Luetelkaa matkakohteita jotka olivat teille PETTYMYKSIÄ! :D
Minä olen reissannut todella paljon ja kaikki paikat vastanneet odotuksia, ei vielä yhtäkään pettymystä. Kiinnostaiskin kuulla mitkä paikat teille on ollu pettymyksiä, mitä odotitte, mitä saitte? Miksi olivat pettymyksiä jne :)
Kommentit (391)
Los angeles. Haiseva iso slummi, siitä on hollywood glamour kaukana!
Vierailija kirjoitti:
Barcelona. Joo siis ihan kiva käydä, nauttia tapaksia ja viiniä ja katsella nähtävyyksiä mutta jotkut on hehkuttaneet sitä niin kauheasti että odotin enemmän. Ei tullut sellaista että pakko päästä uudelleen.
Ihan samat tunnelma! Persoonaton kaupunki.
Oho, näin monta Barcelonana pettynyttä! Minä taas tykkäsin, olen käynyt kolme kertaa ja varmaan menen vielä joskus uudestaankin. Aina löytyy jotain uutta, ties kuinka monta Barcelona-kansiota kotona koneella (harrastan valokuvausta) :)
Aika turhaa tällainen listaus. Kaikilla on eri mieltymykset, ennakko-odotukset ja vaatimukset. Yksittäinen reissu on myös aika huono mittari, koska niin moni asia vaikuttaa, kuten keli ja mielentila.
Vierailija kirjoitti:
Lontoo. Sitä postikortti-illuusiota mikä muissa vastaavissa maailmankuuluissa kohteissa on, ei ollut onnistuttu rakentamaan. Kaikki täysin ylihinnoiteltua (kävin 2012). Mikään nähtävyyskään ei edes säväyttänyt sen enempää, vaikka olihan Big Benit yms. ihan hauska nähdä livenä. Laimea ja harmaa tunnelma koko kaupungissa, jäi vaan harmittamaan.
Tahan Lontoolaisena pakko kommentoida, etta taalla kaikki on todella ylihinnoiteltua, mutta se ei johdu turismista, vaan maan hinnasta. Asuntojen ja liiketilojen vuokrat on niin sairaita, etta se nakyy hinnoissa. Olin juuri viikonloppuna toisessa kaupungissa ja hinnat oli 30% vahemman esim. kahviloissa.
Brysseli. Siellä oli saatanan synagooga nimeltä EU.
Koko paikasta meni fiilis.
Tunnen itseni nyt joko tosi positiiviseksi tai tosi vähään tyytyväksi. Minulla ei ole hirmuisia ennakko-odotuksia mistään paikasta, joten en myöskään helposti pety. Otan ensin selvää, mihin olen menossa, ja matkustan mieluummin harvemmin ja viivyn samassa paikassa pitkään. Niin en pety esim. siihen, että Pariisi ei olekaan ensi silmäyksellä hurmaavan täydellisen romanttinen, vaan ehdin nähdä sen eri puolet.
Eniten harmittaa se, miten nuorena interraililla paahdettiin päättömästi paikasta toiseen, ja moni hieno paikka jäi näkemättä, vaikka kuljimme melkein vierestä.
Ateenasta en saanut mitään käsitystä, oli hahmoton ja mitäänsanomaton. Helteellä myös kattila minkä tiesimme kyllä etukäteen, paras paikka oli yksi vaivainen pieni puisto jonka satuimme löytämään, muuten vehreyttä ei juuri ollut. Tästä on tosin jo yli kaksikymmentä vuotta aikaa ja olin teini interraililla, ei hommattu edes kunnon karttaa, joten eipä ihme ettei oikein mitään saanut irti :D Nyt menisin eri asenteella, mutta ei välttämättä silti kiinnosta, enemmän kiinnostavat Kreikassa muut paikat.
Mitä kaupunkia ei ole vielä haukuttu pystyyn? Teille suomalaisille ei kelpaa näköjään mikään.
Ja ainiin. Lisään listalle Helsingin =)
Pakko sanoa että mulle Lontoo taas vastasi 100% odotuksia! Oli aivan upea kaupunki, näytti juuri sellaiselta millaiseksi sen kuvittelisikin. Nähtävyydet oli livenä älyttömän upeita, upeampia kuin valokuvissa. Ihmiset olivat todella MUKAVIA, siis paikalliset brittiläiset on aivan älyttömän ihania! Käytiin monissa erilaisissa pubeissa joissa oli ihana tunnelma ja ihana henkilökunta :)
Oon tähän mennessä tykännyt kaikista. Muutamaan paikkaan ei ehkä olisi kiinnostusta enää uudelleen, mm. Puolaan ja Tsekkeihin, vaikkakin siis tykkäsin käydä siellä! Parhaimpia paikkoja on olleet Rooma ja Lontoo ja sinne täytyy ehdottomasti päästä vielä uudelleen! Myös Hollannista olen tykännyt todella paljon.
Itselle koko matkailu on ollut pettymys. Useampia omatoimireissuja tehty ympäri maailmaa kun sitä niin hehkutetaan, mutta ei oikein nappaa. Hienoja paikkoja toki, mutta en näe rahan ja vaivan arvoiseksi ollenkaan.
Toscana. Tylsä, ainoa kiva asia on se aurinko.
Ihmiset ovat turisteja kohtaan ystävällisiä jos ei lasketa ukkoraasuja jotka yrittää joka nurkan takana päästä pussaamaan ja kopeloimaan.
Yöelämä kaikkia suurempia kaupunkeja ( Firenze) lukuunottamatta olematonta, pelkkää baarissa istuskelua. Olin siellä 2 kk. ns. reppuretkellä ja asuimme vuokraamassamme loma-asunnossa.
Tallinna. Ainoa paikka, jossa minua on huijattu. Niinkin yksinkertainen ostos kuin jääkaappimagneetti, ei siellä onnistunut. Valitsin sen magneetin, minkä halusin ja menin maksamaan. No, myyjä käänsi selkänsä paketoidakseen sen paperiin ja laittoi sen sitten pussiin. Kotona huomasin, että eihän se ollut se magneetti, jonka olin valinnut ja josta maksoin! Oli vieläpä ruma ja rikkinäinen :( Pikkujuttu sinänsä, mutta maku meni koko kaupungista. Huijareita! Hyi!
Hauska ketju, kun kuulee vielä selitykset :)
Minulla pahimmat pettymykset ovat tulleet juuri siitä, että omat mieltymykset eivät mätsää kaupungin tarjonnan kanssa tai sitten olen luonut jonkun mielikuvan paikasta ja todellisuus ei vastaa sitä laisinkaan...
Orlandoon en uudestaan menisi, ellei olisi "pakko". Tiesin jo etukäteen, mistä asioista en siellä tule erityisesti pitämään, mutta lista jatkui paikan päällä. Odotin, että hotellit olisivat vastanneet perussiistiä ketjuhotellia, mutta useammassa neljän tähden hotellissa olleena täytyy todeta, että elähtäneitä paikkoja ovat. Mitään kaunista ei ole missään. Ihanaa päästä sieltä aina pois.
Berliiniä oltiin minulle kovasti hehkutettu, mutta matkan jälkeen paikasta positiivisimmin jäi mieleen lompakkoystävälliset hinnat. Kaupunki on melko ruma, se mistä monet paikkaa kehuvat (vaihtoehtokulttuurijutut, kirppistely ja muiden löytöjen tekeminen, rento tunnelma jne) ei kolahtanut itseeni millään tavalla. Yritin kiertää sitä sun tätä, mutta loppujen lopuksi mitään ei jäänyt käteen. Olisi ehkä kannattanut luovuttaa "sen jonkin" etsimisen suhteen ja istahtaa vaan kaljalle :D
Kreikan Santorinin saari.
Perustelut: Pieni ahdas saari, jonka hintataso korkeampi ja palvelutaso tylympi kuin muiden Kreikan saarten. Ulkomaalaiset vihittiin ja kuvattiin siellä joka päivä ja ilta kuin liukuhihnalta eli heistä otettiin kliseiset kuvat auringonlaskussa, ja valkoisia kappeleita ja rotkoja vasten. Paikka oli täynnä etenkin kiinalaisia, jenkkejä ja saksalaisia pariskuntia heinäkuussa. Kiinalaisia pareja oli varmaan kymmenkunta vihkijonossa eräänä alkuiltana kun olimme katsomassa auringonlaskua.
Säälitti myös ne henkihieveriin kepeillä kiusatut aasit jotka joutui +30 asteen helteellä kantaa lihavia amerikkalaisia risteilyturisteja monta sataa porrasta ylös rannalta siihen pääkaupunkiin tai -kylään.
En tiedä onko tuo ollut parempi paikka aiemmin, mutta nyt siitä on ainakin tullut tuollainen.
Nizza ja Pariisi, likaisia. Molemmat kaupungit haisee auringossa paistuneelle koiranpaskalle.
Totaalisen huonoa reissua en ole onnistunut tekemään (knock on wood...:)
On kuitenkin kohteita, jonne ei hotsita mennä uudestaan. Esim. paljon Espanjaa kierrelleenä täytyy todeta, ettei se Barcelona ole kovin kummonen.
Praha, Budapest ja Wien...ihan ok matkat, mutta mutta.
Mulle pettymys tulee siitä, jos odotukset eivät täyty, hotelli on surkea ja rupuinen enkä tiedä, mitä matkakohteessa kannattaisi tehdä. En siis ole itse ottanut matkakohteesta kunnolla etukäteen selvää.
Tuo viimeksi mainittu on aika oleellinen juttu, kun katsoo esim. tota Ummikot ulkomailla -ohjelmaa. Hekään ei tiedä, mitä perillä kannattaisi tehdä, mutta annetut tehtävät antaa heille hyvää vinkkiä kaupungin parhaista puolista, ja lähes kaikilla on loppujen lopuksi kiva matka, itse matkakohteesta riippumatta.
Jostain syystä aina petyn Tukholmaan. Tylsä paikka. En ymmärrä hehkutusta.