Suomalaiset haluavat asua maaseudulla eikä kaupungeissa.
Ylen kyselyn mukaan maaseudun haja-asutusalue on suosituin asuinalue. Samaa mieltä ja asunkin pikkukaupungin sivukylällä. Tilaa, luontoa ja elämänlaatua, sitä se on.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi helsingistä rakennettiin Suomen pääkaupunki ja yritystoiminnan mekka. Itäblokkimaisempaa kaupunkia ei Suomesta löydy.
Hollantilainen opiskelukaverini sen totesi osuvasti: "Ihan kuin olisi jossain Georgiassa".
No, onpahan mukavan lähellä Venäjää. Pystyvät neutralisoimaan nopeasti 5-osan suomalaisista, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä ja nuorena aikuisena kaupungit innostavat enemmän. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän kaupunkiasuminen kiinnostaa. Se nyt vain on fakta. Se "pöhinä" (reps) on tarkoitettu kakaroille, ei aikuisille.
Olen päälle 30-vuotias, asun kaupungissa, enkä muista edes koska olisin viimeksi käynyt baarissa. Siitä on vuosia. Ei vain kiinnosta. Välttelen keskustaa kuin sairautta. Ei siellä vain ole mitään ikäiselleni. Asuinsinpa jossain muualla, mutta ei onnistu, kun työpaikka on täällä, ja yksityisautoilun hinta nousee jatkuvasti.
Ostaisinko hevosen?
No ei se nyt noin ole. Sitä "pöhinää" kaipaan todella, vaikka olen 44-vuotias perheellinen nainen. En mina käy baareissa, mutta käyn ravintoloissa ja kahviloissa syömässä 2-3 x viikossa. Ei minuakaan baarit kiinnosta juomismielessä, vaan ruokailumielessä. Sinulla on aika rajoittunut käsite asioista.
-Kuvittelee mielessään eronneen, katkeran naisen, jolta jäi nuoruus elämättä kun ei osattu käyttää kondomia, pöhinöimässä 18 -kesäisten tyttöjen mukana baarissa-
"...Kuka tuo mummo on?"
=) No minä olen nelikymppinen kahden lapsen äiti, naimisissa 15 vuotta. Lapset ovat 12v ja 10v. Lapset eivät ole vahinkoja ja en ole vielä mummokaan =)
Vierailija kirjoitti:
Ylen kyselyn mukaan maaseudun haja-asutusalue on suosituin asuinalue. Samaa mieltä ja asunkin pikkukaupungin sivukylällä. Tilaa, luontoa ja elämänlaatua, sitä se on.
Osa suomalaisista vain haluaa asua maasedulla, ilmeisesti ne jotka jo siellä asuvat
Minä en halua takahikiälle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suomalainen ei muuttaisi maalle, pikkukaupunkiin tai lähiöön mistään hinnasta. Asun reilun 8 miljoonan asukaan kaupungin keskustassa enkä muualle muuttaisi. Olen yli nelikymppinen ja perheellinen ja vielä odotan sitä elämäntilannetta ja ikää että lande alkaisi houkuttaa.
Ei varmasti lande-Helsinkikään houkuta.
Asuin itse Suomen ulkopuolella miljoonakaupungissa, jossa n. 100 km alueella asui yli 10 milj. asukasta. Muutimme Suomeen takaisin suoraan maalle. Helsingissä ei ole mitään sellaista mitä en ole jo nähnyt tai kokenut enkä kaipaa niitä paljon mainostettuja ravintolapalveluita ja sellaiseen pääsen, kun ajan reilu 50 km.
Olen asunut koko ikäni maaseudulla ja jonkin aikaa sitten reilut pari vuotta Helsingissä. Ei ole ihan oikeasti mikään erikoinen paikka, ei siellä ole kaikkea niin paljon kuin voisi luulla. Hauskinta on juuri se, että nämä kermapeput käyttäytyvät maalle tullessaan kuin asuisivat jossain New Yorkissa mutta auta armias kun näitä katselee elinalueellaan Helsingissä asenne on ihan eri, tämä oli jotenkin hassua havaita. Aivan 'ydin'keskustassa (tuntuu melkein tyhmältä sanoa noinkaan) on hyvät palvelut ja paljon itselleni mieluisia kauppoja yms. Osoittautui paljon "slummimaisemmaksi" paikaksi kuin aluksi luulin. Mieluummin asun maalla, ajelen autolla johonkin kaupunkiin kun huvittaa ja tarvitsen sieltä jotain. Muuten en muuttaisi enää Helsinkiin kuin pakon edestä ja väliaikaisesti. Olisin sinne voinut jäädä mutta ei kiitos.
