Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää nuo konmari-"uskoon" hurahtaneet tutut, jotka moralisoivat sitä...

Vierailija
28.10.2016 |

... etten heitä tarpeellista tavaraa pois, kun hekin tekevät niin. Meillä on siistiä. Lähinnä haluaisivat minut mukaan samaan "uskontoon" hehkuttamaan kuinka pää tyhjenee kuonasta kun heittää tavaraa pois... argh!

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta KonMari nimenomaan tähtää kriittiseen kulutuskäyttäytymiseen ja kulutuksen vähentämiseen.

Muistan konmari-ketjuissa kerrotun, että esimerkiksi iloa tuottamattoman jakkupuvun (tai minkä tahansa muun) tilalle voi ostaa uuden iloa tuottavan. Uuden ostaminenko on kriittistä kulutuskäyttäytymistä ja kulutuksen vähentämistä?

No jos se jakkupuku vain on käyttämättömänä, koska ei tuota iloa, niin miksi siitä pitäisi pitää kiinni? Pestä sitä, säilöä sitä, muuttaa sitä asunnosta toiseen? Siihen kaikkeen tavarasta huolehtimiseen menee energiaa ja luonnonvaroja turhaan. Tavara, jota ei käytetä, on ansainnut mennä eteenpäin, joko uudelle omistajalle tai sitten uudeksi energiaksi. Ja huono hankinta on opettanut jotain toivottavasti.

Vierailija
82/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaat ovat jättäneet turhan krääsän ostamatta alunperinkin.

Niin, tai sitten jäävät vanhempien jäämistön jyräämäksi. Kun mitään ei ole saanut heittää pois, jos sitä vielä tarvitsisi. Pahimmillaan isovanhempien jäämistö on siirtynyt vanhemmille, joten aika kasa sitä materiaa on, kun vanhemmat jättävät tämän maailman.

Moni konmarittaja onkin sanonut, ettei halua siirtää tavarataakkaa jälkipolvilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismissa kukaan ei omista mitään joten tähän samaan ilmeisesti pyritään tämänkin typerän suuntauksen mukaan.

Vierailija
84/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunismissa kukaan ei omista mitään joten tähän samaan ilmeisesti pyritään tämänkin typerän suuntauksen mukaan.

Erehdyt, siitä ei ole kyse. Mutta joskus on vaan ihan pakko kommentoida, vaikka ei ymmärrä puheena olevasta asiasta yhtikäs mitään. Sulle kävi nyt näin.

Vierailija
85/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta että vastaan väsyneimpään trolliin ikinä, konmari ei ole minimalismia. Pidetään vain sen verran ja sellaisia tavaroita, mistä halutaan huolehtia hyvin. Se hajonneesta scartista tai edesmenneen pesukoneen ohjeesta kiinnipitäminen ei auta missään suuntauksissa.

Vierailija
86/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin iloinen, että löysin konmarin! Nyt on ihana katsoa omaa kotia. Muiden tavarat ei kiinnosta yhtään, tehkööt kuten haluavat.

Minunkin on ihana katsoa omaa kotia! Ei ole ikinä ollut ongelmia hamstraamisen tai tavarapaljouden kanssa. Ja ihan ilman konmaria, hui! Taidan olla nero.

Miksi sua harmittaa se, että minä "tarvitsin" konmaria?

Minua vain huvittaa ja välillä toisaalta vituttaa tyhmät ihmiset, jotka eivät oivalla tällaisia simppeleitä asioita ihan omilla aivoillaan. Mihin ajattelukyky on kadonnut? Miten kadoksissa nykyihminen on? Missä on kosketus luontoon? Millainen arvopohja ihmisellä on, ellei se ohjaa muutenkin rauhalliseen, tasapainoiseen, ei tavaran ja kuluttamisen määrittämään elämään?

Pinnalliselle ja typerälle ihmiselle pintaraapaisu asioihin, jotka voisivat kummuta ihan omasta arvopohjasta, kasvatuksesta, ajattelusta jne. Ja tämä ei ole edes koulutustason kanssa tekemisissä. Kyse on jostain syvemmästä sivistyksestä ja arvoista. Ihmeen moni korkeastikin koulutettu on ihan eksyksissä elämässään, joka rakentuu kuluttamisen ja pikaohjekirjojen ympärille, joissa kerrotaan rautalankaohjeet "hyvään elämään".

Minusta on mukavaa, että ihmiset saavat oivalluksia ja iloa elämäänsä. Kuulostat katkeroituneelta ja kyyniseltä.

Kovasti sitä tulee paskaa ja syytöksiä niskaan ("olet kyyninen paska"), jos kyseenalaistaa muoti-ilmiöt, joiden johdosta kaikkien pitäisi sopuleina mennä ja ostaa kirja - eli kuluttaa lisää :)

Välillä on kyllä vaikeaa olla kriittinen ja omilla aivoillaan ajatteleva ihminen. Välillä ympärillä vellova tyhmyys ja jenkkityylinen elämänasenne ("saan iloa elämään, kun olen ensin kuluttanut ihan helvetisti ja sitten hankkiudun roinasta erooon") masentaa, mutta yleisesti ottaen pystyn kyllä olemaan iloinen ja optimistinen.

