Suomalaiset haluavat asua maaseudulla eikä kaupungeissa.
Ylen kyselyn mukaan maaseudun haja-asutusalue on suosituin asuinalue. Samaa mieltä ja asunkin pikkukaupungin sivukylällä. Tilaa, luontoa ja elämänlaatua, sitä se on.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Kusenhajuinen hesa kirjoitti:
Tottahan tuo varmasti on. Ei kukaan helsinkiinkään muuttaisi, jos ei olisi pakko. Onneksi meidän hallituksemme ovat hienosti ajaneet/pakottaneet melkein viidesosan ihmisista pääkaupunkiseudulle. Kun haja-asutus alueet ovat valmiit, niin seuraavaksi tyhjennetään muut kaupungit. Eikä tähän tarvita kuin pieniä valtiollisten laitosten siirtoja, lakimuutoksia ja yksityisautoilun(ja liikkumisen) vaikeuttamista. Näin lattekaffe-sukupolven vihreä edustaja hyppii onnesta.
Ei kovin kestävää kehitystä.
Miksi oletat, että kukaan ei asuisi Helsingissä jos ei olisi pakko? Kyllä mina voisin muuttaa ihan vapaaehtoisesti =) Kallioon tai Punavuoreen
Sisälukutaito on tärkeä taito.
Huomaa "muuttaisi" -sana. Koko ikänsä pelkässä hesassa asuneilla nyt on muutenkin usein pienen piirin mielipiteet.
Saanko näin opiskelijana kysyä, että minkälaisia työmahdollisuuksia siellä haja-asutusalueiden lähellä on korkeakoulutetuille? Itselläni on ainakin mielikuva, että suurin osa maalaisista on duunareita, elleivät satu olemaan esim opettajia.
30 prossaa siis haluaa asua maalla. Suurin osa siis ei. Hassusti uutisoitu taas.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun maaseutu on täynnä valtavia tuulivoimaloita? EI taida maaseutu enää asuinpaikkana kiinnostaa. Minus ei saisi asumaan paikkaan, jonne näkyykään tuulivoimaloita, saatikka meluetäisyydelle. Päättäjien kannattaisi miettiä tuulivoimalarakentamista yhtenä syynä maaseudun autioitumiseen.
Ei mulla ole mitään tuulivoimaloita vastaan. Musta ne on hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Montkohan tuohonkin kyselyyn oikeasti vastasi ja mikä oli ikäjakauma...? Veikkaan, että lähes kaikki nuoret (n. alle 27v) haluavat asua kaupungissa tai lähiössä. Tähän kyselyyn vastasi varmaan jotain mummeleita ja pari keski-ikäistä, yksinelävää miestä. Harva tuntemistani nuorista edes haluaa omakotitalon ja perheen, saati elää jossain landella, kuolevissa kylissä, kaukana palveluista ja työpaikoista.
No lue se artikkeli, linkki on kyllä ketjussa annettu. Muistaakseni 1005 vastaajaa, ja oikein toteutetun kyselytutkimuksen periaatteiden mukaan valittu edustava otos suomalaisia, eli ei pelkkiä mummeleita.
Siinä arvauksessasi olet kyllä oikeassa, että nuoremmat useammin haluavat asua kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Saanko näin opiskelijana kysyä, että minkälaisia työmahdollisuuksia siellä haja-asutusalueiden lähellä on korkeakoulutetuille? Itselläni on ainakin mielikuva, että suurin osa maalaisista on duunareita, elleivät satu olemaan esim opettajia.
Hence "hallituksen toimet ohjaavat yrityksiä helsinkiin".
Sama pätee muihin kaupunkeihin. Suomen yrityspolitiikka on täysin rikki. On naurettavaa että firma kannattaa siirtää Helsinkiin esim. Turusta, koska valtiotason päätökset.
Olen itse PK-yrityksen toimitusjohtaja, ja olen siirtänyt yritykseni Helsinkiin. Kyse on ihan rahasta. Halusinko siirtää firman Helsinkiin? No en hitossa. Mutta raha vaikuttaa. Jos hallitus tulee joskus järkiinsä, ja muuttoliike pääkaupunkiseudulle muuttuu muualle, vien firman pois asap.
Kusenhajuinen hesa kirjoitti:
Tottahan tuo varmasti on. Ei kukaan helsinkiinkään muuttaisi, jos ei olisi pakko. Onneksi meidän hallituksemme ovat hienosti ajaneet/pakottaneet melkein viidesosan ihmisista pääkaupunkiseudulle. Kun haja-asutus alueet ovat valmiit, niin seuraavaksi tyhjennetään muut kaupungit. Eikä tähän tarvita kuin pieniä valtiollisten laitosten siirtoja, lakimuutoksia ja yksityisautoilun(ja liikkumisen) vaikeuttamista. Näin lattekaffe-sukupolven vihreä edustaja hyppii onnesta.
Ei kovin kestävää kehitystä.
Älä ymmärrä väärin, en itsekään kannata sitä, että kaikki työpaikat siirretään pääkaupunkiin, mutta mistä kummasta olet keksinyt, ettei kukaan haluaisi Helsingissä asua??? Tuo nyt on ihan sun omassa päässä. Itse en muuttaisi vapaaehtoisesti edes Espooseen, puhumattakaan pois pk-seudulta! Mun ystävistä kukaan ei haluaisi muuttaa pois (korkeintaan ulkomaille) ja ihan lapsiperheellisiä ollaan kaikki. Toivottavasti sä voit jäädä asumaan omalle paikkakunnallesi, mutta älä kuvittele, että se elämäntapa on ainoa oikea!
En muuttaisi maalle mistään hinnasta, ja olen yli 30v perheellinen ihminen. Eläkkeellä olisin kans mieluummin keskustassa kulttuurin ja laadukkaiden ruokakauppojen läheisyydessä. Hissitalo tietty pitäisi silloin olla mutta ei innosta maalaiselämä.
Lapsuus ja nuoruus vietetty maalla. Ei harrastuksia, joka paikkaan piti mennä autolla, kaikkien piti olla samanlaisia. Hyi, ei enää koskaan.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi helsingistä rakennettiin Suomen pääkaupunki ja yritystoiminnan mekka. Itäblokkimaisempaa kaupunkia ei Suomesta löydy.
Hollantilainen opiskelukaverini sen totesi osuvasti: "Ihan kuin olisi jossain Georgiassa".
Niin tuossa kyselyssä kysymys oli asetettu niin, että missä asuisit, jos raha tai työpaikka ei rajoittaisi valinnanmahdollisuutta. Eli ei tarvitse miettiä mitenkään realistisesti, olisiko maaseudulla töitä, tai riittäisivätkö rahat keskusta-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi helsingistä rakennettiin Suomen pääkaupunki ja yritystoiminnan mekka. Itäblokkimaisempaa kaupunkia ei Suomesta löydy.
Hollantilainen opiskelukaverini sen totesi osuvasti: "Ihan kuin olisi jossain Georgiassa".
Oletko käynyt Georgiassa? Oliko ihanaa vai kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä ja nuorena aikuisena kaupungit innostavat enemmän. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän kaupunkiasuminen kiinnostaa. Se nyt vain on fakta. Se "pöhinä" (reps) on tarkoitettu kakaroille, ei aikuisille.
Olen päälle 30-vuotias, asun kaupungissa, enkä muista edes koska olisin viimeksi käynyt baarissa. Siitä on vuosia. Ei vain kiinnosta. Välttelen keskustaa kuin sairautta. Ei siellä vain ole mitään ikäiselleni. Asuinsinpa jossain muualla, mutta ei onnistu, kun työpaikka on täällä, ja yksityisautoilun hinta nousee jatkuvasti.
Ostaisinko hevosen?
No ei se nyt noin ole. Sitä "pöhinää" kaipaan todella, vaikka olen 44-vuotias perheellinen nainen. En mina käy baareissa, mutta käyn ravintoloissa ja kahviloissa syömässä 2-3 x viikossa. Ei minuakaan baarit kiinnosta juomismielessä, vaan ruokailumielessä. Sinulla on aika rajoittunut käsite asioista.
-Kuvittelee mielessään eronneen, katkeran naisen, jolta jäi nuoruus elämättä kun ei osattu käyttää kondomia, pöhinöimässä 18 -kesäisten tyttöjen mukana baarissa-
"...Kuka tuo mummo on?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt Georgiassa? Oliko ihanaa vai kamalaa?
Minä olen käynyt. Ihan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9251768
"Tuhannesta vastaajasta vain joka kymmenes eli 11 prosenttia kertoi, että asuisi mieluiten suuren kaupungin keskustassa. Noin 23 prosenttia asuisi suuren kaupungin reunamilla; pikkukaupungissa tai taajamassa asuisi 28 prosenttia vastanneista.
Peräti 30 prosenttia sanoi kyselyssä haaveilevansa asumisesta maaseudun haja-asutusalueella."
Seitsemän prosenttia haluaa asua ulkomailla kaupungissa, ja yksi prosentti ei osaa sanoa. Kyllä minä tästä saan sellaisen tuloksen, että enemmistö haluaa asua jonkinlaisessa kaupungissa tai ainakin taajamassa, ei suinkaan maaseudulla.