Oi mikä yllätys! kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu haja-asutusalueella tai kaupunkien liepeillä. Enemmistö ymmärrettävästi haluaa asua siellä, missä tällä hetkellä asuukin. Olisin voinut kertoa tuloksen ilman mitään tutkimustakin.
Suurin osa suomalaisista asuu kaupunkimaisesti asemakaava-alueella! Näin väittävät tilastot.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi helsingistä rakennettiin Suomen pääkaupunki ja yritystoiminnan mekka. Itäblokkimaisempaa kaupunkia ei Suomesta löydy.
Hollantilainen opiskelukaverini sen totesi osuvasti: "Ihan kuin olisi jossain Georgiassa".
Mun opiskelukaveri totesi Helsingin keskustasta tulevan mieleen sen järkyttävän neuvostoliittolaisen toimistorakennuksen Gdanskissa. Se mikä on sen hienon uuden ostoskeskuksen vieressä.
Gdanskissa käyneet tietää kyllä rakennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä ja nuorena aikuisena kaupungit innostavat enemmän. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän kaupunkiasuminen kiinnostaa. Se nyt vain on fakta. Se "pöhinä" (reps) on tarkoitettu kakaroille, ei aikuisille.
Olen päälle 30-vuotias, asun kaupungissa, enkä muista edes koska olisin viimeksi käynyt baarissa. Siitä on vuosia. Ei vain kiinnosta. Välttelen keskustaa kuin sairautta. Ei siellä vain ole mitään ikäiselleni. Asuinsinpa jossain muualla, mutta ei onnistu, kun työpaikka on täällä, ja yksityisautoilun hinta nousee jatkuvasti.
Ostaisinko hevosen?
No ei se nyt noin ole. Sitä "pöhinää" kaipaan todella, vaikka olen 44-vuotias perheellinen nainen. En mina käy baareissa, mutta käyn ravintoloissa ja kahviloissa syömässä 2-3 x viikossa. Ei minuakaan baarit kiinnosta juomismielessä, vaan ruokailumielessä. Sinulla on aika rajoittunut käsite asioista.
-Kuvittelee mielessään eronneen, katkeran naisen, jolta jäi nuoruus elämättä kun ei osattu käyttää kondomia, pöhinöimässä 18 -kesäisten tyttöjen mukana baarissa-
"...Kuka tuo mummo on?"
=) No minä olen nelikymppinen kahden lapsen äiti, naimisissa 15 vuotta. Lapset ovat 12v ja 10v. Lapset eivät ole vahinkoja ja en ole vielä mummokaan =)
...Niistä 18 -kesäisistä työistä muuten olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko näin opiskelijana kysyä, että minkälaisia työmahdollisuuksia siellä haja-asutusalueiden lähellä on korkeakoulutetuille? Itselläni on ainakin mielikuva, että suurin osa maalaisista on duunareita, elleivät satu olemaan esim opettajia.
Hence "hallituksen toimet ohjaavat yrityksiä helsinkiin".
Sama pätee muihin kaupunkeihin. Suomen yrityspolitiikka on täysin rikki. On naurettavaa että firma kannattaa siirtää Helsinkiin esim. Turusta, koska valtiotason päätökset.
Olen itse PK-yrityksen toimitusjohtaja, ja olen siirtänyt yritykseni Helsinkiin. Kyse on ihan rahasta. Halusinko siirtää firman Helsinkiin? No en hitossa. Mutta raha vaikuttaa. Jos hallitus tulee joskus järkiinsä, ja muuttoliike pääkaupunkiseudulle muuttuu muualle, vien firman pois asap.
Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että firma kannattaa siirtää Turusta Helsinkiin?! Miten hallitus suosii nimenomaan Helsinkiä? Nyt kiinnostaa.
Älä vastaa, että koska muuttoliike suuntautuu kaupunkiin. Se on urbanisaatiota, maailmanlaajuinen ilmiö, eikä hallituksen vallassa (päin vastoin, meillä tasataan verotuloja harvaan asuttujen alueiden hyväksi). Miten HALLITUS suosii Helsinkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9251768
"Tuhannesta vastaajasta vain joka kymmenes eli 11 prosenttia kertoi, että asuisi mieluiten suuren kaupungin keskustassa. Noin 23 prosenttia asuisi suuren kaupungin reunamilla; pikkukaupungissa tai taajamassa asuisi 28 prosenttia vastanneista.