Konmarin sijasta edesauttaisin mieluummin sellaista ilmiötä, että naiset sivistävät ja kehittävät itseään ja ajatteluaan. Ajattelevat asioita pintaa syvemmältä ja miettivät tosissaan, mitkä arvot elämää ohjaavat, ja voisiko olla toisin.

Aloita se sivistäminen ja ajattelun kehittäminen itsestäsi. Kai tajuat, miten typerän kuvan annat itsestäsi muodostamalla ennakkoasenteita tai julkaisemalla mielipiteitä asioista, joista et tiedä mitään tai pohjaat käsityksen toisten kaltaistesi mielipiteisiin sen sijaan että lukisit kirjan (muutamasaa paikkaa ollut ilmaiseksi sähköisessä muodossa, jos ei rahaa ole tai halua tuhlata luonnonvaroja).

Vierailija
87/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että jos innolla jatkuvasti mainostat olevasi kiinnostunut aiheesta (vaikka sitten spämmäämällä av:n täyteen tällaisia aloituksia -anti-konmari-hullu tältä palstalta taisikin puuttua?), kirjan lukeneilla saattaa herätä halua keskustella kanssasi. Jos vedät vastaväitteitä hatusta, he ehkä haluavat korjata harhaluulosi. Kukaan ei tule kotiisi saarnaamaan, joten paras tapa välttää pahaamieltä on välttää koko aihetta. Älä avaa KonMari keskusteluja. Älä googlaile sitä. Sinun ei tarvitse käännyttää näitä "vääräuskoisia" yhtään mihinkään.

Ei mulla muuta.

Vierailija
88/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kohta trendikästä somesopulien ja toimittajien keskuudessa arvostella viinejä, ruokia, elokuvia ja levyjä, joita ei itse ole kokenut, mutta on kuullut juttuja ja on varmasti eri mieltä niistä? Kansikuvan ja etiketin perusteella: paskaa. Kuinka omaperäistä! Ja niin kriittistä.

Omatoimisuus ja asioista itse selvää ottaminen (lue se kirja) on kai liian vaivalloista. Evoluution myötä emme varmaan tee lukutaidolla mitään. Liian raskasta.

Vierailija
89/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirjaa lukemattomat: kirja kertoo kodin järjestykseen saattamisesta. Jos et ole kiinnostunut, älä kommentoi, älä tuomitse, elä omaa, jo valmiiksi riittävän mukavaa elämääsi rauhassa eteenpäin.

Ja niille joita kiinnostaa: idea ei ole heitellä tavaraa roskiin Marie Kondon määräämällä tavalla, vaan vaan ihan itse pitää päättää mitä haluaa pitää. Loput tavarat sitten menee asianmukaisesti ja fiksusti kiertoon. Kyllä, pitää siis päästää jostakin irti, sillä mikään muu ei todennäköisesti sitä kodin kaaosta, vaikeaa siivoamista ja jatkuvaa järjestelyä aiheuta, kuin liian paljon tavaraa.

Liian paljon tavaraa voi olla myös vaarallista paloturvallisuuden tai sisäilman takia, ja eipä ne kodin pikku tuholaisetkaan ennenkuulumattomia ole. Kerrostalossa siitä tavaramassasta voi olla kalliit seuraukset...

90/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humpuukihommia.

http://www.hs.fi/webkuva/sarjis/560/1306082588640?ts=646

Varsinkin, kun kirjassa sanotaan juuri päinvastoin... Itseäni metodista hyötyneenä ottaa päähän kun ihmiset kritisoivat sitä mielikuviensa perusteella. Itse en asiaa ota puheeksi ellei joku muu ota. Mutta voi että rasittaa ihmiset joiden mielestä on ok haukkua aihe väärien mielikuvien ja kummien huhujen perusteella, vaikka kuka vaan voisi vajaassa päivässä lukea sen kirjan ihan itse ja muodostaa käsityksensä sen perusteella. 

91/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmari on loistava menetelmä mutta tuputtaminen ja moralisointi pilaa asian kuin asian. Ymmärtäisivätpä ihmiset että heidän saarnoillaan on kanssaihmisiin täysin päinvastainen vaikutus kun on toivottu.

ja sitten nuo roudaavat tavaroitaan tuttujen riesaksi. Luulevat, että tuttavat ilahtuvat nukkavieruista vaatteista ja rikkinäisistä kodinkoneista...

Tuokin kielletään kirjassa. Miten olisi ihan itse lukea kirja ja kritisoida metodia ihan oikeilla perusteilla?

Vierailija
92/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tällaisten riitaa haastavien, aiheettomien aloitusten jatkuva postaaminen, joka vitun päivä. Voitteko uskoa!

Risumies-videota lainatakseni: ap, sä olet ympäristön paskaaja.