Minkähänkokoiset kaupungit vastaajat ovat mieltäneet suuriksi tai pieniksi? Etenkin jos Suomesta löytyy suuria kaupunkeja ihan monikossa. Itse taitaisin mieluiten asua suuressa kaupungissa jossain keskustan ja reunan välillä, mitähän silloin pitäisi vastata? Esim. Helsingin Vallila, jossa asuin 10 vuotta, oli ihan sopiva paikka minulle.
Tämä on ihan totta.
Kun mennään helsingin ydinkeskustasta pois paikkaan kuin paikkaan niin näky on ihan samanlainen kuin missä tahansa maaseututaajamassa.
Helsinki on todella harvaan rakennettu ja asumisen kalleus on ihan tahallista, eikä se perustu millään muotoa eiihen ettei olisi tilaa rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montkohan tuohonkin kyselyyn oikeasti vastasi ja mikä oli ikäjakauma...? Veikkaan, että lähes kaikki nuoret (n. alle 27v) haluavat asua kaupungissa tai lähiössä. Tähän kyselyyn vastasi varmaan jotain mummeleita ja pari keski-ikäistä, yksinelävää miestä. Harva tuntemistani nuorista edes haluaa omakotitalon ja perheen, saati elää jossain landella, kuolevissa kylissä, kaukana palveluista ja työpaikoista.
No lue se artikkeli, linkki on kyllä ketjussa annettu. Muistaakseni 1005 vastaajaa, ja oikein toteutetun kyselytutkimuksen periaatteiden mukaan valittu edustava otos suomalaisia, eli ei pelkkiä mummeleita.
Siinä arvauksessasi olet kyllä oikeassa, että nuoremmat useammin haluavat asua kaupungissa.
Varmasti useampi nuori asuu mieluummin kaupungissa kuin maalla tai pikkukylissä. Mutta poikkeuksiakin on! Mä olen 23 ja asun niin paljon mieluummin rauhassa pikkukylässä kuin kovassa hälinässä suurkaupungissa. Juuri ostettiin mieheni (25) kanssa omakotitalo todella rauhalliselta seudulta. Mä en missään nimessä haluaisi asua suurkaupungissa!
Vierailija kirjoitti:
Niin tuossa kyselyssä kysymys oli asetettu niin, että missä asuisit, jos raha tai työpaikka ei rajoittaisi valinnanmahdollisuutta. Eli ei tarvitse miettiä mitenkään realistisesti, olisiko maaseudulla töitä, tai riittäisivätkö rahat keskusta-asuntoon.
Niin juuri. Eli se aito halu missä ihmiset haluaisivat asua. Ja isoon kaupunkiin ihmiset ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun maaseutu on täynnä valtavia tuulivoimaloita? EI taida maaseutu enää asuinpaikkana kiinnostaa. Minus ei saisi asumaan paikkaan, jonne näkyykään tuulivoimaloita, saatikka meluetäisyydelle. Päättäjien kannattaisi miettiä tuulivoimalarakentamista yhtenä syynä maaseudun autioitumiseen.
Ok, sinun kannattaa hankkia asunto läheltä tuulivoimaloita. Rakentamisrajoitusten takia et saa rakennuslupaa kuin yli 1,5 km etäisyyden päähän, mutta osta asuntoauto ja aja se lähelle voimaloita. Unelmiesi maisemassa voit nukahtaa voimaloiden pauhuun. Unelmasi toteuttaminen on helpompaa kuin heinänteko. Vielä kysyn, ethän vain tällä hetkellä asu esim pk-seudulla?
Tämä suomalainen ei muuttaisi maalle, pikkukaupunkiin tai lähiöön mistään hinnasta. Asun reilun 8 miljoonan asukaan kaupungin keskustassa enkä muualle muuttaisi. Olen yli nelikymppinen ja perheellinen ja vielä odotan sitä elämäntilannetta ja ikää että lande alkaisi houkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, sinun kannattaa hankkia asunto läheltä tuulivoimaloita. Rakentamisrajoitusten takia et saa rakennuslupaa kuin yli 1,5 km etäisyyden päähän, mutta osta asuntoauto ja aja se lähelle voimaloita. Unelmiesi maisemassa voit nukahtaa voimaloiden pauhuun. Unelmasi toteuttaminen on helpompaa kuin heinänteko. Vielä kysyn, ethän vain tällä hetkellä asu esim pk-seudulla?
En kannata voimaloiden laittamista talojen naapuriin. Parin kilsan päässä asutuksesta ihan ok.
Ja kyllä, olen käynyt "pauhun" läheisyydessä. Ei se mikään kovin kummallinen ääni ole.
Miten ihmeessä ennen on pärjätty, kun nitiseviä, natisevia tuulimyllyjä oli jokainen kylä pullollaan?