Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää nuo konmari-"uskoon" hurahtaneet tutut, jotka moralisoivat sitä...

Vierailija
28.10.2016 |

... etten heitä tarpeellista tavaraa pois, kun hekin tekevät niin. Meillä on siistiä. Lähinnä haluaisivat minut mukaan samaan "uskontoon" hehkuttamaan kuinka pää tyhjenee kuonasta kun heittää tavaraa pois... argh!

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni konmarittaa, mutta onkin sitten vähän väliä lainaamassa mehumaijaa, matkalaukkua (sitä isoa ja kestävää, jota kuulemma kukaan ei tarvitse), painepesuria, pöytäliinoja (ja kaikkea muuta kattaukseen, koska eihän juhlissa sovi olla eriparisia tabletteja tms.), juomalaseja (joita meillä on 24 kpl samanlaisia, heille riittää kuulemma 6 ja mikä ettei, koska meiltähän voi kinuta ne loput) jne.

Eli monella konmaritus on sitä, että siivotaan oma koti tyhjäksi ja sen jälkeen kaikki "ylimääräinen" haetaan niiltä, jotka eivät ko. uskontoon hurahtaneet.

Kieltäydy lainaamasta, jos harmittaa. Älä häntä syytä. Eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...

Tietenkin kieltäydyn. Mehumaijaa tarvitsen joka tapauksessa noin 3 vko ajan enkä todellakaan siinä välillä kanna "kattilaa" paikasta toiseen. Sama sen ison ja kalliin matkalaukun kanssa: totean pyytäjälle, että kun ostin sen, niin sanoit, että turhempaa ei voisi olla, joten ethän sinä nyt turhuutta kotiisi ota edes hetkeksi jne.

Ensin tyhjennetään oma koti, sitten haukutaa ne, jotka eivät tee samaa ja sitten oletetaan, että se hamstraajaksi haukuttu on ilolla tuomassa omia (komarittajan jo turhiksi moittimien) tavaroitaan lainaan. En omista konmarittajan varastoa, tämä on oma kotini.

Vierailija
42/109 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oli loistava juttu Hesarissa aiheesta. Kierrätyskeskukset pursuavat konmarikamoja, kun kaikki heitetään pois. Ja sitten kun konmaristit joskus tarvitsevatkin poisheittämäänsä tuotetta, ostavat sellaisen. Ja taas tavaramäärä kasvaa maailmassa.

Itse tulkitsen Konmaria niin, että tavaroita ei ole tarkoitus vierittää toisten niskoille (vanhempien, tuttavien tai kierrätyskeskukseen) vaan turhan tavaran voi... heittää pois.

Tämä ei tarkoita sitä, että pois heitettäisiin hyvää, käyttökelpoista ja haluttua tavaraa, kuten Iittalan tuikkukippoja, Savonia-aterimia ja Marimekon vaatteita, jotka varmasti kelpaavat jollekin toiselle, vaan pois heitetään piikkimattoja ja leipäkoneita (eli tavaraa jota ei ehkä olisi koskaan pitänyt hankkiakaan) sekä tavaraa, joka ei muuten vaan kenellekään kelpaa, vaikka ilmaiseksi saisi. Kuten, ikävä kyllä, esimerkiksi kirjat.

Itse myyn tavaroita kirppiksellä, ja olen huomannut, että kauppa ei käy kovin hyvin. Eli ihmiset eivät halua enää ostaa tavaroita, koska niitä on kaikilla jo ihan tarpeeksi muutenkin.

Olemme siis vuonna 2015 saavuttaneet Suomessa pisteen, jolloin tavaroita on ei ainoastaan tarpeeksi, vaan jo liikaakin.

Riippuu kirjasta. Lähinnä tietosanakirjat jostain 70-luvulta lähtien ovat "ongelmajätettä", samoin jotkut Kirjavaliot, mutta varmaan lähestulkoon kaikelle muulle löytyy ottaja jos ilmaiseksi saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sellainen suuntaus, että annettaisiin kaikkien hankittujen tavaroiden vain olla. Pidettäisiin ne järjestyksessä, osa varastossa tallessa. Sitten kun tarvittaisiin vaikka piknikkoria, haettaisiin se - 98 hommattu varastosta ja käytettäisiin sitä. Sen sijaan, että mentäisiin kauppaan hankkimaan se vuoden 2016 designin mukainen muka iätön kori, joka hetken päästä olisi taas "turha". Mitä jos vain antaisi tavaroiden olla, ehkä pursuavassa varastossa ja keskittyisi vaikka läheisten kanssa ajan viettämiseen. Ja jos joskus joku kysyy, olisiko jotain lainata, antaisi vain, jos sillä ei oikeasti ole mitään käyttöä.

