. Alakoulun opettajat ovat opettamisen ammattilaisia, eivätkä sen oppiaineen. Matikka ja kielet on just niitä aineita missä opetus on nojannut kirjoihin.
Ja vaikka ope osaisi opettaa, hönen pitää silti antaa oppilaillekin jotain materiaalia millä kerrata kokeeseen, tehdä läksyt jne. Näin ei nyt ainakaan meillä käy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä jo kolmasluokkalaisella, ei mitään äidinkielenkirjoja edes! Olen päättänyt hankkia kotiin ja opettaa lisää kotona. Suututtaa kyllä jumalattomasti etenkin kun aina vingutaan että koulun tehtävä ei ole huolehtia vanhemmille kuuluvista asioista kuten kasvatus ymv. Onko sitten kodin tehtävä huolehtia opetuksesta?!? Mun lasta kun ei koulun tarvitse kasvattaa eli minä kasvatan JA opetan?! Mun lapsi on fiksu mutta kielioppi ja lukeminen ole sillekään sisäsyntyistä. Suututtaa ja pelottaa miten pärjää jatkossa.
Itseohjautuvuus jo alakouluista alkaen ei saisi tarkoittaa opetuksetta jättämistä, ja suoranaista heitteillejättöä kouluissa. Jokainen sählää omiaan omassa tahdissa, ilman kirjoja,ja tekee kokeet, kun sopii opettajan kanssa ja jos ei pääse läpi, uusii niitä ja niin edelleen. Numerot ja kokeet häviävät. Minusta tämä on täysin oppilaan oikeusturvan sekä vanhempien oikeusturvan vastaista näistä syistä: jos opettajalle annetaan liikaa pärstäkerroinvaltaa (on toki nytkin), voidaan arvio tehdä hatusta, miten ns.oppimisprosessi etenee eli numerot ja dokumentit suorituksista mustaa valkoisella on säilytettävä ehdottomasti joka kouluasteella. Alkuluokilla sanallinen arvio on perusteltua. Suorituksia kertyy vuoden mittaan ja niistä annettu todistusnumero on täysin perusteltu todistuksessa. En näe siinä mitään pahaa. Oppilaiden itsearviot ja vertaisarviot ovat täysin opettaja- ja koulukohtaisia eikä niille voi laittaa mitään painoa muutenkuin mielipiteen ilmaisuna. Hulluttelu siinä, että jossain on menty jo siihen, että oppilas etukäteen päättää numeronsa jossain oppiaineessa on heti lopetettava. Oppilas ei voi päättää oppimisen arviotaan ennenkuin on edes opiskellut asiaa! Päätösvaltaa ja vastuuta ei saa heittää yksinomaan oppilaan mielihalun varaan ja vanhempien kotiopettamisen vastuulle!Jos mennään liian pitkälle, on peruskouluun laitettava päättökoe ysiluokan loppuun, jotta jokin roti säilyisi koulujen ja kuntien välillä. Sitä en haluaisi.Koulu on edelleen opetusta varten, ei oleilua ja lipsumista päivästä toiseen mielihalujen mukaan, mikä sattuisi hotsittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ostamaan ne kirjat ITSE. Ei yhteiskunnan niitä pidä ostaa.
Kun nimenomaan pitää. Peruskoulu on ihan lainsäädännössä määrätty maksuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on virheellisesti puhunut opettajan opetusmateriaalista niin muu kuin nillittävä unelmapinko ei ymmärrä sitä tahallaan väärin, jos on ihan selvää, että tarkoitus on kauhistella oppilaiden asemaa ja sukupolven tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
AP:n ensimmäisessä viestissä:
"Niilläreaaliaineissa lähinnä satuillaan, koska niitä kirjoja ei ole"
Tähän minä puutuin puhuessani netistä ja aiemmasta materiaalista/opinnoista.
Tietenkin kirjojen puuttuminen VOI olla ongelma oppilaille KOTONA, jos eivät osaa nettiä/kirjastoa/mitätahansa siellä hyödyntää, mutta ei tämä millään tavalla tarvitse olla koulussa tapahtuvan opetuksen tason laskua, koska tietoa kyllä löytyy ja sitä voidaan siirtää oppilaille ihan ilman kirjojakin.
Minä tajusin tuon satuilun niin, että opettaja puhuu ja näyttää, oppilaat kuuntelevat. Harjoituksia ei tehdä, oppilaat eivät voi perehtyä aiheisiin itsenäisesti, kokonaisuuksia ei voida vetää yhteen, vaan kaikki opetus tapahtuu kertomisen kautta. Oppilas on passiivinen ja ainoastaan vastaanottaa sen, mitä opettaja sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti aika yksinkertainen, eihän se kirja sitä varten ole, että opettaja ei osaisi niitä asioita :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kirjojen puuttuminen VOI olla ongelma oppilaille KOTONA, jos eivät osaa nettiä/kirjastoa/mitätahansa siellä hyödyntää, mutta ei tämä millään tavalla tarvitse olla koulussa tapahtuvan opetuksen tason laskua, koska tietoa kyllä löytyy ja sitä voidaan siirtää oppilaille ihan ilman kirjojakin.
Siis sun täytyy olla entinen hyvä oppilas, jolla ei ikinä ole ollut mitään vaikeuksia oppimisen suhteen ja joka on korkeasti koulutettu. Tai sitten et tiedä opettamisesta mitään. Eihän tämä ole opettajalle ongelma. Totta kai opettaja pystyy luennoimaan oppitunneilla. Mutta oppilaat ovat eri tasoisia, eivätkä keskitaoiset tai heikot kykene yläasteella luomaan koko opetusmateriaaliaan itse. Eivätkä varsinkaan itsenäisesti ja kirjastoista etsimällä. Eiväthän yliopisto-opiskelijatkaan siitä ekana vuonna kunnolla selviä! Steiner-kouluissa on oppikirjattomuudesta on kokemuskia jase tarkoittaa yhtä lisävuotta ja sitä, että lukiovaiheessa on kova työ, eivätkä kirjoitukset suju niin hyvin.
Tässä on nyt aloituksen pointti. OPETTAJALLA ei ole materiaalia. Hän satuilee.
Luultavasti sinulla ei ole tietoa opettamisesta tai oppimisesta. Ei se yläkolussa mitään luennointia ole. En kyllä usko etteikö jokaisella oppilaalla olisi jotain mistä lukea kokeisiin tai läksynsä. Vanhat kirjat ei kai ole roskiksessa. Vihkoon tehdään aiheet. Monisteita varmasti on. Monta tapaa. Vaikkapa projekteja ja asioihin perehtymistä
Oppiminen on aina parempaa kun saa itse tehdä mahdollisimman paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin niitä kirjoja tarvitaan? Kyllähän opetusmateriaalia on olemassa ihan riippumatta mistään kirjoista ja tableteista. Netissä on kaikki maailman tieto, vaikka kuinka olisi päässyt unohtumaan omat opiskelut tai olisi jokin päävamma estämässä minkä tahansa alan kirjallisuuden käyttämistä.
Ei tieto voi olla siellä täällä sirpaleina, etenkään lapsilla jotka vasta yrittävät oppia hahmottamaan ja muistamaan asioita. Kirjassa ne on selkeästi koostettuna ja aiempaan voi aina palata, ehjä kokonaisuus siis. Siihen kirjoja tarvitaan.
No sitten opettaja opettaa ja lapset krjoittaa muistiin. Ei se niin vaikeata ole. Noin meilläkin tehtiin.
Kyllä siinä ehtii useita A4 saada täyteen per päivä kun kirjoittaa ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseohjautuvuus jo alakouluista alkaen ei saisi tarkoittaa opetuksetta jättämistä, ja suoranaista heitteillejättöä kouluissa. Jokainen sählää omiaan omassa tahdissa, ilman kirjoja,ja tekee kokeet, kun sopii opettajan kanssa ja jos ei pääse läpi, uusii niitä ja niin edelleen. Numerot ja kokeet häviävät. Minusta tämä on täysin oppilaan oikeusturvan sekä vanhempien oikeusturvan vastaista näistä syistä: jos opettajalle annetaan liikaa pärstäkerroinvaltaa (on toki nytkin), voidaan arvio tehdä hatusta, miten ns.oppimisprosessi etenee eli numerot ja dokumentit suorituksista mustaa valkoisella on säilytettävä ehdottomasti joka kouluasteella. Alkuluokilla sanallinen arvio on perusteltua. Suorituksia kertyy vuoden mittaan ja niistä annettu todistusnumero on täysin perusteltu todistuksessa. En näe siinä mitään pahaa. Oppilaiden itsearviot ja vertaisarviot ovat täysin opettaja- ja koulukohtaisia eikä niille voi laittaa mitään painoa muutenkuin mielipiteen ilmaisuna. Hulluttelu siinä, että jossain on menty jo siihen, että oppilas etukäteen päättää numeronsa jossain oppiaineessa on heti lopetettava. Oppilas ei voi päättää oppimisen arviotaan ennenkuin on edes opiskellut asiaa! Päätösvaltaa ja vastuuta ei saa heittää yksinomaan oppilaan mielihalun varaan ja vanhempien kotiopettamisen vastuulle!Jos mennään liian pitkälle, on peruskouluun laitettava päättökoe ysiluokan loppuun, jotta jokin roti säilyisi koulujen ja kuntien välillä. Sitä en haluaisi.Koulu on edelleen opetusta varten, ei oleilua ja lipsumista päivästä toiseen mielihalujen mukaan, mikä sattuisi hotsittamaan.
Niin, tekevät materiaalit itse ja myös opetussuunnitelman mukaan arvioivat omaa oppimistaan itse. Et niinku opin hienosti että Suomen itsenäisyys on laiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tieto voi olla siellä täällä sirpaleina, etenkään lapsilla jotka vasta yrittävät oppia hahmottamaan ja muistamaan asioita. Kirjassa ne on selkeästi koostettuna ja aiempaan voi aina palata, ehjä kokonaisuus siis. Siihen kirjoja tarvitaan.
No sitten opettaja opettaa ja lapset krjoittaa muistiin. Ei se niin vaikeata ole. Noin meilläkin tehtiin.
Ei tässä olekaan kyse siitä etteivätkö kympin tytöt pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun täytyy olla entinen hyvä oppilas, jolla ei ikinä ole ollut mitään vaikeuksia oppimisen suhteen ja joka on korkeasti koulutettu. Tai sitten et tiedä opettamisesta mitään. Eihän tämä ole opettajalle ongelma. Totta kai opettaja pystyy luennoimaan oppitunneilla. Mutta oppilaat ovat eri tasoisia, eivätkä keskitaoiset tai heikot kykene yläasteella luomaan koko opetusmateriaaliaan itse. Eivätkä varsinkaan itsenäisesti ja kirjastoista etsimällä. Eiväthän yliopisto-opiskelijatkaan siitä ekana vuonna kunnolla selviä! Steiner-kouluissa on oppikirjattomuudesta on kokemuskia jase tarkoittaa yhtä lisävuotta ja sitä, että lukiovaiheessa on kova työ, eivätkä kirjoitukset suju niin hyvin.
Tässä on nyt aloituksen pointti. OPETTAJALLA ei ole materiaalia. Hän satuilee.
Luultavasti sinulla ei ole tietoa opettamisesta tai oppimisesta. Ei se yläkolussa mitään luennointia ole. En kyllä usko etteikö jokaisella oppilaalla olisi jotain mistä lukea kokeisiin tai läksynsä. Vanhat kirjat ei kai ole roskiksessa. Vihkoon tehdään aiheet. Monisteita varmasti on. Monta tapaa. Vaikkapa projekteja ja asioihin perehtymistä
Oppiminen on aina parempaa kun saa itse tehdä mahdollisimman paljon
Eihän opettajalla mitään materiaalia pidäkkään olla. Se on jokaisen oma asia hankkia ne.
Opettajan tehtävänä on vaan kertoa oikeat asiat ja opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä olekaan kyse siitä etteivätkö kympin tytöt pärjäisi.
Kai nyt tyhminkin osaa kirjoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti aika yksinkertainen, eihän se kirja sitä varten ole, että opettaja ei osaisi niitä asioita :o
Kyllä se itse asiassa on. Esim alakoulun enkkua opettaa luokanope, joka ei välttis ole mikään kielten ope. Meillä oli esim kielikylpyluokan ope joka ei ollut edes pätevä, kunhan osasi ruotsia.
Hän opetti enkkua lisätuntien takia, eikä kyllä osannut sitä. Jos kirjassa esim oli virhe, ei huomannut sitä vaan opetti iloisesti väärin. Jos oppilas sanoi oikein mutta eir tavalla kuin kirjassa, hänestä se oli väärin. Äänsi enkkua kuin ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin vastauksesi, jos se olisi kohdennettu ihmiselle, jonka mielestä oppikirjojen puuttuminen ei ole ongelma oppilaille kotona. Tällä hetkellä en voi oikein todeta muuta kuin että et ehkä lukenut viestiäni ajatuksella tai ollenkaan.
Mitä ihmettä tulee tapahtumaan?