Peräti 30 prosenttia sanoi kyselyssä haaveilevansa asumisesta maaseudun haja-asutusalueella."
Seitsemän prosenttia haluaa asua ulkomailla kaupungissa, ja yksi prosentti ei osaa sanoa. Kyllä minä tästä saan sellaisen tuloksen, että enemmistö haluaa asua jonkinlaisessa kaupungissa tai ainakin taajamassa, ei suinkaan maaseudulla.
Minkähänkokoiset kaupungit vastaajat ovat mieltäneet suuriksi tai pieniksi? Etenkin jos Suomesta löytyy suuria kaupunkeja ihan monikossa. Itse taitaisin mieluiten asua suuressa kaupungissa jossain keskustan ja reunan välillä, mitähän silloin pitäisi vastata? Esim. Helsingin Vallila, jossa asuin 10 vuotta, oli ihan sopiva paikka minulle.
Niinpä. Jos 30% haluaa elää jossain pellonreunassa, ei se tosiaankaan tarkoita että suurin osa suomalaisista haluaa. Ette te maalaiset ainakaan järjellä ole pilattuja.
Tilastotiede ei taida olla vahvinta alaasi? Kannattaisi ehkä jättää toisten älykkyyden arvostelu vähän vähemmälle...
Käytännössä tutkimuksen tulokset tarkoittavat, että suurin osa suomalaisista haluaa asua muualla kuin kuapungissa. Se ei tarkoita, että suomalaiset haluavat asua "jossain pellon reunalla".
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa olisi työpaikkoja joka puolella ja sen mukaan voisi valita asuinpaikkansa niin pääkaupunkiseudulta katoaisi kolmasosa asukkaista.
No kun tälleen 2000-luvulla niitä työpaikkoja syntyy lähinnä kaupunkeihin. Kaupungeissa on kasautumisetuja, ja kaupungeissa syntyy enemmän yksityisiä työpaikkoja, niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa kuin muussakin maailmassa.
"Jos muualla ois työpaikkoja" (tai ylen kysymys, "jos raha tai työpaikka ei vaikuttaisi") on samanlainen kysymys kuin "mitä töitä tekisit, jos et tarttisi rahaa". No haluaisin kuule maalata taivaanrantaa, ja siitä hyvästä varmaan pystyisin asumaan kartanossa Munkkiniemessä, kun se raha vaan jotenkin hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko näin opiskelijana kysyä, että minkälaisia työmahdollisuuksia siellä haja-asutusalueiden lähellä on korkeakoulutetuille? Itselläni on ainakin mielikuva, että suurin osa maalaisista on duunareita, elleivät satu olemaan esim opettajia.
Sama pätee muihin kaupunkeihin. Suomen yrityspolitiikka on täysin rikki. On naurettavaa että firma kannattaa siirtää Helsinkiin esim. Turusta, koska valtiotason päätökset.
Olen itse PK-yrityksen toimitusjohtaja, ja olen siirtänyt yritykseni Helsinkiin. Kyse on ihan rahasta. Halusinko siirtää firman Helsinkiin? No en hitossa. Mutta raha vaikuttaa. Jos hallitus tulee joskus järkiinsä, ja muuttoliike pääkaupunkiseudulle muuttuu muualle, vien firman pois asap.
Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että firma kannattaa siirtää Turusta Helsinkiin?! Miten hallitus suosii nimenomaan Helsinkiä? Nyt kiinnostaa.
Älä vastaa, että koska muuttoliike suuntautuu kaupunkiin. Se on urbanisaatiota, maailmanlaajuinen ilmiö, eikä hallituksen vallassa (päin vastoin, meillä tasataan verotuloja harvaan asuttujen alueiden hyväksi). Miten HALLITUS suosii Helsinkiä?
1) Alihankkija siirsi toimensa Helsinkiin.
2) Asiakkaat ovat siirtäneet yrityksensä pääkaupunkiseudulle. Tämä taas johtuu siitä, että näiden asiakkaat ovat siirtyneet pääkaupunkiseudulle (nuoret).
3) Investointituet, ja niiden saaminen, ovat Helsigissä täysin poikkeuksellisia.
4) Työntekijät on ohjattu pääkaupunkiseudulle, siksi työvoimapuoli on ongelma.
5) Polttoainekulut, ja niiden kasvu.
6) ...
Urbanisaatio. Trendikästä. Tätä en ole kuullutkaan sitten vuoden 2008, ennen laman alkua. Olet vihreä, oletan?
Aivan sama. Pääpointti on:
Helsinki on Suomen rumin kaupunki. Ja virtsaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun maaseutu on täynnä valtavia tuulivoimaloita? EI taida maaseutu enää asuinpaikkana kiinnostaa. Minus ei saisi asumaan paikkaan, jonne näkyykään tuulivoimaloita, saatikka meluetäisyydelle. Päättäjien kannattaisi miettiä tuulivoimalarakentamista yhtenä syynä maaseudun autioitumiseen.
Ei mulla ole mitään tuulivoimaloita vastaan. Musta ne on hienoja.
Ok, sinun kannattaa hankkia asunto läheltä tuulivoimaloita. Rakentamisrajoitusten takia et saa rakennuslupaa kuin yli 1,5 km etäisyyden päähän, mutta osta asuntoauto ja aja se lähelle voimaloita. Unelmiesi maisemassa voit nukahtaa voimaloiden pauhuun. Unelmasi toteuttaminen on helpompaa kuin heinänteko. Vielä kysyn, ethän vain tällä hetkellä asu esim pk-seudulla?
Onko noin? Miksi noita häkkyröitä sitten saa rakentaa lähemmäksi asutusta kuin tuo 1,5 km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) Asiakkaat ovat siirtäneet yrityksensä pääkaupunkiseudulle. Tämä taas johtuu siitä, että näiden asiakkaat ovat siirtyneet pääkaupunkiseudulle (nuoret).
3) Investointituet, ja niiden saaminen, ovat Helsigissä täysin poikkeuksellisia.
6) ...
Urbanisaatio. Trendikästä. Tätä en ole kuullutkaan sitten vuoden 2008, ennen laman alkua. Olet vihreä, oletan?
"Asiakkaat haluavat olla Helsingissä ja firmat perässä. Helsinki tukee firmoja. Paska hallitus."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6) ...
"Asiakkaat haluavat olla Helsingissä ja firmat perässä. Helsinki tukee firmoja. Paska hallitus."
Hallitus on ohjannut toimillaan suomalaisia asumaan pääkaupunkiseudulle. Mikä tässä on vaikeaa?
Kyllähän minäkin haluaisin vaikka lottovoiton ja ikää pois parikymmentä vuotta. Tämä ketju on ihan naurettava. Maaseutu Suomessa tyhjenee kovaa kyytiä, pikkukaupungit samoin. Väestö asuu parin sadan kilometrin sisällä Helsingistä, joku mummo haahuaa sen ulkopuolella. Miksi sitä faktaa on niin vaikeaa hyväksyä, että kaiken tapahtuneen perusteella voidaan sanoa, että suomalainen ei halua asua maalla tai pikukaupungeissa haja-asutusalueilla? Trendi on maailmanlaajuinen, maailma urbanisoituu, se vaan käy niin.
Toinen yrittäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6) ...
Hallitus on ohjannut toimillaan suomalaisia asumaan pääkaupunkiseudulle. Mikä tässä on vaikeaa?
Eiköhän se niin ole, että hallitus ei ole aktiivisesti estänyt ihmisiä hakeutumaan päkaupunkiseudulle. Olisi saanut olla aktiivisempikin. Täällä ne työpaikat on. En ymmärrä miksi maksellaan työttömyyskorvauksia paikkakunnille, joille ei töitä ole enää koskaan tulossakaan.
Kyllä tämä Helsingin väkiluvun lisääntyminen alkaa olla kestämätöntä ja hallitus tukee keskittämistä. Aikuisten oikeasti vähintäänkin valtion tulisi sijoittaa toimipaikkojansa muualle kuin Senaatintorin kupeeseen. Luultavasti useampi asuisi 'maalla', jos siellä olisi työpaikkoja järjellisellä etäisyydellä. Hallitus näyttää tekevän parhaansa, jotta liikkuminen omalla autolla olisi mahdollisimman kallista ja hankalaa. Kai omakotitalo Nurmijärvellä alkaa olla huonosti houkuteleva vaihtoehto, jos Stadin sisäänmeno väylistä tehdään vielä entistä hitaampia.
Katsopa viime päivien uutisointia asuntojen hinnoista.. Ihmiset ostavat nykyisin keskustan kerrostaloasuntoja.