Siis tämän anaalisen materiaalisiin omistuksiin liittyvän täytä&tyhjennä-kierteen sijaan.

Vierailija
44/109 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat idiootit jotka aikoinaan ovat hurahtaneet kaikenlaisiin romuihin, nyt konmarittavat niitä. Kun nurkat on kerran putsattu, niin on tilaa taas kerätä romuja. En ole aiemmin innostunut heidän materialismistaan, enkä nyt konmaristaan. Itse olen kuulemma ollut "edelläkävijä" "minimalismissani". Todellisuudessa köyhä jolla ei ole varaa ollut ostaa kaikkea krääsää, eikä varaa heittää tavaroita poiskaan.

Vierailija
45/109 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muuten on konmarismin vastakohta? Onko sille jotain trendikästä nimeä? Onko jo nousemassa jokin muodikas vastasuuntaus. Haluan liittyä siihen. Voisin ehkä kirjoittaa kirjan hoardingin autuudesta :)

Mä olen joskus ehdottanut KonMarttaa. Se ei ole hoardingia, vaan tervettä järkeä ja aitoa työn iloa. Eläköön mehumaijat, mankelit ja keskeneräiset käsityöt.

Vierailija
46/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmari on loistava menetelmä mutta tuputtaminen ja moralisointi pilaa asian kuin asian. Ymmärtäisivätpä ihmiset että heidän saarnoillaan on kanssaihmisiin täysin päinvastainen vaikutus kun on toivottu.

Tuputtaminen ja moralisointi on vastoin KonMarin periaatteita.

Vierailija
47/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat ovat jättäneet turhan krääsän ostamatta alunperinkin.

Vierailija
48/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ostaminen ole kaikilla ongelma. Osa hoardaa vanhemmiltaan tai tuttavilta saatuja muka-tärkeitä tavaroita eikä kehtaa luopua niistä.

Vierailija
49/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin iloinen, että löysin konmarin! Nyt on ihana katsoa omaa kotia. Muiden tavarat ei kiinnosta yhtään, tehkööt kuten haluavat.

Vierailija
50/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hurahdin tuohon vähän ja heitin mm. Pois kaikki iloa tuottamattomat vaatteet. Rahatilanne huononi radikaalisti pian sen jälkeen ja nyt olen vähän pulassa kun ei olekaan varaa ostaa uutta ja mulla on vain kaksi asua joita voin töissä käyttää.

Vierailija
51/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa "hurahdettaisiin" aitoon ekologisuuteen eli ettei hysteerisesti hamstrata turhaa kamaa nurkat täyteen ja sitten heitetään ne pois - vaan minimoitaisiin kulutus, panostettaisiin kestäviin asioihin ja kiertotalouteen (eli että jaetaan enemmän tavaroita, joita käytetään harvoin).

Ihminen ei muutu ennen kuin on pakko ja seinä vastassa. Ja se pakko kulutuksen karsimiseen on tulossa joka tapauksessa. Resurssit ei vain riitä tähän kulutus- ja konmari (heitetään pois)-hysteriaan.

Konmari on surullinen juuri siksi, että se kuvastaa niin hyvin tätä länsimaiden elämänmenoa ja kerskakulutusta. Elämä pyörii tavaran hamstraamisen - siitä ahdistumisen - ja eroon hankkiutumisen syklissä. Kunpa pinnalla elämässä ja keskusteluissa olisi jokin muu asia.

Vierailija
52/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ostaminen ole kaikilla ongelma. Osa hoardaa vanhemmiltaan tai tuttavilta saatuja muka-tärkeitä tavaroita eikä kehtaa luopua niistä.

Viisaat ovat jättäneet hoardaamisen ja turhien tavaroiden haalimisen ihan millä tahansa tavalla alunperinkin.

Vierailija
53/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua KonMari on kyllä auttanut vähentämään kulutusta. En enää osta mitään, en kertakaikkiaan halua mitään :D

Vierailija
54/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin iloinen, että löysin konmarin! Nyt on ihana katsoa omaa kotia. Muiden tavarat ei kiinnosta yhtään, tehkööt kuten haluavat.