Vierailija
93/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:ta ei vaivaisi jokin, hän ei olisi täällä valittamassa jonkun kirjan olemassa olosta päivät pitkät, vaan piehtaroisi onnellisena kotinsa täydellisyydessä.

Vierailija
94/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä Fbn Konmari Suomi-ryhmään. Siellä on paljon hauskoja keskusteluja esim. siitä mitä öljyä saisi ostaa..

Vierailija
95/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sanonut lähipiirin konmareilijoille, että mun kämppä, mun elämä ei tartte tulla kylään jos ahdistaa. Mulla on kyllä ylimääräistä tavaraa, mutta ihan kiusallanikaan en ala konmarin mukaisesti heittään niitä pois niin pitkään kun sitä tuputetaan mulle. Oonbvaan säilönyt ne laatikkoon ja varastoon.

Vierailija
96/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sanonut lähipiirin konmareilijoille, että mun kämppä, mun elämä ei tartte tulla kylään jos ahdistaa. Mulla on kyllä ylimääräistä tavaraa, mutta ihan kiusallanikaan en ala konmarin mukaisesti heittään niitä pois niin pitkään kun sitä tuputetaan mulle. Oonbvaan säilönyt ne laatikkoon ja varastoon.

Et siis tunne yhtään konmarittajaa. Muiden tavaroita ei saa konmarittaa eikä kommentoida.

Vierailija
97/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä mitenkään ymmärrä, mitä tavaran kunnioittamista on se, että sen käyttöohje viskataan pois. Eikö todellista kunnioittamista olisi kerätä kaikki käyttöohjeet pieneen mappiin, jossa ne saisivat olla niin kauan kuin vimpaimet palvelevat.

Joo, kyllähän ne kaikki löytyvät netistä (paitsi että eivät todellakaan löydy, kokemusta on). Lisäksi uskon, että jos ne käyttöohjeet ovat konkreettisesti olemassa ja tallessa, on myös pieni mahdollisuus että ihmiset huoltavat ja puhdistavat vimpaimiaan asianmukaisesti. Sekin kun noissa ohjeissa neuvotaan.  

KonMartta.

Vierailija
98/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kirjaa lukemattomat: kirja kertoo kodin järjestykseen saattamisesta. Jos et ole kiinnostunut, älä kommentoi, älä tuomitse, elä omaa, jo valmiiksi riittävän mukavaa elämääsi rauhassa eteenpäin.

Ja niille joita kiinnostaa: idea ei ole heitellä tavaraa roskiin Marie Kondon määräämällä tavalla, vaan vaan ihan itse pitää päättää mitä haluaa pitää. Loput tavarat sitten menee asianmukaisesti ja fiksusti kiertoon. Kyllä, pitää siis päästää jostakin irti, sillä mikään muu ei todennäköisesti sitä kodin kaaosta, vaikeaa siivoamista ja jatkuvaa järjestelyä aiheuta, kuin liian paljon tavaraa.

Liian paljon tavaraa voi olla myös vaarallista paloturvallisuuden tai sisäilman takia, ja eipä ne kodin pikku tuholaisetkaan ennenkuulumattomia ole. Kerrostalossa siitä tavaramassasta voi olla kalliit seuraukset...

Luitko otsikon ja aloituksen? Aloittajan ongelma ei ole konmari, vaan sitä julistavat uskovaiset. Mulle ainakin on ihan sama, mistä metodissaon kyse ja mitä kirjassa sanotaan, ei kiinnosta, mutta en tykkää että kukaan konmaristi alkaa syytellä muita liian tavaran omistamisesta, jopa nimitellä hamstraajiksi niin kuin usein tuntuu käyvän.

Vierailija
99/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis tunne yhtään konmarittajaa. Muiden tavaroita ei saa konmarittaa eikä kommentoida.

Olet periaatteessa oikeassa, mutta kuinka paljon luulet löytyvän niitä oikeita konmarittajia? Jutun suosio perustuu juuri siihen, että se on saanut liikkeelle valtavat massat, jotka kutsuvat kaikkea mahdollista ennestäänkin tunnettua järjestelyä, minimalisointia, siivousta, karsintaa jne. nyt konmarittamiseksi (koska se on muotia). Käsitteiden sisällötkin muuttuvat kulttuurissa ajan myötä virtausten mukaan, joten taistelet aika lailla tuulimyllyjä vastaan oikeaoppisuudellasi.

Vierailija
100/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin iloinen, että löysin konmarin! Nyt on ihana katsoa omaa kotia. Muiden tavarat ei kiinnosta yhtään, tehkööt kuten haluavat.

Minunkin on ihana katsoa omaa kotia! Ei ole ikinä ollut ongelmia hamstraamisen tai tavarapaljouden kanssa. Ja ihan ilman konmaria, hui! Taidan olla nero.

Miksi sua harmittaa se, että minä "tarvitsin" konmaria?

Harmittaako? Lukiko jossain niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi