Varakkaat. Koetteko huonoa omatuntoa?
Miten on. Koetteko huonoa oloa siitä että teillä on mahdollisuus harrastaa ja ostaa mitä huvittaa ja samalla monet taistelevat köyhyydessä ja epävarmuudessa?
Kommentit (70)
En koe. Varallisuuteni on vanhempieni ja minun rehellisesti hankkimaa, enkä mitenkään voi olla vastuussa siitä, että maailman ihmisistä yli 95 prosenttia on köyhempiä kuin minä.
En ollenkaan. Teen arkisin 10-12 tunnin päiviä joten viikonloppuisin harrastan ja laitan rahaa palamaan arkipäivienkin edestä. Itse olen tieni tähän tilanteeseen raivannut useiden epäonnistumisten kautta, joten nautin täysillä kun siihen tilaisuus on!
En. Olen itse hankkinut varakkuuteni, kovalla työllä.
Vähän, koska rahat ovat mieheni tienaamia.
Kuten tästäkin huomaamme niin kaikenlaisille huithapeleille sitä omaisuutta siunaantuukin.
En. Teen paljon töitä, joten olen mielestäni ansainnut tilanteeni.
Kyllä . Välillä se vaan tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta, että joillain on niin vähän.
Miksi kokisin? Olen itse köyhän perheen lapsi ja hankkinut omalla työlläni varallisuuteni.
Kyllä, tosin olen vain jonkin verran yli keskituloinen. Kaikki minkä omistan on omalla työllä ansaittua. Silti olen kiusaantunut jos jotain kulutustottumuksistani tulee sellaisten sukulaisten tietoon, joilla ei ole mahdollisuutta samaan. Vanhempien ja sisarusten vieraillessa laitan joitain tavaroita piiloon ja jätän kertomatta matkoista. Joskus olen tämän häpeäni vuoksi jättänyt ostoksia ja matkoja tekemättä. Asuntolaina on kohta maksettu, mutta en varmasti kerro siitä heille.
En koe. Ei ole minun syyni, että olen syntynyt Suomeen enkä jonnekin köyhään kehitysmaahan.
Joku katkera köyhä käynyt alapeukuttamassa kaikkia viestejä. Miksi et kouluttautunut ja mennyt töihin, josta saisit hyvää palkkaa? Ei sinun taloustilanteesi ole meidän muiden ongelmamme.
En koe. Raha on hankittu vaivalla ja kurinalaisuudella.
En, olemme itse miehen kanssa omaisuutemme hankkineet ja tehneet paljon töitä ja uhrauksia sen eteen. Lisäksi työllistämme muita, lahjoitamme paljon rahaa sydäntämme lähellä oleviin hyväntekeväisyyskohteisiin ja autamme esim kummilapsiamme ja muita läheisiämme taloudellisesti.
En olisi varakas, jos ostelisin kaiken mikä päähäni pälkähtää.
En. Kuten yhdellä aiemmalla vastaajalla niin rahani ovat minun ja vanhempieni rehellisesti hankkimia, olen opiskellut tohtoriksi asti ja teen töitä, enkä voi kantaa vastuuta yhteiskunnan toimivuudesta muuten kuin maksamalla (paljon) veroja ja lahjoittamalla sellaiseen kohteeseen, jonka koen itselleni tärkeäksi.
En. Oletan, että vanhempana tarvitsen säästöjä. Rahaa tulee nyt, mutta ei ehkä kovin kauaa. Eläkkeeni tulee olemaan pieni vähäisten työssäolovuosieni vuoksi. Pääomatuloissa turva. Ei kannata kuluttaa ylimääräiseen. Riittää, kun on mieleinen koti, ruoka, vaatteet… Ei ylimääräisä kulueriä siis!
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera köyhä käynyt alapeukuttamassa kaikkia viestejä. Miksi et kouluttautunut ja mennyt töihin, josta saisit hyvää palkkaa? Ei sinun taloustilanteesi ole meidän muiden ongelmamme.
En ole katkera enkä köyhä enkä tuo alapeukuttaja, mutta tätä on pakko alapeukuttaa.
En koe. Ei ole tämän yhteiskunnan säännöt ja lait minun keksimiäni.