Minunkin on ihana katsoa omaa kotia! Ei ole ikinä ollut ongelmia hamstraamisen tai tavarapaljouden kanssa. Ja ihan ilman konmaria, hui! Taidan olla nero.

Vierailija
55/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin on ihana katsoa omaa kotia! Ei ole ikinä ollut ongelmia hamstraamisen tai tavarapaljouden kanssa. Ja ihan ilman konmaria, hui! Taidan olla nero.

Miksi sua harmittaa se, että minä "tarvitsin" konmaria?

Vierailija
56/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmari on loistava menetelmä mutta tuputtaminen ja moralisointi pilaa asian kuin asian. Ymmärtäisivätpä ihmiset että heidän saarnoillaan on kanssaihmisiin täysin päinvastainen vaikutus kun on toivottu.

ja sitten nuo roudaavat tavaroitaan tuttujen riesaksi. Luulevat, että tuttavat ilahtuvat nukkavieruista vaatteista ja rikkinäisistä kodinkoneista...

Nimenomaan. Mulla on kaveri, joka hehkutti konmaria ja tunki minun niskoilleni kaksi jätesäkillistä lastensa vanhoja vaatteita. Ilolla. Vein ne katsomatta punaisen ristin konttiin.

No nämä eivät ole sitten lukeneet KonMariaan huolella. Siinä nimenomaan kehotetaan laittamaan kaikki ylimääräinen roskiin, ei työntämään kamaa muiden vaivoiksi.

Mielestäni KonMarissa on ihan hyviä ideoita, mutta ei sitä kannata ihan tosissaan ottaa. ;)

Vierailija
57/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä noudatan pula-ajan ajatusta, että aika tavaran kaupitsee. Ei tarvitse yleensäkään ostaa aina uutta, kun penkoo vähän varastoaan, niin löytää sen, mitä tarvitsee.

Konmaristien elämässä on hassua minusta se, kuinka kuormitetaan jätehuoltoa heittämällä roskiin ihan hyvää tavaraa ja kohta aletaan uudelleen ostaa ja täyttää sitä kotia uusilla tavaroilla.

Jos on jotain ylimääräistä, sen voisi kierrättää, eikä heittää roskiin.

Toisekseen, kun ei ole koskaan kulutusjuhlaan retkahtanut, ei tarvitse heittää puolta omaisuutta roskiin ollakseen onnellinen. Kun oppii siihen, että aika tavaran kaupitsee, ei ole yleensäkään tarvinnut ostaa aina uutta. On käyttänyt vanhaa niin kauan, kuin pystynyt, niin ei ole kertynyt tyhjänpäiväistä roinaa.

Vierailija
58/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei konmarissa käsketä heittää tavaraa roskiin! Siellä kyllä kielletään kuormittamasta muita ihmisiä tavaralla, jota he eivät ole pyytäneet. Minusta itse kunkin on hyvä miettiä sitä, miksi jonkun toisen pitäisi ottaa tavaraa, joka minulle ei kelpaa. Ei se tarkoita, etteikö voisi tai pitäisi kierrättää.

Vierailija
59/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea Konmarin kirjaa loppuun asti. Kirjoittajalla on pakkomielle tavaroitten pikkutarkasta järjestämisestä, siltä se vahvasti vaikutti.

Vierailija
60/109 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sua harmittaa se, että minä "tarvitsin" konmaria?

Minua vain huvittaa ja välillä toisaalta vituttaa tyhmät ihmiset, jotka eivät oivalla tällaisia simppeleitä asioita ihan omilla aivoillaan. Mihin ajattelukyky on kadonnut? Miten kadoksissa nykyihminen on? Missä on kosketus luontoon? Millainen arvopohja ihmisellä on, ellei se ohjaa muutenkin rauhalliseen, tasapainoiseen, ei tavaran ja kuluttamisen määrittämään elämään?

Pinnalliselle ja typerälle ihmiselle pintaraapaisu asioihin, jotka voisivat kummuta ihan omasta arvopohjasta, kasvatuksesta, ajattelusta jne. Ja tämä ei ole edes koulutustason kanssa tekemisissä. Kyse on jostain syvemmästä sivistyksestä ja arvoista. Ihmeen moni korkeastikin koulutettu on ihan eksyksissä elämässään, joka rakentuu kuluttamisen ja pikaohjekirjojen ympärille, joissa kerrotaan rautalankaohjeet "hyvään elämään".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän